#TA Opus Group

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

morfarGinkgo

Re: #TA Opus Group

Inläggav morfarGinkgo » 12 april 2016, 11:02

Opus nu 4,68kr
Lägger ut en graf.
Kan aktien nu etablera sig över den markerade korta trendkanalen i första hand, ökar möjligheten för en "dubbelbotten".
Avstår från att måla upp ett scenario.
Indikatorerna i bilden visar på inbromsning av fall samt utbrott. I nuläget uppåt! :)
Blå streckade linjer markerar nivåer som bör återtas i ordning uppåt.
Ned är ju känt sen tidigare. :|
image.jpg
image.jpg (236.62 KiB) Visad 2334 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 april 2016, 13:27

Opus runt femman... riksdagen sa nej till transportstyrelsens förslag på nya besiktningsintervall, som jag trodde. Att man skulle minska på det efter VW-skandalen låg liksom inte direkt i luften...

Undras vart vi är på väg, men aktien stod högre än så när förslaget blev offentligt.

Waz up?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 april 2016, 16:58

Kommando tillbaka och rättning mittåt. Inga beslut fattade...

Men allt lutar ju åt att förslaget kastas i papperskorgen, om inte detta är ett köpläge så skall jag äta upp bilens avgassystem. :alien:
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 21 april 2016, 19:03

Himmelsblå...
Kommando tillbaka och rättning mittåt. Inga beslut fattade...

Men allt lutar ju åt att förslaget kastas i papperskorgen, om inte detta är ett köpläge så skall jag äta upp bilens avgassystem.

:lol:
Opus nu 4,50kr

Man skulle kunna tro att Opus värsta fiende är språkrören utåt. Många uttalanden under tid har ställt till det. Olika tveksamma analytiska värderingar utifrån, likaså.
Det har gått troll i utvecklingen.
Företaget borde värderas högre med kända fundamenta.

Bifogar ett par grafer som illustrerar och fokuserar på nedsidan..sett med "fiskögon".
image.jpg
image.jpg (90.69 KiB) Visad 2255 gånger

Första..här utvecklingen under tio år visuellt i Fisknät. Enligt nätet borde nivå 4kr utgöra ett starkt stöd..markeringen är tydlig.
image.jpg
image.jpg (206.31 KiB) Visad 2255 gånger

Andra..en närbild i betydligt kortare perspektiv..som visar att kurvan slunkit ur nedåt, vilket är oroande.
Som jag ser det är röd markerad bottenlinje vid 4,36kr en nivå som kommer hålla. Stöds av två matematiska beräkningar sedan tidigare..i mina ögon sett.
image.jpg
image.jpg (239.36 KiB) Visad 2255 gånger

Fundamentalt har inget vad jag vet ändrats..köpvärd om ingen ny groda kommer hoppandes och börsen surar... :|

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 23 april 2016, 18:39

Styrelseledamoten Anders Lönnqvist har köpt ytterligare 10 000 aktier 12 april.
En liten men naggande god vink..att det är billigt...
image.jpeg
image.jpeg (234.15 KiB) Visad 2220 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 april 2016, 09:15

Till storms mot sportdräkterna. :) Undrar hur en sådan såg ut 1937? Gissar på stor skillnad mot t ex Stadiums kläder.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 maj 2016, 18:40

Det är mycket insiderköp och rykten i svang. De skall se över sin lånestruktur.... vad det nu innebär... därav alla rykten.

Marknaden har nu helt ruttnat på Opus och vi får hoppas att detta stödet vid 4 nu håller. Vips så var vi där....

Akilleshälen med Opus är den låga soliditeten??? Så beskeden kring lånestrukturen är viktiga av den anledningen. Hoppas nu att det blir goda nyheter och ingen obehaglig överraskning.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 maj 2016, 22:06

4 spänn blev riktigt ansatt...

Händer en massa på det fundamentala området.

http://www.di.se/finansiell-information ... leasesNews

Emissionslikviden kommer att användas till Bolagets fortsatta expansion samt till återbetalning av merparten av Bolagets resterande bankskuld.

Man kan tycka att räntan blev väldigt hög??? Är det junk-bond eller vad säger ni?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 maj 2016, 14:45

4,41 nu... vad den svänger... mycket spek.

Jag tycker verkligen att ett företag som Opus tål en hel del PE... den skall ligga bra mycket högre än HM och vara en genuin högriskaktie... dagens PE är strax under 18... då har den varit nere på 16 och vänt. Otroligt märkligt.

Men nu bär det iväg igen... PE=25 ger drygt sex kronor...

Morfar Grinkgo,

Din tystnad oroar mig. Nu spekuleras det vilt... känslorna styr... då gäller TA. Vad tror du om sex spänn?
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 25 maj 2016, 16:18

image.png
image.png (59.04 KiB) Visad 2081 gånger

Opus är tekniskt inne i ett motståndsområde men håller på att etablera en liten köpsignal. Positiv divergens i MACD mot priskurvan..se blå snedställda linjer.
En stängning över 4,35kr är önskvärd.
Avvakta närmsta dagar skulle man kunna sammanfatta

En koll på fundamenta säger i alla fall mig att aktien är köpvärd..skulle kunna sticka ut hakan och säga upp till ca 6kr men nöjer mig med köpvärd i mina ögon.
Jag känner ingen oro för företaget och seglar med..i utlandet finns många nedsmutsade betesmarker vilket är negativt positivt
---

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 26 maj 2016, 23:40

image.jpeg
image.jpeg (104.42 KiB) Visad 2047 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 maj 2016, 03:17

Utdelningen från Opus kom idag! :D

Tänk om man hade moffars självförtroende... :) Hade jag lagt så många ägg i samma korg så är det Opus... men okej, jag har växlat ned mitt GAV två ggr till 5,51... så lite resning och pondus.

Svårt att gå emot marknaden. Jag har rätt, alla ni andra fel... det krävs ett visst mått av självförtroende, inte sant? :mrgreen:
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 27 maj 2016, 08:23

Det har inte med självförtroende att göra..utan sunt förnuft...
i alla fall lite :? ...i mitt fall.
Att tro på en idé och ett företag är nog en bättre beskrivning.
Marknaden låser sig vid Opus inhemska verkan och diverse annat som hänt.

Visst kan det gå snett..det får man räkna med men ledande personer köper ju med jämna mellanrum och vad jag vet har ingen sålt.
Opus har jag följt sedan mycket länge och har förtroende för dem trots diverse ogenomtänkta uttalanden. Har besökt företaget och är bekant med det. Känner dessutom några utan att för den skull "mjölka"..en hederskod.

Det här med stort innehav i ett bolag som Opus är ju riskfyllt och kanske lite mer hjärta än hjärna för min del. :|
Att en tioöring/aktie ger 3500 brutto/år till depån är ju ok men vem vet..kanske höjs örena vad det lider och framför allt..växer företagets inkomster utomlands.
---

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 27 maj 2016, 10:21

Goddag!

Opus verkar ju intressant. Kanske ett nytt Autoliv på sikt?

Men är det inte lite väl spretig produktportfölj? Mycket att hålla rätt på för dem.
Men det klart, det är inom en specifikt begränsad bransch ändå.

Vilka marknader är betydelsefulla för dem i dagsläget, och växer man utanför Sverige?
Det känns som viktiga frågor.

Hittade den här länken förresten:
http://markets.ft.com/research/Markets/ ... s=OPUS:STO
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 maj 2016, 10:44

jeppe skrev:Goddag!

Opus verkar ju intressant. Kanske ett nytt Autoliv på sikt?

Men är det inte lite väl spretig produktportfölj? Mycket att hålla rätt på för dem.
Men det klart, det är inom en specifikt begränsad bransch ändå.

Vilka marknader är betydelsefulla för dem i dagsläget, och växer man utanför Sverige?
Det känns som viktiga frågor.

Hittade den här länken förresten:
http://markets.ft.com/research/Markets/ ... s=OPUS:STO

Spretigt och spretigt, men kärnverksamheten är ju bilprovning. Sverige med Besikta och nu den där lilla kedjan som hängde ihop med Meca-verkstäder... de är en av de största aktörerna i Sverige med ca 30%... jag har den siffran någonstans men hittar den inte.

Före min tid etablerade man sig i USA och Canada.. kan inte deras marknadsandel, men där finns nog en hel del tillväxt att göra. Opus har en unik produkt i sin Roadside Emission Control.... där är man affärsverksam i Virginia. Många hoppas att fler delstater skall visa intresse.

På sista tiden har man fått koncession för bilprovning i Chile och Pakistan. Om du betänker att halva världen nu är på väg in i bilsamhället och kanske inte ens har bilprovning idag... att man håller på med teknikutveckling och liknande hänger väl ihop med att man var underleverantör till Svensk Bilprovning innan avregleringen. Nu tutar man för fullt med att själva utföra bilprovningen.

Jag tycker nog inte de är spretiga... däremot oroar jag mig för finansiering och soliditet... jag tror det kan vara orsaken till marknadens värdering. Det är det enda jag hittar... de växer ju och drar på sig lån.
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"