Solnamannens småbolagsportfölj

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Solnamannens småbolagsportfölj

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2016, 15:34

Solnamannen skrev:Varför ska man fiska i småbolagsdammen?

"Aktierna som slår marknaden" (DI, 2016-12-22)

Dagens Industri skrev:Alla bolag med ett börsvärde under en halv miljard kronor och som har färre än tre analytiker på bevakningslistan får kalla handen direkt.

Varför man ska göra så motiveras inte vidare, vilket signalerar att skälen till det är så att säga allmänt vedertagna och uppenbar för alla och envar. En övertygelse som skapar en utmärkt miljö för småsparare med huvudet på skaft.

Sanningen är ju den att även om det proportionellt sett finns färre ätbara fiskar i småbolagsdammen så kan det finns en stor poäng att fiska där om man har lite koll på läget - helt enkelt för att relativt sett få andra gör det.

Jo.

Samtidigt krävs det att man verkligen är duktig på FA. Så duktig att man vågar agera på egen hand.

Själv vill jag gärna oftast ha andras analyser som stöd. Bara ett fåtal tillfällen jag verkligen vågat gå på egen hand. Men då har det gått bra å andra sidan (tänker på Råttan och Bufab)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 december 2016, 16:52

Men även om jag analyserar företag dagarna i ända och emellanåt formligen badar i resultat- och balansräkningar, gör kassaflödesanalyser mm så är de nyckeltal och parametrar jag använt för att vaska fram aktierna i "småbolagsportföljen" busenkla. Jag öppnade inte en enda årsredovisning, och lade inte mer än några minuter per bolag. Jag menar på att skälen att jag kan vara så "slarvig" är dels att jag sprider risken på relativt många aktier (tanken var att det ska vara ungefär som en fond), men också för att strategin att öka i långsiktiga vinnare gör att de största misstagen (bolagen vars värde formligen impoderar) så otroligt snabbt blir en försvinnande liten del av portföljen av sig själva - och för att portföljvärdet ständigt ökar genom löpande insättningar.

Det är lite det som är min poäng med småbolagsportföljen, att testa hur relativt sett enkla metoder kan skapa långsiktigt goda resultat till låg kostnad och med liten tidsinsats. Det senare är ju en sanning med modifiktion eftersom jag lägger tid på att skriva om det på forumet - men det väljer jag nog att särskilja från nedlagd tid på portföljen som sådan.

Sedan läser jag eller ögnar 20-30 årsredovisningar och kvartalsrapporter per år, och även om några av dem är bolag i småbolagsportföljen så är vissa i bolag som jag inte äger överhuvudtaget och kanske inte ens är sugen på att äga. Det handlar om intresse, nyfikenhet och en vilja att ha koll på marknaden/samhället/näringslivet. Just i fallet med småbolagsportföljen är det ju väldigt tydligt att jag inte gör det för att påverka förvaltningsresultatet; jag säljer ju aldrig något och det är inte jag som styr över vad som köps varje månad!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 december 2016, 17:48

22:a december. Nu är det inte långt kvar till årets mest spännande period för investerare; boksluten presenteras och det sipprar mer info kring långsiktiga strategier från bolagen, stämmor och utdelning. Vad gäller småbolagsfonden är det självklart väldigt intressant att överblicka och följa utdelningstillväxten, och självklart är det i någon mån i alla fall kortsiktigt intressant att se att denna tillväxt är dräglig i portföljens 5-10 största innehav. För att fundamentalt räkna hem mitt avkastningskrav på 8-9 % i dagsläget krävs 5-6 % utdelningstillväxt. Inte för att jag (inom ramen för portföljens regler) kan göra så mycket åt en dålig utveckling, men för en nörd är det ju ändå av visst akademiskt intresse att observera och förstå... :wink: Och efter utdelningsperioden kommer den roligaste händelsen på året i småbolagsfonden; det årliga tilläggsköpet! Det börjar bli dags att sondera terrängen i min snåriga bevakningslista. Detta val av aktie är det enda aktiva val jag gör i småbolagsportföljen, och även om portföljen inte står och faller med ett enstaka sådant beslut är det väl lite skämskudde till undertecknad om jag väljer helt åt helsike galet. :shock:

God jul & gott nytt år!

Användarvisningsbild
skurk

Inläggav skurk » 26 december 2016, 11:32

Kul att du börjat blogga igen Solna. Dök upp på Feedly häromdagen! :)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 26 december 2016, 16:10

skurk skrev:Kul att du börjat blogga igen Solna. Dök upp på Feedly häromdagen! :)

Tackar! Visste inte vad feedly var tidigare (googlade nu). Jo, tänkte ge mig på att skriva lite mer strukturerat igen och ser hur det känns...

zatom

Inläggav zatom » 27 december 2016, 22:15

Himmelsblå skrev:
aromata skrev:
zatom skrev:Hur stort är den månatliga investeringen i förhållande till det belopp du började med?

Aaa ... portföljvärdet har stigit kraftigt beroende på nyinsättningarna :pl: . Vi skulle kanske anlita
Janne Josefsson ...

Nej, nej... Avanza tar ju hänsyn till det på ett klurigt vis... :wink:

Det var inte så jag menade. Vad jag är ute efter är hur mycket innehavets storlek påverkas av månadsköpen helt enkelt eftersom det är en del av strategin. Om man köper aktier för en tusenlapp i månaden påverkas ju andelen av det aktieslaget portföljen rejält om ingångsköpet är tvåtusen, men högst marginellt om det istället är hundratusen...

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 28 december 2016, 15:28

Småbolagsportföljen är ju baserad på småbolag, så det känns naturligt att kika på hur småbolagen har utvecklats under perioden som portföljen har varit igång. Jag uppfattade det som att starten var 2015-10-01. Här är en graf:

omx_small_cap.jpg
omx_small_cap.jpg (100.47 KiB) Visad 929 gånger

Jag får det till att Stockholmsbörsens småbolagsindex har ökat 42,7 % under perioden.
Klart bättre än den sammantagna Stockholmsbörsen OMX Stockholm PI (gul kurva).

Nu är det ju intressant att se Småbolagsportföljens värdeutveckling under perioden.
Här en tabell med värdeutveckling i den initiala portföljen (22 aktier, det var visst 23? Jag tappade väl en på vägen):

sbf.jpg
sbf.jpg (129.91 KiB) Visad 929 gånger

Total värdeutveckling - prisökning + direktavkastning: 43,6 %

Portföljens verkliga värdeutveckling är 61,3 %.
Helt klart har metoden med återköp i vinnaraktier gett bra resultat!
Det är bara att lyfta på hatten och gratulera! :-D
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 28 december 2016, 16:10

Jeppe
"Experimentet" startades 2015-06-01, då låg den i samma depå som alla mina andra värdepapper. Sedan dess är utvecklingen ca 41-42 % inklusive utdelning. Jag insåg ganska snart att jag ville ha lite koll på "experimentet" men orkade inte hålla på och fippla med excel för egen del, varför jag 2015-10-01 lyfter över alla aktierna till en separat depå. Det var ju lite sättning där sensommaren 2015, följt av höstrally, av en slump sammanfaller nog separeringen av värdepappren 1:a oktober med "botten" i den där sättningen, för sedan dess (2015-10-01) fram till idag är uppgången 60,8 %.

Hittills i år är uppgången (just nu) 45,3 %.

Intressant är ju att om jag köpt de aktier jag gjorde 2015-06-01 och sedan löpande rebalanserat så jag haft exakt lika stor andel i alla aktierna (i praktiken sålt vinnare och köpt förlorare) så hade värdeutvecklingen varit betydligt sämre än den nu varit. Helt i linje med hypotesen kring upplägget.

"Sverigefonderna som gick bäst och sämst" (Placera, 2016-12-27)

Placera skrev:Sverigefonder med inriktning på storbolag har avkastat drygt 10 procent i genomsnitt och är således årets vinnare.

Småbolagsfonderna som var fjolårets stora vinnare med exceptionella uppgångar har haft det kämpigare. Snittavkastningen landar på 7,5 procent.

Stämmer det att småbolagsfonderna bara gett 7,5 % under 2016?

Jag är väldigt taggad att nolla vid årsskiftet och se hur det går för mitt experiment under 2017! :D

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 28 december 2016, 17:04

Solnamannen skrev:...
Hittills i år är uppgången (just nu) 45,3 %.

Ja det är bra. OMX Stockholm small cap PI har rört sig upp 19,2 % hittills i år.
Din fond med de ursprungliga köpen hade nog varit där nånstans i år ca 20 %.
Att den ökar med 43,5 % visar att strategin med att öka i vinnarna har gett bra resultat.

Solnamannen skrev:Intressant är ju att om jag köpt de aktier jag gjorde 2015-06-01 och sedan löpande rebalanserat så jag haft exakt lika stor andel i alla aktierna (i praktiken sålt vinnare och köpt förlorare) så hade värdeutvecklingen varit betydligt sämre än den nu varit. Helt i linje med hypotesen kring upplägget.

Ja från 2015-10-01 hade den avkastat 43,6 % till dags dato (se Excel bladet ovan).
Tror inte det spelar stor roll om man utgår från 2015-06-01 eller 2015-10-01.
OMX Stockholm small cap PI rörde sig från 506 till 498 ´mellan de datumen, alltså nästan flat utveckling.
"you gotta do what you gotta do"

zatom

Inläggav zatom » 30 december 2016, 21:00

Jag har nu i mellandagarna gjort slag i saken och investerat i en portfölj närmast identisk med den solnamannen startade med. En stor skillnad mellan solnas och min portfölj i nuläget är förstås den radikalt annorlunda viktningen som kommer av att jag ägt aktierna kortare tid samt ännu inte hunnit göra några extraköp. Det blir spännande att följa experimentet, och än mer spännande att delta. Hoppas förstås att min skicklighet med tärning ger mig en extra fördel!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 december 2016, 22:04

Vad roligt att ha anhängare som tycker experimentet är roligt (vid sidan av mitt ex, min sambo, barn, min chef, en gammal kollega...)! :wink:

Det finns som bekant inga garantier...

Våra tärningar kommer givetvis landa annorlunda, men givet att det är samma bolag i portföljen så bör utvecklingen på några års sikt inte skilja sig nämnvärt. Vi kommer efter några år ha en väldigt lik viktning helt oavsett, matematisk logik säkerställer det.

Framåt februari-mars är det hög tid att börja sålla fram årets utdelningsköp, och det måste ju betraktas som årets stora händelse i portföljen!

Gott nytt år!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 december 2016, 22:04

PS. Portföljen slutade 2016 med +44,98 %.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 30 december 2016, 23:17

Solnamannen bl a...
Vad roligt att ha anhängare som tycker experimentet är roligt (vid sidan av mitt ex, min sambo, barn, min chef, en gammal kollega...)! :wink:

Jag är lite intresserad av din brors inställning till portföljen..medveten att frågan är oväsentlig och närgången..men hans tankar kan väga tungt i en bredare riskanalys 8)
Tacksam för ett svar...
---

zatom

Inläggav zatom » 31 december 2016, 15:46

Solnamannen skrev:
Det finns som bekant inga garantier...

Nej, det kan ju alltid vara bra att påpeka även om detta förstås inte är att betrakta som ekonomisk rådgivning i egentlig mening. Merparten av mitt sparande utgörs även eftet dessa nya aktieköp av blandade indexfonder samt aktier i ett par storbolag. De aktier jag har sedan tidigare har gått sämre än fonderna - säkert delvis på grund av oförmåga att välja rätt aktier från början, men sannolikt i större utsträckning på tendensen att öka i "aktier som ser billiga ut jämfört med tidigare" snarare än aktier i uppåtgående trend. Den här strategin tvingar mig ju att göra motsatsen. Vad gäller valet av aktier känns det rimligt att ta rygg på någon som har stort intresse i ämnet, själv gjort motsvarande investering och som inte har något att vinna på att rekommendera just dessa aktier. Alternativt är rätt bra på att dölja nämnda vinning.

....men nu är det dags att lägga bubblet på kylning. Gott nytt år allihopa!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 31 december 2016, 17:38

morfarGinkgo skrev:Jag är lite intresserad av din brors inställning till portföljen..medveten att frågan är oväsentlig och närgången..men hans tankar kan väga tungt i en bredare riskanalys 8)
Tacksam för ett svar...---

Bror är sedan IT-kraschen (...) en riskavers och gränslöst logisk ingenjör som nog i ärlighetens namn tycker att min inblandning av en tärning i något som borde tas på allvar endast kan förklaras av någon villfarelse som bäst kan beskrivas som "new age" - alternativt att jag röker jazztobak. :shock:

Frågor på det? :wink:

Återgå till "Aktier"