Solnamannens småbolagsportfölj

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Solnamannens småbolagsportfölj

Inläggav Himmelsblå » 21 december 2016, 15:47

sjukt bra resultat!!

Vilka fonder slår detta??? Kan inte vara många... :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 21 december 2016, 15:55

T.ex Handelsbanken Ryssland ... och några till men inte är det många :D .

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 21 december 2016, 16:55

Ja, jag är själv ganska överrumplad över både resultatet och hur jämnt utvecklingen är (i kontrast till volatil). Jag vill nog mena att ganska mycket talar för att småbolagsportföljen är betydligt mindre riskfylld än en investering i en rysslandsfond.

Äras den som äras bör. Är det något som ska prisas är det metoden/strategin*, som jag följt till punkt och pricka med några få nya "tilläggsregler" under resans gång. Fortsätter en - trots allt - så enkel strategi att fungera bra över längre tid blir det ett gruskorn i maskineriet för fundamentalistiska anhängare av tankarna kring effektiv marknadsteori. Inte mig emot. En annan potentiellt intressant tanke är hur du med algoritmer ska förmå robotar att bedriva lönsam trading om aktörer på marknaden använder tärning för sina investeringsbeslut...

Jag är blott upphovsman till den (barnsligt enkla) metoden/strategin.

Snart är det ett nytt år. Då börjar vi på noll igen :-)

*Vad ska vi kalla den? Kanske något i stil med FLMt ("förbaskat långsiktig mikrotrend")..? Mikro då alltså i kontrast till makrotrend. Den över decennier långa trenden i enskilda aktier/bolag - som alltså borde korrelera med bolagens för tillfället - och framtida förväntade - kassaflöde.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 december 2016, 17:00

Det enkla är inte alltid det simpla....
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 21 december 2016, 17:49

Det enkla är det geniala! Men nu har vi haft en lång uppgång, om än periodvis lite skakig. Det blir intressant att se hur portföljen klarar en 50%-ig allmän nedgång.

Eftersom jag bara handlar med fonder tänkte jag i smyg tävla mot solnafonden 2017. Går det bra hör jag av mig om det. Går det inte bra lär ni inte höra något :) .

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 21 december 2016, 18:04

aromata skrev: Eftersom jag bara handlar med fonder tänkte jag i smyg tävla mot solnafonden 2017. Går det bra hör jag av mig om det. Går det inte bra lär ni inte höra något :) .

Vilken förlösande skön ärlighet! Såhär resonerar de flesta forumdebattörer - men få medger eller skriver om det! :wink:

Även jag nästan längtar efter en "experientmiljö" med större och lite längre nedgång faktiskt, för att se hur det går. Nördigt men sant.

Det är värt att återigen påpeka att småbolagsportföljen inte är min totala portfölj. Jag har inte fått 45-50 % avkastning på min totala portfölj under 2016. Ironiskt nog så har min sambo under merparten av året använt den strategi som jag jobbat på under 2016 med den "vanliga" portföljen mer än jag själv har gjort. Hennes facit i år är +22 %, och då har 50-60 % av portföljen varit investerad i Länsförsäkringar Global Indexnära och resterande i en större uppsättning aktier där i princip samtliga bolag är lönsamma och lämnar utdelning (inte volatila turn around case). Det fanns öppna optionspositioner med in från 2015 (sålda säljoptioner), och fler säljoptioner har sålts och förfallit under året. Hon blev löst i en säljoption i TeliaSonera, köpte aktierna och sålde omedelbart en köpoption på innehavet. Optionspositionernas omfattning får sägas vara ganska balanserade och försiktiga i relation till långa positioner i portföljen. Volatiliteten har varit jämförbar med en portfölj som består till 60 % global indexfond och 40 % svensk indexfond, möjligen något högre (pga optioner).

Med tanke på att SIX30 return index är upp ca 15 % i år och DJ world index upp 7-8 % är vi ändå väldigt nöjda med 22 % med hänsyn till riskerna. Tillsammans med småbolagsportföljen (sambon har en exakt kopia), som än så länge är lite för liten jämfört med övrigt, landar väl helheten ut kring 24-25 % med volatilitet som marknaden i stort.

Så, vi summerar 2016 som ett skitår för världen med all bedrövelse med krig, terrorangrepp, konflikter, flyktingar, Brexit, Trump mm. Karriärsmässigt mycket bra - liksom balansräkningen (aktier). Skål!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 december 2016, 20:00

Skål och grattis till extremt gott resultat i småbolagsportföljen!

Jag ställer inte upp och tävlar mot sådant :D .

Vad som händer framöver går ju inte helt att sia om.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 december 2016, 20:01

Skål och grattis till extremt gott resultat i småbolagsportföljen!

Jag ställer inte upp och tävlar mot sådant :D . För gammal för det :mrgreen:

Vill ju sitta under korkeken och lukta på blommorna.

Bild

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 21 december 2016, 20:39

Stämmer in i hyllningskören..Grattis! :alien:

Du håller ju samma klass som O P Anderson, men prövningen nalkas..
Kommer du som han att avkasta 40% år ut o in..oavbrutet :)
---

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 21 december 2016, 21:07

Den där korkeken känns emellanåt väldigt lockande...

OP? Nubbe? Jul..? SKÅL!

zatom

Inläggav zatom » 21 december 2016, 22:20

Är lite sugen på att ge mig in i tävlingen. Solnas stockpicking kan jag nog inte konkurrera med, men hur bra kan egentligen en stockholmare vara på att kasta tärning? :)

Hur stort är den månatliga investeringen i förhållande till det belopp du började med? Köpte du samtliga aktier en given dag eller hur började du?

aromata

Inläggav aromata » 21 december 2016, 23:03

zatom skrev:Hur stort är den månatliga investeringen i förhållande till det belopp du började med?

Aaa ... portföljvärdet har stigit kraftigt beroende på nyinsättningarna :pl: . Vi skulle kanske anlita
Janne Josefsson ...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2016, 00:15

aromata skrev:
zatom skrev:Hur stort är den månatliga investeringen i förhållande till det belopp du började med?

Aaa ... portföljvärdet har stigit kraftigt beroende på nyinsättningarna :pl: . Vi skulle kanske anlita
Janne Josefsson ...

Nej, nej... Avanza tar ju hänsyn till det på ett klurigt vis... :wink:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 december 2016, 07:10

Nej, löpande sparande påverkar inte portföljutvecklingen i den där grafen. Grafen har fördelen av att även räkna in utdelning, till skillnad från om man bara tittar på värdeutveckling i samtliga aktier. Givet att jag aldrig säljer något i småbolagsportföljen kan man ju tänka sig att det senare är relevant, men det ju exklusive utdelning - däremot inklusive avkastning på de investeringar jag gör med utdelningen.

Den initiala portföljen byggdes genom att 20-21 aktier köptes i början av juni 2015, och sedan kompletterade jag med 2-3 ytterligare under följande månader för att summera 23 aktier. Våren 2016 köpte jag en aktie för utdelningen (Precio Fishbone), och senare under 2016 kompletterade jag "ad hoc" med Verisec för nyinsatta pengar. Summa nu alltså 25 st aktier. Min målsättning nu är att bara öka med en aktie varje år, i maj/juni, finansierat med mottagen utdelning. Det finns primärt två poängeerr med utdelningsköpet;

1) eftersom de aktier som går sämst snabbt blir små andelar av portföljen pga sin utveckling och att jag inte ökar i dem måste jag på något sätt ha en mekanism som säkerställer fortsatt riskspridning, och

2) den initiala "hagelskuren" på 24 aktier fortsätter löpande med varje utdelningsköp att expandera i omfattning, och säkerställer att jag inte bara sitter med "äldre tiders kandidater", utan även framtidens. Stillastående vatten luktar unket efter en tid, det vill till att man har ett löpande tillflöde av nytt och friskt...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 december 2016, 14:21

Varför ska man fiska i småbolagsdammen?

"Aktierna som slår marknaden" (DI, 2016-12-22)

Dagens Industri skrev:Alla bolag med ett börsvärde under en halv miljard kronor och som har färre än tre analytiker på bevakningslistan får kalla handen direkt.

Varför man ska göra så motiveras inte vidare, vilket signalerar att skälen till det är så att säga allmänt vedertagna och uppenbar för alla och envar. En övertygelse som skapar en utmärkt miljö för småsparare med huvudet på skaft.

Sanningen är ju den att även om det proportionellt sett finns färre ätbara fiskar i småbolagsdammen så kan det finns en stor poäng att fiska där om man har lite koll på läget - helt enkelt för att relativt sett få andra gör det.

Återgå till "Aktier"