Storkraschen Augusti 2015

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Storkraschen Augusti 2015

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2015, 13:26

Jag satte rubriken mest på skoj, men tråden kan ju leva så länge vi störtar nedåt.

Börsen brukar sällan falla så här häftigt utan riktiga fundamentala orsaker. Nu är uppgången för i år utraderad!!

Kina säger man... jaha, är det inte där man tillverkar saker åt oss? Hur påverkar en kinakrasch väst, blir inte deras varor billigare då? Jag menar, det är ju ingen jättemarknad för västs produkter. Oljepriset kraschar såklart, men stimulerar inte det konjunkturen i konsumtionsländerna i väst?

Vad är det jag inte fattar?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Re: Storkraschen Augusti 2015

Inläggav Trendsökaren » 24 augusti 2015, 13:46

Nu har jag ju inte enskilda aktier. Men är detta inte påverkat av den datastyrda handeln. Massor av olika automatiska signaler löses ut. Vet inte men en hypotes.

Sedan klart att många säljer inklusive mig själv i detta läge utan att det är något som är förutbestämt.

Jag finner ingen som säger att något fundamentalt egentligen har hänt. Men aktier var i ingångsläget hyggligt högt värderade utan att det kanske är en direkt och överhängande bubbbelvarning. Många har pratat länge om detta o s v. Så det byggs upp en förväntan om en justering.

Räntor låga och alla energipriser låga så det är klart att bara det torde innebära en fortsatt stimulans av köpkraften.

Så har inget egentligen hänt så kommer priset på aktier snart byggas upp igen. Kanske.

aromata

Inläggav aromata » 24 augusti 2015, 13:48

Börsen är psykologisk, inte logisk. Ändå försöker alla hitta orsaker till allt. Men vad hjälper det om man hittar en förmodad orsak till något som redan har inträffat? Nästa gång kommer vi ändå att hamna i samma läge, att vi söker anledningar till varför det gick som det gick. Åter igen steget efter.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2015, 14:08

aromata skrev:Börsen är psykologisk, inte logisk. Ändå försöker alla hitta orsaker till allt. Men vad hjälper det om man hittar en förmodad orsak till något som redan har inträffat? Nästa gång kommer vi ändå att hamna i samma läge, att vi söker anledningar till varför det gick som det gick. Åter igen steget efter.

Jo... men jag lurar på om det blir värre. Jag tycker bara det verkar konstigt om detta skulle vara storkraschen. Alla springer mot dörren nu ju.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 24 augusti 2015, 14:27

Om alla springer mot dörren ... räcker inte det? Det är vad alla andra tycker och gör som betyder något. Vad jag tror tar ingen hänsyn till.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 augusti 2015, 14:42

Men viss fundamenta kan ju ses. Vestas som tillverkar delar till vindkraftverk faller också likasom oljeaktier. Där finns det ju fundamenta i form av överproduktion/minskad efterfrågan och låga priser. Denna sektor faller mest inklusive råvaror.

Men alla rusar mot dörren vilket den automatiserade handeln förstärker m m.

Det hela går ju ner ju längre dagen håller på. Amerikanerna har vaknat och säljer nu hej vilt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2015, 14:52

Fallande olje- och energipriser kan kanske ses som vikande konjunktur?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2015, 14:57

Men kolla detta citat från DI alldeles nyss...

Inför öppningen i New York var det stor handel i Apple som backade 5,5 procent i förhandeln. It-jätten har nu tappat 20 procent på drygt en månad och befinner sig, enligt Marketwatch, i en långsiktigt negativ trend. Den pågående konjunkturoron har pressat Apple eftersom en stor del av telefontillverkarens försäljning sker i Kina som är själva roten till den senaste tidens nervositet.

Apple sägs straffas för att man har tillverkning i Kina... Hur fasen för de ihopa det?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 augusti 2015, 15:05

Det är väl så man kanske spekulerar kring den ekonomiska utvecklingen i Kina och utvecklingsländerna. Samtidigt så behöver ju sambandet mellan energi inklusive olja inte vara linjärt med den ekonomiska utvecklingen. Kina har också svagt samband mellan börs och den fundamentala ekonomin.

Kina håller väl på att ställa om sin ekonomi till mera konsumtion och exempelvis i Sverige är det rekordförsäljning på bilar. Men de drar ju mindre bensin än den generation som skrotas.

Mängder av olika stora och globala ekonomiska aktiviter fordra knappast några fysiska insatser alls. Jo lite men ändå. Så jag är inte helt säkert men det är kalrt om vi får riktig statistik om minskad konsumtion av energi i Kina så är det nog ett tecken på en försvagning.

Den enda svaga personliga ekonomiska plusfaktorn idag var att dieseln kostade 12,07 kr.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 24 augusti 2015, 15:11

Börserna världen över är ju väldigt högt värderade.
Marknaderna räknar med att Feds räntehöjningar kommer allt närmare.
Olja är snart gratis.
Kina krasch på börsen och dålig aktivitet överlag.
Kanske tillräckligt för en utförslöpa.
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 augusti 2015, 15:17

Frågan är hur mycket det kommer att falla innan botten är nådd. Skall fundera själv igenom strategin.

http://www.svd.se/borsexpert-vi-ar-nara ... osten-2015

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2015, 15:43

Trendsökaren skrev:Frågan är hur mycket det kommer att falla innan botten är nådd. Skall fundera själv igenom strategin.

http://www.svd.se/borsexpert-vi-ar-nara ... osten-2015

jag hade med 20% i tankarna... 20% är en korrektion, mer än så är en krasch.

Nu lugnar sig gamle Dow... bara 1,8% ner nu...
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 24 augusti 2015, 17:51

Delphi Nordic -6,3% idag och -13,4% på en månad..snart dags att börja öka upp stegvis lite här å där :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2015, 18:44

Aron skrev:Delphi Nordic -6,3% idag och -13,4% på en månad..snart dags att börja öka upp stegvis lite här å där :D

Även jag vill göra mig startberedd och lite spekulativt öka min exponering mot börsen... men jag vill inte stressa igenom något...
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 24 augusti 2015, 18:53

Himmelsblå skrev:
Aron skrev:Delphi Nordic -6,3% idag och -13,4% på en månad..snart dags att börja öka upp stegvis lite här å där :D

Även jag vill göra mig startberedd och lite spekulativt öka min exponering mot börsen... men jag vill inte stressa igenom något...

Exact, ungefär så går mina tankar också :)

Jisses nu såg jag att SPP USA gick ned 9,2% idag...det var ett riktigt megatapp för en indexfond i USA. Den sätter vi upp på ev köp.

Många gånger efter stora sättningar vaknar ibland marknader till som varit i lite dvala. Ryssen tror jag kan ha en stor uppsida och en liten brasklapp för Samba landet.

Återgå till "Aktier"