Solnamannens småbolagsportfölj

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Solnamannens småbolagsportfölj

Inläggav Solnamannen » 31 december 2016, 17:49

zatom skrev: Nej, det kan ju alltid vara bra att påpeka även om detta förstås inte är att betrakta som ekonomisk rådgivning i egentlig mening

Absolut inte. Jag har inte swedsec så det skulle strida mot god rådgivningssed!

zatom skrev: Den här strategin tvingar mig ju att göra motsatsen

Exakt, och det är en av de mest centrala värdena av modellen. Vi drabbas alla småsparare i någon mån av så kallad "ankring"; det vill säga att något som kostade 100 kr för ett år sedan måste vara billigt om det idag kostar 40 kr och dyrt om det istället kostar 160 kr. Men det är ju inte rationellt för fem öre. Min tanke med modellen var att öka sannolikheten till mer kallt rationella beslut utan känslor och dylik "ankring".

zatom skrev:...inte har något att vinna på att rekommendera just dessa aktier. Alternativt är rätt bra på att dölja nämnda vinning

Jag har ingen hemlig agenda. Jag tjänar inte ett öre på min aktivitet under namnet Solnamannen. Jag är moderator på det här forumet, men ägaren (Daniel) vet inte vem jag är. Min blogg är fri från annonser. Faktum är att det största skälet att jag är anonym är för att jag inte vill att arbetsgivare (nuvarande eller framtida) ska kunna hålla ärliga saker jag skriver emot mig. Som jag skriver i "Min resa & varför jag skriver" så gör jag det mest för min egen skull. Som en del i processande av mina tankar. Sedan skulle jag naturligtvis tycka att det var otroligt läckert att med en busenkel och närmast naiv modell/strategi för att köpa aktier skulle slå index och ge bra riskjusterad avkastning över längre tid...

zatom skrev:....men nu är det dags att lägga bubblet på kylning. Gott nytt år allihopa!

Bubblet ligger på balkongen. Gott nytt år!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 31 december 2016, 17:55

Snip20161231_15.png
Snip20161231_15.png (18.37 KiB) Visad 1123 gånger

Antal aktier: 25 st
Genomsnittlig BETA: 0,71
Genomsnittlig direktavkastning: 2,96 %

Portföljen har nu varit igång i 19 månader. Genomsnittlig årlig utveckling som synes 28,68 %.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 31 december 2016, 19:16

Solnamannen...
Bror är sedan IT-kraschen (...) en riskavers och gränslöst logisk ingenjör som nog i ärlighetens namn tycker att min inblandning av en tärning i något som borde tas på allvar endast kan förklaras av någon villfarelse som bäst kan beskrivas som "new age" - alternativt att jag röker jazztobak.

Frågor på det?

Nä..är mycket tacksam. Tack!
Minnet sviker mig alltså inte..han står med båda fötterna på jorden.
Du är han motsats..står man med bägge fötterna på jorden kommer man inte långt vilket du enträget gett dig faen på att bevisa med småbolagsportföljen.

Att sikta mot stjärnorna och förhoppningsvis nå trädtoppar som är ju ett rimligt mål med riskspridning i en "normal" strategi.
Dra ett "jazzbloss" och kasta en tärning är lika med att sikta mot månen och kanske missa den men ändå ha möjlighet att vara på väg mot stjärnorna..lite flummigt uttryckt...

Att som bror din endast sikta mot trädtoppar, är risken stor att han blir kvar tryggt på jorden, vilket inte är fy skam om man står stadigt och slipper andas in röken från sin brors jazztobak...

Själv siktar jag högt så skjuter jag i alla fall mig inte i foten! :|
Gott Nytt År! :bom: å "Homage" till Småbolagsportföljen.
---

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 5 januari 2017, 09:15

morfar Ginko

Vi ligger alla i rännstenen, men somliga av oss har blicken fäst på stjärorna...

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 5 januari 2017, 11:18

En synnerligen väl genomtänkt tanke!
---

Bärelden

Inläggav Bärelden » 8 januari 2017, 18:04

Jag har en fråga angående situationen då ett företag blir utköpt från börsen.

Ponera att ett bud skulle inkomma på t.ex. en tungt viktad aktie (t.ex. Probi). Hålls innehavet kvar i portföljen tills dess att budet gått igenom? Och vad händer när isåfall 20% av portföljen består av likvider?

Skulle även ett bud på en aktie som inte har nått 20% gränsen, men som letar sig upp i topp 6 vara aktuellt att öka i? Antagligen ligger kursen väldigt nära budpriset, och aktien utvecklas snarare beroende på budspekulationerna än vad som fundamentalt händer i bolaget.

Anledningen till att jag frågar är för att jag själv byggt upp en liknande småbolagsportfölj, men med lite andra kriterier (har inte alls lika mycket verkstad/industri) och befinner mig i situationen där ett bolag är påväg ut från börsen.

Tack för allt!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 8 januari 2017, 20:32

Bärelden skrev: Ponera att ett bud skulle inkomma på t.ex. en tungt viktad aktie (t.ex. Probi).

Hålls innehavet kvar i portföljen tills dess att budet gått igenom?

Och vad händer när isåfall 20% av portföljen består av likvider?

Hej, det finns ingen regel om det här. Principen är ju att inga aktier säljs, men det är klart att om budet är bra och 64 % av ägarna står bakom det kommer mina regler inte göra mig till en rättshaverist som sitter kvar och väntar på tvångsinlösen...

Hur den stora likviden skulle hanteras finns det heller ingen given regel kring, men pengarna ska ju inte tas ut ur depån - och eftersom jag bara ska öka i vinnare så kvarstår bara en sak - att slå tärning på vinnare. Jag tänker att jag skulle ta likviden, dividera med den månatliga insättningen och slå tärning så många gånger och varje gång köpa det tärningen landar på för motsvarande ett månadsköp? Känns som det enda rimliga att göra.

Bärelden skrev: Skulle även ett bud på en aktie som inte har nått 20% gränsen, men som letar sig upp i topp 6 vara aktuellt att öka i? Antagligen ligger kursen väldigt nära budpriset, och aktien utvecklas snarare beroende på budspekulationerna än vad som fundamentalt händer i bolaget.

Finns ingen regel om det heller, och här vet jag inte hur jag skulle agera. Så länge nuvarande kurs ligger under budet skulle jag nog låta tärningen tala och öka. Men var det oklart om budet skulle gå igenom och kursen låg över skulle jag kanske också låta tärningen tala... Jag är benägen att hålla mig till de enkla reglerna så länge det inte framstår som totalt vansinne.

Tack själv för visat intresse och givande diskussion! :wink:

Festivus

Inläggav Festivus » 10 januari 2017, 08:16

Solnamannen skrev:Bra vecka för småbolagsportföljen!

Jag tackar särskilt:

Probi +10 % senaste veckan (23 % av portföljen)
Stille +14 % senaste veckan (9 % av portföljen)
Dedicare + 9 % senaste veckan (7 % av portföljen)
Beijer Alma +7 % senaste veckan (4 % av portföljen)
Capio +4 % senaste veckan (2 % av portföljen)
Systemair +7 % senaste veckan (1 % av portföljen)

Du har vinden i ryggen! Kul att det fortsatt går bra!

PROBI
OMVÄND VINSTVARNING, "MYCKET STARK" ORGANISK TILLVÄXT (Direkt)
2017-01-10 08:07
STOCKHOLM (Direkt) Probi publicerar preliminär finansiell information för fjärde kvartalet och helåret tack vare mycket stark organisk tillväxt samt på grund av att det nyligen förvärvade dotterbolaget Probi USA (Nutraceutix) inkluderas för första gången.

Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 158 miljoner kronor och uppgick till 194 miljoner kronor (36). Av ökningen utgör 82 miljoner organisk tillväxt jämfört med motsvarande period 2015.

"Till viss del drivs den organiska tillväxten av lageruppbyggnad hos en kund i USA. 76 miljoner kronor utgör nettoomsättning i Probi USA Inc, som inkluderats för perioden oktober-december", skriver bolaget.

Rörelseresultatet ökade under fjärde kvartalet med 40 miljoner kronor och uppgick till 44 miljoner kronor (4).

För helåret 2016 uppgick nettoomsättningen till 443 miljoner kronor (216), en ökning med 227 miljoner. Av denna ökning är 151 miljoner organisk tillväxt medan 76 miljoner utgör nettoomsättning i Probi USA Inc. Rörelseresultatet för helåret uppgick till 130 miljoner kronor (63).

Probi offentliggör sin bokslutskommuniké för 2016 den 24 januari 2017 klockan 08.00.

Själv vågade jag aldrig ta in Probi i portföljen efter den superrusning som varit även om mycket
såg bra ut när jag granskade bolaget.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 januari 2017, 12:15

Probi ja... du fick en rejäl nugget i din guldvaskarpanna!! :)

Ja, detta är kul på riktigt att följa... :alien:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 10 januari 2017, 17:31

Vilken dag. Portföljens största innehav (21-22 % imorse) upp 23 % på en omvänd vinstvarning - men även Kabe och Malmbergs steg på en stillastående börs. Dagens summeras +4,9 %, medan börsen landar kring nollan.

Probi slår storleksrekord med nästan 25 % av portföljen, och ser alltså inte ut att vara med på "topp 6" och därmed inte vara föremål för tilläggsköp på en tid. Det är naturligtvis utmärkt om den ligger och pendlar kring 20-25 % av portföljen utan att jag ökar i den men däremot av annat. Det vill säga helt driven av kursuppgång. Lite svårt i längden kanske. :lol:

Jag får återkomma med en graf hitills i år när det finns lite år att presentera :lol:

Jag har börjat utvärdera 2017 års tilläggsköp. Finns några intressanta kandidater, men inte gått igenom att ännu. Återkommer om det.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 11 januari 2017, 17:26

Portföljen är upp ca 4-5 % i år efter gårdagens rusning, medan börsen ligger kring nollan på helåret (-0,13 % i skrivande stund).

Börsen ligger idag på +0,36 %. Probi tappar 4,4 %, men som så ofta med småbolagsportföljen så räddas den från alltför stora svängningar nedåt i sådan här lägen med att andra stora innehav går väldigt starkt. Portföljens tredje största innehav (Dedicare) stiger idag 6,8 % (!), Lammhults +6 %, Beijer Alma +2% och Note +1,2 %. Hela portföljen ligger såhär minuterna innan stängning på -0,24 %. Som jag sagt tidigare så "ritar" den här portöfljen enormt fina grafer; volatiliteten framstår som relativt sett låg.

Sedan 1:a oktober 2015 (när jag separerade småbolagen till en egen depå) är värdeökningen nästan 70 %. På 15 månader. Med en riskspridd portfölj och lägre volatilitet än OMXS30. Jag har lite svårt att på allvar hoppas att det fortsätter på det viset.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 januari 2017, 10:34

Ser man 12 månader tillbaka är det flera aktier i portföljen som ökat med >50 % i värde (7 st) än aktier som har minskat i värde (5 st).

De fem aktier som gått bäst senaste 12 månaderna utgör idag 48,8 % av portföljen, medan de fem aktier som gått sämst senaste 12 månaderna utgör 11,1 %.

Den aktie som gått bäst senaste 12 månaderna är portföljens största aktie. Den aktie som gått näst bäst senaste 12 månaderna är portföljens näst största aktie. Den aktie som gått tredje bäst senaste 12 månaderna är portföljens tredje största aktie.

Sharpekvot senaste 12 mån på 3,88 är ganska hyfsat? Portföljen har snitt BETA 0,78 och snitt direktavkastning 2,83 %. Jag hoppas att utdelningstillväxten i portföljen 2016-2017 överstiger 6 % och - givet att kurserna inte rör sig väldigt mycket - att genomsnittlig direktavkastning alltså hamnar kring 3 % eller högre. Det kan bli lite utmanande givet att Probi (23 % av portföljen) nyligen genomförde en nyemission; deras utdelningstillväxt ligger nog några år fram i tiden (men kan å andra sidan bli väldigt hög).

Snip20170112_15.png
Snip20170112_15.png (18.5 KiB) Visad 764 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 januari 2017, 13:31

Hur gör du men VBG nu... en kraftig nyinvestering om du deltar i emissionen. Eller säljer du teckningsrätterna och balanserar portföljen så att det blir "rätt" med de pengarna?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 januari 2017, 16:01

Himmelsblå skrev:Hur gör du men VBG nu... en kraftig nyinvestering om du deltar i emissionen. Eller säljer du teckningsrätterna och balanserar portföljen så att det blir "rätt" med de pengarna?

Det diskuterade ju lite i tråden för inte så länge sedan. I samband med Hifab och Probis nyemissioner så drystade jag ju en "tilläggsregel" som sa att om bolaget ligger på topp 8 (bäst procentuell utveckling sedan samtliga köp) så tecknar jag mig i emissioner - annars inte. Sist VBG diskuterades låg den långt ifrån, och jag konstaterade att jag därmed (tyvärr kände jag då) nog inte skulle teckna mig.

Häromdagen kom ju detaljerna om emissionen, och då kunde jag något överaskande konstatera att VBG låg på - hör och häpna - plats 8 med minst möjliga marginal. Jag bestämde mig då för att teckna mig i detta fina lilla bolag. Sedan kommer själva emissionsförfarandet att innebära att aktien åker ner långt ner under plats 8, men det är ju efteråt...

Jag skjuter till pengarna för emissionen utöver löpande insättning, som jag vill ska användas som det är tänkt.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 20 januari 2017, 21:51

Tärningen landade idag på 1. Januari månads köp blev Stille, som är den bäst presterande aktien sedan köp - bortsett från Probi som exkluderas pga att den står för >20 % av portföljen (för närvarande 22,7 %).

Stille står efter köpet för 11,0 % av portföljen och är därmed näst störst. Därefter - i fallande ordning - återfinns Kabe, Dedicare, Lammhults och Note.

Jag har tecknat mig i VBG Groups nyemission, vilket innebär en insats (nya pengar in) motsvarande ca 0,7 % av portföljens värde. VBG plus värdet av teckningsrätterna plus emissionslikviden motsvarar ca 2,6 % av portfölj. VBG var precis innan emissionen 8:e bästa aktie sedan start, vilket således var på millimetern för att jag skulle teckna mig - enligt "emissionsregeln" som myntades i och med Hifabs och Probis nyemissioner.

Utveckling hittills under 2017 (+3,5 %):
Snip20170120_7.png
Snip20170120_7.png (25.66 KiB) Visad 602 gånger

Sedan 1:a oktober 2015 är portföljen upp 68 % mot ca 12-13 % för SIX30 return index.

Snip20170120_8.png
Snip20170120_8.png (18.42 KiB) Visad 602 gånger

Genomsnittlig direktavkastning: 2,79 %
Genomsnittlig BETA: 0,78

Återgå till "Aktier"