HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

HM och optioner

Inläggav volla » 17 februari 2017, 19:53

HM @ 243,20

Det finns ju redan HM trådar men tänkte att alla kanske inte är intresserade av optioner så kör en separat tråd här då. Blir kanske inte så många inlägg men tänkte att man kan ju slänga in nåt om det blir någon position etablerad framöver som kan vara av intresse för oss derivatintresserade :)

Jag har ett innehav i HM som ligger med viss förlust. Har köpt i omgångar men det hjälpte inte :? . Man kan ju köra ratioreparationsstrategier t ex för att fixa till situationen. Jag är osäker på börsens utveckling, har etablerat Fence, CC-delen till förfall idag då. Får se hur det blir härifrån. Hoppas på uppgång men befarar nedgång...

Jag tar mig friheten att låna in det här citatet från Poseidon:

Det diskuteras mycket HM. Här kommer lite om mina tankar.
HM har haft en ryckig kurs och svårt att hitta en tydlig trend. En strategi som alltid har fungerat bra för egen del är calendar spread. Köper man med lösen december 2018 så finns det många månader att jobba in kostnaden på genom att utfärda köpoptioner med 2-3 månaders löptid. Jag brukar stänga optionerna innan kvartalsrapport och utfärda strax efter rapport. Gör man så räcker det med att lägga de utfärdade 10-15 kr ovanför aktiekursen.

Som någon annan här på forumet skrev om man har innehav i HM så är en collar spread med säljoptioner med lång löptid klokt.

Poseidon, Jag undrar hur de resonerar kring lösennivån på leapsen. Skulle vara intressant om du skrev lite om det. Brukar du etablera ATM/ITM/OTM?

Poseidon

Re: HM och optioner

Inläggav Poseidon » 17 februari 2017, 22:26

Poseidon, Jag undrar hur de resonerar kring lösennivån på leapsen. Skulle vara intressant om du skrev lite om det. Brukar du etablera ATM/ITM/OTM?

Nästan alltid så köper jag OTM på köpoptioner. Smäller det i aktien så raseras värdet snabbt. Jag väljer gärna att portionera upp köpen i olika omgångar. Låt oss säga att du har en optionskassa som du har öronmärkt för HM med 50 000 kr. Kan förstås ta mindre summor med, mest principen det handlar om. Då kan du bestämma i förväg att dela upp köpen i tre omgångar för att sprida risken lite på ungefär samma sätt som du gör med aktieköp.

Om vi antar att kursen är 243,20 kr som dagens stängning även på måndag. Först så köper man t ex 8L270 som jag skulle gissa på kostar ca 17 000 kr, vilket är lagom pris, eller ärligt talat oerhört billigt för ca 21 månader. Här kan man välja om man vill chansa lite att en liten uppgång kommer innan man kör på med att utfärda t ex D260, á 3,65 kr. Något som är lite besvärligt i HM är alla dessa säljrapporter som kommer varje månad. Några dagar innan säljrapporten kan man rulla en månad framåt om t ex kursen har krupit uppåt 255 kr då en säljrapport mycket väl kan ge kursuppgångar på 10-12 kr i "värsta fall".

Om HM fortsätter sin resa ner och du känner att det är omotiverat fall helt utan anledning pga bolaget, låt oss säga ner till 225 kr så kan man ta lite av kassan som var öronmärkta för HM och köpa på sig fler långa optioner, t ex 8L250 och vi kan för enkelhetens skull säga att dessa också kostar á 17 kr. Nästa gång du utfärdar kan du nu utfärda mer kontrakt och välja lite lägre nivåer, t ex utfärda 20 D240 och hedga med några extra 10 D250. Börjar HM att återgå igen till 243 igen eller högre är du i ett riktigt fint läge när du gick in billigt i L250 och kan köra liknande butterfly genom att utfärda 40 D260 samt komplettera med köp av 10 D250 och 10 D270. Stiger HM mot 260, rulla vidare till 270 osv. Detta är oerhört intäktsskapande!

Men om HM fortsätter ännu längre ner, t ex 200 kr, ja då i fall man känner sig lite osäker på sin position med 8L250, samt 8L270 kan man lägga till 10 säljoptioner med lösen december 2017 med lösen ca 30 kr under kursen, om kursen är 200 så lägg den på 170. Då svider det inte mycket om aktien vänder uppåt och man börjar förlora på säljoptionen. Fortsätter aktien ner ytterligare så köra på med utfärdade vaggor, stiger aktien så kör även här utfärdade vaggor.
Senast redigerad av 1 Poseidon, redigerad totalt 18 gånger.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 17 februari 2017, 22:42

Ytterligare alternativ till att från början köpa 10 8L270 är att köpa deep ITM, ca 20-30 kr under aktiekurs om man anser att det är orimligt att aktien sjunker mer, men då bara köpa 5 kontrakt. Nu kan man utfärda 10 D260 och köpa 5 D270 som hedge.

Sjunker kursen så kan man köra butterfly på lägre nivåer och har inte förlorat så mycket på 5 kontrakt med lösen 2018. Har man inte riktigt otur så skulle jag tro att man relativt snabbt hämtar hem tidsvärdet på dessa 5 kontrakt!

Även om det känns som det nästan alltid numera känns som det är stor dramatik i HM så är det långa perioder som den går sidledes i som är utmärkta att kombinera med liknande calendar spread-vaggo, butterfly, condorer m.fl. Lång option är alltid en bra start för nästan alla strategier!
I vissa fall har jag varit lite snål/försiktig och först köpt en option med löptid på 3-4 månader för att kunna få den billigt. Sedan om man har tur så har optionen 3-4 dubblats och därefter kan man sälja av den och i stället köpa den långa optionen som man från början var lite för sniken för att köpa :-)
Men förstås mer riskabel och risken är större för att pengarna går förlorad än att köpa långa optionen direkt och man kan få slita hårt för att komma ur en dålig position med så liten skada som möjligt eller kanske t o m en blygsam vinst! Ibland får man acceptera att man har fel och ändrar sin marknadstro. Följa trenden brukar vara klokt!

volla

Inläggav volla » 18 februari 2017, 01:03

Mycket intressanta och bra inlägg! Förefaller synnerligen vettigt med tillfällena du väljer tidsmässigt vid rapporter!

Bortsett från själva optionsvärderingen och sannolikheten för att den uppnår realvärde så kan jag tycka att det om inte annat är psykologiskt lättare med att köpa OTM, det blir ju en mindre summa i reda pengar...Jag har faktiskt aldrig testat butterflies, men det kanske jag borde! Jag är också väldigt förtjust i att ha en leaps som grund, det underlättar avsevärt.

Återkommer här!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 februari 2017, 09:02

Jag kan komma att skriva lite här...

Poseidon,

När du kör utan innehav så antar jag att du hela tiden håller koll på max möjlig förlust?

Dina strategier har alltid ett slags hedge?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Poseidon

Inläggav Poseidon » 18 februari 2017, 11:27

volla skrev:Mycket intressanta och bra inlägg! Förefaller synnerligen vettigt med tillfällena du väljer tidsmässigt vid rapporter!

Bortsett från själva optionsvärderingen och sannolikheten för att den uppnår realvärde så kan jag tycka att det om inte annat är psykologiskt lättare med att köpa OTM, det blir ju en mindre summa i reda pengar...Jag har faktiskt aldrig testat butterflies, men det kanske jag borde! Jag är också väldigt förtjust i att ha en leaps som grund, det underlättar avsevärt.

Återkommer här!

Håller med om psykologin. Mindre risk också att köpa OTM köpoptioner då insatsen är lägre. Större risk för stort ras i en aktie än en kraftig uppgång i t ex HM.

Jag var tvungen att rätta mig själv. Igår strax efter jag stängt ner datorn så insåg jag att postat inlägg med förslag på butterfly med att utfärda 40 D260. Detta skulle då innebära 20 nakna, vilket inte var avsikten. Som komplement till det uppdaterade jag inlägget med att man kompletterar med köp av 10 D250 samt 10 D270, dvs 40 st köpta kontrakt totalt hedgar de 40 utfärdade.

Leapsen är så pass bra så egentligen skulle man med rätt okomplicerat kunna bygga sig en stor framtida förmögenhet bara genom att köpa leaps med 2 års mellanrum hela tiden i en hel knippe med olika storbolag. Ser du till att varje år ha köpt nya optioner med 2 års löptid så kommer du att i vissa fall köpa strax innan en krasch, men sen även köpa när det också står som lägst. Gäller att då mekaniskt koppla bort det mentala när det faller och köpa ändå, precis som när man som värdeinvesterare regelbundet köper mer i sina innehav.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 18 februari 2017, 11:40

Himmelsblå skrev:Jag kan komma att skriva lite här...

Poseidon,

När du kör utan innehav så antar jag att du hela tiden håller koll på max möjlig förlust?

Dina strategier har alltid ett slags hedge?

I början när jag tar position med enbart optioner så hedgar jag aldrig. I vissa fall går jag t o m in och köper köpoptioner för att invänta kursuppgång innan jag ens börjar med att utfärda.

Stiger sedan optionen så måste det till ett rätt ordentligt värdestegring innan jag börja fundera på köpa säljoptioner som hedge. I starten på positionen så räcker det att regelbundet få in ett kassaflöde genom utfärdande.

För att få lite snabbare resultat på återbetalningen av Leapsen kan jag t ex köpa Leaps på lite högre nivå, dvs mer OTM och sedan lägga utfärdandet av köpoptioner närmare aktiekursen än mina egna leaps. T ex i Investor har jag gjort så här. Köpte för inte så länge sen 10 L390 för att sedan utfärda ufärda 10 D370. Du får ganska direkt en snabb återbetalningstid på din leap.

volla

Inläggav volla » 18 februari 2017, 17:14

Poseidon skrev:

Håller med om psykologin. Mindre risk också att köpa OTM köpoptioner då insatsen är lägre. Större risk för stort ras i en aktie än en kraftig uppgång i t ex HM.

Jag var tvungen att rätta mig själv. Igår strax efter jag stängt ner datorn så insåg jag att postat inlägg med förslag på butterfly med att utfärda 40 D260. Detta skulle då innebära 20 nakna, vilket inte var avsikten. Som komplement till det uppdaterade jag inlägget med att man kompletterar med köp av 10 D250 samt 10 D270, dvs 40 st köpta kontrakt totalt hedgar de 40 utfärdade.

Leapsen är så pass bra så egentligen skulle man med rätt okomplicerat kunna bygga sig en stor framtida förmögenhet bara genom att köpa leaps med 2 års mellanrum hela tiden i en hel knippe med olika storbolag. Ser du till att varje år ha köpt nya optioner med 2 års löptid så kommer du att i vissa fall köpa strax innan en krasch, men sen även köpa när det också står som lägst. Gäller att då mekaniskt koppla bort det mentala när det faller och köpa ändå, precis som när man som värdeinvesterare regelbundet köper mer i sina innehav

Ok så vanlig call butterfly spread helt enkelt.

Rent allmänt angående naket utfärdande nu när du ändå nämnde det så har jag som princip att helt undvika naket utfärdade calls i alla lägen. Däremot är jag ändå intresserad av diskutera sådana strategier och läsa om dem, förkovra mig osv, men inte använda dem själv! Så ur min egen synvinkel sett, jag har aktivt valt bort att använda det helt. Hur ser du rent generellt på det? Visst index stiger inte 20% på en dag, men enskilda aktier kan ju faktiskt göra det. Jag gillar inte riskfaktorn i det hela alls, måste ha den där hedgen i någon form...

Jag tillhör de redan frälsta när det gäller leaps, helt klart! I den bästa av världar skulle jag så klart föredra att börsen totalkraschat och implicita volatiliteten ändå är låg efter fallet och sen shoppa loss mina call-leaps! I den bästa av världar då...Som läget är just nu t ex så har jag ingen lust att köpa långa calls alls på grund av min starkt negativa marknadssyn på börsen i allmänhet, då har det ingen betydelse att löptiden är jättelång ur det perspektivet. HM är nog inte jättedyr på den här nivån och själva aktien i sig tror jag inte har jättemycket fallhöjd härifrån, men kommer det ett allmänt börsras så följer den med ner i alla fall.
Ett annat exempel, om jag ska gå in i ett investmentbolag ska substansrabatten vara "bra", oavsett om jag går in via aktieköp eller optioner eller kombinationer. Så jag blir lite begränsad, så är det ju.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 18 februari 2017, 18:17

volla skrev:
Poseidon skrev:

Leapsen är så pass bra så egentligen skulle man med rätt okomplicerat kunna bygga sig en stor framtida förmögenhet bara genom att köpa leaps med 2 års mellanrum hela tiden i en hel knippe med olika storbolag. Ser du till att varje år ha köpt nya optioner med 2 års löptid så kommer du att i vissa fall köpa strax innan en krasch, men sen även köpa när det också står som lägst. Gäller att då mekaniskt koppla bort det mentala när det faller och köpa ändå, precis som när man som värdeinvesterare regelbundet köper mer i sina innehav

Ok så vanlig call butterfly spread helt enkelt.

Rent allmänt angående naket utfärdande nu när du ändå nämnde det så har jag som princip att helt undvika naket utfärdade calls i alla lägen. Däremot är jag ändå intresserad av diskutera sådana strategier och läsa om dem, förkovra mig osv, men inte använda dem själv! Så ur min egen synvinkel sett, jag har aktivt valt bort att använda det helt. Hur ser du rent generellt på det? Visst index stiger inte 20% på en dag, men enskilda aktier kan ju faktiskt göra det. Jag gillar inte riskfaktorn i det hela alls, måste ha den där hedgen i någon form...

Jag tillhör de redan frälsta när det gäller leaps, helt klart! I den bästa av världar skulle jag så klart föredra att börsen totalkraschat och implicita volatiliteten ändå är låg efter fallet och sen shoppa loss mina call-leaps! I den bästa av världar då...Som läget är just nu t ex så har jag ingen lust att köpa långa calls alls på grund av min starkt negativa marknadssyn på börsen i allmänhet, då har det ingen betydelse att löptiden är jättelång ur det perspektivet. HM är nog inte jättedyr på den här nivån och själva aktien i sig tror jag inte har jättemycket fallhöjd härifrån, men kommer det ett allmänt börsras så följer den med ner i alla fall.
Ett annat exempel, om jag ska gå in i ett investmentbolag ska substansrabatten vara "bra", oavsett om jag går in via aktieköp eller optioner eller kombinationer. Så jag blir lite begränsad, så är det ju.

Jag kör aldrig naket utfärdande. Jag har stor respekt för naket utfärdande.
Skyddet kan t o m bli lönsamt ibland. Det blir lite billigare att rulla utfärdade som har hamnat snett då man får lite kompensation för skyddet. Finns ingen anledning att inte hedga. Den dagen det smäller ordentligt kommer man att ångra sig att man inte var skyddad. Det är relativt lätt att göra bra optionsaffärer. En hel del affärer kommer att gå som man tänkt sig. Däremot så gäller det att skydda sig mot förluster och se till att de blir så små som möjligt när de uppstår. Det anser jag är nyckeln till att tjäna pengar. Money Management!

volla

Inläggav volla » 18 februari 2017, 18:43

Poseidon skrev:

Skyddet kan t o m bli lönsamt ibland. Det blir lite billigare att rulla utfärdade som har hamnat snett då man får lite kompensation för skyddet. Finns ingen anledning att inte hedga. Den dagen det smäller ordentligt kommer man att ångra sig att man inte var skyddad. Det är relativt lätt att göra bra optionsaffärer. En hel del affärer kommer att gå som man tänkt sig. Däremot så gäller det att skydda sig mot förluster och se till att de blir så små som möjligt när de uppstår. Det anser jag är nyckeln till att tjäna pengar. Money Management!

Invänder ju knappast mot det. Hur ser du på cash secure nedsidan vid utfärdad put? Eller skulle du köpt put nedanför i så fall eller?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 19 februari 2017, 10:10

volla skrev:
Poseidon skrev:

Invänder ju knappast mot det. Hur ser du på cash secure nedsidan vid utfärdad put? Eller skulle du köpt put nedanför i så fall eller?

I korta perioder ser jag inget fel med att utfärda naket i aktieoptioner och att samtidigt köpa köpoptioner så positionen får ett aktieliknande utseende. Dock ska det i så fall vara för ett antal aktier man ändå hade kunnat tänka sig att köpa in så det inte skulle få för stor vikt i portföljen. Etablerar man en sned syntetisk termin skulle jag vilja hävda att det är bättre än att köpa 1 000 aktier om det är det man hade som alternativ.
Men jag tycker ändå att oavsett hur man ser på risken verkar det korkat att inte köpa in en billig katastrofhedge. I t ex aktier som SEB kan du få en gardering 20-30 kr ner för endast 500 kr. Det är inte mycket pengar vid etablerandet av en sned syntetisk termin. Visst, du kan förlora 20-30 kr per aktie ner till skyddet vilket är det värsta som kan hända. Sitter man med en sned syntetisk termin finns alltid möjlighet att rulla neråt eller helt ändra strategi vid normala rörelser neråt.

Det är ingen som vet något om börsutvecklingen. Kan mycket väl börja rasa i morgon, men kan mycket väl gå minst ett år till med bra börs så jag tycker att man ska med bra money management vara i marknaden och följa trenden. Det är synd att stå vid sidlinjen om man inte behöver det. När väl trenden vänder så hinner man få många signaler om att den kan ha vänt. Just vid nedgångar brukar marknaden ha en tendens till att handla mer på TA än via FA så här följer jag gärna TA när det väl börjar rasa och ställer in mig på nedgång. Aktieköp däremot gör jag alltid efter fundamenta och har 10 årsperspektiv på mina affärer.

volla

Inläggav volla » 19 februari 2017, 11:55

Poseidon skrev:

I korta perioder ser jag inget fel med att utfärda naket i aktieoptioner och att samtidigt köpa köpoptioner så positionen får ett aktieliknande utseende. Dock ska det i så fall vara för ett antal aktier man ändå hade kunnat tänka sig att köpa in så det inte skulle få för stor vikt i portföljen. Etablerar man en sned syntetisk termin skulle jag vilja hävda att det är bättre än att köpa 1 000 aktier om det är det man hade som alternativ.
Men jag tycker ändå att oavsett hur man ser på risken verkar det korkat att inte köpa in en billig katastrofhedge. I t ex aktier som SEB kan du få en gardering 20-30 kr ner för endast 500 kr. Det är inte mycket pengar vid etablerandet av en sned syntetisk termin. Visst, du kan förlora 20-30 kr per aktie ner till skyddet vilket är det värsta som kan hända. Sitter man med en sned syntetisk termin finns alltid möjlighet att rulla neråt eller helt ändra strategi vid normala rörelser neråt
.

Det är sällan man ser sådana här resonemang i optionsböcker! T ex sån här katastrofhedge på optionspositioner står i bästa fall någon rad lite i förbigående. Tycker det är märkligt att det är så förbisett på något sätt. Alla derivatkatastrofer på diverse banker man läst om under åren, som enkel lekman finner jag det ändå fascinerande!

Det är ingen som vet något om börsutvecklingen. Kan mycket väl börja rasa i morgon, men kan mycket väl gå minst ett år till med bra börs så jag tycker att man ska med bra money management vara i marknaden och följa trenden. Det är synd att stå vid sidlinjen om man inte behöver det. När väl trenden vänder så hinner man få många signaler om att den kan ha vänt. Just vid nedgångar brukar marknaden ha en tendens till att handla mer på TA än via FA så här följer jag gärna TA när det väl börjar rasa och ställer in mig på nedgång. Aktieköp däremot gör jag alltid efter fundamenta och har 10 årsperspektiv på mina affärer

Just nu är det lite väl sidlinje för mig, är inte vän med trenden, får rycka upp mig! :)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 21 februari 2017, 12:00

volla skrev:
Poseidon skrev:

Men jag tycker ändå att oavsett hur man ser på risken verkar det korkat att inte köpa in en billig katastrofhedge. I t ex aktier som SEB kan du få en gardering 20-30 kr ner för endast 500 kr. Det är inte mycket pengar vid etablerandet av en sned syntetisk termin. Visst, du kan förlora 20-30 kr per aktie ner till skyddet vilket är det värsta som kan hända. Sitter man med en sned syntetisk termin finns alltid möjlighet att rulla neråt eller helt ändra strategi vid normala rörelser neråt
.

Det är sällan man ser sådana här resonemang i optionsböcker! T ex sån här katastrofhedge på optionspositioner står i bästa fall någon rad lite i förbigående. Tycker det är märkligt att det är så förbisett på något sätt. Alla derivatkatastrofer på diverse banker man läst om under åren, som enkel lekman finner jag det ändå fascinerande!

Det är ingen som vet något om börsutvecklingen. Kan mycket väl börja rasa i morgon, men kan mycket väl gå minst ett år till med bra börs så jag tycker att man ska med bra money management vara i marknaden och följa trenden. Det är synd att stå vid sidlinjen om man inte behöver det. När väl trenden vänder så hinner man få många signaler om att den kan ha vänt. Just vid nedgångar brukar marknaden ha en tendens till att handla mer på TA än via FA så här följer jag gärna TA när det väl börjar rasa och ställer in mig på nedgång. Aktieköp däremot gör jag alltid efter fundamenta och har 10 årsperspektiv på mina affärer

Just nu är det lite väl sidlinje för mig, är inte vän med trenden, får rycka upp mig! :)

Ja, det är lite märkligt att man inte ser förslag på katastrofhedge i böckerna. Obegripligt då dessa böcker dessutom är nybörjarböcker.

När vi har tillgång till derivat och kan tjäna pengar i stillastående, uppåtgående eller nedåtgående marknad så varför vänta. Den dagen det vänder nedåt så börja tjäna pengar på fallande kurser och acceptera att trenden vänt. negativ calendar spread, negativ prisspread, såld syntetisk termin, protective call. Massor att välja på

volla

Inläggav volla » 21 februari 2017, 19:08

Poseidon skrev:

Ja, det är lite märkligt att man inte ser förslag på katastrofhedge i böckerna. Obegripligt då dessa böcker dessutom är nybörjarböcker.

När vi har tillgång till derivat och kan tjäna pengar i stillastående, uppåtgående eller nedåtgående marknad så varför vänta. Den dagen det vänder nedåt så börja tjäna pengar på fallande kurser och acceptera att trenden vänt. negativ calendar spread, negativ prisspread, såld syntetisk termin, protective call. Massor att välja på

Sant, jag har riggat upp mitt försvar så har gått en del tid åt att rensa ut icke basportföljinnehav (CC:a iväg dem) köpa lång hedge och sen utfärda fram en delvis finansiering av hedgen då. Basportföljen behålls hedgad och klar, sen har jag HM kvar utöver det då...

Poseidon

Inläggav Poseidon » 23 februari 2017, 08:24

volla skrev:
Poseidon skrev:

Sant, jag har riggat upp mitt försvar så har gått en del tid åt att rensa ut icke basportföljinnehav (CC:a iväg dem) köpa lång hedge och sen utfärda fram en delvis finansiering av hedgen då. Basportföljen behålls hedgad och klar, sen har jag HM kvar utöver det då...

Calendar spread är oerhört stabil som strategi. Aktien måste falla väldigt mycket innan det börjar bli jobbigt att sitta med en calendar spread. Å andra sidan när man anar att en aktie har konsoliderat eller börjar ladda för uppgång så kan den långa köpta optionen fungera som katastrofhedge för en massa framtida ratiospreadar.

Återgå till "Aktier"