Solnamannens småbolagsportfölj

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Solnamannens småbolagsportfölj

Inläggav Solnamannen » 21 augusti 2017, 08:26

Tärningen landade på två. Augusti månads köp blev Note.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 4 september 2017, 15:39

Probi är i skrivande stund ner nästan 30 % idag efter dåliga nyheter kring en av de stora kunderna i Nordamerika. Varande störst i min småbolagsportfölj (både innan och efter nedgången) slår det hårt i portföljen, som just nu ligger på -5,3 % idag. Även tidigare i år har Probi gett portföljen lite skrämselhicka. Från i våras har sharpekvoten 12 mån sjunkit som en sten från ca 5 (extremt bra avkastning och låg volatilitet) till dagens 2,36. Man kan ju välja att se det här på två sätt.

Antingen så grämer jag mig över att portföljen 26:e juni låg +28 % på helåret och nu bara ligger +19 %, och att sharpekvoten sjunkit som en sten, eller....

Så glädjer jag mig åt att portföljen gett 19 % hittills i år (SIX30 return index +6 % under samma tid) och att sharpekvot 12 mån är hela 2,36 - vilket ju slår i stort sett alla svenska aktiefonder.

Det är också rätt intressant att se att trots en närmast slakt på portföljens darling och största innehav sedan 12-18 månader, som ett tag stod för 25 % av portföljen - så presterar ändå portföljen ett bra totalresultat. Med strategin att aldrig sälja utan bara öka i vinnare är detta givetvis helt centralt att portföljen "klarar" sådana här händelser utan att totalt spåra ur. Jag kan spontant tycka att det är ett styrkebesked.

Jag har ingen aning om vart Probi tar vägen, och har vare sig tid eller lust att fördjupa mig i det. Strategin ligger fast. Probi står just nu för 11,8 % av portföljen, och den ligger fortfarande på topp 6 (men är nu faktsikt nere på plats 5) och ser ut att bli föremål för "tärningsköp" igen nu i september. Fortsätter Probi att falla stort så är den snart borta från topp 6, och nu i september är det bara 1/6 sannolikhet att jag ökar i Probi. Sticker aktien till väders igen så får jag med nästan 12 % i portföljen rejäl utväxling.

Vad säger ni andra om portföljstrategin såhär långt; och då inte minst i ljuset av senaste tidens motgångar? Jag försöker ju följa detta på ett objektivt och ej känslosamt sätt (det är lättare när tärningen bestämmer :lol: ), vore roligt att höra vad ni andra tycker såhär 27 månader in i experimentet.

zatom

Inläggav zatom » 4 september 2017, 16:31

Jag är lite fundersam över hur portföljen sett ut om man ökat innehaven i samma takt oavsett utveckling. Men det är ju ganska svårt att räkna på.

aromata

Inläggav aromata » 4 september 2017, 17:38

Jag gillar att den är så mekanisk och trendföljande. Den kommer att gå superbra vid allmänna uppgångar och tappa mer än t.ex index vid nedgångar, stor volla alltså. Men eftersom börsen går upp mer än ner i regel så kan det bli bra på sikt.

För stor volla för min smak. Jag hade gärna sett en typ av stoploss. Men annars intressant!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 september 2017, 08:43

Det är imponerande även att det är lätt att tungan söker sig till hålet.

Men jag skulle nog ha en regel som begränsade viktning av helheten för en enskild aktie.

Sedan kanske åtminstone sälja del av det innehav som inte sköter sig som resten av kullen.

En hög volatilitet får man nog kallt räkna med. Så länge som resultatet är så mycket bättre än index så kan man väl vara fruktansvärt nöjd.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 september 2017, 09:52

Trendsökaren skrev:Det är imponerande även att det är lätt att tungan söker sig till hålet.

Men jag skulle nog ha en regel som begränsade viktning av helheten för en enskild aktie.

Sedan kanske åtminstone sälja del av det innehav som inte sköter sig som resten av kullen.

En hög volatilitet får man nog kallt räkna med. Så länge som resultatet är så mycket bättre än index så kan man väl vara fruktansvärt nöjd.

Jag har ett idag relativt mindre innehav i Ny Teknik. Där var väl Probi 7 % av innehållet. Idag så går Mycronic bra.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 5 september 2017, 12:15

Volatiliteten har under de första 26-27 månaderna varit betydligt lägre än jag initialt räknade med för en sådan här typ av portfölj ska sägas. Även om volatiliteten ökat nu under sommaren så överstiger den nog inte nivån som jag såg framför mig när jag startade den.

Det finns en begränsning vad gäller bolagens storlek i portföljen; jag ökar inte i något som står för mer än 20 % av portföljen. Finns en sådan aktie på topp 6 när det är dags att slå tärning/köpa så tar jag alltså bort den och inkluderar då alltså den 7:e bästa aktien istället. Detta gör det ju över lite tid ganska svårt för en aktie som stuckit upp över 20 % av portöfljen att hålla sig kvar där, givet att jag löpande stoppar in och handlar för nya pengar.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 21 september 2017, 19:56

Tärningen har rullat, den landade på 1. September månads köp blev Stille.

Aktien står efter köpet för 11,3 % av portföljen och är näst största innehav efter Probi (13,2 %). Övriga större innehav är Note, Dedicare, Kabe, Lammhults, Nolato, Kindred och Verisec.

Antal aktier i portföljen: 25 st
Sharpekvot 12 mån: 1,64 (!)
Snitt direktavkastning: 3,04 %
Snitt BETA: 0,91
Utveckling i år: +18,2 %
Utveckling 12 mån: +27,6 %
Utveckling sedan 2015-10-01: +91,9 %

Vinnarna i år (kursutveckling exkl utdelning):

Verisec, +85 %
Dedicare, +78 %
Novotek, +54 %
Nolato, +45 %
Note, +42 %

Det tillfredsställande är ändå att det finns en matchning mellan största innehav och vinnarna senaste 8-9 månaderna. Dessa innehav var relativt betydelsefulla redan för 8-9 månader sedan.

Riskspridning jämförtbar med en småbolagsfond skulle jag säga. Experimentet rullar vidare...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 25 oktober 2017, 08:44

Tärningen har återigen rullat, den landade på 2. Oktober månads köp blev Dedicare.

Aktien står efter köpet för 9,3 % av portföljen, och är det fjärde största innehavet efter Probi, Stille och Note.

Antal aktier i portföljen: 25 st
Sharpekvot 12 mån: 1,56 (!!!)
Snitt direktavkastning: 3,19 %
Snitt BETA: 0,89
Utveckling i år: +16,3 %
Utveckling 12 mån: +25,0 %
Utveckling sedan 2015-10-01: +89 %

Sharpekvoten fortsätter att falla, och ligger nu i nivå med de bästa jämförbara aktiefonderna... Det är volatiliteten i portföljen som ställer till sharpekvoten, utvecklingen ställt i relation till ett vidare begrepp av risk är volatilitet menar jag fortfarande är mycket god. Portföljen har nått viss mognad, där ett "månadsköp" inte förändrar allokeringen alltför aggressivt (vilket jag tycker är bra/trevligt).

Riskspridningen bedömer jag är fortsatt fullgod, och transaktionskostnaderna i relation till kapitalet sjunker löpande (ligger sedan länge <0,1 % per år). Jag är fortfarande nöjd med upplägget.

Pask

Inläggav Pask » 25 oktober 2017, 12:14

Att Dedicare har sjunkit som en sten i två dagar tar du ingen hänsyn till?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 25 oktober 2017, 12:41

Pask skrev:Att Dedicare har sjunkit som en sten i två dagar tar du ingen hänsyn till?

Absolut inte; jag sorterar på procentuell utveckling sedan köp (samtliga då alltså) och slår tärning på topp 6. Exkluderar bolag som står för >20 % av portföljen, men något sådant bolag finns inte i dagsläget. Dedicare låg på plats 2, träningen landade på 2 - jag köper Dedicare utan en tanke. Enormt skönt.

Det är värt att påpeka att kursfallet (som fortsatt idag) kombinerat med det faktum att jag snittar upp mitt anskaffningsvärde gör att aktiens procentuella utveckling sedan köp sjunker som en sten. Den var som sagt #2 när jag slog tärning igår - nu är den #6 och nära att åka ut från topp 6. Så är systemet skapat. Skulle aktien fortsätta ner nu så kan givetvis denna månads köp hävdas ha varit "feltajmat"; men det är en i sammanhanget liten summa - och systemet säkerställer att ytterligare köp inte sker. Jag litar än så länge på strategin.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 oktober 2017, 11:23

Senaste två veckorna har portföljen haft en fruktansvärt dålig utveckling; börsen upp 2 % och portföljen ner 3,5 %. Bovarna i dramat heter framförallt Lammhults, Dedicare och Probi. Utvecklingen YTD närmar sig börsens. Sharpekvoten (12 mån) är nere på rekordlåga 1,3.

Onekligen intressant utveckling i experimentet, som nu pågått i 28 månader - och självklart rullar vidare. Jag tycker det är ett väldigt enkelt, bekvämt och smidigt sätt att få långsiktig exponering mot småbolag.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 oktober 2017, 11:39

Lammet har slaktats och det är inte ens påsk... :cry:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

zatom

Inläggav zatom » 17 november 2017, 16:57

Spegelportföljen upplever en del hack i maskineriet för tillfället med nedgångar inte minst i Dedicare, som varit något av tärningens älskling och i kraft av tidigare uppgång dragit portföljen. Istället har Nolato seglat upp som enskilt största innehav. Hur går det för originalet? Funderar på hur dessa småbolag skulle klara en allmän nedgång på börsen...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 19 november 2017, 09:54

zatom skrev:Hur går det för originalet?

Portföljen uppvisade som bekant låg volatilitet och bra utveckling fram till 26:e juni 2017 då den låg upp 28 % YTD, och sharpekvot 4-5. Sedan dess har den tappat till i skrivande stund +11 % YTD, och juli-november har volatiliteten varit relativt hög. Sharpekvot 12 mån är nu nere på 0,86 (!). Att Probi tappat 36 % i år har givetvis påverkat portföljen mycket, givet att aktien vid årsskiftet och under våren stod för runt 20 % av portföljen (står nu för 11,5 %). Dedicare är ju upp 34 % i år så även om den tappat senaste månaden så ser jag inte det som något väldigt stort problem, aktien står nu för 8,6 % av portföljen.

Bolagen är lönsamma, och har i stort sett allihopa förutsättningar för att kunna växa relativt snabbt relativt billigt. Dagens marknadsläge (minusränta och generellt höga värderingar av det mesta) är knepigt för investerare, men jag menar att det i detta läge är säkrare att satsa på "chans till god tillväxt" än trygg utdelning som bara ser hög ut om man jämför med extremt låga räntor. Jag tror dessa trygga utdelningar (som ofta kommer med låg chans till bra tillväxt) värderas väldigt högt, medan chansen till god framtida tillväxt är rimligt värderad.

För min del med småbolagsportföljen och den typ av sparande som den representerar är det också så att mitt löpande sparande är viktigare på sikt än det befintliga kapitalet. Får vi en sättning i aktiemarknaden vill jag köpa på mig mer löpande, och jag tror att modellen/strategin i den här portföljen kan visa vägen ganska bra vad som är vettigt att köpa även i det läget. Jag får i skrivande stund 3,35 % direktavkastning på kapitalet, så det är inte en helt värdelös position att sitta still och ha tålamod i... Men visst visar utvecklingen i portföljen juni-november 2017 att detta är hög risk, och en strategi som bara lämpar sig för riktigt långsiktigt sparande. Men det har vi ju vetat hela tiden..?

Det är snart dags att slå tärning igen. Intressant är att Dedicare inte längre ligger på topp 6, medan Probi fallit ner till plats 6, och alltså är på väg ut från listan om trenden fortsätter. Kindred (6,3 % av portföljen) har susat in på listan, medan Nolato (6,7 %), Note (11,5 %) och Novotek (3,5 %) nu utgör ledartrion... Jag tycker det ser ganska spännande och vettigt ut. Jag fortsätter med strategin!

Återgå till "Aktier"