#TA Opus Group

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

morfarGinkgo

Re: #TA Opus Group

Inläggav morfarGinkgo » 19 juli 2016, 10:45

Det här är bara början..en liten revansch mot alla belackare som dömt ut företaget.

Ja insiderköp duggar tätt..en värdemätare jag tolkar privat är att flera styrelseledamöter och med annan befattning börjar komma upp upp i antal aktier jag själv äger... :)
image.jpeg
image.jpeg (46.05 KiB) Visad 1369 gånger

Finns dem som äger betydligt mer..detta sagt för att mildra skrytnivån...
Bara hålla tummarna nu att inget negativt uttalande eller analyshus sänker aktien. :|

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 juli 2016, 15:49

Som jag fattat det har FI problem med insiderlistan, men det verkar som om man köpt en helvetes massa aktier sista tiden... sista dagarna innan blocken för rapporten om en månad... typ en miljon aktier.

Någon är tvärsäker på sin sak.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 juli 2016, 14:46

OPUS
PÅBÖRJAR BILPROVNINGSPROGRAM I PAKISTAN (Direkt)
2016-07-26 08:36
.

STOCKHOLM (Direkt) Opus har nu invigt det nya bilprovningsprogrammet (VICS) i Lahore, Pakistan.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Programmet VICS, som implementeras av Opus Inspection under ett exklusivt 20-årigt kontrakt, kommer fram till 2017 att utvidgas från Lahore till hela Pubjub-provinsen.

Totalt kommer 39 bilprovningsstationer i olika storlekar att byggas och drivas av Opus Inspection, för att erbjuda lämpliga tjänster till bilister.

Skall bli intressant detta... man börjar i liten skala.

Tänk så många länder i världen där det finns bilar men ingen bilprovning. Och tänk så många länder i världen som har ett statligt monopol.

Go Punjab!

Och att säljarna tog slut vid 6,40 ser jag som positivt... jag tolkar det som att säljtrycket är lågt. Vem vill sälja nu??
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juli 2016, 07:36

Remote Sensors against Pollution will Operate in Mexico
Sunday, 19 June 2016 14:47

Mexico,.- Remote sensors will start to operate on July 1 to detect excessively pollutant vehicles in Mexico City and neighboring states, according to reports today.

The Consequential Vehicular Verification Regulation comes into force that day, the Secretariat of Environment and Natural Resources reported.

There will be a single lane on roads, on which the exhaust of one car at a time will be verified.

At the same time, a photograph of the car license plate will be taken for its identification. The sensors can detect pollutants such as carbon monoxide, hydrocarbons, nitric oxide and other particles.

The purpose is identifying and withdrawing from circulation the vehicles that are significantly pollutant.

The equipment will be installed in the megalopolitan area, which includes this capital, Puebla, Morelos, Hidalgo, Tlaxcala and the state of Mexico. (PL)

Vem mer än Opus kan leverera denna tjänsten???

En stor grej.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 augusti 2016, 11:47

Pakistan drar igång med ganska tuffa regler för bilprovning... man besiktigar två ggr per år. :)

Det är mycket på g i den branschen. Och Opus är störst i Sverige nu, större än statliga svensk bilprovning!

Imorgon rapport och jag är verkligen spänd på det. Det hade varit trevligt att få en bekräftelse om att det går bra i denna rapporten! :)

OPUS
LITEN VINSTNEDGÅNG VÄNTAS 2 KV - SME DIREKT (Direkt)
2016-08-18 14:55
.

STOCKHOLM (Direkt) Bilbesiktningsbolaget Opus har under det andra kvartalet återtagit de marknadsandelar som förlorades under vintern då bolaget införde ett nytt IT-system, och därmed blivit störst i Sverige. Till viss del har detta skett på bekostnad av tidigare marknadsledaren Bilprovningen, som under våren genomfört motsvarande operation.

Den svenska verksamheten utgör dock bara en del av bolagets totala försäljning och kostnader för uppbyggnad av nya stationer utomlands väntas ha en negativ effekt på resultatet.

Enligt SME Direkts sammanställning av fem analytikers prognoser väntas i snitt ett rörelseresultat (ebitda) om 90,1 miljoner kronor, ned något från 94,2 miljoner samma period för ett år sedan. Omsättningen tros landa på 433 miljoner kronor, även det något lägre än fjolårssiffran.

I Sverige är konkurrensen om bilägarna hård, även om antalet besiktningsstationer under kvartalet minskat för första gången sedan marknaden avreglerades. Enligt Opus konkurrent Bilprovningen finns det nu 446 stationer i landet, en nedgång med fyra sedan de mindre aktörerna Clear Car och Besikta slagits samman.

Opus största satsning utanför Sverige och Nordamerika görs i Pakistan, där bolaget i somras invigde den första stationen i Lahore. Under det kommande året ska programmet utvidgas till 39 stationer i hela provinsen Punjab. Några intäkter av betydelse har dock ännu inte börjat ge sig till känna och Pakistan utgör därmed fortfarande en kostnadspost.

Bolaget bygger också stationer i Chile, där de första intäkterna väntats "under sommaren". Även här handlar det alltså mest om kostnader under det andra kvartalet.

Ett positivt vinstbidrag gavs emellertid redan i det första kvartalet från fullserviceprogrammet (kallat EaaS) i Kalifornien. Detta är kapitalintensivt i sin tidiga fas, men väntas sedan ge stabila och höga marginaler under lång tid.

Av rapporten för det första kvartalet framgick också att Opus såg över sin finansieringsstruktur och planerade att emittera en ny företagsobligation.

"Opus Group ser intressanta internationella affärsmöjligheter framöver. Omstruktureringen av vår finansiering gör det möjligt för företaget att ta vara på dessa potentiella tillväxtmöjligheter", skrev vd Magnus Greko i rapporten.

Någon ny information om hur pengarna, 500 miljoner kronor, ska användas - utöver till att betala av bankskuld - har dock inte släppts sedan dess och vd:n kan nog räkna med analytikerfrågor i ärendet.

Rapporten väntas på fredagen 19 augusti, klockan 8.30.

Michael Bernander +46 8 5191 7917
Nyhetsbyrån Direkt
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 augusti 2016, 07:59

Opus Group
EBITDA-tillväxt om 23,3 procent och stärkta marginaler (Cision)
2016-08-19 08:30
.
Rapportperiod (januari – juni 2016)

· Omsättningen uppgick till 847,4 MSEK (852,9), en minskad omsättning om 0,6 procent före justeringar för förvärvade och avyttrade verksamheter. Justerat för förvärvet av Drew Tech och avyttringen av Opus Equipment uppgick omsättningstillväxten till 6,7 procent.
· Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 177,5 MSEK (145,1), vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 20,9 procent (17,0), och en EBITDA ökning om 23,3%.
· Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 103,8 MSEK (96,0).
· Finansnettot inkluderar valutakursdifferenser om 9,9 MSEK (16,3).
· Periodens resultat uppgick till 52,6 MSEK (40,1).
· Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,18 kronor (0,15).

Rapportperiod (april – juni 2016)

· Omsättningen uppgick till 452,3 MSEK (452,1), vilket tangerar omsättningen för samma period föregående år före justeringar för förvärvade och avyttrade verksamheter. Justerat för avyttringen av Opus Equipment uppgick omsättningstillväxten till 8,9 procent.
· Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 116,1 MSEK (94,2), vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 25,7 procent (20,8).
· Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 94,8 MSEK (65,4).
· Finansnettot inkluderar valutakursdifferenser om 17,9 MSEK (-37,9).
· Periodens resultat uppgick till 50,5 MSEK (-1,5).
· Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,17 kronor (-0,01).

Väsentliga händelser under andra kvartalet

· Opus Group emitterar 5-årigt icke-säkerställt obligationslån om 500 miljoner kronor

Mölndal, 19 augusti, 2016
Opus Group AB

Detta blev väl bra? Estimatet igår var ju 90 på EBITDA, så kommer resultatet in på 116.

Börsöppningen skall bli intressant....
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 19 augusti 2016, 08:59

Dagens rapport oroade inte mig..det här är bara ett led i företagets positiva utveckling mot högre höjder..så ser jag det...
image.jpeg
image.jpeg (59.78 KiB) Visad 1227 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 augusti 2016, 14:48

Trodde nästan på mer idag...

Vart är vi på väg nu?

Vi har inte sett dessa nivåer sedan rapportmissen Q2 2015. Eller börjar närma oss där... tycker många frågetecken rätats ut till utropstecken sista tiden.

Vad ser vi i grafen?
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 19 augusti 2016, 15:29

image.png
image.png (94.91 KiB) Visad 1194 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 september 2016, 09:59

Stabilt nu över 7:an, vi ligger verkligen i det gula utan ansträngning.

7,20... men vollan är inte så farlig för att vara en frimärksaktie med 5 öre steget... nästan en procent ju så kortsiktig volla är där ju rent tekniskt... men beror på att det är en frimärksaktie som jag ser det, och inget att fästa sig vid.

Vi inväntar nya höjder.... kanske jag säljer när (om) Opus värderas som HM, Nova med mera.... tycker absolut att PE kan ligga på 20.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 7 september 2016, 18:40

image.png
image.png (167.78 KiB) Visad 1078 gånger

Aron

Inläggav Aron » 7 september 2016, 19:24

morfarGinkgo skrev:Dagens rapport oroade inte mig..det här är bara ett led i företagets positiva utveckling mot högre höjder..så ser jag det...
image.jpeg

Bild

Känner mig redo att lyfta en nivå och startar med en fråga, hur i jösse namn kom Zebran upp dit?

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 7 september 2016, 20:23

Aron...
Känner mig redo att lyfta en nivå och startar med en fråga, hur i jösse namn kom Zebran upp dit?

Giraffen gjorde ett lyft..precis som aktien..Zebran tar rygg som aktieägarna..eller hals kanske är en bättre beskrivning.
Zebrans krampaktiga iver att skåda den gröna linjen i fjärran, kan ju vara en förvarning om rekyl men fallet ser ut att stanna av ganska omgående..visuellt sett... :?
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 september 2016, 10:42

Lite press och vinsthemtagningar.... ner under sjuan nätt och jämnt... 6,95 just nu.

Nytt förvärv... en jädra intressant produkt.

https://www.avanza.se/placera/pressmedd ... tlign.html

De kunde gått skrivit vad de betalat för denna lilla firma! :twisted:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 oktober 2016, 17:33

jaha, Opus svänger runt 7 kan man väl säga?

Såg en intressant diskussion på Avanza om marknadsandelar där man påpekade att Opus ju inte finns överallt i Sverige och ändå har lika stor andel som Svensk Bilprovning dvs ca 28%. När jag kikade så saknas man nästan helt i västra och södra Sverige.

Som jag ser det (och andra med) bör man alltså ganska enkelt kunna öka sin marknadsandel genom att etablera sig på nya orter som Götet, malmö med mera.

Opus borde ha ca 40% på de platser de finns som Stockholm, Östergötland, Och i mellersta/norra Sverige.

Mitt enkla estimat...

Nu är jag fulltankad, men med det i åtanke... vad sägs?
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"