Midway - Vad är haken?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

morfarGinkgo

Re: Midway - Vad är haken?

Inläggav morfarGinkgo » 30 juni 2016, 18:10

Himmelsblå...
Fotnot 2: Midway brukade dela ut 75% av vinsten eller 55% av kassaflödet. 2005 delade man ut 2,50 och 2006 delade man ut 5 kronor. Man måste kika på avkastningen från aktien...

Jo det stämmer..blev lite konfunderad..2010 delade de ut hela 106,6% andel vinst.
2011-2012 hände något..tillväxten tröt brutalt med stora minussiffror.

Som jag skrev ovan..från 2012 tog det slut med utdelningar.
P g a av det stora talet utdelad vinst 2010, hamnar trots sämre sedan, på 71,4% i snitt mellan åren 2010-2015..märkligt :? Men som sagt..det är inte lätt med så stora svängningar i sifferdjungeln.

Min bedömning var ju med data från 2010 och framåt. :)

Sammanfattar dock med att kursen i nuläget är satt till behåll, tills det klarnar med företaget! :|
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juni 2016, 18:30

morfarGinkgo skrev:Himmelsblå...
Fotnot 2: Midway brukade dela ut 75% av vinsten eller 55% av kassaflödet. 2005 delade man ut 2,50 och 2006 delade man ut 5 kronor. Man måste kika på avkastningen från aktien...

Jo det stämmer..blev lite konfunderad..2010 delade de ut hela 106,6% andel vinst.
2011-2012 hände något..tillväxten tröt brutalt med stora minussiffror.

Som jag skrev ovan..från 2012 tog det slut med utdelningar.
P g a av det stora talet utdelad vinst 2010, hamnar trots sämre sedan, på 71,4% i snitt mellan åren 2010-2015..märkligt :? Men som sagt..det är inte lätt med så stora svängningar i sifferdjungeln.

Min bedömning var ju med data från 2010 och framåt. :)

Sammanfattar dock med att kursen i nuläget är satt till behåll, tills det klarnar med företaget! :|
---

Sten K Jonson dog 2013 i vad jag minns var cancer... men så svängen med framgångarna sammanfaller med sjukdomen. Men det vore ju märkligt om det påverkar portföljbolagen så till den milda grad... man tradade mycket med en kassa fram till 2012 och 2012 köpte man Landqvist Mekaniska... något hände. Den tradingen skall ha varit väldigt framgångsrik under en period.

Mer om vad jag rotat fram är att VD är samma som på Stens tid, vet ej hur länge han suttit.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 30 juni 2016, 18:43

Här om företagets kapitalförvaltning..den sker till stor del av handel med derivat.

Himmelsblå..handen på hjärtat..det är väl inte så att du har ett finger med i spelet :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juni 2016, 18:45

morfarGinkgo skrev:Här om företagets kapitalförvaltning..den sker till stor del av handel med derivat.

Himmelsblå..handen på hjärtat..det är väl inte så att du har ett finger med i spelet :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
---

Men den är väl nedlagd... länken saknas!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juli 2016, 12:08

http://www.midwayholding.se/investor-re ... rapporter/

Här är i alla fall rapporterna tillbaka till 2004. Notera nu diskontinuiteten i aktien och omstruktureringen...

Här 2015:

http://www.midwayholding.se/wp-content/ ... ett-lr.pdf

Av intresse är att bedöma hur pass starkt man står finansiellt. Kommer man att klara omstruktureringen enligt plan?
- ordspråk från England

Kistagubben

Inläggav Kistagubben » 1 juli 2016, 19:52

Min och mångas idol John Skogman kommenterade Midway 2015 i program 88. Den mer analytike Johan Isaksson köpte det inte: https://soundcloud.com/borspodden

Intressant nog verkar kursen ha varit ca 17 kronor som den också är nu.

Vänligen,
Kistagubben

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juli 2016, 21:02

Kistagubben skrev:Min och mångas idol John Skogman kommenterade Midway 2015 i program 88. Den mer analytike Johan Isaksson köpte det inte: https://soundcloud.com/borspodden

Intressant nog verkar kursen ha varit ca 17 kronor som den också är nu.

Vänligen,
Kistagubben

Riskminimeraren köpte ju 2013 i hopp om turnaround. Utdelningen är noll och kommer säkert att ligga där länge än för att finansiera allt man vill göra.

Jag tror inte man behöver stressa i denna analysen för att fatta beslut... man har gott om tid... :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2016, 00:59

Alltså... jag tycker ändå man lyckats vända utvecklingen i många portföljbolag. Man verkar energiska just nu, kanske man hämtat sig efter Stens död?

Och Haki storsatsar man på, tydligen säljer man nu utrustning utanför byggsektorn... jag undrar lite vad det är... vem mer behöver byggställningar?? Det får vi kika på...

http://www.haki.se/sv/produkter/

Inga märkvärdigheter således...

Sibbhult... lite kul att östra Göinge inte är alldeles på dekis ändå... :)

Midway läggs på bevakning.

Den finansiella situationen?? Inte glasklart, det gäller ju att man får ett vettigt pris för det man säljer. Man har över 400 MSEK i skulder till kreditinstitut... där någonstans ligger väl haken???
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 3 juli 2016, 09:29

Himmelsblå skrev:Och Haki storsatsar man på, tydligen säljer man nu utrustning utanför byggsektorn... jag undrar lite vad det är... vem mer behöver byggställningar?? Det får vi kika på...

Industrins allt strängare säkerhetskrav? I fabriken där jag arbetar så är det förbjudet att stå på stege. Allt arbete som sker på högre höjd än att man kan nå det från backen / fasta plattformar kräver ställningsbygge. Känns av och till som att hälften av allt underhållsarbete är ställningbyggande / rivande.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2016, 09:43

Rickard skrev:
Himmelsblå skrev:Och Haki storsatsar man på, tydligen säljer man nu utrustning utanför byggsektorn... jag undrar lite vad det är... vem mer behöver byggställningar?? Det får vi kika på...

Industrins allt strängare säkerhetskrav? I fabriken där jag arbetar så är det förbjudet att stå på stege. Allt arbete som sker på högre höjd än att man kan nå det från backen / fasta plattformar kräver ställningsbygge. Känns av och till som att hälften av allt underhållsarbete är ställningbyggande / rivande.

Jo, så kan det vara att det driver på.

Och bara för 20 år sedan var väl en byggställning rör plus plank ihopskruvat av tvingar. Idag bygger man temporära trapphus och gångbroar... är det högt skruvar man på en hiss.

Jag hade gärna köpt Haki om kursen varit rätt, jag tror man är rätt på det. Tråkigt bara att man har så låg finansiell styrka att man inte klarar expansionen där utan att sälja av portföljbolag. Inte fel att sälja vissa firmor, det är inte det, men att sälja under press är sällan lyckat.

Nåja...

Jag minns Midway som en exklusiv liten firma för ståndsmässiga investerare. Men det verkar tyvärr vara ett ganska utätet dödsbo Sten K Jonson lämnade efter sig... Midway var inte direkt välskött? Det kan ju vara filosofin att aldrig sälja ett företag som ställde till det, parat med den minst sagt spretiga profilen på portföljen.

Visste ni att det är ett Midway-bolag som tillverkar simborgarmärket och att den firman varit verksam sedan 1600-talet? Sådant ger mig gåshud... :)

Det är frustrerande när man är förtjust i firman men inser att aktien är tveksam. Jag har ett habegär där som är märkligt. :)
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 3 juli 2016, 10:00

Himmelsblå skriver...
Visste ni att det är ett Midway-bolag som tillverkar simborgarmärket och att den firman varit verksam sedan 1600-talet? Sådant ger mig gåshud... :)

Med tanke på starkt ökande drunkningsolyckor..kan de va så att företaget med anor från 1600-talet helt enkelt tillverkar ett märke som väger för mycket... :|
---

Himmelsblå

Himmelsblå minnen av Midway

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2016, 12:46

Drunkningsolyckorna ... men se där... simkunnigheten tycks vara på tillbakagång så simborgarmärket och baddaren blir kanske en tillväxtbransch efter statliga satsningar?

Jag funderade kring varför jag känner det där irrationella suget efter att äga Midway. Jag har ju aldrig ägt aktien så vad är grejen nu då?

Jag började handla med aktier första halvan av 90-talet i uppgången efter kraschen. Det fanns ju inget PoP då så man snackade aktier med de man träffade som hade intresset. Oftast då äldre och ofta då med god ekonomi. I Lund är det ju ofta lite övre medelklass och sådär... prominenta människor helt enkelt.

När jag började med aktier så var jag väl intresserad av sådana aktier som unga män oftast handlar. Tillväxtaktier, chansaktier, utvecklingsbolag med mera. Tålamodet var kort och man ville dubbla pengarna på ett år eller så. Min första aktie tror jag var Catena som då sålde Volvo och Renualt. En bilhandlare med usel soliditet. Om det kan vara så tidigt som 1992? Jag tjänade en hacka på den affären och sedan var jag väl fast antar jag??? Jag hade aldrig gjort den affären idag, man lär sig, och man skaffar sig tålamod.

Men de jag pratade med om aktier de hade aktier typ Midway... Just Midway minns jag, jag har minnen av Midway ända tillbaka till denna period. herregud jag minns ju när man knoppade av och delade ut Doro... Jag hade till och med en Doro Classic, en fast telefon av gammal modell, men med knappar och "modern" teknik.

Jag tror suget efter Midway har med det att göra, en vilja att vara en sådan där framstående medelklass med trevlig aktieportfölj.

Nåväl, det måste inte vara fel... rätt ingångskurs och rätt tidpunkt så skulle Midway kunna bli en bra affär. Men det blir ju aldrig som förr ändå. Det Midway som byggs kommer inte att ha samma glans som Sten K Jonsons gamla firma...suck, flydda tider.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Slaget vid densamma!

Inläggav jeppe » 3 juli 2016, 18:42

Midway är ju även den lilla atoll i Stilla havet där en avgörande sjöstrid utspelade sig mellan USA och Japan under andra världskriget.
Japan hade tänkt sig att lura amerikanska stilla havsflottan i en fälla, men gick själv i den.
Amerikanerna hade knäckt det japanska kryptot och var därför medvetna om vad som var på gång.
Bataljen avgjordes helt av hangarfartyg, flygplan, och ubåtar.
Slagskeppen gjorde ingen insats, de var nu bevisat föråldrade.
Slaget var ett stort bakslag för Japan då ett stort antal stridsfartyg sänktes.
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Re: Slaget vid densamma!

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2016, 19:21

jeppe skrev:Midway är ju även den lilla atoll i Stilla havet där en avgörande sjöstrid utspelade sig mellan USA och Japan under andra världskriget.
Japan hade tänkt sig att lura amerikanska stilla havsflottan i en fälla, men gick själv i den.
Amerikanerna hade knäckt det japanska kryptot och var därför medvetna om vad som var på gång.
Bataljen avgjordes helt av hangarfartyg, flygplan, och ubåtar.
Slagskeppen gjorde ingen insats, de var nu bevisat föråldrade.
Slaget var ett stort bakslag för Japan då ett stort antal stridsfartyg sänktes.

Men då är ju frågan... är jag amerikan eller japan??? Huruvida Midway var en framgång eller en fälla avgörs ju av det perspektivet... :wink:
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 4 juli 2016, 15:56

Midway A på vinnarlistan idag efter att en avanzakund gått in och knipit åt sig ett gäng aktier på 18,40, långt över fredagens stängningskurs. Var det du? Blev köpsuget för starkt?

Återgå till "Aktier"