Solnamannens småbolagsportfölj

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Solnamannens småbolagsportfölj

Inläggav Solnamannen » 9 januari 2018, 09:20

2018-01-09

Trenden fortsätter.

OMXS30: +0,16 %
Småbolagsportföljen: +1,04 %

Hittills i år är portföljen upp ca 7 % mot SIX30 return index straxt under 3 %.

Idag är det Unlimited travel group (2,8 % av portföljen), Novotek (4,9 %), Kabe (6,8 %), Dedicare (9,7 %), Nolato (8,9 %) och Lammhuls (5,1 %) som drar portföljen.

Sharpekvoten (rullande 12 mån) dök i november-december ner under 1,0 för första gången, den letade sig upp till 1,0 igen dagarna efter årsskiftet och har senaste veckan letat sig upp mot 1,1. Viss skillnad mot att ligga och pendla mellan 3 och 5 som den gjorde från 2015 och fram till sommaren 2017...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 11 januari 2018, 09:17

Appråpå att sälja lågpresterare/förlorare, som några av er frågat om jag inte borde göra (vilket jag alltså aldrig någonsin gör). I min portfölj är det i princip de som presterat sämst som står för minst andel av portföljen, givet strategin/metodiken.

De tio minsta innehaven (av portföljens 25) står för 8,2 % av kapitalet. Som synes så kommer inte en medioker eller dålig utveckling i dessa bolag vara utslagsgivande för hur portföljen i sin helhet utvecklas. Samtidigt lämnar min strategi dörren öppen för att det bland dessa tio bolag finns en långsiktig (20-30 år) vinnare som jag vill - och kommer - att få god utväxling med hjälp av (genom att löpande öka i den på vägen upp). Jag menar att det är värt risken/kostnaden att sitta med 8,2 % av portföjen i dessa 10 st aktier för att behålla dem på min (modellens) radar kommande decennier. Även om modellen över tid koncentrerar innehav i en handfull innehav bygger också modellen på att det finns ett gott utbud av kandidater, man behöver helt enkelt "kasta ett stort nät".

Portföljens fem största innehav, som samtliga presterat väldigt bra, står tillsammans för 50,4 % av kapitalet. Allt annat lika står alltå de tio bolagen "i mittfållan" för ca 41,4 % av kapitalet.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 januari 2018, 13:38

Hej!

Roade mig med att ta fram en 3-års graf över de flesta aktierna i den småbolagsportfölj, men inte alla. Uppenbarligen tycks framångarna bero på 4 (?) av småbolagen där 2 utmärker sig extra. Den bästa har gått 450 %. Det sämsta har minskat värdet med ca hälften.

Till de som tillhör de som utvecklats bättre lottar du ut lite förstärkningar. Den mycket goda utvecklingen plus extramedlen gör att de bolag som gått bra kommer att bli stora innehav i portföljen.

..............................................................

Det här jag skriver nu är inte kring småbolagsportföljen utan mera en betraktelse över farligheten i momentum. Skulle vi köpt aktier enbart av momentumskäl och gjort det långsiktigt skulle vi nu äga Fingerprint.

Detta enbart som reflektion kring bubblor.

.....................................................

Den negativa volatilitet som du beskriver verkar nästan enbart beror på de småbolag som utvecklats bäst.
....................................................

Det är nog mera en fråga jag ställt om detta att sälja det som gör sämst i från sig och byta till något annat. Ta det mera som en fråga än ett påstående. Har du fångat in alla köpvärda bolag som passar din definition. Skall man byta?

Jag är ju själv van att tänka både vad man skall ha och vad man skall sälja. Antalet innehav är nog konstant eftersom mina regler säger så. Fokusera för hårt kan eventuellt öka risken om man är inne i en enda trend. Så det är kanske inte ett alternativ.

..................................................

Men det här är bara funderingar och frågor.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 11 januari 2018, 15:29

Trendsökaren skrev: Roade mig med att ta fram en 3-års graf över de flesta aktierna i den småbolagsportfölj, men inte alla. Uppenbarligen tycks framångarna bero på 4 (?) av småbolagen där 2 utmärker sig extra. Den bästa har gått 450 %. Det sämsta har minskat värdet med ca hälften.

Ja, och det är ju vad man bör förvänta sig om man köper en portfölj med 15-30 aktier.

Trendsökaren skrev: Till de som tillhör de som utvecklats bättre lottar du ut lite förstärkningar. Den mycket goda utvecklingen plus extramedlen gör att de bolag som gått bra kommer att bli stora innehav i portföljen

Ja, men tänk på att jag snittar upp mitt anskaffningsvärde i dessa, så jag utmanar hela tiden deras plats på "topp 6". De som stiger snabbt ett år och sedan faller tillbaka ökar jag alltså inte stort i (ex Fingerprint).

Trendsökaren skrev: Det här jag skriver nu är inte kring småbolagsportföljen utan mera en betraktelse över farligheten i momentum. Skulle vi köpt aktier enbart av momentumskäl och gjort det långsiktigt skulle vi nu äga Fingerprint.

Se kommentar ovan. Skälet att jag inte bara köper den som gått bäst hela tiden, utan någon av topp 6 är just att sprida risken. Hade jag haft Fingerprint i portföljen tidigt så hade den legat på topp 6, men jag hade bara ökat i den statistiskt två gånger per år (1/6 av köptillfällena). Den hade blivit en stor andel under en tid, men inte dominerande. Dessutom har jag ju begränsningen att jag inte ökar i något som står för över 20 % av portföljen.

Vad gäller bubblor ställer jag också krav att bolagen ska vara lönsamma, ha hög räntetäcknignsgrad och stabil balansräkning. Så ser sällan "bubbelbolag" ut.

Trendsökaren skrev: Det är nog mera en fråga jag ställt om detta att sälja det som gör sämst i från sig och byta till något annat. Ta det mera som en fråga än ett påstående. Har du fångat in alla köpvärda bolag som passar din definition. Skall man byta?

Som jag skrivit så menar jag att min modell kräver att man "slänger ett stort nät". Det gör jag genom att behålla/inte sälja, men också genom att stoppa in en ny aktie varje år. Som sagt, de 10 st sämsta aktierna i portföljen står för ca 8 % av kapitalet och är inte utslagsgivande för utvecklingen. Samtidigt har jag ju en gång valt ut bolagen utifrån lönsamhet, ägare av kött och blod etc, och mitt första köp kan ju ha varit "dålig timing". Jag menar att det finns skäl att ge bolagen närmast oändligt med tid att visa på sina kvalitéer. Är det så att de just nu 10 st sämsta bolagen är riktigt dåliga på 10-20 års sikt så menar jag att det är en förlust jag kan ta med 8 % av portföljen. Det är värt risken att sitta kvar med dem; jag behöver ett "stort nät". Jag tror och hoppas att modellen genererar stora innehav i långsiktiga vinnare som kompenserar eventuella förluster i de här potentiellt långsiktiga "förlorarna".

Man måste också vara ödmjuk inför att modellen inte kommer att vara perfekt. Flera av de 5-6 aktier som just nu står för störst andel kommer att få en medioker utvcekling kommande 10-20 år... Jag behöver ett visst mått av riskspridning också...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 januari 2018, 14:13

Solna,

Förlåt att jag inte hinner/orkar bläddra i tråden... men ingick KP?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 januari 2018, 15:29

Himmelsblå skrev:Förlåt att jag inte hinner/orkar bläddra i tråden... men ingick KP?

KP? Karo Pharma?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 januari 2018, 16:00

Solnamannen skrev:
Himmelsblå skrev:Förlåt att jag inte hinner/orkar bläddra i tråden... men ingick KP?

KP? Karo Pharma?

Nej kamratposten såklart ditt jävla nöt! :wink:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 januari 2018, 17:55

Himmelsblå skrev:Nej kamratposten såklart ditt jävla nöt! :wink:

Ehhh... Måste vara nöt... Fattar inte... :roll: :lol:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 januari 2018, 18:42

Solnamannen skrev:
Himmelsblå skrev:Nej kamratposten såklart ditt jävla nöt! :wink:

Ehhh... Måste vara nöt... Fattar inte... :roll: :lol:

Jag får väl ställa frågan så du förstår.

Harú nötter i portföljen? (Läses på Ståkkholmska)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2018, 07:30

Nå, lite mer seriöst.

KP ingår inte i portföljen.

Jag undrar varför, och är inte det ett bolag som borde komma i fråga när du efter utdelningen tar in en ny aktie?

Lönner är ju stark ägare och KP är verkligen vare sig räntekänsligt eller ens särskilt cykliskt.

Möjligen att man snart är lite stora.... börsvärdet numera 4 327 MSEK... och man kommer ju fortsätta att växa genom förvärv och licensavtal, det går i ett rasande tempo som i alla fall jag är imponerad över

Soliditet är 40%

PE 24

PS 6,66

Lönner har 7,9% och det kanske är för lite, han sitter ju heller inte på en bamseförmögenhet själv. Men han har ju småspararna med sig och där kan han skrapa ihop pengar om det behövs en skuldsanering.

Dina tankar om Karo hade uppskattats. Gärna negativa grejer också.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 januari 2018, 21:40

Hej Himmelsblå,

Jag har en observationslista hos min nätmäklare där jag formligen slänger in kandidater till småbolagsportföljen löpande. En gång per år gör jag en skarp, kvantitativ utvärdering av dem allihopa utifrån:

Räntekänslighet, jag tittar gärna på måttet räntetäckningsgrad och jag vill se hög sådan

Balansräkning, man måste ta hänsyn till bransch, olika förutsättningar etc. Ett konsultbolag kan ha extremt hög räntetäckningsgrad genom att de i princip inte har annat än kundfordringar (en månads konsulttimmar) och en liten kassa i balansräkningen,men jag vill ju inte bara ha konsulter och bemanning i portföljen, så viss bedömning utifrån bransch och förutsättningar krävs. En städad, prydlig och stadig balansräkning utifrån förutsättningar helt enkelt.

Ägare; jag vill se förekomst av ägare av kött och blod som har operativ insyn i bolaget bland de större ägarna.

Riskspridning; helt enkelt för att premiera sådant som sprider risken mer - och straffa sådant som koncentrerar risken till en bransch.

Risk; är helt enkelt en hemmasnickrad formel som jag använder mig av för att jämföra risk mellan olika bolag/aktier.

Varje punkt ovan tillskrivs en poängsumma, och min princip senaste två åren har varit att helt enkelt köpa den kandidat som får högst poäng. Det här är inte en metod för att vaska fram vinnare, det är en metod för att vaska fram möjliga vinnare. Det är talangscouten som väljer vem som ska få chansen att visa vad de går för i elitlaget. Vad jag med min metod att öka i vinnare med 100 % säkerhet vet när aktien väl är i portföljen, är att om det är en Zlatan jag hittat så kommer jag få rejäl utväxling av den. Det finns få spelare som Zlatan.

Vad gäller Karo Pharma så är Anders Lönner som största ägare och ordförande full pott vad gäller "ägare". Bolaget skulle erbjuda min portfölj mer riskspridning. Mitt kvantitativa riskmått signalerar relativt hög risk. Jag kan konstatera att de har låg räntetäckningsgrad och även om soliditeten är relativt god (stort eget kapital) så är balansräkningen gigantisk i relation till såväl försäljning som rörelseresultat. Det ser väldigt tidigt och omoget ut. Oprövat. Dessutom har jag rätt svårt att se var värdet om 4,3 mdr finns någonstans - annat än i förhoppning om framtiden. Inom bank kallas sådant här för "hockeyklubbor" och/eller "bra kille, mycket på gång". Jag ser det som att jag har gott om tid att hoppa på tåget om några år om det rör sig åt rätt håll, och går allt inte raka spåret till himmelriket (det är ovanligt) så kommer det nog finnas möjligheter att köpa in sig billigare än det är idag.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 januari 2018, 02:13

supertusenmycket tackelitack polarn...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 15 januari 2018, 13:23

OK, för Himmelsblå och Anders Lönner... Har jag idag som en kul grej gjort ett "ad hoc" köp av Karo Pharma till småbolagsportföljen. Stoppade in nya pengar och köpte en minimal skvätt för att ha aktien med på modellens radar. Aktien står för ca 0,8 % av portföljen och kan bara påverka portföjvärdet nämnvärt om den stiger mycket snabbare än portföljen i övrigt, hamnar på topp 6 och blir föremål för köp. Det är alltså inte utdelningsköpet vi pratar om (det sker som vanligt maj-juni), utan ett köp "ad hoc" på samma sätt som jag slängde in Verisec sommaren 2016.

Verisec köpte jag då för ungefär lika mycket pengar som jag nu köper Karo Pharma för, till kursen 80,50 kr - men tack vare en imponerande kursresa hamnade aktien på topp 6 och tärningen landade på Verisec april 2017 (kurs 123 kr), och även om aktien sedan dess backat tillbaka till ca 95 kr (jag ligger -10 %) så står aktien idag för 2,6 % av portföljen.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 januari 2018, 16:14

Solnamannen skrev:OK, för Himmelsblå och Anders Lönner... Har jag idag som en kul grej gjort ett "ad hoc" köp av Karo Pharma till småbolagsportföljen. Stoppade in nya pengar och köpte en minimal skvätt för att ha aktien med på modellens radar. Aktien står för ca 0,8 % av portföljen och kan bara påverka portföjvärdet nämnvärt om den stiger mycket snabbare än portföljen i övrigt, hamnar på topp 6 och blir föremål för köp. Det är alltså inte utdelningsköpet vi pratar om (det sker som vanligt maj-juni), utan ett köp "ad hoc" på samma sätt som jag slängde in Verisec sommaren 2016.

Verisec köpte jag då för ungefär lika mycket pengar som jag nu köper Karo Pharma för, till kursen 80,50 kr - men tack vare en imponerande kursresa hamnade aktien på topp 6 och tärningen landade på Verisec april 2017 (kurs 123 kr), och även om aktien sedan dess backat tillbaka till ca 95 kr (jag ligger -10 %) så står aktien idag för 2,6 % av portföljen.

"bra kille, mycket på gång"

Det där var en utmärkt sammanfattande beskrivning av Karo.

Så fick jag lite hemläxa att lära mig vad räntetäckningsbidrag. Jag har minnen av ordet "täckningsbidrag" som går tillbaka till några få lektioner produktionsteknik och "industriell ekonomi".

Jag har alltid undrat lite över soliditet och balansräckningar hur man ser på det... beror på fick jag som svar, vilket bara kan betyda att jag har mer att lära idag.

Ja, oj vad mycket man har att lära... :mrgreen:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » Idag, 08:21

Himmelsblå skrev:"bra kille, mycket på gång"

Vilket kan sägas vara var skiljelinjen mellan bankfinansiering och riskkapital går. "Bra kille, mycket på gång" är inte "bankable", men kan naturligtvis utgöra en utmärkt investering för den som kan tänka sig att finansiera saker och bära stor risk. Å ena sidan är småbolagsportföljen tänkt att "bära stor risk", å andra sidan är Karo Pharma portföljens svarta får givet att den initiala utsorteringen i allt väsentligt sorterar fram bolag som är "bankable". Sorteringen bygger på tanken att du behöver en engagerad ägare av kött och blod som "finns där" och tar de obekväma besluten som är bra på lång sikt. Balansräkning i ordning och hög räntetäckningsgrad är sedan mitt sätt att säkerställa att det finns ekonomiska muskler att genomföra dessa långsiktigt bra beslut. I Karo Pharmas fall så är det senare lite tveksamt. Ska Lönner bygga ett nytt Meda kommer han högst troligt behöva be ägarna om mer pengar (han kommer inte kunna låna till bra villkor som det nu ser ut), vilket signalerar en "mognadsnivå" eller risknivå som är något annat den jag siktat in mig på med småbolagsportföljen. Men, men - ibland måste man busa lite och ta ut svängarna. Jag har precis gjort det med 0,8 % av en portfölj som jag länge påpekat lämpar sig för att utgöra 15-25 % av en total aktieportfölj. Solnamannen riskavers.. Va..? :lol: :wink:

Himmelsblå skrev: Så fick jag lite hemläxa att lära mig vad räntetäckningsbidrag

Räntetäckningsgrad. Enkelt uttryckt; hur stort är flödet av pengar som man kan betala (ex räntor) med i relation till finansieringskostnaderna. Räntetäckningsgraden kan alltså vara hög pga att man har lite/inga lån, alternativt att man för all del har mycket lån - men att lönsamheten är väldigt god. Även räntenivån spelar ju i någon mån in; räntetäckningsgraden blir ju högre om du betalar 1 % ränta på lånen än om du betalar 6 % ränta - allt annat lika. Räntan är ju i sin tur en signal om risken i verksamheten/finansieringen. Sammanfattningsvis skulle jag säga att har man bara lite förståelse för en verksamhets förutsättningar så är nyckeltalet räntetäckningsgrad väldigt intressant vid analys av ett företag. Man kan alltså inte jämföra ett flygbolag, ett fastighetsbolag och ett bemanningsföretag endast med nyckeltalet räntetäckningsgrad och komma till några vettiga slutsatser; däremot kan det vara ganska intressant att jämföra två fastighetsbolag utifrån nyckeltalet (glöm inte att utdelning på preferensaktier inte bokförs som räntekostnad, men bör betraktas som det i en sådan analys).

Återgå till "Aktier"