HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: HM och optioner

Inläggav aromata » 17 november 2017, 15:44

Har det omöjliga hänt, att HM har sin storhetstid bakom dig? HM har inte varit det bästa alternativet de senaste 10 åren. Hur länge har man råd att vänta? Aktier är nu inte min grej men jag kan ändå tycka att de som fortfarande hoppas på att HM får tillbaka sin forna glans är tålmodiga optimister som skulle få bättre avkastning på annat håll. Men som sagt, jag är inte superinsatt.

Kör man med optioner är det en helt annan grej.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 november 2017, 16:37

aromata skrev:Har det omöjliga hänt, att HM har sin storhetstid bakom dig? HM har inte varit det bästa alternativet de senaste 10 åren. Hur länge har man råd att vänta? Aktier är nu inte min grej men jag kan ändå tycka att de som fortfarande hoppas på att HM får tillbaka sin forna glans är tålmodiga optimister som skulle få bättre avkastning på annat håll. Men som sagt, jag är inte superinsatt.

Det är alltid svårt att veta när man skall kasta in handsken när det går åt annat håll än man tänkt och trott.

Men notera nu att dagens nedgång beror på en negativ rek och inte på fundamenta.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 17 november 2017, 16:55

aromata skrev:

Har det omöjliga hänt, att HM har sin storhetstid bakom dig? HM har inte varit det bästa alternativet de senaste 10 åren. Hur länge har man råd att vänta? Aktier är nu inte min grej men jag kan ändå tycka att de som fortfarande hoppas på att HM får tillbaka sin forna glans är tålmodiga optimister som skulle få bättre avkastning på annat håll. Men som sagt, jag är inte superinsatt.

Jag sympatiserar med resonemanget, för några år sedan om någon hade frågat mig hade jag svarat att jag är väldigt positiv om HM, nu sitter jag med facit i hand. Det enda som är intressant nu är som bekant framtiden och lätt är det inte! :) Jag har en pessimist, en (hyfsad) optimist, och en realist och de har en liten strid med varandra i nuläget :) Storhetstiden är nog över men det kan vara intressant bolag ändå om man köper konceptet att det är ett moget bolag med vissa problem osv. Turnaroundcase delvis.Det är intressant när man ser bloggare mfl som är "jättelångsiktiga" och är beredda att "snitta ned sig" börjar dumpa innehavet...

Jag var själv en chicken för några månader sedan och hoppade ur innehavet med en (liten) vinst när jag fick chansen, försiktig med direkta aktieinnehav i HM närmaste tiden (vill inte binda upp risk och kapital i aktier eftersom det inte är ett kärninnehav). Min test av nya säljregler medförde att även optionen åkte ut vid ett nedställ, kalibrering pågår 8) Är jag sugen på exponering via optioner mot HM igen, ja kanske!

Optionerna är bra genom att man t ex kan binda mindre kapital, skräddarsy maxrisk och inte per automatik är beroende av en riktning som aktie eller terminsköparen (dvs upp), det är fördelaktigt. Dock kommer vi inte bara för att vi använder optioner undan det faktum att en korrekt marknadssyn underlättar ordentligt (ofta vill vi ju ha aktien i ett intervall på kort till medellång sikt, och det är ju också en marknadssyn, om än en neutral sådan). Det är svårt att komma runt problemet med avkastning kontra risk, även med optioner. Kör man helt ohedgat finns bra avkastningsmöjligheter mot (ibland) priset av oändlig risk, och oändlig risk är vi inte så förtjusta i här :)

Vi tittade ju lite på olika köpoptioner här i tråden nyss. Sådana kan man köpa fristående om man är rätt så positiv, oftast ska man väl ha dem som del i någon strategi som man då ibland bygger upp positionen efterhand baserat på vad som händer i marknaden. Är jag superoptimist om aktiens utveckling men inte vill binda upp kapital eller risk via aktien så är en köpt köpoption inte så dum (man riskerar 100% av insatsen, men insatsen är monumentalt mycket lägre än om man skulle ha samma exponering via ett direkt aktieinnehav som dessutom innebär en teoretisk maxrisk på hela insatsen av det mycket dyrare aktieköpet).
Himmelsblå skrev:

Det är alltid svårt att veta när man skall kasta in handsken när det går åt annat håll än man tänkt och trott.

Men notera nu att dagens nedgång beror på en negativ rek och inte på fundamenta.

Instämmer till fullo!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 november 2017, 13:47

Jag kom på att det är handduken man kastar in i det läget när man ger sig.

Handsken som kastas har en annan betydelse ju, den att man utmanar till strid.

Sedan kan man även kasta sina tärningar och säga Alea Iacta Est. Då får det bära eller brista.

Knepigt det där. :D
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 18 november 2017, 13:57

8)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 19 november 2017, 16:46

Nu när osäkerheten är extra stor över HMs kommande kursresa på kort och lång sikt så tycker jag den neutrala positionen i HM gör sig ännu mer relevant. Jag har här två förslag på neutrala strategier som passar bra när kursriktning i aktie är otydlig:

Den som hängt med lite i tråden för Häckloppet har sett att där har vi en strategi som fungerar i alla marknadsklimat. Naturligtvis är det inte den strategi som avkastar allra mest i jämfört med om vi väljer en strategi där en riktning väljs och man får rätt. Häckloppet passar bra inför rapport och med tanke på den stora osäkerheten om rapporterna kommer att mottas bra eller dåligt av marknaden känns det i det läget ännu viktigare att ha köpta säljoptioner till aktieinnehav. Denna strategi tycker jag är en av de mest lämpliga vid aktieinnehav.

Saknas innehav i aktie så är den dubbla calendar spreaden också bra. Men, denna kan dock vara lite farlig över rapporter. Denna strategi har jag också diskuterat tidigare. Strategin är som bäst att tillämpa mellan rapporterna, dvs köp görs av både köpta köp- och säljoptioner (gärna OTM) på lång löptid. Helst ca 1,5-2 år (så kallade leaps). För att tjäna igen hela eller delar av utlägget för de köpta leapsen så säljs vaggor på kortare löptid. Gärna 2-3 månader för att kunna få dem lagom breda till en rimlig premieintäkt. På vilka nivåer ska det köpas och utfärdas på är nästa fråga att fundera på. Personligen gillar jag att sälja vaggor som är mindre breda än de vaggor jag själv köper (mer OTM) för att snabbare kunna tjäna in premien för de premier man betalat för. Exempelvis 20-30 punkter mellan utfärdade och köpta.
När det gäller HM skulle jag nog inte påbörja denna typ av strategi förrän efter sälj- och kvartalsrapport eftersom det är kort tid kvar tills dess. Är man otålig kan man iofs börja med att inhandla leapsen eftersom tidsvärdet är lågt samt det kan bli en bra start för något av benen om vi efter rapporten får ordentlig rörelse åt något håll.

Jag vill slå ett slag för att det överlag kan vara väldigt bra att inhandla speciellt säljoptioner eftersom det har gått ganska lång tid nu med väldigt lågt VIX, vilket ofta sker under längre uppgångsperioder. Kommer det en katastrofrapport i något bolag där ni har köpt optioner i eller att det blir en börskrasch kan det bli väldigt gynnsamt att äga dessa säljoptioner. Jag tycker dock det är oerhört svårt att tajma rätt vad gäller riktning så det absolut ingen anledning att enbart köpa sälj- eller köpoptioner. Köp båda! Med så här lågt VIX så är det helt enkelt köpläge på optioner!

volla

Inläggav volla » 19 november 2017, 20:44

Poseidon skrev:

Nu när osäkerheten är extra stor över HMs kommande kursresa på kort och lång sikt så tycker jag den neutrala positionen i HM gör sig ännu mer relevant. Jag har här två förslag på neutrala strategier som passar bra när kursriktning i aktie är otydlig:

Den som hängt med lite i tråden för Häckloppet har sett att där har vi en strategi som fungerar i alla marknadsklimat. Naturligtvis är det inte den strategi som avkastar allra mest i jämfört med om vi väljer en strategi där en riktning väljs och man får rätt. Häckloppet passar bra inför rapport och med tanke på den stora osäkerheten om rapporterna kommer att mottas bra eller dåligt av marknaden känns det i det läget ännu viktigare att ha köpta säljoptioner till aktieinnehav. Denna strategi tycker jag är en av de mest lämpliga vid aktieinnehav.

Saknas innehav i aktie så är den dubbla calendar spreaden också bra. Men, denna kan dock vara lite farlig över rapporter. Denna strategi har jag också diskuterat tidigare. Strategin är som bäst att tillämpa mellan rapporterna, dvs köp görs av både köpta köp- och säljoptioner (gärna OTM) på lång löptid. Helst ca 1,5-2 år (så kallade leaps). För att tjäna igen hela eller delar av utlägget för de köpta leapsen så säljs vaggor på kortare löptid. Gärna 2-3 månader för att kunna få dem lagom breda till en rimlig premieintäkt. På vilka nivåer ska det köpas och utfärdas på är nästa fråga att fundera på. Personligen gillar jag att sälja vaggor som är mindre breda än de vaggor jag själv köper (mer OTM) för att snabbare kunna tjäna in premien för de premier man betalat för. Exempelvis 20-30 punkter mellan utfärdade och köpta.
När det gäller HM skulle jag nog inte påbörja denna typ av strategi förrän efter sälj- och kvartalsrapport eftersom det är kort tid kvar tills dess. Är man otålig kan man iofs börja med att inhandla leapsen eftersom tidsvärdet är lågt samt det kan bli en bra start för något av benen om vi efter rapporten får ordentlig rörelse åt något håll.

Jag vill slå ett slag för att det överlag kan vara väldigt bra att inhandla speciellt säljoptioner eftersom det har gått ganska lång tid nu med väldigt lågt VIX, vilket ofta sker under längre uppgångsperioder. Kommer det en katastrofrapport i något bolag där ni har köpt optioner i eller att det blir en börskrasch kan det bli väldigt gynnsamt att äga dessa säljoptioner. Jag tycker dock det är oerhört svårt att tajma rätt vad gäller riktning så det absolut ingen anledning att enbart köpa sälj- eller köpoptioner. Köp båda! Med så här lågt VIX så är det helt enkelt köpläge på optioner!

Tycker det känns klockrent i nuläget! De har ju en del gemensamt också, en köpt leapsvagga längre fram och OTM samt att utfärdanden sker i olika varianter längs löptiden för finansiering av leapsen. Om man slänger in en utfärdad säljoption i ett häcklopp blir det ju ganska likt (minus innehavet då).

Jag kan bara ta mig själv som exempel, på aktienivå för HM har jag väldigt svårt att ha en riktningsbias åt starkt positiv eller negativ just nu på kort till medellång sikt och då är ju utfärdade vaggor (hedgade) högintressant. På 1,5 till 2 års tid borde den däremot ha nått ett av benen i den köpta vaggan och bland annat av den anledningen är den köpta vaggan intressant på längre sikt. Vet att du redan har visat det här tidigare Poseidon men det tål verkligen att upprepas! I Januari har vi väl förmodligen tillgång till de nya 2 års leapsen i HM antar jag.

Inom två år lär vi få en högre allmän volatilitet, det är rent sanslöst hur länge det har varit så här extremt (med vissa undantag)!

En fundering där Poseidon. Trots det jag skrev nyss, att den borde hamna ITM på så lång sikt (vid rimliga deltanivåer) ibland händer det typ ingenting i flera månader i sträck. Även om man då fått in en del premie på neutrala strategier och på det sättet tjänat in pengar och allt är frid och fröjd utifrån den horisonten sett. Låt säga att det gått ett kanske upp till ett halvår och thetat har börjat skada ens köpta vagga och kursen står fortfarande och stampar i ett mindre intervall. Även om man har kanske 1 till 1.5 år kvar på leapsen så kan det ju då kännas som att man kanske borde agera? Men frågan är hur?

Man kan ju så klart iskallt bara fortsätta mata på med utfärdanden men då i vetskap om att man egentligen hade som mål att ett av benen skulle hamnat ITM men att det kanske inte blir så. Deltat hävdar en sak, tanken en annan. Om kursen och stampar så länge att det börjar bli ett problem med thetat (låt säga att impvollan också är låg så dålig hjälp därifrån). Vad göra? Ometablera den köpta vaggan? Även om det är hyfsad sannolikhet till ITM till slutdagen kommer ju en punkt då man kanske börjar bli lite stressad om det "står och stampar"?

(Om man etablerat den extremt OTM så är så klart sannolikheten för ITM på slutdagen låg, men tänker mig om den är etablerad på "normala deltanivåer").

Poseidon

Inläggav Poseidon » 20 november 2017, 13:20

Även om det är hyfsad sannolikhet till ITM till slutdagen kommer ju en punkt då man kanske börjar bli lite stressad om det "står och stampar"?

Här behöver jag förtydliga lite. Det är det som är själva kärnan och poängen med att köpa lite billigare OTM. Ta exempelvis HM. Här kan du köpa 8L230, á 6 kr samt köpa 8X150, á 5,75 kr. Här är det ca 13 månader som du har på dig att dra in premie så det täcker kostnaden för varje ben.

Vi kan nu räkna ut att vi behöver dra in mer än 462 kr per månad i 13 månader för att få tillbaka investerade pengar på 10 kontrakt köpoptioner. Kan vi klara detta på kortare tid så innebär det att återstående tid är en riskfri investering. Låt oss säga nu att vi utfärdar 10 st B215, á 2,90 kr. Nu är det ca 3 månader vi får betalt för direkt och delar vi denna summa 2900 kr med tre så blir det 967 kr/månad i snitt som det ger i intäkt. Skulle vi få så här bra betalt hela tiden skulle vi tjäna in våra egna köpta optioner på lite mer än 6 månader. Ska vi räkna lite försiktig med att volatiliteten är lägre efter rapporten så kan vi säkert jobba in alla pengarna på 9 månader, dvs ca 4 månader återstår av löptid när vi har riskfria pengar. Kan du köpa en 2-årig leap så kommer du säkert ner på ännu attraktivare nivåer över vad du har betalat per månad och kraven minskar på att dra in pengar. Det här tankesättet är egentligen allmängiltigt för alla typer av investeringar. Täcker dina intäkter med god marginal dina kostnader varje månad har du gjort en bra affär på slutdagen.

Du diskuterar deltat. Deltat har inte så stor betydelse i en dubbel calendar spread. Ett minskande delta i ena änden innebär ett högre delta i andra änden så de tar ut varandra. Om vi som ovan har tjänat in en premierna på att utfärda kan vi om vi vill helt hoppa av positionen och sälja av resterna av leapsen, eller så låter vi de ligga kvar och kompletterar med nya med längre löptid och börjar utfärda 20 kontrakt mot varje ben.

Inför etablerandet av dubbel calendar spread eller vanlig calendar spread så är det bra att fundera över vad man egentligen vill med spreaden. Är målet att ta så lite köprisk som möjligt och tjäna in all premie som man har köpt för för att sedan sitta med gratisoptioner. Eller, är målet enbart att få tillbaka lite av den kostnad och att själva syftet med de köpta optionerna är att de ska hamna i ITM.
Jag tycker det är viktigt att ha en plan för sin investering. Det man investerar i behöver inte vara fel. Kan visa sig i efterhand att det var ett väldigt bra köp. Ingen har facit i förväg.

Är du orolig för stillastående rörelser så borde det vara bra med positioner där du snabbt tjänar in din finansieringskostnad snabbt.

volla

Inläggav volla » 20 november 2017, 15:41

Poseidon skrev:

Du diskuterar deltat. Deltat har inte så stor betydelse i en dubbel calendar spread. Ett minskande delta i ena änden innebär ett högre delta i andra änden så de tar ut varandra. Om vi som ovan har tjänat in en premierna på att utfärda kan vi om vi vill helt hoppa av positionen och sälja av resterna av leapsen, eller så låter vi de ligga kvar och kompletterar med nya med längre löptid och börjar utfärda 20 kontrakt mot varje ben.

Självklart är det så. Snarare än att jag är oroad för stillastående kurser så gick tanken kring vad man gör när den köpta vaggan drabbats av just stillastående kurser lite för länge i tid för att det ska "kännas bra" Att inget hände och tiden har tickat och tickat och även om de blivit finansierade med utfärdanden så funderade jag kring olika varianter kring hur man "omorganiserar" köpta vaggan, om man nu ens ska göra det. Vara bara en liten fundering i marginalen liksom deltareflektionen egentligen. Men jag vill ändå utveckla hur tankegången gick för sådana här "tänkbara scenarios med fundering kring åtgärdsplan". Det bottnar i att jag ibland väntar lite för länge med att "omorganisera" leaps" när saker händer.

Exempel: jag testade olika säljregler för leaps, och då åkte min 8L230 ut när den under en tid började tappa värde. Jag är inte färdig med hur jag ska hantera köpta leaps isolerat eller som vagga/strut när börsen motarbetar dem alltför mycket. Jag testar olika varianter i nuläget. Detta för att det har hänt att jag haft för mycket tålamod med vissa leaps som segat eller gått i fel riktning en längre tid. Jag är inte färdig med alla aspekter av detta, därav den lilla reflektionen.

Angående deltat, ingen polemik, bara ett klargörande hur jag tänkte. Jag resonerade utifrån den köpta leapsvaggan isolerat sett (inte hela positionen). Man kanske vill ha lite kött på benen för sannolikheten till ITM på slutdagen när utifrån tidpunkten när man etablerar den och dels för att om det inte rör på sig tillräckligt mycket i en av riktningarna så tar ju den köpta vaggan skada i viss mening av både "utebliven" deltaförändring och thetat blir en faktor efterhand. Sen är det ju en massa andra parametrar, greker och vollor, inblandade också men deltareflektionen var kopplad till tankarna kring om den köpta vaggan drabbas av stillastående kurs en längre tid. Om deltat för den köpta vaggan inte rör sig nämnvärt i någon riktning under en längre tidsperiod så får det betydelse för den köpta vaggan (och för den utfärdade vaggan blir det fördelaktigt istället om man valt rimliga nivåer). Som sagt, jag förstår att om man etablerar på normala nivåer så bör det kanske anses vara en rimlig förväntansbild att ett av benen når ITM på slutdagen men jag vill ändå ha en genomtänkt plan för omorganisering när det omständigheter gör att det förefaller som att det inte kommer bli så. (Sen brukar den ju med en annan sannolikhet kunna nå nivån någon gång under löptiden osv, men när det inte verkar blir så...)

Även om man får leapsen finansierade så vill man helst komma i mål med ett av leapsbenen också och hela min tankegång kretsade kring denna lilla isolerade problematik.

I normalfallet, man investerar ju inte i en leaps i en enskild aktie i första hand för att man vill riskera förfall på den ( att t ex köpa på extremlågt delta osv) därför tycker jag deltat har ganska stor betydelse vid valet av leaps utifrån den horisonten betraktat. Jag förstår ju att man kan välja att se den som katastrofhedge osv. Bortser från den totala positionen i de här funderingarna. Sen är det en annan sak med deltat för den totala positionen som sagt och grekerna som hjälper den ena vaggan skadar den andra osv.

Om vi som ovan har tjänat in premierna på att utfärda kan vi om vi vill helt hoppa av positionen och sälja av resterna av leapsen, eller så låter vi de ligga kvar och kompletterar med nya med längre löptid och börjar utfärda 20 kontrakt mot varje ben

Klart intressant! Det jag funderar på är ju just sådana egna regler för när en köpt leapsvagga bör justeras/tas bort/kompletteras.

volla

Inläggav volla » 22 november 2017, 15:24

HM @ 190 kr.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 november 2017, 15:59

volla skrev:HM @ 190 kr.

Den har t o m varit nere på 189,10...
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 27 november 2017, 19:36

HM @ 191,20
Senast redigerad av 1 volla, redigerad totalt 28 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 november 2017, 22:33

Såg reklam på TV om jultomtens elake bror som skulle stjäla alla julklappar. En lillasyster som skapat ett litet svart hål och trillat in i det skall jaga ifatt honom och göra honom snäll igen.

Ungefär så tror jag det var...

:alien:
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 28 november 2017, 14:29

HM @ 195,30

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 november 2017, 14:34