Storkraschen Augusti 2015

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Nibux

Re: Storkraschen Augusti 2015

Inläggav Nibux » 12 februari 2016, 14:01

Jag tänkte främst inte på dig aromata, du verkar väldigt kunnig kring trendföljning, utan tänkte främst på t.ex. jeppe som verkade intresserad att lära sig mig om trender.

aromata: du har inte någon blogg eller något inlägg på pratompengar där du förklarar hur du går tillväga? Jag tycker din placeringsstrategi låter mycket intressant.

aromata

Inläggav aromata » 12 februari 2016, 21:38

Nä, jag har ingen blogg men jag är en dedikerad trendföljare. Det är den metod som jag är mest bekväm med och som jag tycker är roligast. Jag har ingen bästa metod att förmedla men jag tror att det är viktigt att själv tänka ut detaljerna. Först då kan man förstå sin modell och dess konsekvenser. Det är viktigt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 februari 2016, 13:06

Rekylen just nu är kraftig... tänk om vi fick några dagar då börsen gick noll komma något!

Frågan är var nästa botten hamnar...

Men hej vad det går och ryker!! :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 15 februari 2016, 14:57

Jag är på vippen att gå in väldigt snart. Max 25% av kapitalet och troligen en svensk indexfond eller någon annan svensk storbolagsfond. Men jag avvaktar dagens siffror. Det är inte riskfritt men det är det ju aldrig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 februari 2016, 15:01

aromata skrev:Jag är på vippen att gå in väldigt snart. Max 25% av kapitalet och troligen en svensk indexfond eller någon annan svensk storbolagsfond. Men jag avvaktar dagens siffror. Det är inte riskfritt men det är det ju aldrig.

Jadu... hellre köpa än sälja kan jag också tycka... jag har ju ökat minimalt i Telia och Alfa och är 45% i aktier mot 41 komma något tidigare.

Jag går alltid in för tidigt som sagt så denna gången skall jag ha tålamod... :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 17 februari 2016, 21:45

Om jag räknat rätt så har OMXS30 stigit 10 % sedan i fredags! Är det vändningen vi ser?
"you gotta do what you gotta do"

aromata

Inläggav aromata » 17 februari 2016, 22:49

jeppe skrev:Om jag räknat rätt så har OMXS30 stigit 10 % sedan i fredags! Är det vändningen vi ser?

Snarare har vi passerat en tillfällig botten skulle jag tro. Men det kan mycket väl gå upp till nivån innan raset. Når vi så lång blir nog många nervösa och det är därför bra att ha en exitplan redo redan nu om du handlar på lite kortare sikt. Jag är kortsiktigt mer optimistisk än på ganska länge.

Som vanligt är mina gissningar om framtiden säkra till ca 50%. Se till att du har en bra handlingsplan så att jag inte får skulden om jag har fel.

libertarian

Inläggav libertarian » 18 februari 2016, 11:52

Personligen tror jag inte det här är någon riktigt nedgång i dess linda. Tycker det är för lite fundamentala faktorer som pekar på det.

Känns lite som att ha börsnedgång i oro om lågkonja fast med rekordförsäljning av bilar och sjunkande arbetslöshet. Kul med korrigering dock, mkt välkommet.
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

http://nothingbutreturn.blogspot.se/ / https://twitter.com/NothingBreturn

Nibux

Inläggav Nibux » 18 februari 2016, 13:00

Jag tror som aromata, tror vi kan få en glad börs fram till utdelningarna. Såg även en intressant analys från Johnny Torssell som jag har stor respekt för, där han pekar på liknande tekniska faktorer.

Jag la sälj på mina bear i tisdags och har köpt Avanza Zero dock är detta i pensionsförsäkringar så ledtiden är lååång, kommer bli köp av Avanza Zero till dagens stängningskurs. Jag trodde inte rekylen skulle gå så sinnessjukt snabbt heller.

Oavsett tror jag vi kan uppgång till april-maj, det brukar finnas ett tydligt säsongsmönster som är positivt till utdelningarna för att bli svagare under sommaren. Så jag kommer nog köra AZ till åtminstone april/maj, eller om börsen vänder ner och går under 1250 och sätter nya lows, då säljer jag av.

Nibux

Inläggav Nibux » 18 februari 2016, 13:04

aromata skrev:
jeppe skrev:Om jag räknat rätt så har OMXS30 stigit 10 % sedan i fredags! Är det vändningen vi ser?

Snarare har vi passerat en tillfällig botten skulle jag tro. Men det kan mycket väl gå upp till nivån innan raset. Når vi så lång blir nog många nervösa och det är därför bra att ha en exitplan redo redan nu om du handlar på lite kortare sikt. Jag är kortsiktigt mer optimistisk än på ganska länge.

Som vanligt är mina gissningar om framtiden säkra till ca 50%. Se till att du har en bra handlingsplan så att jag inte får skulden om jag har fel.

Lite nyfiken, tror du vi kan få en uppgång till 1700 på OMXS30?

libertarian

Inläggav libertarian » 18 februari 2016, 14:13

Nibux skrev:Jag tror som aromata, tror vi kan få en glad börs fram till utdelningarna. Såg även en intressant analys från Johnny Torssell som jag har stor respekt för, där han pekar på liknande tekniska faktorer.

Jag la sälj på mina bear i tisdags och har köpt Avanza Zero dock är detta i pensionsförsäkringar så ledtiden är lååång, kommer bli köp av Avanza Zero till dagens stängningskurs. Jag trodde inte rekylen skulle gå så sinnessjukt snabbt heller.

Oavsett tror jag vi kan uppgång till april-maj, det brukar finnas ett tydligt säsongsmönster som är positivt till utdelningarna för att bli svagare under sommaren. Så jag kommer nog köra AZ till åtminstone april/maj, eller om börsen vänder ner och går under 1250 och sätter nya lows, då säljer jag av.

Är inte faran i att försöka följa trender att man råkar ut för att missa sista veckans uppgång? Om 90% av uppgången sker på 10% av tiden gäller det att vara on point.
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

aromata

Inläggav aromata » 18 februari 2016, 15:31

Nibux skrev:Lite nyfiken, tror du vi kan få en uppgång till 1700 på OMXS30?

Frågar du mig så är svaret att jag inte har en aning. Men chansen känns större nu än för en vecka sedan.

aromata

Inläggav aromata » 18 februari 2016, 15:39

libertarian skrev:Är inte faran i att försöka följa trender att man råkar ut för att missa sista veckans uppgång? Om 90% av uppgången sker på 10% av tiden gäller det att vara on point.

Sker 90% av uppgången på 10% av tiden, verkligen, eller är det ytterligare en av dessa enkla schabloner som är så behagliga att luta sig emot när allting svajar?

En stor fördel med att följa trenden är att dina chanser att undvika stora nedgångar ökar. Vad detta kan betyda för den långsiktiga avkastningen har jag visat ett otal gånger här. Men man ska ju trivas med sin strategi också och där är vi alla olika.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 18 februari 2016, 15:44

OMXS30 nu ca 1369
Bifogar en graf på vågmönster i veckoupplösning. Tyvärr skrev jag en etta på våg två...
image.jpg
image.jpg (227.06 KiB) Visad 603 gånger

Är det här en bottenformation i nuläget..troligtvis :? ..och är det så :? ..har jag skissat på ett rimligt scenario efter bottennoteringen, som jag ser det.
Når index ca 1430 får fortsättningen omvärderas upp till ett nytt delmål..ca1484..där hälften av nedgången är återtagen från topp 1720.
På nedsidan gäller ca1345 och ca 1333 som villkor för att behålla nuvarande scenario.
1286 är ju absolut botten.

Nibux nämnde ju en analys från J Thorsell och jag kan tänka mig att han menade något i stil med min graf.
Det här med vågmönster är intressant och som grafen visar är det ett klockrent Elliott wave mönster med fem vågor i nedgång och sedan tre korrigeringsvågor A B C. Omvänt vid uppgångsfas. ABC-bokstäverna är ej markerade i grafen men framgår ändå tydligt.

Observera att om beskrivna scenario stämmer befinner sig index i våg A..med reservation men ändå kanske intressant som en bild av vågmönster.
---

libertarian

Inläggav libertarian » 18 februari 2016, 16:05

aromata skrev:
libertarian skrev:Är inte faran i att försöka följa trender att man råkar ut för att missa sista veckans uppgång? Om 90% av uppgången sker på 10% av tiden gäller det att vara on point.

Sker 90% av uppgången på 10% av tiden, verkligen, eller är det ytterligare en av dessa enkla schabloner som är så behagliga att luta sig emot när allting svajar?

En stor fördel med att följa trenden är att dina chanser att undvika stora nedgångar ökar. Vad detta kan betyda för den långsiktiga avkastningen har jag visat ett otal gånger här. Men man ska ju trivas med sin strategi också och där är vi alla olika.

Ingen aning.

Matematiskt är det självklart bättre att hoppa över nedgångar men däremot delta i uppgångar.. 8)

Återgå till "Aktier"