Solnamannens småbolagsportfölj

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Solnamannens småbolagsportfölj

Inläggav Solnamannen » 23 januari 2017, 19:39

Halvtrist dag på börsen, OMXS30 ner 1,36 %. Småbolagsportföljen upp 0,05 %. Den fortsätter rita fina grafer!

zatom

Inläggav zatom » 27 januari 2017, 19:31

Då har jag för första gången slagit tärning för att avgöra aktieslag att öka i copycat-portföljen. Har beslutat mig för att dela upp ökningen på två bolag (något ska man väl komma på själv). Första ökningarna blev unlimited travel group och lammhult - etta respektive trea ur startblocken i racet.

.....Solna: jag behöver ju inte nödvändigtvis kapa din tråd för min portfölj, men tyckte det var lite kul att rapportera just första extraköpen!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 28 januari 2017, 11:48

zatom; det är bara roligt. Den här tråden kan bli lång.

Min småbolagsportfölj taktar på.

Utveckling, 1 mån (+4,8 %):
Snip20170128_21.png
Snip20170128_21.png (28.07 KiB) Visad 742 gånger

Utveckling, 1 år (+64,6 %):
Snip20170128_22.png
Snip20170128_22.png (28.48 KiB) Visad 742 gånger

Utveckling sedan start i separat depå 2015-10-01, +68,7 %
Snip20170128_23.png
Snip20170128_23.png (28.66 KiB) Visad 742 gånger

Genomsnittlig direktavkastning: 2,8 %
Genomsnittlig BETA: 0,78

Snip20170128_24.png
Snip20170128_24.png (18.32 KiB) Visad 742 gånger

Största innehaven/riskspridning:
Snip20170128_25.png
Snip20170128_25.png (35.58 KiB) Visad 742 gånger

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 januari 2017, 03:17

Årets utdelningsköp

Det börjar bli dags att se sig omkring efter årets utdelningsköp, och göra utvärderingen vilken som är mest lämplig att lyfta in i småbolagsportföljen.

Förutsättningar:

Börsvärde <20 mdr

Hög eller relativt hög räntetäckningsgrad

Stabil balansräkning

Ägare av kött och blod med god kunskap och insyn i verksamheten

Inte alltför omogna "hockeyklubbor", bolaget bör lämna utdelning - även om den kanske inte är väldigt hög

Har panelen några idéer och förslag?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 januari 2017, 11:16

Bufab... :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 januari 2017, 12:13

Himmelsblå skrev:Bufab... :D

Nu är vi verkligen nere på skruvar och muttrar? :wink:

Solnamannen skrev:Ägare av kött och blod med god kunskap och insyn i verksamheten

Snip20170129_1.png
Snip20170129_1.png (32.96 KiB) Visad 696 gånger

Slutsats: nja...

Solnamannen skrev:Stabil balansräkning

Snip20170129_2.png
Snip20170129_2.png (47.76 KiB) Visad 696 gånger

Slutsats: Har inte fullt grepp om deras verksamhet, utifrån vad jag kan läsa mig till om verksamheten på <1 min så tycker jag anläggningstillgångarna verkar stora men vad vet jag. Spontant OK, men inga överbetyg.

Lite frågetecken är lageromsättningshastigheten som ser ut att vara extremt låg utifrån verksamheten, vilket möjligen förklarar en lite tafatt lönsamhet (ränteteckningsgrad, räntabilitet på eget kapital, rörelsemarginal mm) - men också en ganska låg värdering av det egna kapitalet. Man kan ana att om bolaget bara fick lite mer snurr på lagret så skulle det hända mycket med lönsamheten.

Verksamheten skulle erbjuda portföljen hyfsad riskspridning, vilket är en annan sak jag tar hänsyn till när jag väljer "utdelningsköp".

Sammanfattningsvis sticker inte Bufab ut, jag har kandidater som klarar utvärderingen bättre...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 januari 2017, 12:59

Liljedahls är nya ägare men de har byggt upp ett litet imperium på bil och lastvagnar runt Värnamo. De har gått från 0 - 17% på mycket kort tid. De vet hur man bedriver företag. Du vet var Värnamo ligger på kartan va??? Gnosjötrakter. Nu köper de in sig i Bufab. Och man har visat goda resultat denna korta tid. Ägarbilden ser jag som ett stort plus.

Det är för övrigt fästelement man sysslar med precis som Bulten, men Bulten inriktar sig på automotive vilket lämnar resten av Machine Bau åt Bufab. Fästelement är något som ständigt utvecklas, även om det finns mycket standarder... det finns in i h-vete med olika varianter.

Man säljer inköpsfunktionen vilket leder till skalfördelar som kommer kunden till godo. Bufab kan samordna inköp åt en mängd kunder. Där har du själva affärsidén.

Man expanderar i centraleuropa... det är länderna runt Tyskland alltså, där det växer fram underleverantörer. Här är kanske inte konkurrensen från andra tillverkare och säljare av fästelement mördande? Köp i Asien, sälj i Europa.... där har du en tillväxtstrategi som heter duga.

Är du en liten maskintillverkare är inköp och lagerhållning av fästelement en plåga. Det är många varianter som skall upphandlas och lagerhållas. Jag vet inte, men det kan förklara Bufabs stora lager... och det är väl inget problem om man håller lager åt kunden, bara man tar betalt för det på marginalen? Just-in-time åt en mängd småkunder samtidigt som man upphandlar billigt kräver kanske ett rejält buffertlager?

Det är maskiner man bygger i vår del av världen. Det är vad Sverige och Tyskland exporterar. Inte pappersmassa, inte järn, inte mobiltelefoner... maskiner är vad vi gör.

Bufab står sig väl mot VBG, Lammhult med flera i i min portfölj... och jag sätter en rejäl slant på att den aktien får en bättre resa framöver än gamla sura Bulten.

Du äger väl Bulten? vad heter deras ordförande? Hehe, men jag vet inte om det är samma familj, det vet jag inte...

Kikar du på rörselseresultatet ser du att marginaler, försäljning och bottomline ökar stadigt med säg 10% kanske ibland 20% ... försäljning säg 15% ... det är bara de sista åren som är intressanta och då denna strategin varit sjösatt...

PE=17 på rullande resultat... vad är det som skrämmer?

-----

Liljedahl Group köpte 300.000 aktier i november och 700.000 aktier i december.... sedan jag köpte i "förrgår" (19 juli 2016), och vi senast diskuterade frågan, har de gått från tio till sjutton procent. De vill köpa skiten ser du... :D

jag är upp 23% på den aktien ... ingen raket, men raskt marscherat på ett halvår.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 januari 2017, 13:59

Min utvärdering till småbolagsportföljen är kvalitativ i det avseendet att jag bara utvärderar bolag vars bransch/affärsidé känns relevant och framtidssäker. Bolag som ex helt saknar ägare av kött och blod, eller som är olönsamma (låg ränteteckningsgrad) utvärderas inte ens. Därefter blir utvärderingen väldigt kvantitativ, och stirrar väldigt blint på en handfull saker:

Ränteteckningsgrad
Stabil balansräkning
Ägare av kött och blod med insyn i verksamheten
Riskspridning mot portföljen i övrigt
Ett kvantitativt riskmått (nytt för i år)

Notera total avsaknad av p/e-tal, direktavkastning mm (även om riskmåttet väger in fundamental värdering).

Riskmåttet är - till skillnad från övriga - inte minimum-maximum utan kan (teoretiskt) bli hur högt som helst, varför det är omöjligt att redogöra för exakt viktning, men för den aktie som i skrivande stund har högst "poäng" blir viktningen enligt nedan:

Ränteteckningsgrad: 24 %
Stabil balansräkning: 10 %
Ägare: 24 %
Riskspridning: 15 %
Risk: 27 %

Anledningen till denna yxiga, kvantitativa utvärdering är givetvis för att jag - precis som med tärningskasten - i någon mån vill rensa portföljen från mitt personliga (mer eller mindre godtyckliga) tyckande. Hela utgångspunkten för portföljen är en lek med tanken att jag som investerare inte är 100 % rationell vid varje givna ögonblick - och mycket väl kan ha fel. Metoden får mig att (med en mindre del av min totala portfölj) ta risker i terräng jag kanske annars inte hade beträtt - vilket är precis min målsättning.

Hittills har det gått rätt hyfsat? :wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 januari 2017, 14:19

Jovisst går det bra... men olika segment kan ha olika lagerbehov??? Så det blir vissa sektorer som försvinner, som t ex säsongsbetonade verksamheter som livsmedelsindustri?

Bufab har ett stort lager... kött och blod i ägarbilden har du verkligen.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 29 januari 2017, 14:26

Himmelsblå bl a...
jag är upp 23% på den aktien ... ingen raket, men raskt marscherat på ett halvår.

Jag äger inte Bufab och för lite insatt men kanske är kursresan som du nämner orsaken till att som jag ser det att köpa aktien på dagens nivå får man ha tilltro till företaget.
De siffror..fr o m börsnoteringen ger mig att den knappt är köpvärd.

De tre sista kvartalen 2016 visar stigande försäljning..än mer stigande vinst och direktavkastning som är svagt stigande.
Detta sammantaget i en hint till bokslutet 21 febr att det blir bra är aktien köpvärd idag.

Tekniskt ointressant men en väl mottagen rapport finns förutsättning för några kronor upp å kanske nos upp emot all time high...
Tvärt emot om det fallerar bör en zon 72-70kr fånga upp aktien annars är en tid av lägre kurser att vänta..så ser jag det.
Ha d gott!
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 januari 2017, 15:44

Jo, men jag tycker ni missar poängen... Bufab har gått bra sedan Liljedahls tog över.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 29 januari 2017, 16:08

Vadå missar poängen..de tre sista kvartalen 2016 skvallrar väl om framgång om bokslut bekräftar.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 januari 2017, 16:38

morfarGinkgo skrev:Vadå missar poängen..de tre sista kvartalen 2016 skvallrar väl om framgång om bokslut bekräftar.

Jo, det är det jag menar.... :)

jag äger ju Bufab tills vidare och det ser ju bra ut. Att ägaren dessutom storköper är ju inte heller dåligt för kursen.

Aaaah ni skall få se vilken parrla Bufab är. Värnamos parrla... (uttalas på Helsingborska som i "syndets parrla") :D
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 29 januari 2017, 16:54

e d rent av en parrla som kan tänkas som gåva till din parrlemor :D

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 29 januari 2017, 20:47

Solnamannen skrev:Årets utdelningsköp

Det börjar bli dags att se sig omkring efter årets utdelningsköp, och göra utvärderingen vilken som är mest lämplig att lyfta in i småbolagsportföljen.

Förutsättningar:

Börsvärde <20 mdr

Hög eller relativt hög räntetäckningsgrad

Stabil balansräkning

Ägare av kött och blod med god kunskap och insyn i verksamheten

Inte alltför omogna "hockeyklubbor", bolaget bör lämna utdelning - även om den kanske inte är väldigt hög

Har panelen några idéer och förslag?

Ok jag skjuter från höften och föreslår: eworks
De verkar uppfylla börsvärdeskravet och rimligen även kravet om stark ägarfamilj.
Sen var där några krångliga föreskrifter om balans i räkningar och va det va ;-)
Som sagt bara ett vilt förslag.
Ajö
"you gotta do what you gotta do"

Återgå till "Aktier"