Optionsstrategier volvo på lång sikt

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Optionsstrategier volvo på lång sikt

Inläggav volla » 9 juni 2016, 09:33

Optioner kan ju anpassas till alla typer av strategier och varianter på riskhantering. Jag tycker det är användbart att ha optionsstrategier på långsiktiga aktieinnehav som en kompletterande strategi. Volvo kan ju vara ganska volatil vilket kan vara både fördel och nackdel. Som ni ser är det i nuläget en rätt så liten position jag har.

VOLVO @ 94,45

Har följande position i Volvo just nu, "Protective Put" (modifierad variant):

-500 aktier (GAV ca 85)

-10 st köpta puts X90 (GAV 6,50, betald via CC utf flera ggr)

Förutsättningar: Min marknadssyn är relativt pessimistisk för 2016, tror att det kommer gå ned igen någon gång under året, så jag har en lång hedge genom X90. Vill ha Volvo långsiktigt. Har som ni ser dubbelt så mycket hedge som aktieinnehav vilket passar bra för min strategi.

Premiekostnaden för X90 har jobbats in genom ett antal covered calls under året så den är finansierad och klar. Innehavet var från början 1000 aktier, halva innehavet gick till lösen vid ett av covered call tillfällena. Jag vill öka i innehavet igen men inte på nuvarande prisnivå (jag är medveten om att jag därmed tar risken att missa tåget att öka mer om aktien stiger kraftigt)

Jag har min marknadssyn men den kan ju visa sig vara helt fel . Jag vill helst öka i innehavet på lång sikt men just nu vill jag avvakta utvecklingen (marknadssynen). Tanken är att jag skriver här när det sker något som gör det intressant att agera. Så det kan ju ta lite tid innan det finns något att skriva, vi får se vad som händer...

Himmelsblå

Re: optionsstrategier volvo på lång sikt

Inläggav Himmelsblå » 9 juni 2016, 11:27

Volvo gillar jag som aktie och lastvagn (inte bil haha).

Hur lång tid tog det att jobba in pengarna på din hedge med calls???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Re: Optionsstrategier volvo på lång sikt

Inläggav volla » 9 juni 2016, 20:12

Hur lång tid tog det att jobba in pengarna på din hedge med calls???

Det tog flera månader...Då kunde jag ju utfärda 10 kontrakt i taget. På kort sikt är det ju situationen mer svårbedömd (eller?) så jag hade flyt och fick några förfall, det är ju inget man kan diskontera att det ska lyckas. Sista gången valde jag att bara utfärda halva innehavet och då gick det till lösen, det ville jag helst undvika men den stack så snabbt ITM på slutet att det var lika bra att släppa den istället för att försöka rulla.

Volvo tillhör inte min basportfölj (mycket lång placeringshorisont) men det är en aktie som jag gärna har långsiktigt och som sagt är det ganska mycket action i den och nu inväntar jag volatilitetens eventuella återkomst :D

volla

Inläggav volla » 10 juni 2016, 11:23

FÖR DEN SOM ÄR NY PÅ OPTIONER

Svårt att veta om någon oinvigd eller halvintresserad orkar läsa det man skriver. Kanske bra att nämna det utifall att det skulle finnas någon där ute som läser men kanske inte pysslar med det själv just nu.

Som positionen ser ut nu är alltså de 500 aktierna hedgade (skyddade) fram till tredje fredagen i december. Har alltså köpt möjligheten, men inte skyldigheten att när som helst under optionens löptid sälja innehavet till priset 90 kr på slutdagen i december då optionen dör. Har alltså köpt säljoptionen VOLVB6X90, 10 kontrakt. 1 option kontrollerar 100 aktier så jag har alltså 5 st optioner "för mycket" som positionen ser ut nu. Jag behöver egentligen bara 5 st för att skydda de 500 aktierna. Betalade 6.50 per kontrakt för denna option (möjlighet).

Kostnaden för VOLVB6X90 arbetades i tidigare skede in genom att utfärda (sälja) köpoptioner på innehavet några gånger. Det kan i princip bortses från för den "pedagogiska" enkelhetens skull. Och innehavet är halverat till 500 st genom att halva innehavet blev sålt vid ett utfärdandetillfälle.

Så sammanfattningsvis, fram till december har jag möjligheten, men inte skyldigheten, att sälja aktierna till priset 90 kr. för detta har jag betalar 6.50. Jag har rätt att sälja 1000 aktier men har bara 500 st. Jag vill öka i innehavet igen men har nu möjlighet att avvakta utvecklingen eftersom hedgen gäller fram till december så jag har handlingsutrymme både om kursen går upp eller ner. Allt annat lika kommer optionen tappa i värde desto närmare slutdagen vi kommer. Stiger kursen kraftigt kommer den tappa rejält i värde, och faller kursen kraftigt kommer den stiga i värde (eftersom den är säljoption).

Vad som än händer kan jag alltså sälja aktierna @ 90 kr till december, om aktien skulle falla kraftigt vill jag öka innehavet igen och då finns hedgen där som skydd upp till 1000 aktier till december i så fall. Hoppas det var någorlunda tydligt...
Senast redigerad av 1 volla, redigerad totalt 10 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juni 2016, 17:00

Om CC på Volvo så har ju Volvo kämpat i uppförsbacke ganska länge och kursen legat stilla. Men mycket jobb har gjorts för att få upp marginalerna och i senaste rapporten såg det ljust ut... Man skall heller inte glömma att Volvo fortfarande har lägre marginaler än Scania (tror jag), där är ju ett benchmark om vad som långsiktigt kan uppnås. Jag skulle tveka att ställa CC över nästa rapport eller egentligen överhuvudtaget... rätt vad det är rycker den... men jag köpte Volvo runt 2009 och tröttnade till slut på att vänta på rycket... Trägen brukar dock vinna. :)

Tiden är på din sida och helt omöjligt att plocka dem för kanske 85 är det verkligen inte... i och med att CC lyckats för dig så sitter du lite i vinnarbåten. Men jag har hittills haft fel om nästan allt i år.... detta bör hållas i åtanke. :)

Volvo nu 91,40....
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 10 juni 2016, 19:01

Jag tror på Volvo på några års sikt. De har ju också lyckats rekrytera ett antal nyckelpersoner från Scania och känner stort förtroende för nya VD:n. Nog en rejäl utmaning att vända ett sånt jättekonglomerat men jag tror det kommer gå vägen, men investerares tålamod är ju en egenskap som provas hårt i det här bolaget...

Himmelsblå skrev:

Jag skulle tveka att ställa CC över nästa rapport eller egentligen överhuvudtaget... rätt vad det är rycker den...

Ja, och blir man kaxig och ställer nära ATM kan man tappa (halva) innehavet bara sådär... :? Jag håller verkligen med där, stor risk att man hamnar fel. Jag tänker inte ställa ut något nu i alla fall, vill inte tappa resterande innehavet i onödan och dessutom riskera sälja bort eventuell uppsida med CC. Allt beror ju på vad som händer framöver. Vore så klart bra om den föll ned i 85 trakten men som du skrev någonstans så verkar den ju hittat en ny platå just nu i alla fall.

Himmelsblå skrev:

Tiden är på din sida och helt omöjligt att plocka dem för kanske 85 är det verkligen inte... i och med att CC lyckats för dig så sitter du lite i vinnarbåten. Men jag har hittills haft fel om nästan allt i år.... detta bör hållas i åtanke. :)

Ha ha! :D Ja position är fördelaktig nu, på papperet är den ju rätt bra uppåt också men inte utifrån målkurs för nya inköp. Så björnen behöver inte gå och sova igen. :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juni 2016, 19:26

Nej, men en CSSP nu när det faller är kanske en idé??? Målkursen klurig ju, som alltid.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 13 juni 2016, 16:55

Volvo @ 89,65

VOLVB6X90 senast betalt 7,50 idag

SIXVX 28,0

Aktien fortsätter ned. Har gott om tid att agera (till dec), och så länge aktien faller kommer optionen öka i värde, vilket alltid är trevligt. Risken är att jag missar jättebra köptillfälle nu så klart men jag tror på fortsatt nedgång.

volla

Inläggav volla » 14 juni 2016, 17:12

Volvo @ 87,60

VOLVB6X90 spread 8,25-8,75

SIXVX 30,5

Skulle vilja ha in den till runt 85 som sagt...Vänder det plötsligt uppåt så har jag kanske missat ett bra köptillfälle denna gång men jag tar risken och avvaktar. Kom igen björnen håll ut lite, lite till!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 juni 2016, 20:39

Jag vill också ställa puttar, men mina är in-the-money.... :(
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 15 juni 2016, 09:45

Björnen svek mig idag :?

Du får uppdatera oss andra i dagboken! Vi är nyfikna!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 juni 2016, 11:41

volla skrev:Björnen svek mig idag :?

Du får uppdatera oss andra i dagboken! Vi är nyfikna!

Det var inte färdigt på de tre dagarna, fallat var för brant tror jag. Du skall se vi kör lite till ner... senare om några dagar.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 20 juni 2016, 19:40

Volvo @ 90,10

Jahapp, det blev inget inköp de här dagarna eftersom det vände uppåt. Det är ju ok egentligen då jag har 500 st kvar, men eftersom jag trodde mig få möjligheten till att fylla på innehavet med avistaköp runt 85 kr så är det ändå lite trist. Nu får vi se om mr market bjuder ut någon möjlighet i samband med valet istället eller om tåget gick den här gången. Min förhoppning är en icke konsoliderande marknad med massiv volatilitet :D

volla

Inläggav volla » 21 juni 2016, 16:36

Volvo @ 89,90

Vid ATM. Stiger kursen kraftigt till december kan jag profitera på de 500 aktiernas uppgång, sjunker den kraftigt någon gång under dess livstid, låt säga till målkurs runt 85 kr, köper jag in 500 till avista på börsen. Skulle Volvo stå mycket lägre i december har X90 i så fall realvärde på slutdagen, så då kan jag i så fall välja mellan att sälja aktierna @ 90 via den eller behålla dem och sälja X90 på börsen istället. Eller beroende på antal aktier på lösendagen

Skulle aktierna (500 st eller 1000 st om jag lyckas fiska upp fler på vägen) stå runt samma kurs 90 kr i december blir detta inte någon lyckad position...Då har thetaurgröpningen förintat optionens värde och om den landar ATM igen så har jag inte tjänat något på allt detta (att utfärda covered calls för att finansiera en lång hedge som sen blev "poänglös" på slutdagen, men den var ju inte poänglös som hedge fram tills dess).

Avvaktar...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2016, 18:39

Varför ställer du inte 5 st puts på 85??? Eller passade på när Volvo var runt 87??
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"