Midway - Vad är haken?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Midway - Vad är haken?

Inläggav Himmelsblå » 28 juni 2016, 17:00

Midway är idag värt ca 400 MSEK. Juvelen i företagsportföljen, som är helägd vad jag förstår, är Haki i Sibbhult. De gör byggnadsställningar och hade förra året en vinst på 43 MSEK.

Det finns 10 företag till efter att man sålt två.

Det verkar finnas en rädsla i att man gör bokföringsmässiga förluster i och med försäljningarna, men man vill fokusera och utveckla de verksamheter man tror på. Bland annat vill man ta Haki till en ny marknad där det snackas om Australien...

Bara genom att man tittar på Haki tycker jag värderingen är vettig. Är då resten bara skräp?

Någon som följer denna klassiska skånska lilla firma?

Är det något för oss i noblessen?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Re: Midway - Vad är haken?

Inläggav Himmelsblå » 29 juni 2016, 10:04

http://riskminimeraren.blogspot.se/2013 ... d-ett.html

Denna analysen är gammal men ger en bra historisk bild fram mot dagens läge. Notera att man snackade om turn-around redan för tre år sedan. Men läget tycks inte så förändrat, vad man gjort är just omstruktureringen av innehaven som jag nämnde.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 juni 2016, 10:10

Vi får väl tröska igenom innehaven... Hittade tyvärr inte alltid senaste resultat. Vi får leta lite i Midways siffror senare. Vi börjar med det man vill behålla:

Midways hemsida:

I mars 2016 inleddes ett strukturerat och aktivt försäljningsarbete som syftar till att, under 2016, finna nya ägare till Cbiz – FAS Machinery – Midtrailer – delar av Normann Olsen –Onrox Group samt Sporrong. Tillsammans med Alab svarade dessa bolag under 2015 för ca 50% av koncernens omsättning och totalt tillgångsmassa men endast en liten del av resultatet.

De bolag som ska behållas – HAKI – Sigarth – Landqvist/Stans & Press – Gustaf E Bil samt delar av Normann Olsen har en högre avkastning på engagerat kapital.

Gustaf E bil sålde förut bl annat SAAB med allt elände det medförde. Man har gjort förlust i många år men 2014 gjorde men en liten vinst, strax över nollan på 183.000 SEK. Tidigare har man gjort förluster på 8 siffror!!

Man säljer idag KIA, Peugot, Opel och Mitsubishi... KIA ser jag som ett framtidsmärke som kan knapra marknad.

http://www.allabolag.se/5560607201/Gustaf_E_Bil_AB

---

Sigarth sysslar med värme och ventilation och är ett litet nischat exportbolag för norra Europa. Man gav sig på Turkiet med stora förluster som följd men detta avvecklades 2014. 2015 var vinsten fina 14 MSEK efter en rad förlustår.

http://www.allabolag.se/5562371889/Sigarth_AB

----

Landqvist Mekaniska AB och Stans & Press AB verkar hänga ihop med familjen Landqvist vilka jag gissar är ursprungliga ägare.

http://www.allabolag.se/5560877168/Land ... erkstad_AB

Här är ju frågan om man skall kika på sista raden eller resultat efter finansnetto... det bokföringstekniska där är knepigt för mig. Men jag gissar ju att de fina nyckeltalen om vinstmarginal med mera ger en hint om ett i grunden lönsamt bolag??

http://www.allabolag.se/5564117116/Stan ... ofstrom_AB

Detta verkar vara moderbolag även till andra verksamheter inom stans och press, t ex i Blomstermåla, men jag är osäker... Här går det back ganska rejält och stadigt. Konjunkturkänslig torde det vara i alla fall... detta är ju typiskt underleverantör till automotive.

Stans & Press är ett mekanisk verkstad inriktat på legotillverkning. Bolaget arbetar till största del med internationella industrikunder, men även med mindre och regionala aktörer.

Stans & Press arbetar med kvalificerade komponenter i små och medelstora serier och har kompletta maskinparker och därmed också kundportföljer. Bolaget fokuserar på hög kvalitet och god leveranssäkerhet och har en modern och effektiv maskinpark.

Verksamheten i Stans & Press har tre produktionsenheter i Vilshult, Blomstermåla respektive Ronneby.

Under 2014 har Stans & Press vidtagit omfattande åtgärder för att förbättra lönsamheten och under kvartal 4 har vi sett resultat av detta. Bolaget har fokuserat på effektivitetsförbättringar, den förlustbringande verksamheten i Olofström har avvecklats och nya kundrelationer har etablerats.

----

Normann Olsen är norskt så jag hittar det inte enkelt.

Normann Olsen är ett teknikinriktat handelsföretag med verksamhet i tre dotterbolag, aktiva på den norska marknaden. Bolaget har cirka 50 anställda.

Produktportföljen i Normann Olsen Maskin innehåller ett heltäckande sortiment av truckar, liftar, teleskoplastare, grävmaskiner, asfaltläggare och andra maskiner som används inom bygg- och anläggningsbranschen. Normann Olsen Maskin har heltäckande närvaro på den norska marknaden med fyra egna försäljnings- och serviceanläggningar och kompletterande kontraktsåterförsäljare med serviceavtal.

Riktinstrument och utrustning för lantmätning säljs genom Norgeodesi på den norska marknaden. Normann Olsen Tilhenger säljer släpvagnar och är Midtrailers representant i Norge.

De tre norska bolagen har under 2014 presterat i linje med 2013, dock något påverkade av den försvagade norska kronan. Under 2014 har Liftway AB, koncernens svenska verksamhet, avvecklats på grund av svag marknad och därmed också svag lönsamhet.

Omsättningen är ca 350 MSEK.

---

Haki har vi nämnt men här är siffrorna.

http://www.allabolag.se/5560755067/HAKI_AB

Slutsatser: Det är ett mastodontiskt omstruktureringsarbete man är inne i. man kan även notera att de bolag man ämnar behålla har bearbetats och olönsamma delar sålts av eller lagts ner.

Så vad skall vi tänka? Lyckas man med sina föresatser bör man kunna få till en lönsamhet som ger kanske PE = 6 och som sedan kan förbättras dessutom. Så om vi dagdrömmer lite blir ju detta ett fantastiskt case och absolut en möjlig dubblare.

Å andra sidan... vi behöver kika på hur det står till finansiellt. Det är sorgebarn man säljer av och man kan ju bara hoppas det lyckas utan att man behöver sälja ett guldägg för finansieringens skull.

En annan fråga är ju tidsaspekten. Hur lång tid tar detta?? Jag tror ju inte man är igenom dimman på flera år... eller vad tror ni?

Ett bra köp för den som vågar och är tålmodig?

Nästa steg är att kika på årsredovisningar... men jag skall göra annat nu ett tag! :)
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 29 juni 2016, 21:57

image.png
image.png (104.02 KiB) Visad 899 gånger

:|

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 juni 2016, 22:10

Vad är Money Flow Index? Negativt pengaflöde?

Är det för firman eller för aktien?
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 29 juni 2016, 22:23

MFI är handelsvolymsviktad indikator och visar trenden på kapitalflödet i aktien.
Volymbalansen är också negativ..som ett tillägg i graf-texten.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juni 2016, 10:36

Okej, jag googlade lite men fattar inte så mycket ändå... RSI och MFI tycks hänga ihop och handelsvolymen är inblandad. Översåld och undersåld.

Fundamentalt tveksamt ... det är nog rimligt ja. Det är en så pass massiv förändring av firman från Sten K Jonsons dagar. Sten sålde aldrig utan delade ut till aktieägarna. Det var främst arvegods han köpte upp, och lät väl alltid arvingarna bli delaktiga i Midway.

När så Sten dör är det en soppa, inte minst på ägarsidan. Midway är som en trädgård där inget gjorts på 15 år... det är svårt att röja fram vad som är av värde.

Det som talar för ett köp är ju att man har en tydlig plan idag i alla fall. Det flyter inte bara omkring, och de inre maktstriderna är väl i alla fall under ytan? Det verkar okej?

Synd på en så trevlig firma.

------

Trevlig firma ja... många skånska småbolag har varit i Midway och vänt. T ex Skånemöllan och Doro.

Det är nästan så att man vill köpa Midway på ren nostalgi, jag har aldrig ägt aktien. Och om man tillhör den skånska noblessen på Avanza tror jag man skall ha ägt Midway... egentligen... annars är man en uppkomling. 8)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 juni 2016, 12:48

Vad är det för centrala kostnader i moderbolaget/investmentbolaget? Är det höga kan det motivera en substansrabatt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juni 2016, 13:51

Solnamannen skrev:Vad är det för centrala kostnader i moderbolaget/investmentbolaget? Är det höga kan det motivera en substansrabatt.

Förmodligen... jag tror det är en knepig fråga att svara på... förr hade man en rätt stor kassa man förvaltade med gott resultat. Idag är den verksamheten nedlagd. Istället har vi den här massiva strukturomvandlingen och jag skulle tro den tuggar mycket arvoden och löner.

Men jag skall rota lite till i årsredovisningar o dyl. Vi får se var skorna klämmer kanske... :)
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 30 juni 2016, 14:40

Midway nuläget 17kr

Jag vill inte måla fan på väggen och säkert hade Rembrandt inte talang nog att ge mer dramatik i bifogad illustration..start 1997 - tills nu.
Relativ jämförelse med OMX PI.
Inte rättvist i mer nutid, då Midway jämnar ut sista året för att sista månaden gått bättre än ST OMX PI. Lite att fundera på dock.
image.png
image.png (128.55 KiB) Visad 816 gånger

Lite amatör-fundamenta.. :| räknat på ca 5-6 års historiska data sammanslaget.

Försäljningstillväxt snitt 0,8% historiskt..prognos framåt ca 1,1% per år.

Vinsttillväxt snitt -13,2% historiskt (minus)..prognos framåt trend ca - 9,6 per år (minus).
2011 var ett stort minus i vinstutvecklingen..minus -143%
Förhoppningsvis utrymme till förbättring i vinstutveckling.

Utdelad vinst 2010-2015 snitt 71,4% men bygger allt på 2010 års utdelad.
Fr o m 2012 ingen direktavkastning.

P/E 68,6..tveksamt om man skall räkna p/e på Midway??

Nu skall ju det här tas med en nypa salt men ett överslag i snitt skulle hamna på att aktien är köpvärd upp till ca 17:50kr. Kursen nu är i princip i behåll-läge.

Prognos förväntad års-avkastning inkl direktavkastning..ca 6-8%...men här ger p/e-talet lite oklarhet.

Som sagt cirkus-beräkning då jag ser det som svårt med kursintervall..riskbedömning och avkastning. :|
---

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 30 juni 2016, 15:16

P/E talet var som lägst 2015.. 20,9 och högst 31. Nu 24,2.
Avanza noterar 68,62

Midway är ju inget Investmentbolag utan ett "gytter" av 14 helägda bolag.
Nä tveksamt där med p/e-tal...
---

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 30 juni 2016, 16:01

För mig räcker det att ha kollat midways siffror på börsdata.se! Inget för mig. :D
"you gotta do what you gotta do"

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 30 juni 2016, 16:25

jeppe...
För mig räcker det att ha kollat midways siffror på börsdata.se! Inget för mig. :D

Jag tror du har en poäng där jeppe... 8)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juni 2016, 17:01

morfarGinkgo skrev:Midway nuläget 17kr

Jag vill inte måla fan på väggen och säkert hade Rembrandt inte talang nog att ge mer dramatik i bifogad illustration..start 1997 - tills nu.
Relativ jämförelse med OMX PI.
Inte rättvist i mer nutid, då Midway jämnar ut sista året för att sista månaden gått bättre än ST OMX PI. Lite att fundera på dock.
image.png

Lite amatör-fundamenta.. :| räknat på ca 5-6 års historiska data sammanslaget.

Försäljningstillväxt snitt 0,8% historiskt..prognos framåt ca 1,1% per år.

Vinsttillväxt snitt -13,2% historiskt (minus)..prognos framåt trend ca - 9,6 per år (minus).
2011 var ett stort minus i vinstutvecklingen..minus -143%
Förhoppningsvis utrymme till förbättring i vinstutveckling.

Utdelad vinst 2010-2015 snitt 71,4% men bygger allt på 2010 års utdelad.
Fr o m 2012 ingen direktavkastning.

P/E 68,6..tveksamt om man skall räkna p/e på Midway??

Nu skall ju det här tas med en nypa salt men ett överslag i snitt skulle hamna på att aktien är köpvärd upp till ca 17:50kr. Kursen nu är i princip i behåll-läge.

Prognos förväntad års-avkastning inkl direktavkastning..ca 6-8%...men här ger p/e-talet lite oklarhet.

Som sagt cirkus-beräkning då jag ser det som svårt med kursintervall..riskbedömning och avkastning. :|
---

Men Midway var en utdelare, både av pengar och företag. Jag kommer inte ihåg alla börsintroduktioner där aktieägarna fick aktier i det nya bolaget, men kommer ihåg Doro och Skånemöllan. Doro tror jag var för nästan 20 år sedan... vet inte vad som kom efter millenieskiftet. Räkna in utdelningarna där så får du en helt annan bild fram till 2005 - 06 tror jag... lite som att räkna på Ratos utan att ta hänsyn till direktavkastning.

Sedan är ju Midway fr o m nu ytterligare ett annat bolag än det som var fram till 2015. Gyttret skall ju ner till 5 innehav.

Fotnot: Midway växte fram ur Kockums konkursbo, ombildat till Skåne-gripen, sedan till Midway efter många turer runt 1989.

Fotnot 2: Midway brukade dela ut 75% av vinsten eller 55% av kassaflödet. 2005 delade man ut 2,50 och 2006 delade man ut 5 kronor. Man måste kika på avkastningen från aktien...
Senast redigerad av 2 Himmelsblå, redigerad totalt 30 gång.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juni 2016, 17:25

http://www.midwayholding.se/wp-content/ ... ission.pdf

Här emission av konvertibler från 2014... vet ej hur det gick... men kan vara värt att hålla i minnet. Så illa var det alltså... Landberg Mekaniska köptes så sent som 2012 står det.

Här om det nya Midway som skall byggas.

http://www.midwayholding.se/investor-re ... har-ordet/
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"