SAAB

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 19 oktober 2017, 18:30

https://www.di.se/nyheter/saab-far-orde ... -miljoner/

Ännu en god nyhet... notera att denna ordern gäller 3Q. Jag börjar tveka om jag skall hedga innan rapport eller vänta till efter... det ser inte illa ut, och kursen är ju inte alls lika uppdriven nu som i somras då den låg på 440.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 08:20

SAAB
HÖGA FÖRVÄNTNINGAR, KASSAFLÖDE ETT OROSMOLN - ANALYTIKER (Direkt)
2017-10-19 14:41
STOCKHOLM (Direkt) Inför det säsongsmässigt lilla tredje kvartalet väntas Saab ha höjt sitt rörelseresultat med nästan 50 procent, från 226 till 326 miljoner kronor - vilket i så fall dock utgör bara 14 procent av det väntade årsutfallet.
Så kan man sammanfatta SME Direkts sammanställning av fem analytikers prognoser, där en har köpråd och tre förhåller sig neutrala till försvarsbolagsaktien (vad den femte tycker framgår inte av sammanställningen).
Att döma av helårskonsensus tror analytikerkvintetten på upprepningar av helårsprognoserna: högre tillväxt än Saabs mål på 5 procent - konsensus spår plus 10 procent - samt höjd lönsamhet: här ligger genomsnittsprognosen på en ökning från 6,3 till 7,4 procent.
Det är inte att undra på. Saab har på senare tid flaggat för en rejäl lönsamhetstillväxt och en ett par eller några år lång resa mot marginalmålet om 10 procent. Under SME:s prognoshorisont tros utvecklingen gå via 8,6 procent 2018 till 9,5 procent 2019.
Detta tros kombineras med intäktstillväxt på höga 7-10 procent per år, och vinsten per aktie antas som en konsekvens av detta fördubblas från drygt 10 kronor förra året till drygt 15 kronor i år, nästan 20 kronor nästa år och 24 kronor året därpå.
Utdelningen spås dock bara uppgå till knappt en tredjedel av vinsten per aktie under vart och ett av nästkommande tre utdelningstillfällen, vilket gör att direktavkastningen räknat på rådande kurs och årets prognoser ligger på låga 1,4 procent; bland de absolut lägsta bland de svenska largecap-bolagen.
"Vår syn hålls tillbaka av den haltande kassakonverteringsutvecklingen, vilket begränsar synligheten i kassaflöde på medellång sikt och därmed utdelningspotentialen", sade Nordea ifrån apropå detta i en analys den 4 oktober.
Värderingsmässigt konstaterar banken - vars Saab-analytiker är på väg till Saabs sfärsyster SEB - att Saab nu åter handlas i linje med sektorn, efter att ha åtnjutit 10 procents premie (på 2018 års ev/ebitda-estimat) för ett par månader sedan.
Det betecknas som relativt attraktivt givet vinstutsikterna fram till åtminstone 2021-22, men Nordea vill se att Saab blir bättre på att förvandla vinster till kassaflöde innan behåll-rekommendationen överges.
Saabs rapport publiceras klockan 7.30 den 24 oktober. Rapportkonferensen inleds klockan 10.


Alla förväntar sig såklart skördetid från SAAB.

"Omvandla vinst till kassaflöde" låter som en ganska knäpp formulering. Man skulle tycka det borde vara tvärtom???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 08:42

Jaha, då var vi där igen.

https://www.di.se/nyheter/beslut-om-saa ... an-drojer/

Jag är hedgad t o m mars.

Men det är inget jag behöver pyssla med ännu.

---

Och min känsla om att orderingången såg bra ut var riktig.

https://www.di.se/nyheter/stark-rapport-fran-saab/

Hedgen kunde jag skitit i så länge... men inga sura miner... mitt flyt är försvunnet bara. SAAB upp över 5% mot 440 igen...

Men då blir det ju ny hedge på högre nivå och som löper till midsommar... men inte idag.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 01:01

https://www.svd.se/sjalvstyrande-fartyg ... 2017-11-29

Så här tänker SAAB om ytfartygen. Man verkar fortsätta med tänket kring samarbeten och tillverkning i köpande nation.

Vill Brasilien ha sådana har fartyg, jaha, då bygger man i Brasilien.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 14:34

https://www.svd.se/saab-satsar-pa-en-ri ... batsmodell

Mer exportsatsningar. SAAB utvecklar inte bara vapen skräddarsydda enligt FMVs krav, utan även sådant som enbart skall gå på export.

Hur många försvarsindustrier jobbar så? Oftast är väl dessa företag det egna försvarets leverantör, och sedan hoppas man på export. Så gjorde ju SAAB med både Viggen och Gripen A. Även Draken gissar jag, men där var ju resultatet lyckat.

Men tycks ha övergivet det vågspelet och underhåller FMV som viktigaste kund, de har liksom gräddfil in i utvecklingen. Men man kör också på som vilken global tillverkningsindustri som helst.

Det gör kanske inte SAAB unika, men det är en vass strategi. Hoppas jag.

Ett av Saabs säljargument är att de är ensamma om att bygga ubåtarna i moduler. A26 byggs till exempel i fyra delar där man kan placera all utrustning på insidan innan delarna sedan sätts ihop. Det blir billigare och enklare än att först bygga hela skrovet och sedan sätta in utrustningen.


Försvarsindustrin är lite av en skyddad verkstad där man bara kunnat lämpa över kostnadsökningar på skattebetalarna. Sverige är för litet för att underhålla SAAB på det viset, de måste bli internationellt konkurrenskraftiga eller dö. SAAB verkar ha antagit den utmaningen och vare sig gnäller eller lobbar för motsatsen.

Det är faktiskt lite läckert att skåda. Kanske blir SAAB till slut en sann global vapenleverantör snarare än svensk försvarsindustri. Något nytt således.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe
Inlägg: 773
Blev medlem: 13 december 2010, 21:18
Ort: Östra Aros

Re: SAAB

Inläggav jeppe » 29 november 2017, 17:49

Det är faktiskt lite läckert att skåda. Kanske blir SAAB till slut en sann global vapenleverantör snarare än svensk försvarsindustri. Något nytt således.

Men dom är inte ensamma på marknaden, det finns konkurrens - kolla in den här listan Himmelsblå:
https://en.wikipedia.org/wiki/Companies_by_arms_sales
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 17:57

jeppe skrev:
Det är faktiskt lite läckert att skåda. Kanske blir SAAB till slut en sann global vapenleverantör snarare än svensk försvarsindustri. Något nytt således.

Men dom är inte ensamma på marknaden, det finns konkurrens - kolla in den här listan Himmelsblå:
https://en.wikipedia.org/wiki/Companies_by_arms_sales


Jo, men de flesta av de som är större än SAAB lever ju just som nationella bolag i skyddad verkstad tillsammans med sin försvarsmakt.

Gripen E blev det första stridsflyget någonsin som blev billigare än sin föregångare. SAAB är den enda tillverkaren som modulbygger sina ubåtar.

Osv... SAAB går globalt genom strategiska samarbeten över hela världen.

Dassault fick en jätteorder från indiska flygvapnet på sin Rafal... tills de inte lyckades komma överens om Make in India. Lockheed lovar Make in India, men av en modell från 70-talet som säljs ut som beggad världen över nu när alla som har pengarna köper F-35 istället.

SAAB skall bygga det senaste de har i Indien och om Polen köper ubåtar så byggs de i Polen och inte Karlskrona.

SAAB sticker faktiskt ut en del...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 20:09

https://www.di.se/nyheter/fransmannen-b ... m-partner/

Fransmännen är roliga... bonjour, kaffet är färdigt, dags att sluta pömsa lille fransos.

SAAB säljer redan giraffen till US Navy och samarbetar intimt i bl a ubåtsutveckling och skolflygplan med USAs militärindustriella komplex.

Skit i fransmännen, ni minns väl hur mycket skit de snackade när Schweiz skulle köpa Gripen. Utan fransosen tror jag det blivit affär, Dassault visste hur slipstenen skulle dras med den fransktalande delen.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 18 december 2017, 11:12

Vi närmar oss årsslutet, och även om vi inte får besked om T-X så bör vi få ny deadline kanske??

Det är knepigt, och man undrar hur US Airforce tänker. Det lilla jag vet om amerikaner så är man ganska noga att "go-by-the-book" detta för att CYA dva cover your ass så att inget jumps up and bites you.... det är inte omöjligt den kulturen finns i US Airforce och då handlar det om vilket plan som möter specen bäst och ryms i budget.

Men, men... Lockheeds plan är ju en ny version av en trainer som används av US Navy. Samarbete med Korea.

Boeings plan är ritat på nytt papper och samarbetar med SAAB / Sverige.

Ser vi politiskt på det... Korea har blivit väldigt viktigt nu ju... de vill väl också köpa Patriots och liknande kanske när de har raketmannen i norr?

Raketmannen spelar ju inte Sverige i händerna direkt.

Annars har ju USA bjudit till för att knyta Sverige till sig tidigare, så varför inte? USA flyttar ju fram sina schackpjäser i Skandinavien och östersjöområdet på så sätt. Och de ser Ryssland som Fi igen.

Nä jag vet inte... det går inte att gissa, vi vet alldeles för lite.

Intressant dokumentär med gamle Gorbachev på SVT igen. Han jobbar på den gamle. Jag håller i stora drag med. Men tyvärr handlade mycket om försuttna chanser som lett till dagens alltmer kapprustande och kalla krigsliknande situation. Och tyvärr så är USAs militärindustriella komplex viktigt och mäktigt, men det är inte i närheten av tyngden Rysslands militärindustriella komplex. Det de har av tillverkningsindustri är väl i princip militärt?

Några förslag hur vi tar oss ur spiralen på ett vettigt sätt gavs inte. Men förmodligen måste Ryssland få vinna denna gången. Putin är inte Adolf, men villkoren från USA efter kalla kriget är inte helt olikt Versaille. Liknar den freden mer än en Marshallplan i alla fall....

Hur stryker vi ryssen över ryggen? Idéer?

Tills dess... bra för SAAB.

---

https://www.di.se/nyheter/fmv-ger-saab- ... d-400-mkr/

Måndagens order uppges vara "ett första steg i en förändring av produktionsupplägget för Gripen E till det svenska flygvapnet".


Det hela är tillägg till ordern från 2013. Mer skall tydligen komma... det är ju relativa småorder, men kommer nog in med snygga marginaler kanske.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 19 december 2017, 09:10

https://www.svd.se/klart-aldre-gripenpl ... 2017-12-19

Här är anledningen till följdordern:

De nuvarande Gripen-planen får vara kvar när nya Gripen E tas i bruk. Åtminstone till en början.
Regeringen går med på de högre kostnaderna som uppstår när man i stället måste köpa fler nya delar till de nya planen, uppger Försvarsmakten.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2017, 14:01

SAAB
KÖPER STRIDSBÅTTILLVERKARE I DOCKSTA OCH MUSKÖVARVET (NY) (Direkt)
2017-12-21 14:58
(Tillägg: från stycke 8)
STOCKHOLM (Direkt) Försvarskoncernen Saab förvärvar den svenska stridsbåtstillverkaren N. Sundin Dockstavarvet samt reparationsvarvet Muskövarvet, med en sammanlagd omsättning på cirka 250 miljoner kronor och 80 anställda.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Förvärven görs för att stärka Saabs produktportfölj inom det marina segmentet.
Dockstavarvet, baserat utanför Örnsköldsvik, grundades 1905 och har under de senaste 30 åren utvecklat och tillverkat avancerade och snabba strids- och patrullbåtar för både civila och militära tillämpningar. Hittills har fler än 200 enheter på tre kontinenter levererats. Enligt Dockstavarvets hemsida äger Dockstavarvet 55 procent av Muskövarvet sedan 2007.
Muskövarvet är ett reparationsvarv beläget i Muskö marinbas i den södra delen av Stockholms skärgård. Varvet servar huvudsakligen den svenska marinens amfibiestyrkor. Enligt Muskövarvets hemsida grundades det 2005 av tre tidigare Försvarsmaktsanställda varvsarbetare.
"Med detta förvärv kommer Saab att stärka produktportföljen för ytfartyg samt öka sin kapacitet för support och underhåll på Musköbasen. Saabs globala närvaro kommer också att underlätta marknadsföring och framtida export av Dockstavarvets produkter", säger Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums, i pressmeddelandet.
De inköpta varven kommer att ingå i detta affärsområde.
Säljare är framför allt tre bröder Sundin i Docksta som är sonsöner till grundaren av Dockstavarvet. Försäljningen, säger en av dem till Nyhetsbyrån Direkt, styrelseordföranden K-A Sundin, görs främst av generationsskiftesskäl.
"Vi har drivit företaget sedan 1975 och har väl egentligen kört på 'övertid' de senaste åren", säger han i ett pressmeddelande från Dockstavarvet.
Enligt offentliga bolagsuppgifter omsatte Dockstavarvet 117 miljoner kronor 2016 och uppnådde ett rörelseresultat på 9,3 miljoner, medan Muskövarvet omsatte 138 miljoner med ett rörelseresultat på 14,5 miljoner samma år. Sammanlagt innebär det en rörelsemarginal på cirka 9,3 procent.
Affärsområdet Saab Kockums omsatte 2,3 miljarder kronor 2016 och uppnådde ett rörelseresultat på 134 miljoner, motsvarande en rörelsemarginal på 5,8 procent.


Det är nog de där pilsnabba båtarna man sett och förut kanske kustjägarnas landstigningsfartyg??

Finns säkert en exportmarknad här som SAAB kan exploatera bättre än bröderna Sundin.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 5 januari 2018, 11:38

http://www.janes.com/article/76789/pola ... this-month

Polen snart klara med ubåtsupphandlingen. SAAB har ju tecknat avtal med polska varv redan, undrar hur tysken och fransosen tänker därvidlag?

Thyssen Krupp använder bränsleceller i en nyutvecklad drivlina. Säkert prestandamässigt konkurrenskraftig men inte inkörd pss som SAABs stirling.

Gissar på tysk order dock.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren
Inlägg: 1943
Blev medlem: 27 mars 2015, 12:14

Re: SAAB

Inläggav Trendsökaren » 5 januari 2018, 11:49

Några gånger har jag mött en stridsbåt och den vinner alltid.

En gång låg någon kompis och jag och fiskade stilla. Helt plötsligt kommer en sådan farande i full karriär och gör en perfekt 270 graders gir runt oss. Det var bara nu utan motor igång att invänta svallvågorna från f..skapet. Det hela blir perfekt när svallvågorna möts exakt där vår lilla båt låg. Effekten blev väl som från en sjunkbomb. Det var bara att hålla i sig. Skitbåt :wink:

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 5 januari 2018, 12:27

Trendsökaren skrev:Några gånger har jag mött en stridsbåt och den vinner alltid.

En gång låg någon kompis och jag och fiskade stilla. Helt plötsligt kommer en sådan farande i full karriär och gör en perfekt 270 graders gir runt oss. Det var bara nu utan motor igång att invänta svallvågorna från f..skapet. Det hela blir perfekt när svallvågorna möts exakt där vår lilla båt låg. Effekten blev väl som från en sjunkbomb. Det var bara att hålla i sig. Skitbåt :wink:


Kan vara en sådan som bröderna Sundin skruvat ihop. :idea:

Marodörer! :eye:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå
Inlägg: 10364
Blev medlem: 16 april 2008, 15:50

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 12 januari 2018, 10:49

Det finns en oro på Avanza forum över motorn i Gripen. Oron bottnar i ett flertal faktorer:

- motorn i Gripen E skall byggas av GE i USA.

- Trump kör ju en politik America First och då är man rädda för att det blir som Indiens Make in India

- Konkurrenten mot Gripen (och samarbetspartnern för T-X) visar stort intresse för världens tredje största tillverkare av civilflyg Embraer (samarbetspartner till SAAB för Gripen)

Det här skulle då resultera i exportförbud av Gripen av jänkarna på vissa marknader. Det är väl tankegången och man är ju också rädda för att Boeing skall jävlas med SAAB i Brasilien.

Så hittade jag detta inlägg på Avanza.

Om det är hur valet av motor i Gripen påverkar påverkar möjligheten att sälja till Indien är jag inte bekymrad. I Tejas använder de GE:s F404 och det är denna motor som Volvo flygmotors RM12 baseras på (Tejas är ett flygplan utvecklat i Indien). RM12 från tidigare Volvo Flygmotor sitter i Gripen A/B och C/D.

I Gripen E/F sitter GE F414G som är en vidareutveckling av GE:s F404 och det är Gripen E SAAB tänker sälja till Indien (GE F414G sitter också i Tejas 2).

Förstår inte varför man hakar upp sig på motorvalet i Gripen. Det finns en alternativ motor från Europa och det är Eurojet EJ200, både måtten och dragkraften är stort sett den samma. Om motorvalet skulle setts som ett problem så skulle nog SAAB erbjudit Eurojet EJ200 som ett alternativ.


Det finns alternativa vägar att gå således och samgåendet med Embraer måste godkännas av Brasilens regering. Det vore ju säkerhetspolitiskt vansinne av brassarna att inte skydda Gripenprogrammet. Kommer inte ihåg leveransår men man kan orimligen börja om från början med upphandling osv när man nu investerat tid och pengar i detta. Man har ju akut behov av att skaffa nytt materiell till sitt flygvapen. De flyger ju gamla F-5 idag! En snabb googling berättar att den flög första gången 1959 som prototyp och jag vill minnas att Draken flög 1957 (eller kanske togs i drift av flygvapnet då. Den variant brassarna har idag (F-5 Tiger II) är från 1973. Vi snackar alltså teknologi från tiden för Viggen mer eller mindre. Eller kanske t o m Draken. För ritades den ursprungligen på 50-talet har man haft räknesticka till hållfasthetsberäkningarna och då har man haft svårt att få ner vikten. Det är ett tungt och klumpigt plan som är chanslöst mot t ex F-16 och förmodligen en hel massa modernare jaktplan som ryssarna bygger...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar



Återgå till "Aktier"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster