Storkraschen Augusti 2015

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Storkraschen Augusti 2015

Inläggav Himmelsblå » 24 februari 2016, 16:35

Känner ni i maggropen nu när hissen går nedåt... det där med att fallet accelererar när USA öppnar brukar inte båda gott... nu testas bottnen snart... tror jag... :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

kilo

Inläggav kilo » 24 februari 2016, 17:18

Ja, jag börjar få slut på köpkandidater.

Jag har har handlat på mig ICA, HM, Starbucks, Walt Disney och lite Apple (ångrar Apple lite eftersom det inte egentligen är min typ av aktie). Jag hade lagt en order på att plocka upp ework till bra pris häromveckan men fick inga för mitt bud var 50 öre för lågt den dagen. Dagen efter gav börsveckan en köprek på aktien och den stack uppåt 8kr över mitt budpris och har fastnat däruppe och vägrar följa med ner i fallet :| .

Jag tror det blir dags att börja fylla på med lite globalfonder för att inte få för stor exponering till enskilda aktier i Sverige och USA. Jag sitter och klurar lite på att köpa lite Exxon dock, på lång sikt (som allt annat).

Sen sitter jag fortfarande med en del AP7 räntefond som jag tänkte växla över till AP7-aktiefond. Men jag avvaktar och hoppas på att det kanske kan rasa lite till först...

aromata

Inläggav aromata » 24 februari 2016, 23:10

Nu ökar vollan igen. Det var inte det jag ville se. Men USA går upp så morgondagen blir kanske en utmärkt dag att gå ur mina positioner.

Sånt är livet för en trendföljare. Den som inte följer trenden utan går på fundamenta och vill handla billigt köper kanske. Just nu är det förmodligen en roligare roll att spela.

Men var och en är salig i sin tro.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 24 februari 2016, 23:54

Just nu indikerar Sverige30 ca +1,80% men det återstår att se facit vid öppningen i morgon.
"Vattendelaren" för morgondagen är drygt 1345..stängning över eller under är frågan...
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 februari 2016, 02:55

morfarGinkgo skrev:Just nu indikerar Sverige30 ca +1,80% men det återstår att se facit vid öppningen i morgon.
"Vattendelaren" för morgondagen är drygt 1345..stängning över eller under är frågan...
---

Ja, jösses vilken rysare just nu...
- ordspråk från England

Nibux

Inläggav Nibux » 25 februari 2016, 08:02

SIXRX: 838,18

Jag vände mina björnar i slutet på förra veckan till Avanza Zero, det var väldigt spännande, speciellt att se hur ens psyke vänder (utan att jag tänker på det) och man försöker plocka in positiv information (confirmation bias). Men även om jag är lång just nu så har jag sinnessjukt svårt att se någon trigger för att börsen på riktigt ska vända.

Igår kom ytterligare en väldigt tung faktor: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3963727.ece. Tidigare har just tjänstesektorn i USA hållit emot medan industri deppat rejält, nu är prel inköpsindex för tjänstesektorn under 50, d.v.s. avmattning, detta samtidigt som FED höjer räntan...

Frågan är om det blir någon mer uppstuds till utdelningarna i maj, fundamentala faktorer (främst trenderna i statistiken) går från osäkert läge till brunt. Blir det en uppgång idag så kommer jag nog passa på att sälja av mina Avanza Zero ändå, känslan är verkligen att vi balanserar på en knivsegg och risken på nedsidan känns väldigt stor, medan uppsidan kanske kan vara 10-20% i bästa fall om FED skulle sänka eller ECB överraska.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 mars 2016, 14:59

Det är intressant att stock-picking fortfarande lönar sig. I år har det inte heller varit den där breda massiva nedgången.

För mig har året varit riktigt dåligt hittills på den fronten... det gick ju så bra i december.

Min långa portfölj ser lite bättre ut med SAAB och Ratos på plus.

Men intressant att se hur olika aktierna slagit ut!!
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 22 april 2016, 18:40

Här en som tror USA börsen snart kommer att rasa sisådär 25 % eller så:
http://www.cnbc.com/2016/04/19/buckle-u ... ntary.html
Orsak: Historiskt höga P/E tal, fallande vinster, låg tillväxt, hög skuldsättning.
Uppstudsen senaste tiden drivs av fallande dollar i och med att FED tonar ner räntehöjningar.
Pengarna återvände då till börsen. Om dollarn fortsätter sjunka räddas börsen (ett tag).

Men det finns även de som tror på en 50 % sättning:
http://thesovereigninvestor.com/exclusi ... /?z=486729
Och då även en 40 % nedgång i fastghetsvärden.

Affärsvärlden idag hyser liknande farhågor:
http://www.affarsvarlden.se/webbtv/article3971429.ece
"We're close to a top - if not at it"

Funderar nu starkt på att sälja mina återstående USA fonder.
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Roliga_Janne

Inläggav Roliga_Janne » 25 april 2016, 11:07

kilo skrev:Ja, jag börjar få slut på köpkandidater.

Jag har har handlat på mig ICA, HM, Starbucks, Walt Disney och lite Apple (ångrar Apple lite eftersom det inte egentligen är min typ av aktie). Jag hade lagt en order på att plocka upp ework till bra pris häromveckan men fick inga för mitt bud var 50 öre för lågt den dagen. Dagen efter gav börsveckan en köprek på aktien och den stack uppåt 8kr över mitt budpris och har fastnat däruppe och vägrar följa med ner i fallet :| .

Jag tror det blir dags att börja fylla på med lite globalfonder för att inte få för stor exponering till enskilda aktier i Sverige och USA. Jag sitter och klurar lite på att köpa lite Exxon dock, på lång sikt (som allt annat).

Sen sitter jag fortfarande med en del AP7 räntefond som jag tänkte växla över till AP7-aktiefond. Men jag avvaktar och hoppas på att det kanske kan rasa lite till först...

Får man fråga vad du köpte Apple på?

Angående Disney så önskar jag att jag hade köpt på mig dem innan de köpte både Marvel och Lucasfilms. Det har ju lönat sig enormt med Marvel, och Lucasfilms är i princip en licence to print money...

Nibux

Inläggav Nibux » 26 april 2016, 09:51

SIX RX: 905,44

Det har varit en ordentlig uppstuds nu från botten i februari. Läser på många forum att sentimentet är mycket starkt just nu, många tror att nedgången är över för denna gången, S&P 500 är på ATH.

Rent generellt så skulle väl en sättning med -25% som OMXS30 hade som mest vara en helt ok korrigering för att sedan vända upp och få några år av uppgång igen.

Problemet idag bara är att räntorna är i princip så låga de kan bli (finns nästan inget ytterligare stöd av sänkta räntor), värderingarna är historiskt sett höga, bolagsvinsterna i USA krymper, i Sverige går de hyggligt hittills. Skuldsättningen är på historiskt höga nivåer (blir svårt framöver att få stöd av ökad skuldsättning). Tillväxten i världen är fortfarande låg, och har trendat långsamt neråt senaste året.

Jag kan inte se en enda faktor som pekar på uppgång, mer än att centralbankerna trycker in ytterligare pengar. Det är de enda som enligt mig håller uppe detta.

Okej, jag köper att Centralbankerna köper obligationer, någonstans i framtiden kan de ju komma överens om att bara stryka dessa, för att plocka bort skulder, och då kan vi börja klättra igen.

Men såg denna artikel om Japan: http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-24/the-tokyo-whale-is-quietly-buying-up-huge-stakes-in-japan-inc Japanska Centralbanken köper ETF'er och äger nu 55% av hela den japanska ETF-marknaden! 55%! Banken är top 10 största ägare i 90% av Nikkei 225-bolagen!! Vem lägger deras röster? Fortsätter detta så kommer det ju att totalt utplåna allting på marknaden. Vad är deras exit-strategi? Dessa ETF'er går ju inte att bara stryka då de innehåller aktier i bolag, utan måste säljas nån gång i framtiden.

Såg dessutom något som visade att nettoköpare av amerikanska aktier under den senaste två månadernas uppstuds är återköpsprogrammen av bolagen själva, medan hedgefonder och privata investerare netto sålt aktier.

OM, jag säger OM, marknaden tappar förtroendet för centralbankerna så kan det bli sinnessjukt blodigt. Känslan är att vi balanserar på en knivsegg, och att vi vilken sekund som helst kan trampa fel, då tror jag det kan gå otroligt fort ner.

Rent historiskt brukar man ju säga "sell in may and stay away". Jag står försiktigt vid sidan och tittar på, får se nu när utdelningarna avskiljts om det blir oroligt i sommar, vi har ju även potentiellt en Brexit framför oss.

Nibux

Inläggav Nibux » 28 april 2016, 09:45

SIX RX: 890,48

FED's räntebesked igår togs något posivit av marknaden men BoJ's i natt gillades inte, Nikkei 225 -3,61%.

Jag tycker jag märkt en viss minskad optimism den senaste veckan, frågan är om det är dags för ytterligare nedgångar?

Såg denna intervju med Johnny Torssell https://www.efn.se/bors-finans/teknisk-analys-med-johnny-torssell/. Jag håller med honom i analysen, många faktorer som pekar på att risken på nedsidan ökar nu, dålig period historiskt maj-oktober, S&P stöter på motstånd vid ATH-nivåerna, Brexit kommer upp på agendan igen, presidentvalet i USA, frågan kring Trump kommer bli mer och mer påtaglig.

Mycket intressant att volatiliteten är mycket låg, och att det brukar innebära ett utbrott, antingen upp eller ner.

Min tro är att om detta är "the big one" så kommer vi märka det under denna period fram till oktober. Uteblir någon markant nedgång tills dess så har jag förmodligen fel, och får nog omvärdera min analys.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 28 april 2016, 19:32

Index relativt
Sammanställd kurva av USA..TYSKLAND..KINA..JAPAN..INDIEN..SVERIGE.
Kurvan kallad Världsindex. 8) Tidsrymd 2016 upplösning dag.

Tyskland Kina Indien korrelerar i stora drag med Världsindex men med skilda värden.
USA Sverige och Japan har ett avvikande förlopp mot Världsindex.
Nu skall man komma ihåg att det skiljer i olika länders sammansättning av Index men bortser från det i nuläget.
SP500 och DJ skiljer sig såtillvida att DJ gått bättre, därför valde jag SP500 som representant för USA.
Ingen större skillnad dock.

De flesta bedömare relaterar till att OMX följer SP i förväntat skeende framåt och i det här läget kan contrary tänket vara intressant..jag prövar.

Här en bild som illustrerar de länder i mitt exempel som avvikit mot Världsindex 2016..svart kurva.

image.png
image.png (129.35 KiB) Visad 830 gånger

Andra bilden visar på SP..svart och OMX..blå beteende relativt varandra under 2016.
Ponera att SP500 ej orkar forcera föregående topp och rekylerar..är det hugget i sten att OMXS30 "dyker"..man skulle kunna påstå att lite av eventuell fallhöjd redan är inprisad i det svenska indexet..contrary thinking...
Det är mycket som spelar in i en jämförelse..alltså vetenskapligt defekt illustration... :|

image.png
image.png (110.79 KiB) Visad 830 gånger

Inget stort allvar i ovanstående men ett roligt infall..i alla fall för mig :) ..ser man till vågmönster är det ej heller tvärsäkert med något större börsfall..tekniskt sett i OMX..omvärldshändelser utelämnat.

En mer verklighetsförankrad iakttagelse är dock att 1423-1432 ligger som en våt filt över "Sverige" vilket kan bli en långdragen knut att reda ut.
---

Nibux

Inläggav Nibux » 27 juni 2016, 15:25

SIX RX: 834,36

OMXS30 -7,88% just nu.

Dags att skaka igång denna tråd igen tror jag. OMXS30 närmar sig sin senaste botten som togs i februari 2016 på ca 1247.

Det otänkbara inträffade: Brexit. Kan detta vara katalysatorn som får det att tippa över? Jag tror det. Konjunkturen har tuggat på men har tappat tempo, detta var precis vad som INTE behövdes.

Brexit kommer förmodligen ligga som en våt filt över Europa länge. Frågor som: "vilket som blir nästa land att lämna?" osv, kommer avlösa varandra.

Det jag tycker är mest otäcka är att bankerna går ner så mycket, risken är stor att svängarna utlöser något större i Europas redan sköra finansmarknad. Detta tillsammans med ett ECB som redan ligger på minusränta och rejäla QE-program.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 27 juni 2016, 17:49

OMXS30 stängning minus 8,42%
Hela börsen OMX STHLM PI ned idag 7,75%

Nine/eleven 2001 stannade nedgången vid 7,96% i OMX STHLM PI-index.

Jämförelsen i de bägge händelserna är lite missvisande, då fredagens börsnedgång världen runt är invägda i dagens fall på Sthlms-börsen. Likaså i OMXS30.
Konstaterandet negligerar naturligtvis inte det negativa scenariot, som upplevdes idag.

De fyra svenska storbankerna tappade fån drygt 8 - 11 procent..illavarslande.
---

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 1 juli 2016, 16:28

Jag håller helt med om att Brexit kommer att ha negativ inverkan på ekonomierna.
Konstigt nog har börserna återhämtat sig riktigt bra på bara en vecka.
Det visar väl bara att börserna reagerar känslomässigt på ytliga nyheter.
Förändring! Oj! Sälj! Vi lever fortfarande? Köp!

BrexitKraschen2016.png
BrexitKraschen2016.png (40.67 KiB) Visad 626 gånger
"you gotta do what you gotta do"

Återgå till "Aktier"