Storkraschen Augusti 2015

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Storkraschen Augusti 2015

Inläggav jeppe » 10 februari 2016, 12:27

Nibux: ma50/ma200 grejen. Jag har aldrig pysslat med TA men gick nu in på Avanza och fick upp sma50 och sma200 grafer över omxs30 grafen.

När tidsperioden är vald till ett år syns en korsning i aug 2015. Då var det alltså köpläge? Är det rätt uppfattat?

Edit: jäkla konstigt är att när jag zoomar ut tidsskalan till 3 år försvinner korsningen!! Varför blir det så??

Den här tekniken bör gå använda även på oljepriset då?
Intressant. Det här får man kolla upp!
(förlåt svamlet He He)
Senast redigerad av 1 jeppe, redigerad totalt 10 gånger.
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 februari 2016, 12:37

Nej, man skall inte fånga fallande knivar... gör inte som jag gör utan som jag säger! :) I alla fall i denna starka björnmarknad är det en usel idé att försöka finna "överreaktioner" och stöd. Förmodligen i alla marknader, men framförallt nu.

Jag har alltid gillat bottenfiske, men kan inte hävda att jag varit lyckosam, eller besitter en magisk formel.

Vad är tjusningen, vad lockar???

Hjälp mig gärna.

Nå, jag förväntar mig inget svar, jag får grunna på det själv.

Jag har tidigare förkastat trendföljande då jag ansåg att "jag är en värdeinvesterare". Nu har jag börjat få ihop delarna, jag vill inte vara passiv och bara indexförvalta, eftersom jag är för fascinerad av börsen och tycker det är så förbannat kul.

Jag med. :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

kilo

Inläggav kilo » 10 februari 2016, 21:05

Jag hör vad ni säger, men samtidigt så hör jag i andra örat Warren Buffet som säger tvärtom: be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful. Av någon anledning så har jag bestämt mig för att tro på honom och har gott självförtroende sedan mitt bottenfiske under finanskrisen.

Jag tycker inte längre ICA-aktien är övervärderad vilket jag tyckt tidigare. Ett år svagare än vad "analytikerna" gissat skriker inte "sälj"! i mina öron. Utan snarare har jag förhoppningar att skocken överreagerat och att det är läge att köpa mer ICA som ska få ligga i byrålådan i en kanske 20 år.

aromata

Inläggav aromata » 10 februari 2016, 22:19

kilo skrev:Jag hör vad ni säger, men samtidigt så hör jag i andra örat Warren Buffet som säger tvärtom: be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful. Av någon anledning så har jag bestämt mig för att tro på honom och har gott självförtroende sedan mitt bottenfiske under finanskrisen.

Buffet kör ett annat race. Han handlar/handlade inte ofta över börsen utan köpte hela företag, gärna familjeföretag, utanför börsen. Med direktkontakt med ägaren och företagsledningen är det lättare att bedöma framtidsutsikterna. Och det blir ingen utbud och efterfrågesituation med aktierna om du äger alla eller de flesta själv.

Men jag kan förstå synpunkten att köpa när alla andra säljer, om man nu agerar över börsen, men eftersom ingen vet var botten är kan jag tänka mig att det kan vara bättre att avvakta tills marknaden vänder. Kanske på en teknisk signal som 200 dagars glidande medelvärde eller motsvarande.

Nibux

Inläggav Nibux » 11 februari 2016, 10:13

jeppe skrev:Nibux: ma50/ma200 grejen. Jag har aldrig pysslat med TA men gick nu in på Avanza och fick upp sma50 och sma200 grafer över omxs30 grafen.

När tidsperioden är vald till ett år syns en korsning i aug 2015. Då var det alltså köpläge? Är det rätt uppfattat?

Edit: jäkla konstigt är att när jag zoomar ut tidsskalan till 3 år försvinner korsningen!! Varför blir det så??

Den här tekniken bör gå använda även på oljepriset då?
Intressant. Det här får man kolla upp!
(förlåt svamlet He He)

Lyssna på de två senaste avsnitten av Placeras Stockholmsbörsen: https://www.avanza.se/placera/aktiepodden.html

Jag tror att du när du drar grafen till 3 år så blir det ändrat från "dag" till "vecka" och då stämmer det inte.

MA200/50 går i princip ut på att MA200 (200 dagas glidande medelvärde) som många trendföljare följer, är den stigande så brukar man säga att trenden är uppåt. Har man då lagt till MA50 och köpt när den korta trenden går över den långa trenden (MA200) så har man historiskt ofta fått bra köplägen. Samma sak på säljsidan, när MA50 går under MA200 så kallas det för "dödskors".

Man kan säga att det var ett "dödskors" i augusti 2015, d.v.s. säljsignal, då det visar att trenden är neråt. Självklart är detta inte en perfekt signal och har många gånger gett sämre avkastning om man slaviskt följt den (t.ex. 2011 och 2006). Men under t.ex. 2007-2009 så var signalen MYCKET bra och man bevarade sitt kapital då. Så enligt mig kan man använda den som en indikator på trenden, men kombinera med övriga faktorer osv.

Oavsett är det intressant att den sedan 1996 gett en sån rejäl överavkastning om man följt den slaviskt. Självklart är 20 år en för kort tid för att fastställa något egentligen, men det visar ändå att om börsen fortsätter att trenda rejält upp och rejält ner så kommer dessa signaler vara bra!

Man kommer alltid bevara sitt kapital vid nedgång och komma in strax efter en botten är satt. Denna trend fungerar mycket dåligt om vi får en sidledes marknad med mindre uppgångar och nedgångar, då kommer köp och sälj att utlösas om varandra och man kommer förlora pengar. Av den anledningen bör man nog inte följa den slaviskt.

Nibux

Inläggav Nibux » 11 februari 2016, 10:22

SIX RX: 787,38

Blev lite tagen på sängen idag, -3,3% OMXS30?

Vet inte riktigt vad som hänt, trodde att vi skulle få en liten uppstuds några dagar, så jag var mentalt inställd på att få röda siffror i min depå, men nu havererar börsen igen, dock verkar småbolag stå emot.

Är detta slutet på riksbankernas möjlighet att överraska marknaden positivt? En större sänkning än väntat och börsen går ner? Tidigare har det varit tvärt om, undrar om många nu blir oroliga för vart tusan detta ska sluta? -0,5% ränta? Hur påverkar detta finanssystemet?

Såg även att Socite General i Frankrike fallit med 12% på en dålig Q4-rapport. Det är otroligt att det nu börjar bli oro för banksystemet i EU, samtidigt som Kina och USA saktar in. Banksystemet är ju byggt på förtroende så fallande kurser i bankerna är mycket oroande, då det väldigt lätt blir en självuppfyllande profetia med missnöje och att bankerna slutar lita på varandra = likviditeten fryser.

Tycker fortfarande mycket pekar på att vändningen för börsen är inte nära, utan enligt mig är det fortsatt ner som gäller. Fortsätter det på detta vis och ytterligare krishärdar dyker upp så vågar jag inte ens tänka på vart detta slutar...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 februari 2016, 14:24

Är detta slutet på riksbankernas möjlighet att överraska marknaden positivt? En större sänkning än väntat och börsen går ner? Tidigare har det varit tvärt om, undrar om många nu blir oroliga för vart tusan detta ska sluta? -0,5% ränta? Hur påverkar detta finanssystemet?

Positiva överraskningar är nog möjliga kanske men beslutet tyder ju på en svart konjunktursyn så dippen är ju logisk.

Tycker fortfarande mycket pekar på att vändningen för börsen är inte nära, utan enligt mig är det fortsatt ner som gäller. Fortsätter det på detta vis och ytterligare krishärdar dyker upp så vågar jag inte ens tänka på vart detta slutar...

Björnen är stark ja.

Slutet är meningslöst att tänka på, det är crisis management som gäller. Själv tycks jag spela kvitt eller dubbelt just nu, kanske inte så lyckat... :wink:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 11 februari 2016, 14:48

Himmelsblå skrev:Själv tycks jag spela kvitt eller dubbelt just nu, kanske inte så lyckat... :wink:

Men du gör något i alla fall och kanske har kul under tiden. Jag sitter bara och glor och väntar på bättre tider. Kan Bull/Bear krydda dagen kanske? Det som du sysslar med är alldeles för svårt för en klen person som mig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 februari 2016, 15:02

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:Själv tycks jag spela kvitt eller dubbelt just nu, kanske inte så lyckat... :wink:

Men du gör något i alla fall och kanske har kul under tiden. Jag sitter bara och glor och väntar på bättre tider. Kan Bull/Bear krydda dagen kanske? Det som du sysslar med är alldeles för svårt för en klen person som mig.

Lägg en vaggejävel kanske... kolla fool's gold tråden... ?? OK, du måste fixa ISK där du kan men... nej, det är inte svårt. Läskigt kanske, men inte svårt.

Planera trädgården fram till sommaren, var glad du är likvid!!! Botten kommer och den är härlig om man har en massa krut ledigt!!! :)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 11 februari 2016, 22:20

Nibux skrev:[...
Lyssna på de två senaste avsnitten av Placeras Stockholmsbörsen: https://www.avanza.se/placera/aktiepodden.html
Jag tror att du när du drar grafen till 3 år så blir det ändrat från "dag" till "vecka" och då stämmer det inte.
...

Nibux - tack för tipset, det ska nog ordna sig nu med grafen.
Lyssnade på "Deutsche Pank" poden. Det var mycket börsoro som ventilerades, nämligen:
- oro för Kinas tillväxt
- oro för konjunkturen
- oro för tyska industrin
- oro för centralbankernas (o)förmåga
- oro för Japan
- oro för bankerna
- oro för Brexit
- oro för amerikanska presidentvalet
- oro för geopolitiken i mellanöstern
- oro för EU-bygget
- oro för konkursvåg inom energi- och råvarusektorn
- oro för oljepriset
- oro för rapportsäsongens slut (det gavs ju ändå vissa positiva nyheter - nu är det bara ovanstående negativa saker att tänka på)

Ja det låter ju inte klokt egentligen! Minns turbulensen vid Grexit problematiken för några år sedan. Det var bara en enda grej!
Nu har vi en hel katalog.

Jag var själv rätt förvånad över marknadens reaktion på Janet Yellens försiktiga närmande till räntesäkning och Stefan Ingves faktiska sänkning.
För ett-två år sedan hade börsen stigit direkt. Lägre ränta. Kanon - pengarna måste nånstans ta vägen alltså in i aktier alltså stiger börsen.
Men inte nu.

Jag tror vi har långt kvar innan det här är slut. Antagligen måste det falla mer innan botten är nådd.
"you gotta do what you gotta do"

aromata

Inläggav aromata » 11 februari 2016, 22:50

Titta på din portföljutveckling det senaste året. Är du nöjd med vad du ser? Är du det har du en strategi som passar dig och dina intentioner och du kan vara nöjd.

Är du inte nöjd är det just nu bra läge att dra slutsatser av det som skett och ändra där du tror att det gick fel så att du inte gör samma fel nästa gång. Man kan alltid "få utdelning" genom att dra lärdomar inför framtiden och då har nedgången inte bara varit av ondo. Är du likvid är det hög tid att tänka på kriterier för köp, eftersom det ju blir nästa steg att ta. Och det ska vara dina egna kriterier, inte andras som du läser dig till. Annars har du ingen egen strategi.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 februari 2016, 23:44

Allmänt..det kryllar av poddar..videosnack..o vimlar av domedagsprofetior därute. Tror det slår undan benen på många. :?
Det som sker det sker..girighet och rädsla är de :evil: som skall bekämpas.
Rik blir man på erfarenheter...oavsett storlek på "taskboken"...
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 februari 2016, 06:54

Ja det låter ju inte klokt egentligen! Minns turbulensen vid Grexit problematiken för några år sedan. Det var bara en enda grej!
Nu har vi en hel katalog.

Njae... kredit och finanskrisen var ett faktum. Lehmans-konkursen och PIIGS stödpaket var en realitet. Lettland och Islands bankkrascher dessutom. Jag tycker du underskattar en hel del där.

Det du nämner är en drös av spekulationer men inte mer. Jag ser ingen skit som träffat fläkten även om konjunkturavmattningen kanske är ett faktum. Eller? har något faktiskt hänt?
- ordspråk från England

Nibux

Inläggav Nibux » 12 februari 2016, 11:29

Om det är någon som är intresserad av att få köp/säljsignaler baserat på trender så kanske denna sida kan vara intressant:

http://www.indexinvestering.se/

Jag är inte på något sätt knuten till sidan och är inte heller abonnent (ännu). Men har hört en hel del positivt om den från personer jag har förtroende för, så jag är lite nyfiken på den.

Dock tror jag att de i grunden använder något MA200/50 men verkar köra primär och sekundärtrend för att inte utlösa onödiga köp/säljsignaler.

Mycket intressant att denna strategi från 1999 genererat 25% / år, och aldrig fallit med mer än 25%. Detta är den variant som går kort index med 50% av portföljen när signalen skickar sälj.

Strategin som bara legat likvid vid säljsignaler har genererat 16% / år sedan 1999.

Buy and hold SIX RX hade gett 7,7% / år.

aromata

Inläggav aromata » 12 februari 2016, 11:46

Min melodi är att skapa min egen metod med mina egna signaler. Att köpa signaler externt innebär att jag överlämnar ansvaret till andra, hamnar i beroendeställning och fortsätter utan en egen strategi. Det passar mig dåligt för jag vill göra mina egna fel och lära utav dem.

Återgå till "Aktier"