Optionsstrategier volvo på lång sikt

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Poseidon

Re: Optionsstrategier volvo på lång sikt

Inläggav Poseidon » 18 mars 2017, 11:18

volla skrev:
Poseidon skrev:

Står Volvo i 120 kr dagen innan rapporten kan det nog vara klokt att även fundera över om man ska köpa en lägre Q-option alternativt titta på lite månader längre fram. Optionen Q130 neutraliserar helt vinster i position vid kursuppgång om deltat är nära -1. Står aktien i 120 så kan det då vara värt att fundera på att växla över till Q122,50 förutsatt att inte tidsvärdet är väldigt dyrt i denna.
Likaså om aktien står i 140 kr innan rapportdagen kan det vara värt växla upp sig till optionen Q142,50 för att täcka in stora delar av de 30 kr i vinst och aktieutdelning som man har gjort.

Mellan rapporterna är det bra att jobba med utfärdande för att finansiera det tidsvärde man själv köper när investeringar görs i skydd (säljoptioner) eller i köpoptioner.

Tack! Lite att fundera över. Rent allmänt, jag har ytterst sällan direktköpt säljoptioner som haft delta nära -1 vid inköpstillfället, däremot hamnar de ju där av sig själv ibland vid nedgångar vilket ju kan vara en trevlig bieffekt. Jag ska nog titta lite närmare på ITM varianterna också.

Konceptmässigt/tankemässigt har det ur min horisont varit ganska lätthanterligt med köpta OTM säljoptioner, bara att förhålla sig till att tidsvärdet ska finansieras och det är mer av ren katastrofhedge (viss toleransnivå nedåt om ett långsiktigt Volvoinnehav funnits med t ex). Samtidigt har det ju då sina begränsningar också, helt klart.

Köpa skydd i ATM fungerar i regel bra om det är på 2-3 månaders löptid. Om man t ex betalar á 3-4 kr för tiden, t ex att man säkrast minst 75% av vinsten så är det sannolikt att Volvo rör sig mer än 3-4 kr under så pass många månader åtminstone någon gång under löptiden. Det är absolut inte ett dåligt skydd. Som sagt så är vinstsäkringen bra så man inte slarvar bort hela vinsten pga en dålig rapport.

blir det ett kraftigt ras i aktien så får man valuta för skyddet.

Om i stället aktien stiger kraftigt och ATM säljoptionen blir en OTM option kan man ju bygga på positionen med en negativ prisspread och att utfärda köpoption i samma månad så att skyddet inte kostar så mycket och att man i stort sett kan få den negativa prisspreaden betald pga utfärdade köpoptioner. Stiger aktien närmare köpoptionen blir vi bara glada eftersom vi gör mycket fina aktievinster. Låt oss säga att vinsten var á 20 kr innan rapporten och vi avstod från á 3 kr pga skyddet. Nu har vi á 17 kr i säker vinst, Sedan stiger aktien 10 kr på rapport. Nu har vi á 27 kr i vinst avräknat kostnaden för skyddet. Nu skyddar vi á 27 kr i vinst med i stort sett en kostnadsfri negativ prisspread.

Den övergripande tekniken handlar om att följa med aktiekursen vart den än tar vägen och jobba med trenden. På samma sätt kan man se till att jobba in skyddet om aktien faller kraftigt. Faller aktien 10-15 kr. Om vi antar att man har 1 000 aktier, börja utfärda 20 kontrakt köpoptioner med 10 st hedge i samma månad. Nu får vi snabbt in premieintäkter om Volvo fortsätter vara en trist aktie. Här handlar det om att återta pengarna för skyddet som vi betalade så vi ser till att få upp vinsten till minst á 20 kr igen! Handlar vi i en ISK kan vi om vi gjort bra vinst även sälja aktien och ta hem vinsten innan rapporten helt enkelt, i fall man inte vill ha ett deltagande över rapporten.

volla

Inläggav volla » 19 mars 2017, 16:05

Poseidon skrev:

Köpa skydd i ATM fungerar i regel bra om det är på 2-3 månaders löptid. Om man t ex betalar á 3-4 kr för tiden, t ex att man säkrast minst 75% av vinsten så är det sannolikt att Volvo rör sig mer än 3-4 kr under så pass många månader åtminstone någon gång under löptiden. Det är absolut inte ett dåligt skydd. Som sagt så är vinstsäkringen bra så man inte slarvar bort hela vinsten pga en dålig rapport.

blir det ett kraftigt ras i aktien så får man valuta för skyddet.

Om i stället aktien stiger kraftigt och ATM säljoptionen blir en OTM option kan man ju bygga på positionen med en negativ prisspread och att utfärda köpoption i samma månad så att skyddet inte kostar så mycket och att man i stort sett kan få den negativa prisspreaden betald pga utfärdade köpoptioner. Stiger aktien närmare köpoptionen blir vi bara glada eftersom vi gör mycket fina aktievinster. Låt oss säga att vinsten var á 20 kr innan rapporten och vi avstod från á 3 kr pga skyddet. Nu har vi á 17 kr i säker vinst, Sedan stiger aktien 10 kr på rapport. Nu har vi á 27 kr i vinst avräknat kostnaden för skyddet. Nu skyddar vi á 27 kr i vinst med i stort sett en kostnadsfri negativ prisspread.

Den övergripande tekniken handlar om att följa med aktiekursen vart den än tar vägen och jobba med trenden. På samma sätt kan man se till att jobba in skyddet om aktien faller kraftigt. Faller aktien 10-15 kr. Om vi antar att man har 1 000 aktier, börja utfärda 20 kontrakt köpoptioner med 10 st hedge i samma månad. Nu får vi snabbt in premieintäkter om Volvo fortsätter vara en trist aktie. Här handlar det om att återta pengarna för skyddet som vi betalade så vi ser till att få upp vinsten till minst á 20 kr igen! Handlar vi i en ISK kan vi om vi gjort bra vinst även sälja aktien och ta hem vinsten innan rapporten helt enkelt, i fall man inte vill ha ett deltagande över rapporten.

Alltid roligast när man redan har en bra vinst i aktien. Det jag skriver nu är ju extremt basic men jag skriver det ändå! Ibland när jag köper aktier (där jag av någon anledning vill ha in dem direkt och inte invänta att en optionsstrategi ska ge mig dem) köper jag ibland en ATM eller lite OTM säljoption på kortare sikt, så har jag en direktetablerad protective put utifall det inte blir som jag tänkt. Man kan ju så klart utfärda direkt osv men jag tycker personligen det är rätt trevligt att sätta igång med utfärdanden först när aktien hamnat i vinst, helst. (Undantag finns ju alltid, som HM nu t ex kör jag hedgade utfärdanden i alla fall medan jag väntar trots att aktien ligger med förlust). Jag har inga problem med att sitta länge på långsiktiga innehav och inte göra något alls under vissa perioder.

Den övergripande tekniken handlar om att följa med aktiekursen vart den än tar vägen och jobba med trenden

Essensen i det hela kanske man kan säga?

Riktigt snyggt! :)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 19 mars 2017, 18:06

Håller med. Protective put direkt är mindre risk. Om aktien är hårt nerpressad eller stigit kraftigt gäller det att vara extra försiktig.

volla

Inläggav volla » 24 april 2017, 18:44

Kan konstatera att jag hoppade av Volvoexponeringen för tidigt, men hellre för tidigt än för sent...

Lite siffror:

Volvo @ 133,80

OMXSPI @ 574, 7 - nytt ATH.

SIXVX @ 11,04 bedrägligt lugn?

Skew @ 148,42

Poseidon

Inläggav Poseidon » 24 april 2017, 22:01

volla skrev:Kan konstatera att jag hoppade av Volvoexponeringen för tidigt, men hellre för tidigt än för sent...

Lite siffror:

Volvo @ 133,80

OMXSPI @ 574, 7 - nytt ATH.

SIXVX @ 11,04 bedrägligt lugn?

Skew @ 148,42

Otroligt lätt hänt att man hoppar av för tidigt, men som du säger så är det alltid en risk att man är för sen i stället.

Svårt att veta när det ska neråt. Kan mycket väl fortsätta uppåt ett bra tag till.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 april 2017, 13:23

Kapar tråden för lite FA.

Några tankar efter dagens rapport... nu när jag kikar står Volvo på 145.

Så kommer det svåra... att sälja.

jag köpte ju åt min mor, men tanken där var inte de där långa innehaven hon brukar få köpa utan ett spek som nu gått in. Nu stiger volymerna, marginalerna blir finare... en no-brainer som jag sa, utan att köpa själv. :clown:

Men var hoppar man av?

Det gamla ATH innehåller ju en stor extra utdelning på 25 (?) kr. Ett bättre ATH att ha som märke är väl snarare 125 då?

Vi sätter alltså ATH så det stänker om det nu.

Rapporten lovar vinstrekord i år och Volvos vinst över en cykel bör kunna bli ganska mycket bättre med de nya fina marginalerna.

Men när skall man vara nöjd och leta ett nytt case?

Jag har haft 140 - 150 i tankarna... någon som är riktigt BULL på Volvo och ge mig lite anledning att hålla på aktierna ett tag till?

Hur mycket skall man kräma ur? Aktierna skall inte behållas över en cykel, det var aldrig tanken.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 25 april 2017, 13:53

Himmelsblå skrev...
Kapar tråden för lite FA.

Några tankar efter dagens rapport... nu när jag kikar står Volvo på 145.

Så kommer det svåra... att sälja.

jag köpte ju åt min mor, men tanken där var inte de där långa innehaven hon brukar få köpa utan ett spek som nu gått in. Nu stiger volymerna, marginalerna blir finare... en no-brainer som jag sa, utan att köpa själv. :clown:

Men var hoppar man av?

Det gamla ATH innehåller ju en stor extra utdelning på 25 (?) kr. Ett bättre ATH att ha som märke är väl snarare 125 då?

Vi sätter alltså ATH så det stänker om det nu.

Rapporten lovar vinstrekord i år och Volvos vinst över en cykel bör kunna bli ganska mycket bättre med de nya fina marginalerna.

Men när skall man vara nöjd och leta ett nytt case?

Jag har haft 140 - 150 i tankarna... någon som är riktigt BULL på Volvo och ge mig lite anledning att hålla på aktierna ett tag till?

Hur mycket skall man kräma ur? Aktierna skall inte behållas över en cykel, det var aldrig tanken.

Skall fatta mig kort..som jag ser det håller jag med dig..140-150kr ser jag i min graf..149-150 är sannolikt absolut topp om det ens nås nu men som börskollektivet agerar kan vem som helst tvivla.
Det här är ju tankar i nuet..själv har jag börjat skala in korta som lite spek.. :|
Ha d gott :)
---

volla

Inläggav volla » 25 april 2017, 19:45

Volvo @ 144

Tack för kommentarerna Poseidon, Himmelsblå och MorfarGinkgo!

Fascinerande utveckling i bolaget och aktien! Jag måste uppgradera min kristallkula :)

Hade jag fortfarande haft aktien nu hade jag sålt den för vinsthemtagning och eventuellt köpt calls istället om jag hade trott att den har mer potential uppåt. Börsen har byggt upp viss potential för korrektion onekligen. Huruvida det blir så i närtid är ju en annan femma men det kan ju vara lämpligt att se det som relativt troligt scenario kan jag tycka.

Släng gärna in mer av reflektioner, FA,TA, analyser, strategier etc här om ni kommer på något. Jag är fortsatt intresserad av utvecklingen även om jag placerade mig själv på läktaren :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 april 2017, 22:10

Jo, aktien är intressant.

Med tanke på dagens urstarka reaktion är jag inte främmande att vi ser 150+, kanske upp mot 160.

Analysen bygger inte på FA, TA utan bara på "hur det brukar bli på den där jävla börsen".

Planen är att sälja innan nästa rapport. Det byggs upp förhoppningar nu som inte ligger i riktlinjer för min mors portfölj. Om nästa rapport blir sämre så skall vi ner mot 120 igen kanske....????

Ingen brådska dock, momentum är starkt. I pingst har vi bestämt vi skall kika på läget och köpa för utdelningarna. Då är en tidpunkt det kan bli av. Hon har även fölseda' då det kan bli aktuellt.

Någon avancerad timing blir det alltså inte tal om.

Rimligen finns det mer attraktiva aktier idag, med lite bättre långsiktighet och stabilitet???

Frågan är vad.... :scratch:
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 26 april 2017, 20:57

Himmelsblå skrev:

Jo, aktien är intressant.

Med tanke på dagens urstarka reaktion är jag inte främmande att vi ser 150+, kanske upp mot 160.

Analysen bygger inte på FA, TA utan bara på "hur det brukar bli på den där jävla börsen".

Planen är att sälja innan nästa rapport. Det byggs upp förhoppningar nu som inte ligger i riktlinjer för min mors portfölj. Om nästa rapport blir sämre så skall vi ner mot 120 igen kanske....????

Ingen brådska dock, momentum är starkt. I pingst har vi bestämt vi skall kika på läget och köpa för utdelningarna. Då är en tidpunkt det kan bli av. Hon har även fölseda' då det kan bli aktuellt.

Någon avancerad timing blir det alltså inte tal om.

Rimligen finns det mer attraktiva aktier idag, med lite bättre långsiktighet och stabilitet???

Frågan är vad.... :scratch:

Lundstedt har gjort ett fantastiskt jobb. Oväntat positivt. Att hitta investeringar till rimliga priser blir svårare och svårare nu tycker jag, och sen fallhöjden som byggs upp på det också. Large cap är ju där jag huserar mest, och där hittar jag ingenting intressant just nu så aktivitetsnivån nu är väldigt låg för min del. Basportföljen och HM ligger kvar, allt annat utrensat. Har torrt krut och defensiva optionspositioner om det skulle komma en korrektion men den kanske skenar ännu mer uppåt innan det slutligen vänder nedåt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 april 2017, 08:28

volla skrev: ....men den kanske skenar ännu mer uppåt innan det slutligen vänder nedåt?

Det brukar vara hysteriskt ja... men börjar själv tänka på refrängen på denna cykel och hur jag skall agera.

Jag kommer nog att minska min exponering i närtid.
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 29 april 2017, 10:11

Himmelsblå skrev:
volla skrev: ....men den kanske skenar ännu mer uppåt innan det slutligen vänder nedåt?

Det brukar vara hysteriskt ja... men börjar själv tänka på refrängen på denna cykel och hur jag skall agera.

Vid nästa stora börskrasch så kommer definitivt Volvo att bli billig igen. Den följer alltid med neråt. Däremot så tror jag inte man behöver vara alltför rädd för rapporterna i detta bolag framöver. Väldigt välskött och en lite svagare rapport som inte når höga förväntningarna kan nog ses som bra tillfällen för köp på lång sikt. Men om kraschen kommer så kan det dröja 5-10 år innan vi ser de här nivåerna igen så gäller att hoppa av i tid. En eventuell krasch kommer inte att skicka ner aktien till 60 kr på en dag utan det kan ju ta 1-1,5 år innan en aktie når botten och de första dagarna brukar inledas med 5-10% nedgång per dag så åtminstone TA-folket hinner med att sälja sina aktier i tid. Just i cykliska bolag som Volvo får alltid sämre lönsamhet när världsekonomin går på knäna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 11:11

Poseidon skrev:
Himmelsblå skrev:

Vid nästa stora börskrasch så kommer definitivt Volvo att bli billig igen. Den följer alltid med neråt. Däremot så tror jag inte man behöver vara alltför rädd för rapporterna i detta bolag framöver. Väldigt välskött och en lite svagare rapport som inte når höga förväntningarna kan nog ses som bra tillfällen för köp på lång sikt. Men om kraschen kommer så kan det dröja 5-10 år innan vi ser de här nivåerna igen så gäller att hoppa av i tid. En eventuell krasch kommer inte att skicka ner aktien till 60 kr på en dag utan det kan ju ta 1-1,5 år innan en aktie når botten och de första dagarna brukar inledas med 5-10% nedgång per dag så åtminstone TA-folket hinner med att sälja sina aktier i tid. Just i cykliska bolag som Volvo får alltid sämre lönsamhet när världsekonomin går på knäna.

Jo, jag ägde ju Volvo fr o m en bit in på Lehman-kraschen, köpte för 80 tror jag... Volvo hade haft ATH på 153 med en bamseutdelning.... och jag sålde Volvo... för att köpa tillbaka mitt under fallet... så var den nere under 40 som värst?.... kursen harvade ju 80-90-100 länge, länge.... faktum är att det var Volvos sura kursutveckling som ledde in mig på optioner. Jag insåg att den aktien hade gått att mjölka med calls och swing-trading.

Så därför sker försäljningen i pingst, jag ber min mor hoppa av i god tid och jag fundilerar på defensiva aktier för nästa volta. Han har mycket av det slaget redan... så vad köpa???

Hon har Tele2 och ICA, Lammhult och Novo Nordisk... så Volvo då... ett gäng fonder i Spiltan Småland, Stabil och investmentbolag... Avanza Zero... samt HM sedan år 2000. Min mor började med aktier år 2000... värt att notera. :(

Nej, detta har ju inte med optioner att göra, jag har fullt sjå att förklara skillnaden mellan fonder och aktier... hennes skalle är inte som förr. Hon var smart, men nu är det svårt för henne... så optionshandel i hennes bok blir det inte. Annars hade ju kraschputtar varit grejen om man setat* med Volvo idag.

* Setat är rätt stavat! Bara gammelsvenska :evil:
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 29 april 2017, 16:39

Ja, Låter som ett klokt resonemang.

volla

Inläggav volla » 29 april 2017, 16:58

Himmelsblå skrev:

Jo, jag ägde ju Volvo fr o m en bit in på Lehman-kraschen, köpte för 80 tror jag... Volvo hade haft ATH på 153 med en bamseutdelning.... och jag sålde Volvo... för att köpa tillbaka mitt under fallet... så var den nere under 40 som värst?.... kursen harvade ju 80-90-100 länge, länge.... faktum är att det var Volvos sura kursutveckling som ledde in mig på optioner. Jag insåg att den aktien hade gått att mjölka med calls och swing-trading.

Det är en synnerligen trevlig aktie att använda för optionsstrategier! Jag har kört så i flera år och har ingen anledning att klaga :)

Förr eller senare smäller det på börsen, tills dess är jag 8)

Återgå till "Aktier"