Solnamannens småbolagsportfölj

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Solnamannens småbolagsportfölj

Inläggav aromata » 27 juni 2017, 09:03

Trevlig utveckling! Frågan är om någon vågar satsa hela sin samlade förmögenhet i
Solnafonden? Jag önskar mig inget stort ras på börsen men det ska bli intressant att se hur fonden klarar det.

Vad vi har lärt oss så här långt är väl att man måste satsa för att vinna. Och att momentum är en kraft att räkna med. Och att rädslan för att förlora ibland kan vara överdriven. Kanske ...

Aron

Inläggav Aron » 27 juni 2017, 10:50

Solnamannen skrev:Nytt rekord; sharpekvot 12 mån: 5,80

Utveckling 1 mån: +3,5 % (SIR30 return index +0,5 %)
Utveckling 2 mån: +9,3 % (index ca +2 %)
Utveckling 3 mån: +16,5 % (index ca +4 %)
Utveckling i år: +28 % (index ca +14 %)
Utveckling 12 mån: +84 % (index ca +36 %)

Det ska till en väldig utdelningstillväxt (ökad försäljning/lönsamhet) för att motivera en sådan här värdeökning... Det gäller för all del både portföljen som bolagen i SIX30 return index.

Det var mig en fin utveckling, Grattis.

@aromata
Grattis till dig också, du verkar ha hittat din modell som du letat efter i så många år.

Bara inte vänsterpartiet är inne och läser här, då skulle de väl ta fram någon sätt att skatta ännu mer för dom det går bra för :wink:

:)

aromata

Inläggav aromata » 27 juni 2017, 11:40

Aron skrev:@aromata
Grattis till dig också, du verkar ha hittat din modell som du letat efter i så många år.

Jo, jag har en fungerande modell. Inte perfekt men tillräckligt bra för mig. Men jag söker vidare för allt går ju att förbättra och dessutom tycker jag att det är ett kul inslag i gatubilden.

Solnas är mer "mekanisk" vilket jag tycker är spännande, intressant och nåt som jag själv skulle vilja ha men jag vill i så fall hitta en egen variant. Momentum och trend är dock en gemensam nämnare.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 28 juni 2017, 07:50

Tack Aaron och aromata för glada tillrop!

aromata skrev:Frågan är om någon vågar satsa hela sin samlade förmögenhet i
Solnafonden?

Nej, men det har aldrig varit mitt syfte. En mindre komponent småbolag i en större portfölj har hela tiden varit min tanke - eftersom jag inte tyckte mig kunna hitta en fond eller ett investmentbolag som på ett tillfredsställande sätt kunde leverera det till en rimlig kostnad. Jag bytte precis ut Länförsäkringar global indexnära i barnportföljen till Swedbank Roburs Acessfonder. Passade även på att hyfsa aktiedelen en aning. Slutresultatet är:

50 % i Swedbank Robur Access USA (20 %), Europa (15 %), Asien (10 %) och Japan (5 %)
25 % svenska storbolag; Investor (10 %), Kinnevik (5 %), Latour (5 %) och ICA Gruppen (5 %)
25 % svenska småbolag; de tio bäst presterande i min småbolagsportfölj, där de bäst presterande väger lite tyngre

Detta är alltså ganska likt hur dessa pengar varit placerade senaste två åren, jag skulle gissa att den oftast haft ca 40 % globalt och sedan 30 % vardera i stora bolag och små bolag - och barnportföljen har en sharpekvot 12 mån på 4,99...

Har man 25-30 % av portföljen i småbolagen så finns ju en begränsningar i risktagandet; när ett småbolag når över 20 % andel av alla småbolag så får man inte längre öka i dem. Då har de alltså en andel av din totala portfölj på 5-6 %. Sedan kan de givetvis bli något större än så genom värdeutveckling, men givet löpande inflöde av nya pengar i annat blir det på sikt väldigt utmanande för den aktien att hålla >20 % andel bland småbolagen. 5-6 % av portföljen i en "supervinnare" på flera decenniers sikt är tillräckligt för hålla sharpekvoten i en väl diversifierad portfölj långt över indexfonder - men tillräckligt lite för att inte få din portfölj att haverera vid ett misslyckande (tänk Nokia 1995-2015). Ganska få aspekter med den här portföljen är slump, jag har tänkt igenom det mesta både en och två gånger! :wink:

aromata skrev: Jag önskar mig inget stort ras på börsen men det ska bli intressant att se hur fonden klarar det

Även jag är väldigt nyfiken på hur portföljen klarar en mer utdragen (>1 år) och stor (>-30 %) nedgång. Till skillnad från dig så längtar jag nu lite till nästa rejäla sättning.

aromata skrev: Vad vi har lärt oss så här långt är väl att man måste satsa för att vinna. Och att momentum är en kraft att räkna med. Och att rädslan för att förlora ibland kan vara överdriven. Kanske ...

Min hypotes innan experimentet var att de två största förklaringarna till att småsparare får sämre utveckling i sina aktieplaceringar än index är 1) att de säljer vinnare och sitter kvar med förlorare och 2) att de bränner av mycket pengar på förvaltningsavgifter och courtage. Därför skapade jag ett regelverk som "mötte" båda dessa utmaningar. Jag säljer i och för sig inte förlorare, men modellen gör dem snabbt betydelselösa. Jag ökar i vinnare och gör dem därigenom relativt viktiga i portföljen. Jag håller nere kostnaderna till <0,1 % av kapitalet per år.

Jag tycker att en annan viktig insikt såhär långt är att man inte behöver investera i ett litet fåtal (2-4 st) olönsamma förhoppningsbolag med intäktsbudgetar som ser ut som hockeyklubbor (summa summarum absurd risk) för att ha chans till >80 % värdeökning på ett år. Det är möjligt i en ganska väl diversifierad portfölj (>20 innehav) av lönsamma bolag med lite finansiell hävstång (hög räntetäckningsgrad).

morfarGinkgo

Re: Solnamannens småbolagsportföl

Inläggav morfarGinkgo » 29 juni 2017, 21:00

Aron skrev bl a..
Bara inte vänsterpartiet är inne och läser här, då skulle de väl ta fram någon sätt att skatta ännu mer för dom det går bra för :wink:

Du har poäng där..för många det går bra för plockas ju ideligen fram i dagsljus för tvivelaktig inbetalning..rent ut sagt fuskar med den...
---

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 juni 2017, 08:41

Jag har ju mina värdepapper i ISK, så det är ju rätt svårt att fuska med skatten. Jag betalar det jag ska betala och är ganska nöjd med det. Kanske inte skulle sträcka mig så långt som att säga att det är tufft att betala skatt - men jag gör det med ett visst mått av glädje. Upplever att jag får ganska mycket värde för de pengarna :wink:

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 30 juni 2017, 09:54

Solnamannen skrev..
Jag har ju mina värdepapper i ISK, så det är ju rätt svårt att fuska med skatten. Jag betalar det jag ska betala och är ganska nöjd med det. Kanske inte skulle sträcka mig så långt som att säga att det är tufft att betala skatt - men jag gör det med ett visst mått av glädje. Upplever att jag får ganska mycket värde för de pengarna

Aha..en sann marxist..har i o för sig anat, känner ju till dina rötter...
Att betala skatt är som att köpa ett Kinderägg vilket precis som du påstår ger ett visst mått av glädje.
Att sedan du är en "skatt" för hela PoP är ju en helt annan femma....tia jag mena!
Ha d gott Solnamannen!
---

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 19 juli 2017, 08:52

Probi rapport idag, aktien ner 15,8 % i skrivande stund. Min småbolagsportfölj i sin helhet ligger -2,8 %. Det börjar bli dags att slå tärning (brukar bli 19-22:a i månaden); juli månads köp. Probi ligger på topp 6 och utgör mindre än 20 % av portföljen, så det är en av sex kandidater.

Då ska ju sägas att när börsen tappade närmare 2 % igår så föll småbolagsportföljen med 0,55 %... Jag föredrar min specifika bolagsrisk framför generell risk i aktiemarknaden just nu.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 juli 2017, 08:29

Tärningen landade på 1; juli månads köp blev Probi som jag köpte till kurs 393 kr i torsdags (nu 385 kr). Därmed höjer jag min genomsnittliga anskaffningskurs till 199 kr, som tillsammans med ett kursras på 32 % senaste veckorna faktiskt tar ner Probi från förstaplatsen i procentuell utveckling sedan (samtliga) köp till plats 3 i portföljen. Ett ganska stort trendbrott för aktien i småbolagsportföljen efter att ha legat #1 i över ett år! I dagsläget ligger aktien kvar på topp 6 och är fortsatt föremål för tilläggsköp så länge aktiekursen ligger över ca 296 kr - och för all del så länge aktien inte stiger dramatiskt så att den utgör mer än 20 % av portföljen (då ska den upp >33 % i dagsläget). Ursäkta mig mitt nörderi, men jag tycker det är intressant att föllja i detalj hur min strategi guidar mig och vad det blir för logiska konsekvenser av den.

Senaste månaden är börsen ner ca 3 % och småbolagsportöfljen är ner 8-9 %. Detta är en exceptionell utveckling som inte tidigare hänt under portföljens snart 26 månaders livstid. 26:e juni peakade portföljen med +28 % sedan årsskiftet, men har nu fallit tillbaka till +16,3 % hittills under året.

Direktavkastning, snitt: 3,14 %
BETA, snitt: 0,89
Sharpekvot 12 mån: 3,03
Antal innehav: 25 st
Största innehav: Probi (15 %)
Minsta innehav: Hifab (0,6 %)
Andel, fem största innehav: 49,4 %

Även om strategin inte är prövad i alla marknadsklimat så har min tanke hela tiden varit att den ska rulla på och "fungera" ovasett marknadsklimat. Det är också precis vad som kommer att ske, även om jag ägnat några veckor åt att dra ner min aktieexponering i övrigt till ett absolut minimum - och dessutom börjat positionera mig för att tjäna pengar på en större nedgång inom 1,5 år. Jag tror inte för ett ögonblick att aktierna i småbolagsportföljen kommer att segla igenom en större nedgång - däremot tror jag att strategin även då fortsätter att "guida" mig till fortsatta köp i de verkligt långsiktiga vinnarna.

aromata

Inläggav aromata » 24 juli 2017, 17:37

Lite som förväntat, faktiskt. Att portföljen går ner mer än index vid en bred allmän nedgång. Men det betyder inte att strategin är förkastlig för det. De positiva egenskaperna uppväger kanske de negativa.

Men det är här, i dagens läge, som jag skulle vilja se en typ av stoploss för att strategin skulle kännas bekväm för mig. Men det är ju personligt hur mycket nedgång man kan stå ut med. Jag står inte ut med mycket :wink: .

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 juli 2017, 19:57

aromata skrev: Lite som förväntat, faktiskt. Att portföljen går ner mer än index vid en bred allmän nedgång. Men det betyder inte att strategin är förkastlig för det. De positiva egenskaperna uppväger kanske de negativa.

Instämmer. Det konstigt de senaste två åren är snarast att den inte betett sig så. Som den gör nu alltså.

aromata skrev: Men det är här, i dagens läge, som jag skulle vilja se en typ av stoploss för att strategin skulle kännas bekväm för mig. Men det är ju personligt hur mycket nedgång man kan stå ut med. Jag står inte ut med mycket :wink: .

Jag behöver inte det, jag känner mig bekväm så länge jag kan förstå hur jag kan få en rimlig ersättning för den risk jag tar på lång sikt (>10 år). I den aspekten känner jag mig betydligt mer trygg med att sitta med mina 25 st småbolag och räkna med att utdelningstillväxt på 6 % per år (mer om inflationen stadigvarande överstiger 2 %) tillsammans med direktavkastning på ca 3 % ger mig en totalavkastning på ca 9 % (7 % reellt) än jag skulle göra om jag satt med Holmen, SCA, Axfood, ICA Gruppen, Castellum och Swedbank. Detta även om jag på de senare aktierna kanske bara har ett avkastningskrav på 7-8 % (5-6 % reellt). Sjunker min portfölj i värde med 40 % under sex månader och sedan masar sig upp igen under 36 månader har jag inte mindre än 42 tillfällen att slå tärning och öka i vinnarna till rabatt. Det är inte ett hot mot mitt långsiktiga mål (ekonomisk trygghet i ålderdom), det är en möjlighet. Det sagt - detta är inte 100 % av mina investeringsbara tillgångar.

zatom

Inläggav zatom » 24 juli 2017, 20:37

Kanske kan man slipa på regeln om hur stor del av portföljen som max får utgöras av ett bolag? Känns ju som att probi står för en hel del av portföljens svängningar - på gott och ont.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 juli 2017, 21:27

zatom skrev:Kanske kan man slipa på regeln om hur stor del av portföljen som max får utgöras av ett bolag? Känns ju som att probi står för en hel del av portföljens svängningar - på gott och ont.

Det är i och för sig en sådan typ av regel jag skulle kunna tänka mig att finslipa på sikt om jag ser starka skäl till det, men jag vet inte om jag är villig att dra den slutsatsen riktigt ännu. Än så länge har portföljens fokusering kring en handfull innehav gagnat utvecklingen något enormt. Som jag brukar påminna om är min långsiktiga tanke att den "småbolagsexponering" som jag här fikar efter gör sig bra som ca 20 % av en långsiktig aktieportfölj. 20 % av 20 % är 4 % av en total, långsiktig aktieportfölj och det tycker jag är ganska rimligt.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 18 augusti 2017, 12:57

Dramatik i småbolagsportföljen
Efter en närmast absurd utveckling med låg volatilitet och stark värdeökning kan man nog på allvar säga att juli-augusti 2017 är ett trendbrott. Sharpekvot 12 mån har kommit ner från att ha pendlat mellan 4,8 och 5,1 till att nu ligga på 2,86. Det är på inget sätt dåligt (tvärtom), men det är en väldigt skillnad från 5!

Utveckling under 2017:
Capture.PNG
Capture.PNG (13.76 KiB) Visad 650 gånger

Den extrema sharpkvoten kan januari till juni förklaras med en inte alltför hög volatilitet och enormt fin värdeutveckling. Portföljen låg upp 27-28 % YTD i mitten av juni. Sedan dess har sjunkit till 20 % YTD, och det under tidivis ganska hög volatilitet.

Att portföljens största innehav Probi tappat från 605 kr 7:e juni till dagens 385 kr (-36 %) har givetvis bidragit stort till den sura utvecklingen, men senaste månaden är även hyfsade innehav som Stille, Kindred och Lammhults ner mer än 6 %. Att Note och Nolato (båda ganska stora innehav) under denna sura tid gått starkt mot marknaden (+8-12 %) har inte varit tillräckligt för att kompensera.

Lite nyckeltal
Antal innehav: 25 st
Snitt BETA: 0,90
Snitt direktavkastning: 3,1 %
Sharpekvot 12 mån: 2,86
Utveckling 1 mån: -5,1 %
Utveckling YTD: +19,7 %
Utveckling 1 år: +43,6 %
Utveckling sedan 2015-10-01: +94,3 %

Största innehaven:

14,6 % Probi
10,0 % Dedicare
9,6 % Stille
8,1 % Kabe
7,6 % Note
6,8 % Lammhults Design Group
5,2 % Verisec

De minsta innehaven är Rejlers och Hifab som står för vardera 0,6 %.

Augusti månads köp (med tärning) kommer att ske under nästa vecka.

Återgå till "Aktier"