Optionsstrategier volvo på lång sikt

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: Optionsstrategier volvo på lång sikt

Inläggav volla » 9 maj 2017, 20:45

sixvx @ 11,32

skew @ 128,12

Märkligt hur lugnt marknaden ser på det här med risk just nu. Inga mörka moln som det förefaller. Jag har ju optionsstrategier igång så klart men försöker hålla situationen riggad så att andelen kassa snabbt kan ökas om det skulle behövas. Jag har det som ett högst tänkbart scenario att så kommer det bli någon gång i år.

Bara basportföljaktier och HM (inte basportföljaktie men lång placeringshorisont) kvar i portföljen.

Man kan alltid argumentera för upp eller ned. Å ena sidan så förefaller det just nu som att bolagsvinsterna stiger stabilt och räntorna är fortfarande låga. Talar för fortsatt uppgång, där finns argument för att det finns mer att pressa ur det här...

Samtidigt så konstaterar jag att mina innehav har nått ATH och har i vissa fall hyfsad fallhöjd om det vänder...Så jag hedgar med köpta långa säljoptioner sen en tid tillbaka (finansieras med utfärdande i olika former osv). Så min portfölj har en vikt mot ökande andel kassa gradvis och protective put som grund för att kunna bygga ut med beroende på vad som händer.

Många här på pop verkar vara trendföljare? Utifrån lite olika strategier och utgångspunkter så klart. Det är intressant och lärorikt att läsa och följa andra sätt att se på saker och ting. Jag är ju ingen utpräglad utdelningsinvesterare eller buy and hold men är väl en viss tendens mer åt det hållet strategimässigt. Har ju vissa basportföljinnehav väldigt länge och tar emot utdelningar år ut och in osv.

Jag har ju en långsiktig large cap baserad strategi. Således händer det sällan nåt riktigt spektakulärt i min portfölj på gott och ont. Jag har långsiktiga aktieinnehav i stora bolag som jag kör extra inkomst/kassaflöde och hedgestrategier på via optioner. Samt en del frikopplade optionsstrategier utöver det.

Så sammanfattningsvis ser det ut så här för mig, behåller vissa basportföljaktier men hedgade med puts bl a på grund av "fallhöjdspotentialen", rensat ut allt övrigt utom HM då. Exponering mot andra bolag endast via optioner i sådana fall.

För de som inte håller på med optioner:

Volatilitet är ju inget obekant för den som håller på med aktier. Vi som håller på med optioner har ju att förhålla oss till den för optioner unika implicita volatiliteten som ni säkert har sett oss skriva om här och där många gånger :) . Anledningen är att det är en mycket viktig och kritisk faktor som man är tvungen att förhålla sig till och hålla under uppsikt. Den definierar priset på optionerna lite slarvigt uttryckt, och kan förändra prissättningen på optionerna på ett synnerligen påtagligt sätt. Det är väl där det ofta kan bli fel också, man har en marknadsuppfattning och satsar på en riktning och nybörjaren som köper en call kanske blir sur för att inte optionen stiger i pris när aktien stiger...Eller utfärdaren som i panik vill stänga en position där impvollan exploderat...

Min hedge av köpta kraschputs är ju då i praktiken ett delta-bet och jag har inte sannolikheten på min sida. Det är synnerligen svårt att tajma sådant som alla vet. Sannolikheten att det blir realvärde är låg. Men det bör ses i ljuset av t ex black swan resonemanget. En försäkring vid oväntade otrevligheter i marknaden...

volla

Inläggav volla » 13 maj 2017, 19:06

Volla skrev tidigare:

sixvx @ 11,32

skew @ 128,12

Märkligt hur lugnt marknaden ser på det här med risk just nu. Inga mörka moln som det förefaller. Jag har ju optionsstrategier igång så klart men försöker hålla situationen riggad så att andelen kassa snabbt kan ökas om det skulle behövas. Jag har det som ett högst tänkbart scenario att så kommer det bli någon gång i år.

Volatiliteten är ju som sagt helt avgörande faktor för oss som pysslar med optioner. Sen har vi ju då volatilitetens moderskepp då, VIX index. Det har skrivits en hel del artiklar i media om det på senare tid eftersom det är på extremt låga nivåer nu antar jag att man fått upp ögonen för det och snabbt rafsar ihop lite tyckande kring det. En del som skrivits har varit ganska förvirrat...

Jag tycker att tidsfaktorn också måste vägas in det hela. Vi pratar om mätning av marknadsaktörernas bild av förväntad kommande volatilitet, vilket visas genom optionsprissättningen/positionerna, avseende närmaste 30 dagarna...

Någon fastslog det briljanta att indexet inte visar vad som kommer hända framöver. Det är korrekt, eftersom det mäter förväntningarna...Kristallkulan och allt det där...Sen bör man nog hålla koll på skew också, på ett sätt mer intressant för den hedgningsintresserade.

Vi kanske får vänta ett tag till på den riktiga volatilitetens återkomst, Spännande tider väntar, frågan är bara när det blir spännande 8)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 maj 2017, 19:38

volla skrev:
Volla skrev tidigare:

sixvx @ 11,32

skew @ 128,12

Volatiliteten är ju som sagt helt avgörande faktor för oss som pysslar med optioner. Sen har vi ju då volatilitetens moderskepp då, VIX index. Det har skrivits en hel del artiklar i media om det på senare tid eftersom det är på extremt låga nivåer nu antar jag att man fått upp ögonen för det och snabbt rafsar ihop lite tyckande kring det. En del som skrivits har varit ganska förvirrat...

Jag tycker att tidsfaktorn också måste vägas in det hela. Vi pratar om mätning av marknadsaktörernas bild av förväntad kommande volatilitet, vilket visas genom optionsprissättningen/positionerna, avseende närmaste 30 dagarna...

Någon fastslog det briljanta att indexet inte visar vad som kommer hända framöver. Det är korrekt, eftersom det mäter förväntningarna...Kristallkulan och allt det där...Sen bör man nog hålla koll på skew också, på ett sätt mer intressant för den hedgningsintresserade.

Vi kanske får vänta ett tag till på den riktiga volatilitetens återkomst, Spännande tider väntar, frågan är bara när det blir spännande 8)

Det där är ju såklart intressanta index att tolka.

Men jag hittar inte dessa index... måste man ha en dyr köbeplattform till det?

jag har ju bara Avanzas för amatörer... hur håller du koll på skew t ex... jag har försökt uppfinn min egen hemsnickrade variant, men du vet....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 13 maj 2017, 20:26

volla skrev:

Volla skrev tidigare:

sixvx @ 11,32

skew @ 128,12

Vi kanske får vänta ett tag till på den riktiga volatilitetens återkomst, Spännande tider väntar, frågan är bara när det blir spännande

Himmelsblå skrev:

jag har ju bara Avanzas för amatörer... hur håller du koll på skew t ex... jag har försökt uppfinn min egen hemsnickrade variant, men du vet....

Nej för fasen! Det är den legendariska chicagobörsen, cboe.com. Vår egen svenska variant sixvx finns ju att kolla på Avanza som du säkert redan vet.

Att få tag på siffrorna är ju den lätta biten. Sen tolkningen då...Hoppar jag trots allt av tåget för tidigt trots att jag själv tror att festen närmar sig slutet?. Steve tendenser?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 maj 2017, 21:19

volla skrev:
volla skrev:

Volla skrev tidigare:

sixvx @ 11,32

skew @ 128,12

Vi kanske får vänta ett tag till på den riktiga volatilitetens återkomst, Spännande tider väntar, frågan är bara när det blir spännande

Himmelsblå skrev:

Nej för fasen! Det är den legendariska chicagobörsen, cboe.com. Vår egen svenska variant sixvx finns ju att kolla på Avanza som du säkert redan vet.

Att få tag på siffrorna är ju den lätta biten. Sen tolkningen då...Hoppar jag trots allt av tåget för tidigt trots att jag själv tror att festen närmar sig slutet?. Steve tendenser?

jag skall kika.... vi har alla en Steve inombords. :wink:

Men det är lite som man säger... kraschen kommer när den siste pessimisten är övertygad och börjar handla... kanske... jag vet inte som sagt... jo då. :)
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 11 augusti 2017, 20:58

Volla skrev 9 maj:

sixvx @ 11,32

skew @ 128,12

Märkligt hur lugnt marknaden ser på det här med risk just nu. Inga mörka moln som det förefaller

Lite nya siffror:

SIXVX: 15,50

SKEW: 136,48

Jag har ju redan tidigare haft lite resonemang här under våren kring volatilitetsindex, VIX, och vår svenska variant SIXVX. Det börjar röra på sig så "sakteliga". Detta är siffror som borde vara intressant att följa litegrann även för de som bara handlar med aktier eller fonder. Skew ger ytterligare tecken på en liten tendens...

De som tittat in i tråden har väl sedan tidigare noterat att marknadssynen inte är jättemunter direkt. Ännu mindre positivt nu, milt uttryckt.

Mina grundpositioner är
:

-Har ett fåtal "eviga" kärninnehav som är skyddade med lång protective put eller Fence via leaps. Maxförlust definierad oavsett vad som händer.

-Köpta säljoptioner

-(Experimenterar litegrann med blankningscertifikat, får se vad det ger).

-Öka andelen cash.

-----------

Utöver det vissa renodlade optionsstrategier, men inget med aktieinnehav inblandat i nuläget (undantaget kärninnehaven som är hedgade långt fram).

Har inget igång i Volvo i nuläget så använder min gamla tråd till att resonera lite allmänt just nu då :)

Vissa specifika strategier kan det nog vara bra att undvika just nu kan jag tycka.

volla

Inläggav volla » 17 augusti 2017, 18:39

Skew @ 148,62

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 augusti 2017, 18:44

volla skrev:Skew @ 148,62

Och det tolkar du hur?

Upp eller ned med kursen... puttarna dyrare än calls... men vilken skew är normal?
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 17 augusti 2017, 19:16

Ja vi vet ju redan vad det är, sen är det i vanlig ordning tolkning som gäller. Jag ser så här på saken.

Jag har sett lite olika definitioner av vad som är "normal" nivå men det förefaller spänna mellan 115-130 om jag ska ge mig på en konsensusgissning. Historiska snittvärdet strax över 120 om jag inte minns fel. Över 130 antyder viss oro. Den stiger onekligen just nu, över 140 kan tolkas som att oron är påtaglig. Nära 100 är så klart ett extremvärde åt andra hållet och extremt ovanligt. Över 150 bör nog ses som ganska illavarslande, där är vi ju nästan...

Många tar höjd för att det kan bli värre helt enkelt. Det är ju ingen helig graal för att tyda marknaden men jag tycker det är en intressant indikator som kan vara värd att överväga bland all annan information.

För att låna ett uttryck som nämndes i en annan tråd så är jag väl drabbad av confirmation bias just nu då :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 augusti 2017, 19:54

Ok skew indikerar rädsla just nu.

Jag noterar ju gärna hur billig jag tyckte HMs call var nu när jag köpte tillbaka den vilket tyder kanske på liknande i HM just nu.

Det är i så fall en rädsla jag inte delar.... :|

Rent allmänt är jag skraj men faktiskt inte för HM... men det är en annan tråd.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 17 augusti 2017, 20:09

Ja skew handlar ju om OTM puts, dvs våra kära katastrofhedgar :)

HM ja...Blir det rejält börsfall åker den ner i källaren som allt annat. Samtidigt finns det nog turnaroundpotential i bolaget/aktien 8)

Återgå till "Aktier"