Storkraschen Augusti 2015

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Storkraschen Augusti 2015

Inläggav Himmelsblå » 1 juli 2016, 17:07

jeppe skrev:Jag håller helt med om att Brexit kommer att ha negativ inverkan på ekonomierna.
Konstigt nog har börserna återhämtat sig riktigt bra på bara en vecka.
Det visar väl bara att börserna reagerar känslomässigt på ytliga nyheter.
Förändring! Oj! Sälj! Vi lever fortfarande? Köp!

BrexitKraschen2016.png

Börsveckan har varit knäpp! Men jag tror inte det var ett känslomässigt fall, snarare automatik med robotar och krismanualer.

Uppgången som följt har däremot varit styrd av eftertänkta beslut.

Men helt sanslöst att försöka agera kortsiktigt i egentligen... och ett jävla skit för oss mer förfinade och kultiverade aktörer. Uppkomlingar!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 juli 2016, 12:46

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 maj 2017, 15:00

Storkraschen kom ju som bekant av sig...

Här ett tecken på att vi är sent i cykeln:

https://www.avanza.se/placera/forum/for ... ml#5621188

Nybörjarna ger sig in på börsen och köper hej vilt. Detta om Volvo, vilket ju iofs inte är tossegalet som fingerprint eller vad det nu är som småspararna sitter med ångest över....

Är ny här på volvo, funderar på att köpa.
Är de läge just nu att köpa tror ni eller ska man vänta på att den kan gå ner? jag är inte insatt vad de är för triggers etc eller om den följer omx :)
någon snäll som kan uppdatera mig :)?

Hej, köpte nyss lite Volvo. Mitt första köp någonsin, bra/dåligt köp?

Det är ju som det är, men jag ser det som en stekhet börs. Nu väntar jag bara på en massa klick-artiklar om "Så blir du också rik" på Expressen och Aftonbladet...

Någon som har koll på sajterna där massorna hänger? Mycket börsen där ännu???

Och vad fasen svarar man på inlägg som de ovan??? var börjar man liksom? :oops:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 4 maj 2017, 15:29

Jag läser nästan aldrig analyser och rekommendationer. De är ofta sent på bollen och berättar saker som alla redan kan se. Typ aktierna som gick bäst förra månaden och vilken bransch som gått bäst sedan årsskiftet. Tack för upplysningen men alla kan väl läsa en tabell, då slipper man dessutom många luftiga ord.

Generellt sett tycker jag nog att det är ganska mycket "köp köp" på nätet nu. Det brukar ju vara ett tecken på en kommande nedgång men det kan förstås dröja länge än. Det finns de som trappat ner sina innehav för flera år sedan för att säkra upp. Men lika säkert är att man då samtidigt säkrar en onödigt låg avkastning.

Man kan tro vad man vill (det kan dock vara roligt att tro) men gå inte händelserna i förväg utan invänta bekräftelse i kursen. Det finns liksom ingen väg runt detta, ingen som jag hittat i alla fall.

volla

Inläggav volla » 4 maj 2017, 18:10

Aromata skrev:

Jag läser nästan aldrig analyser och rekommendationer. De är ofta sent på bollen och berättar saker som alla redan kan se. Typ aktierna som gick bäst förra månaden och vilken bransch som gått bäst sedan årsskiftet. Tack för upplysningen men alla kan väl läsa en tabell, då slipper man dessutom många luftiga ord.

Generellt sett tycker jag nog att det är ganska mycket "köp köp" på nätet nu. Det brukar ju vara ett tecken på en kommande nedgång men det kan förstås dröja länge än. Det finns de som trappat ner sina innehav för flera år sedan för att säkra upp. Men lika säkert är att man då samtidigt säkrar en onödigt låg avkastning.

Man kan tro vad man vill (det kan dock vara roligt att tro) men gå inte händelserna i förväg utan invänta bekräftelse i kursen. Det finns liksom ingen väg runt detta, ingen som jag hittat i alla fall.

Jag förstår hur du menar, samtidigt så är risken med att vänta tills det är bekräftat i kursen att alla springer mot nödutgången samtidigt och då blir det som vi vet lite jobbigt också med prissättningen osv.

aromata

Inläggav aromata » 4 maj 2017, 19:12

volla skrev:Jag förstår hur du menar, samtidigt så är risken med att vänta tills det är bekräftat i kursen att alla springer mot nödutgången samtidigt och då blir det som vi vet lite jobbigt också med prissättningen osv.

Du har en poäng när det gäller aktier i mindre bolag och kanhända ì viss mån även "större" bolag. Men egentligen inte när det gäller fonder om du inte har alltför gles uppdatering. Har du 2-3 olika fonder och uppdaterar 1 ggr/vecka ska det mycket till för att du ska tappa 5%.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 5 maj 2017, 18:14

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... acker.html

Riktigt den bubblan som beskrivs där, den har vi nog inte, då skall det upp rejält från nu.

Möjligen skulle vi då vara på väg in i bubblan.... men jag vet inte jag. :)

Media uppmärksammar börsen? Njae

Alla vill bli rika? kanske....

Värderingarna är lite höga, men en viss verklighetsförankring tycker jag vi har?
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 6 maj 2017, 12:07

aromata skrev:
volla skrev:Jag förstår hur du menar, samtidigt så är risken med att vänta tills det är bekräftat i kursen att alla springer mot nödutgången samtidigt och då blir det som vi vet lite jobbigt också med prissättningen osv.

Du har en poäng när det gäller aktier i mindre bolag och kanhända ì viss mån även "större" bolag. Men egentligen inte när det gäller fonder om du inte har alltför gles uppdatering. Har du 2-3 olika fonder och uppdaterar 1 ggr/vecka ska det mycket till för att du ska tappa 5%.

Det skall inte alls mycket till för att tappa 5%, är man rationell så säljer man inte på dag 1 vid en nedgång efter en längre bra period utan efter dag 3-4 om man är hysterisk lagd, och då kan 7-10% redan vara borta+2 handelsdagar med ytterligare nedgång så hamnar du lätt i spannet -10-15%.

:)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 maj 2017, 13:01

Aron skrev:
aromata skrev:

Det skall inte alls mycket till för att tappa 5%, är man rationell så säljer man inte på dag 1 vid en nedgång efter en längre bra period utan efter dag 3-4 om man är hysterisk lagd, och då kan 7-10% redan vara borta+2 handelsdagar med ytterligare nedgång så hamnar du lätt i spannet -10-15%.

Man vet ju heller inte när det är falsklarm som 15/16... det vet man ju iofs aldrig, det är svårt.

Jag minskade ju sommaren 2015, de pengarna har jag ännu inte gått in med. Så mycket för den timingen. Men envis vinner tänker jag.
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 6 maj 2017, 13:20

Helt rätt, det går inte att tajma en nedgång utan att något speciellt har hänt. Men skulle tex USA förklara krig mot NordKorea eller liknande hade jag sålt rubbet omedelbart.

Antingen så är man nöjd med den vinsten man har och viktar ned succesivt för att i tappa för mkt i kronor när portföljen gått bra länge och all världens mogna marknader står på ATH, det är för mig ett förståeligt och rationellt agerande. Eller säljer rubbet för att det gått så bra och det vill jag inte förlora, och tar hellre risken att tappa 15% upp än ned.

Återgå till "Aktier"