Storkraschen Augusti 2015

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Storkraschen Augusti 2015

Inläggav aromata » 18 februari 2016, 17:51

libertarian skrev:Matematiskt är det självklart bättre att hoppa över nedgångar men däremot delta i uppgångar.. 8)

Det är detta som trendföljande handlar om. Den som kommer närmast vinner.

Jag tror att den som har detta som mål kommer närmare än den som inte har det. Precis som med allt annat - inget målfokus inget mål.

Nibux

Inläggav Nibux » 22 februari 2016, 09:37

morfarGinkgo skrev:OMXS30 nu ca 1369
Bifogar en graf på vågmönster i veckoupplösning. Tyvärr skrev jag en etta på våg två...
image.jpg

Är det här en bottenformation i nuläget..troligtvis :? ..och är det så :? ..har jag skissat på ett rimligt scenario efter bottennoteringen, som jag ser det.
Når index ca 1430 får fortsättningen omvärderas upp till ett nytt delmål..ca1484..där hälften av nedgången är återtagen från topp 1720.
På nedsidan gäller ca1345 och ca 1333 som villkor för att behålla nuvarande scenario.
1286 är ju absolut botten.

Nibux nämnde ju en analys från J Thorsell och jag kan tänka mig att han menade något i stil med min graf.
Det här med vågmönster är intressant och som grafen visar är det ett klockrent Elliott wave mönster med fem vågor i nedgång och sedan tre korrigeringsvågor A B C. Omvänt vid uppgångsfas. ABC-bokstäverna är ej markerade i grafen men framgår ändå tydligt.

Observera att om beskrivna scenario stämmer befinner sig index i våg A..med reservation men ändå kanske intressant som en bild av vågmönster.
---

Ditt chart är nästan identiskt med det som Torssell publicerat: http://www.carnegie.se/privatbank/Aktuellt/botten-ar-nadd-pa-kort-sikt/

Såg en intervju med honom i EFNs börslunch, han hade mycket hög konfidens (tror han nämnde 75-80%) kring denna uppstuds, den 17/2 var intervjun från och då sa han att han trodde på några dagars rekyl efter nästan +10% sedan botten v. 6, och menade att det var ett jättebra köpläge att köpa på rekylen. Det lät som om han trodde på en ca 10% ytterligare uppgång innan det började vända ner igen kring april/maj.

Då vi fick nedgångar i torsdags/fredags, och nu går börsen upp rejält idag så antar jag att hans analys verkar vara (hittills) korrekt. Mina sälj av bear/köp av Avanza Zero gick igenom på mina pensionskonton i torsdags-fredags, så jag är lång där nu så får se om detta blir bra.

Kommer bevaka 1480 då det verkar vara den nedåtgående trendkanalens övre gräns? (är total amatör på TA, men försöker lära mig). Men om det går upp dit nu på kort tid så är det möjligt att jag säljer av ändå. Min analys är att risken på nedsidan är större än på uppsidan, och vill inte bli sittande med indexfonder om det vänder ner rejält (vilket jag tror det kan göra).

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 februari 2016, 11:10

Min analys är att risken på nedsidan är större än på uppsidan

Det är ju så anser även jag. Tycker du är modig som vågat spela på denna peaken.

Vollan är ju min fiende och inte min vän. Korta peakar kostar mig pengar på vaggan om jag inte är helt cool och bara ignorerar dem, och det är svårt och mycket riskfyllt.

Vad ser vi fundamentalt?

Brexit är borta, jag tror få ser risker där.
Kina är lugnt, men det kan börja blåsa där igen.
Rapporterna var väl egentligen inte dåliga men mycket tyder på fortsatt avkylning, inte minst i BRIC.

Jag får kika på din gamla lista av risker, men några kan vi nog stryka över kanske...

----

- oro för Kinas tillväxt
- oro för konjunkturen
- oro för tyska industrin
- oro för centralbankernas (o)förmåga
- oro för Japan
- oro för bankerna
- oro för Brexit
- oro för amerikanska presidentvalet
- oro för geopolitiken i mellanöstern
- oro för EU-bygget
- oro för konkursvåg inom energi- och råvarusektorn
- oro för oljepriset
- oro för rapportsäsongens slut (det gavs ju ändå vissa positiva nyheter - nu är det bara ovanstående negativa saker att tänka på)

- I Japan har ju centralbanken agerat och fick upp börsen 7%, det är helt sjukt.
- Brexit är borta som jag ser det
- Hillary vinner i USA tror jag, men Sanders vs. Trump är en mardröm
- Kerry snackar om vapenvila i Syrien (fan tro't)

Det är lite lugnare nu här ju, men någonstans kommer spekulationerna tillbaka. 2016 blir svårt för olje- och gasindustrin t ex, det är nog inget snack utan verklighet redan.

Vi får se... vi skall nog ner igen som sagt...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 22 februari 2016, 12:02

Det finns så många faktorer som kan påverka att det blir förvillande. Och vad som anses viktigast ändrar sig hela tiden. Dessutom ligger börsen framför den reala ekonomin. Det blir en omöjlig soppa att reda ut, om du frågar mig.

Stämmer det att börsen ligger framför betyder det att den globala ekonomin kommer att försämras. Men börsen har gått dåligt i snart ett år så det är inte omöjligt att ett efterföljande ekonomiskt uppsving snart, eller nu, börjar påverka kurserna. Med tanke på säsongsmönstret blir det kanske svajigt fram till okt/nov för att sedan gå lite stadigare upp. Men det är en ren gissning förstås.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 februari 2016, 12:25

aromata skrev:Det finns så många faktorer som kan påverka att det blir förvillande. Och vad som anses viktigast ändrar sig hela tiden. Dessutom ligger börsen framför den reala ekonomin. Det blir en omöjlig soppa att reda ut, om du frågar mig.

Stämmer det att börsen ligger framför betyder det att den globala ekonomin kommer att försämras. Men börsen har gått dåligt i snart ett år så det är inte omöjligt att ett efterföljande ekonomiskt uppsving snart, eller nu, börjar påverka kurserna. Med tanke på säsongsmönstret blir det kanske svajigt fram till okt/nov för att sedan gå lite stadigare upp. Men det är en ren gissning förstås.

Jo, det är ju spek inför framtiden, det var ju en bra bruttolista kring vad det kan vara.

En nedgång är väl normalt statistiskt ca 2 år lång. 1,5 till 2,5 medan uppgångarna är 2,5 - 3,5. Eller minns jag fel, det finns någonstans på nätet, då är den normala cykeln ca 5 år.

Undantag finns som rubelkraschen, men då var det ju lite falskt alarm. Men ett år är ingen lång grej såvida det finns reella faktorer som inträffar.

Jag tror vi bottnar någon gång detta år givet att t ex energibolagen klarar sig och statsskulderna inte leder till "katastrofer". Ungefär så. Ännu har inte skiten träffat fläkten. Vad vi ser är en ganska mild konjunkturnedgång... ta i trä.

Jag bryr mig inte, bara vollan är någorlunda lugn. Jag har positionerat mig så det kan kvitta... :)
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 22 februari 2016, 12:55

Om det vänder okt/nov har nedgången varat i ett och ett halvt år. Då har även den siste pessimisten tröttnat statistiskt sett.

Men man ska komma ihåg att det finns ingenting som är normalt. Det vi kallar normalt är bara ett genomsnitt av allt onormalt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 februari 2016, 13:08

aromata skrev:Om det vänder okt/nov har nedgången varat i ett och ett halvt år. Då har även den siste pessimisten tröttnat statistiskt sett.

Men man ska komma ihåg att det finns ingenting som är normalt. Det vi kallar normalt är bara ett genomsnitt av allt onormalt.

Jag tror vi får testa om nästa botten är lägre än den förra... efter nästa botten bestämmer jag mig, men inte nu. :wink:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 22 februari 2016, 16:19

Himmelsblå skrev:Jag tror vi får testa om nästa botten är lägre än den förra... efter nästa botten bestämmer jag mig, men inte nu. :wink:

Det är kanske klokast. Om detta är början på en ny trend lär det komma fler chanser att komma in. Annars är trenden inte så mycket värd. Det är bara så svårt att hålla tassarna i styr när index klättrar 2%!

Jag skulle ju gå in med max 25% men det blev mindre, kanske 15-20% istället. Inväntar eventuellt nästa botten :wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 februari 2016, 17:58

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:Jag tror vi får testa om nästa botten är lägre än den förra... efter nästa botten bestämmer jag mig, men inte nu. :wink:

Det är kanske klokast. Om detta är början på en ny trend lär det komma fler chanser att komma in. Annars är trenden inte så mycket värd. Det är bara så svårt att hålla tassarna i styr när index klättrar 2%!

Jag skulle ju gå in med max 25% men det blev mindre, kanske 15-20% istället. Inväntar eventuellt nästa botten :wink:

det kan vara önsketänkande från min sida nu... en kraftig uppgång klyddar till min vagga rejält. :oops:
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 23 februari 2016, 01:41

Nibux...
Såg en intervju med honom i EFNs börslunch, han hade mycket hög konfidens (tror han nämnde 75-80%) kring denna uppstuds, den 17/2 var intervjun från och då sa han att han trodde på några dagars rekyl efter nästan +10% sedan botten v. 6, och menade att det var ett jättebra köpläge att köpa på rekylen. Det lät som om han trodde på en ca 10% ytterligare uppgång innan det började vända ner igen kring april/maj.

Då vi fick nedgångar i torsdags/fredags, och nu går börsen upp rejält idag så antar jag att hans analys verkar vara (hittills) korrekt. Mina sälj av bear/köp av Avanza Zero gick igenom på mina pensionskonton i torsdags-fredags, så jag är lång där nu så får se om detta blir bra.

Kommer bevaka 1480 då det verkar vara den nedåtgående trendkanalens övre gräns? (är total amatör på TA, men försöker lära mig). Men om det går upp dit nu på kort tid så är det möjligt att jag säljer av ändå. Min analys är att risken på nedsidan är större än på uppsidan, och vill inte bli sittande med indexfonder om det vänder ner rejält (vilket jag tror det kan göra).

Vågmönster..t ex Elliott..är ett knepigt ämne och ibland svårt att identifiera. Olika tidsperspektiv är ett hjälpmedel. Det jag i grafen beskriver var ett tydligt sådant och lätt att tolka. Kombineras detta med matematiska nivåer är man en bit på väg...

Prio ett är att O-Index håller sig över ca 1382 närmsta dagar!!
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 februari 2016, 18:52

morfarGinkgo skrev:
Nibux...

Prio ett är att O-Index håller sig över ca 1382 närmsta dagar!!
---

Nej... men nedgången var väl ändå mild???
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 23 februari 2016, 22:54

OMXS30 1366,53
Himmelsblå...
Nej... men nedgången var väl ändå mild???

Ja som en smekning.. :) 1382 var ju villkoret för fortsatt uppgång i nuläget.

Förmodlig rekyl men oavsett visar jag i grafen hur en våg..i detta fall femte (från 4 längst upp till vänster)..är uppbyggd.
Denna våg består av ytterligare fem vågor i vågen..A B C D E..detta styrker att vi i alla fall satt en tillfällig botten.
Förra grafen var i veckoperspektiv..denna i dagsupplösning. Förstora den gärna.
image.jpg
image.jpg (213 KiB) Visad 793 gånger

För att beräkna förmodad rekyl använder jag Fib-nivåer i det här diagrammet. Ja ni ser själva...
Den rekylvåg jag visar är ju bara ett exempel men det är värt att kolla var en eventuell rekyl-vändning hamnar.
Som sagt Elliotts vågteori är ett kapitel för sig..och jag påpekar att det här är min tolkning... :?
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 februari 2016, 23:19

Jag zoomar in och hittar gubbar... någon sur och någon glad... :)

Vågteori eller inte, att gårdagens topp var högre än (D) är väl en mer klassisk indikation på att det kanske bottnar?

Jag avvaktar nog nästa botten...

Jag har inte ens osäkrat bössan genom att sälja av hedge och frigöra kapital... men det närmar sig kanske. :wink:

Min mage säger att det blir en körare till, men då jag har haft konsekvent fel och med osviklig precision hittills i år, gör att jag håller käft om det. :alien:
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 24 februari 2016, 00:02

Himmelsblå...
Min mage säger att det blir en körare till, men då jag har haft konsekvent fel och med osviklig precision hittills i år, gör att jag håller käft om det. :alien:

image.jpg
image.jpg (55.35 KiB) Visad 771 gånger

--- :)

aromata

Inläggav aromata » 24 februari 2016, 09:50

Jag gick ju in lite för tidigt men det var ju bara relativt smått så skadan kan inte bli stor om jag säljer. Vollan verkar i alla fall vara i avtagande, det är positivt!

Återgå till "Aktier"