Nolato

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

morfarGinkgo

Nolato

Inläggav morfarGinkgo » 29 januari 2016, 19:18

Nolato 226kr

Hittar ingen tråd om Nolato..startar en ny.
Eftersom aktien nämndes i Tele2-tråden :D kommer här en liten bild av läget.

Fundamentalt köpvärd på dagens kurs vad jag får fram innan väntande årsbokslut.
En spekulerad direktavkastning några år framåt snitt 5-7%.
Kurstillväxt plus direktavk ca 20% kommande år framåt..förväntad.. allt enligt min amatörmässiga inmatning. :?

Tekniskt ser det "så där" ut i vecko-grafen?
Efter ett kraftfullt ras från senaste topp har fib-38 o ma200 agerat stöd.
Ma100 har under tre veckor verkat som motstånd.
Utplaning av de tre medelvärdena syns i olika grad samt att kurs-candles närmar sig kanal o pivotstöd.
image.jpg
image.jpg (167.77 KiB) Visad 1600 gånger

I månads-grafen framgår att års-medelvärdet har klarat påfrestningarna sedan lång tid tillbaka men testas nu igen.
Notera det ilsket röda senaste candlestick...blir en nöt att knäcka.
Skulle kursen falla vidare är 202 ("vattendelare") och nästa 186kr "sista vattenpost".
Därunder väntar helvetesgapet! :cry:
image.jpg
image.jpg (131.98 KiB) Visad 1600 gånger

En sammanfattning..väntande rapport och börshumöret kommer att ge facit och då är ovan skrivna bara meningslöst pladder för nördar..om ens det... :cheese:
---

morfarGinkgo

Re: NOLATO

Inläggav morfarGinkgo » 10 april 2016, 22:45

Nolato B 221,50kr
En uppdatering.
Första grafen.
Aktien har inte stängt under ma12 i månadsdiagrammet sedan mars-2012. Nu i april balanserar kurvan på tolvmånaders-nivån. :|
Som synes..ett rejält tapp i januari i år.
image.jpg
image.jpg (99.86 KiB) Visad 994 gånger

Andra.
En relativ jämförelse ger en negativ bild från senaste årsskifte.
Nolato-svart OMX IndustriindexPI-blå OMXS30-röd
image.jpg
image.jpg (129.45 KiB) Visad 994 gånger

Tredje.
Nolatografens dagsperspektiv visar på ett "dödskors" men ma200s riktning har ej vänt ned.
RSI visar på inbromsning av senaste uppgång.
Blå långdragna linjer är nyckelnivåer.
Det är avvakta som gäller och även fundamentalt tveksamt att köpa nu, som jag ser det.
Som med allt just nu är börshumöret en faktor och således ingen brådska med Nolato.
Aktien är dock klart intressant!
image.jpg
image.jpg (229.18 KiB) Visad 994 gånger

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 11 april 2016, 21:28

En av favoriterna i min småbolagsportfölj. Ögnade nyligen årsredovisningen. Mycket trevligt bolag.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 12 april 2016, 00:35

Skall bli intressant att följa Nolato.
Idag tog aktien ett rejält skutt från lägst 221,50 till 229..med stängning 226kr.
Lite otippat för mig 8) Kanske hämtar bolaget in tappet från index i år. :?
Vändningen idag under 230,50kr kan vara en indikation på vad som nämndes i förra inlägget.
Långsiktig ägare bryr sig ej...
---

Himmelsblå

Re: Nolato

Inläggav Himmelsblå » 19 juli 2016, 13:00

Bumpar

delrapport om en timme.... kraftigt upp igår, rekyl ned innan rapport. Typiskt dagen före liksom, men förmodligen får vi se att det rör på sig efter siffrorna... tillbaka till i förrgår eller upp över 240...

Tittade på relaterade aktier på Avanza... ni vet "folk som äger Nolato äger också"... nästan bara finska bolag. Sitter finnarna fast i mobilfeber? Nolato är ju bl a Ericssons gamla plastfabrik i Kristianstad (plus en massa andra plastfabriker). Men då borde ju ägarna av Nolato även äga Nokia... men icke.

Vadan det finska intresset för Nolato?? Nordiska Latexfabriken i Torekov ju...

Jag hittar inget i Nolatos historik och omfattande förvärvshistoria med koppling till Finland... men kika på Nolato på Avanza:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien. ... 7/nolato-b

Anmärkningsvärt!

Nu sätter jag på kaffe och väntar in delårsrapporten! :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 juli 2016, 15:28

jaha, telekom svek och telekom har fina siffror genom hela 2015 väl... blir svårt för Nolato att mäta sig... nå, framtiden inom medical med mera går bra så no worry... 2017 lossnar det, då har man inget från förra året att bevisa längre. Ut med det gamla in med gamla.

Behåll... är ni köpsugna så skulle jag avvakta.

Vet inte vad TA säger där...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2017, 14:43

En svag rapport om man kikar på den snabbt.

Medical fortsätter att gå bra och förr eller senare kommer det att slå igenom. Medical-delen är framtiden och telekom ett slags mjölkkossa eller i värsta fall en dog (om ni kommer ihåg bostonmatrisen från 80/90-talet??? )

Men jag tror inte 2017 blir ett bra år för Nolato... då krävs det att telekom överraskar lite är jag rädd.

skall kika lite mer på rapporten... men för den långsiktige ser det vettigt ut... tack vare Medical då i alla fall.

Jag är ju långsiktig...

Sätter ATH idag hursomhelst, tack vare Lammhult! Småland levererar medan Kristianstad lever på sin ost, sina bakverk och sina fläskkotletter. :)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 16 oktober 2017, 08:36

Saxat ur dagens di.se:

Finansmannen Gustaf Douglas har köpt aktier för över 100 miljoner kronor i polymertillverkaren Nolato. Dock dumpar han hela sitt innehav i en av storbankerna.

Enligt siffror i ägartjänsten Holdings har finansmannen Gustaf Douglas köpt strax över 323.000 aktier i polymertillverkaren Nolato till ett värde av drygt 115 miljoner kronor, där han inte ägde några aktier sedan tidigare. Efter aktieköpet kontrollerar Gustaf Douglas 1,23 procent av aktierna i Nolato.

Gustaf Douglas har tidigare ägt aktier i Nolato och kontrollerade som mest strax över 479.000 aktierna i bolaget. De aktierna sålde han dock under tredje och fjärde kvartalet 2016.

Aktien har varit en riktig kursraket i år då den stigit med nästan 50 procent sedan årsskiftet.
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 16 oktober 2017, 08:52

Jag skrev i april 2016:

Solnamannen skrev:En av favoriterna i min småbolagsportfölj. Ögnade nyligen årsredovisningen. Mycket trevligt bolag.

Nolato utgör 4,9 % av min småbolagsportfölj.

Nu ska ju sägas att mitt tidsperspektiv är relaitvt långt (>30 år), men utifrån det perspektivet har i mina ögon lite eller inget förändrats sedan våren 2016. En kursförändring upp/ner 30 % på <2 år är inte speciellt dramatiskt i sådana här bolag med det tidsperspektivet. Jag minskar min totala risk (men inte chansen till god avkastning) genom att inte investera i ett sådant här typ av bolag - utan dussintals. Min bedömning är att det är värt att "bära risken".

Direktavkastningen i min småbolagsportfölj är ca 3 %, och jag räknar med en utdelningstillväxt om ca 5-6 % över lång tid, alltså totalt 8-9 % fundamentalt motiverad avkastning per år. Jag antar att inflationen kommande 30 år kommer att ligga kring 2 % per år, vilket då skulle ge mig 6-7 % reell årlig avkastning (vilket jag menar motiverar risken). Har jag tur så kommer mitt urval av bolag (ägare av kött och blog, hög räntetäckningsgrad) och besynnerliga trendmässiga köp med hjälp av tärning att kunna erbjuda lite överavkastning från detta generella avkastningskrav.

volla

Inläggav volla » 16 oktober 2017, 09:17

Nolato utgör 4,9 % av min småbolagsportfölj.

Nu ska ju sägas att mitt tidsperspektiv är relaitvt långt (>30 år), men utifrån det perspektivet har i mina ögon lite eller inget förändrats sedan våren 2016. En kursförändring upp/ner 30 % på <2 år är inte speciellt dramatiskt i sådana här bolag med det tidsperspektivet. Jag minskar min totala risk (men inte chansen till god avkastning) genom att inte investera i ett sådant här typ av bolag - utan dussintals. Min bedömning är att det är värt att "bära risken".

Direktavkastningen i min småbolagsportfölj är ca 3 %, och jag räknar med en utdelningstillväxt om ca 5-6 % över lång tid, alltså totalt 8-9 % fundamentalt motiverad avkastning per år. Jag antar att inflationen kommande 30 år kommer att ligga kring 2 % per år, vilket då skulle ge mig 6-7 % reell årlig avkastning (vilket jag menar motiverar risken). Har jag tur så kommer mitt urval av bolag (ägare av kött och blog, hög räntetäckningsgrad) och besynnerliga trendmässiga köp med hjälp av tärning att kunna erbjuda lite överavkastning från detta generella avkastningskrav.

Du är i gott sällskap i Nolato med G Douglas som är värd all respekt som framgångsrik företagsbyggare/investerare.

De där "besynnerliga" aleatoriska köpen i portföljen kan nog bli fortsatt riktigt trevligt även över lång tid betraktat!

Återgå till "Aktier"