SAAB

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 1 juni 2017, 07:08

SAAB steg mycket kraftigt i slutcallen igår till nytt ATH. SAAB blir intressant idag!

DI förklarar det hela med en order från FMV på 1,9 GSEK gällande Gripen C/D där en nyhet trillade in på kvällen.

Men jag vet inte riktigt där... det är en stororder men borde ju inte komma som en total överraskning eller????

Jag gissar på att SAAB stiger på ren spek idag.

-----

Rättelse: nyheten kom vid lunch vilket gör förklaringen med FMVs order svår att tro på.

Spännande dag!

----

Nehej, det blev inget alls spännande... :alien:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 juni 2017, 22:59

Haha, när jag vaknade imorse satt jag och väntade på börsöppningen länge... trodde det var halvdag... :lol:

Nyheter om order till Bulgarien som går in i slutförhandlingar nu... lite svårtytt hur nära man är, men konkurrensen verkar borta... så har vi ett Botswana som nog är i samma läge... Presidenten på statsbesök ijons.

Kickbacks??? Förmodligen... och det tar tid att förhandla sådant här.

Kickbacks är alltså ett uttryck som i princip är muta, men som rör sig lite i gränslandet mot arvode... typ för att förmedla en affär.

FMV har sagt att man inte har fler beggade plan att sälja, och SAAB har sagt att man kommer att köra vidare med Gripen C som en del av gripenprogrammet. Uppgradereringar osv.

Det kan alltså bli nyproduktion och då rör det sig om sammanlagt ca 20 plan... 12-13 miljarder SEK.

Så får vi se hur kursen rör sig på måndag... Jag tror inte det blir så mycket, kanske lite när affärerna är i hamn... den dagen det händer... Detta borde vara inprisat kan jag tycka, dessa båda affärer är liksom välkända.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juli 2017, 11:29

Även Österrike knackar på porten om att få hyra plan. Osäker på om det är Gripen C eller E det handlar om.

Österrike är ju sedan gammalt samarbetspartner till svenska flygvapnet. Fram tills nyligen flög man J-35 Draken, men valde sedan att ingå i klustret kring Eurofighter. Man är inte alls glada, det är haglat stämningar från Österrike och det är för dyrt tycker man. Man försöker därför dra sig ur i förtid, om det är så att man hyr Eurofighterplanen??

Österrike flyger SK-60 och har väl en del av pilotutbildningen gemensam med Sverige? Grannarna i öst flyger redan Gripen.

Omöjligt är det ju inte, men man undrar hur affären skall sys ihop egentligen. Köper FMV extra Gripen E t ex, för att sedan hyra ut?

Intressant hur många nationer som vill samarbeta med FMV!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 juli 2017, 12:21

SAAB har ju fått se sin kurs slaktas. Det var ju verkligen uppskruvat och rapporten visar ju hur SAAB funkar... marginalerna kunde varit bättre och tagna stororders ger intjäning spridd över en lååång tidsperiod. Så ursen nu upplever jag som nykter.

Tycker man att det är lite uppskruvat ändå, att alltför mycket av framtida orders gällande en vinstlott angående T-X redan är inprisat tycker jag ändå kanske att man kan passa på med en liten leap som krydda...

SAAB8F510 @ 1,20 - 2,40

Löptid till nästa midsommar och SAAB tror nu att besked verkligen kommer under 2017...

Får man T-X tror jag kursen hamnar i detta häradet.... men T-X går inte att räkna på.

Jag tror ju att SAAB/Boeing har 50-50 chans på den ordern, kanske så mycket som 70-70 (Bosse Larssons gamla citat)... men en rejäl chans.

Tycker oddsen eller risk/reward är intressanta?? Eller vad tycker ni... nog borde ett T-X projekt vara värt en hundring på kursen??? Det var vad Brasilien-ordern var värd i alla fall??? Den räddade Gripen... T-X är nästan samma viktklass som Gripen eller??

Med reservation att jag har fel nu och allt det där..... vi vet inte SAABs andel av en T-X order till US Airforce!!!

En tusing idag är 10.000 till jul, eller förlorad helt??? 1:10 i utdelning och SAAB är en av tre konkurrenter???

Jag funderar på att roa mig på så vis... köpa 10 leaps... :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 juli 2017, 16:44

Jag försökte pruta lite på marketmakerns säljkurs men det gick inte igenom.

Tycker ändå mitt resonemang tål att tänkas på ett varv till. Prissättningen på optionerna är väl baserad helt på kursrörelser. Att en stor affär är på gång där vi ganska väl vet när är knappast inbakat i kursen... eller?
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 25 juli 2017, 17:04

Himmelsblå skrev:

Jag försökte pruta lite på marketmakerns säljkurs men det gick inte igenom.

Tycker ändå mitt resonemang tål att tänkas på ett varv till. Prissättningen på optionerna är väl baserad helt på kursrörelser. Att en stor affär är på gång där vi ganska väl vet när är knappast inbakat i kursen... eller?

Market makers ser ju alltid till att ha en teoretisk edge och i de flesta fall är det ju dem man har som motpart. Teoripriset kan av förklarliga skäl ofta hittas i mitten av spreaden och där kommer de oftast inte bjuda en millimeter. De har ju att upprätthålla sin deltaneutralitet och måste plocka in pengarna via teoretiska edgen i spreaden, marketmakern:s totala position är fabulöst mycket mer komplex än det vi pysslar med här och de vill t ex inte vara riktningsberoende i normalfallet. De måste i varje transaktion få en liten, liten edge. Många bäckar små osv.

Intressanta funderingar tycker jag. Den implicita volatiliteten kan ju bland annat uttryckas som förväntansbilden avseende kommande kursrörelser så i vanlig ordning är i alla fall på papperet "all känd information i varje ögonblick korrekt inprisad av marknaden". På papperet som sagt...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 augusti 2017, 11:17

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... t-kop.html

Köprek på SAAB.

Bra genomgång, jag tror köp på SAAB måste vara långsiktigt, men så ligger där stororders där som bubblare.

Håller mig lugn med optioner tills vidare, nästa rapport blir intressant.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 september 2017, 21:24

http://www.thehindu.com/news/national/a ... 651738.ece

Tråden på Avanza om SAAB är verkligt bra, och därm är en hel del med koll på vapenindustrin och sak-kunskaper om stridsflyg.

Jag länkar ju allt där jag finner av intresse så jag håller koll åt er.

Länken ovan är om Indien-ordern. Egentligen inget nytt, naturligtvis flyger Gripen runder runt F-16. Man har skarpare radar, mindre radarprofil.

Gripen skjuter ner F-16 7 dagar i veckan vill jag påstå och Pakistan har F-16...

Men Indiens "Make in India" är en knepig grej, och Lockheed är världen största vapentillverkare och tillverkar vad som nog ändå är esset i kortleken vad gäller stridsflygplan dvs F-22 Raptor. För oss som är intresserade av innovation och teknikutveckling är Skunkworks en fantastisk grej och det begreppet har sitt ursprung hos just Lockheed en gång i tiden. Ni får googla själva där om ni inte känner till begreppet...

Lockheed har mycket att fresta med menar jag.

----

Påm tal om det så börjar jag inse att ryktet om Gotlands-klassen dvs de u-båtar svenska flottan har idag nog faktiskt är sant.

Det låter otroligt, men man sänkte nog det amerikanska hangarfartyget i en katt-och-råtta lek.

Det är inte kattskit... vi har rätt skarpa grejer i Sverige.

---

Här om vad man lyckades med när man gick upp mot US Navy.

https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Gotland_(Gtd)

Den länken funkar inte av besynnerlig anledning. Men googla på u-båt Gotland eller något....

Jag klistrar sidan som quote.

Konstruktion[redigera | redigera wikitext]

HMS Gotland på besök i Ystad 8 augusti 2015.
Ubåten Gotland designades och byggdes av Kockums i Malmö och sjösattes den 2 februari 1995. Honnörsstyrkan vid sjösättningen utgjordes av amfibiekompaniet från Fårösunds Marinbrigad (FMB). Från Gotland deltog bland annat landshövdingen, kommunfullmäktiges ordförande, Gotlands militärkommandos chef (CMKG) och chefen FMB.[2]
Hon bygger i allt väsentligt på ubåt av Västergötland-klass, men med en hel del förbättringar.[3] Ubåtstypen har två dieselmotorer och två stirlingmotorer vilket ger luftoberoende och fördubblad uthållighet jämfört med tidigare ubåtstyper.[1] En gascykel driver en generator som laddar upp båtens batteri som är kopplad till propellermotorn. För passiv spaning är hon utrustad med cirkulär sonar och FAS.[1]

Framgångar i USA[redigera | redigera wikitext]

Från juni 2005 till augusti 2007 hyrde USA HMS Gotland för ett övningssamarbete med den amerikanska ubåtsflottan i San Diego. Huvudsyftet med samarbetet var att underlätta för deltagare i internationella fredsfrämjande insatser och utveckla de båda ländernas ubåtsvapen[3]. Svensk ubåtspersonal agerade tillsammans med USA vid Kaliforniens kust och övningarna leddes från Hawaii. Den svenska personalen inkvarterades på Stillahavsflottans ubåtsbas, Point Loma. Under tiden i San Diego genomgick hon två översyner och man hade två besättningar på plats.[1] Gotland anpassades inför USA-resan med bland annat ett nytt periskop som fått en infraröd kamera och en bildförstärkarfunktion.[3]
Övningarna gick så pass bra att flera nationer började visa intresse för den svenska ubåten. Gotland hade från undervattensläge lyckats ta foton av ett amerikanskt hangarfartyg från relativt nära håll. Den amerikanska flottan hade svårigheter att lokalisera henne på grund av de extremt tystgående stirlingmotorerna. Framgångarna spred sig och andra mindre nationer visade stort intresse för de svenska ubåtarna. Japan har börjat köpa stirlingmotorer till alla sina nya ubåtar, som de bygger en per år av.
I april 2006 hade den amerikanska flottan fortfarande svårigheter med att finna ubåten.[4] I juni 2006 lade USA fram ett förslag om att ubåten skulle stanna i USA i ytterligare ett år till. Riksdagen tog beslut hösten 2006. Återresan från USA skedde den 14 juli 2007 då transportfartyget Eide lämnade San Diego. Den 26 augusti 2007 var Gotland tillbaka i Sverige för översyn och underhåll som USA bland annat var med och betalade. Gotland hade gått dubbla driftstiden under det första året. Mellan 3 000 och 4 000 timmar mot normalt omkring 2 000 i Sverige.[5]
Som en följd av det goda samarbetet påbörjade det svenska och det amerikanska försvaret ett större samarbete kring undervattens- och kustnära strid.[6] Ubåtsoperationen i USA var den största internationella hittills i 1. ubåtsflottiljens historia.[5]
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 september 2017, 18:49

Intressanta inlägg igen utan länkar dock...

Kan bara konstatera att inläggsfrekvens och även positiv ton säger mig att förhoppningarna skrivas upp även hos Avanza-folket.

Sedan är ju inte alla där "folksparare".

Folksparande. Ett kul gammalt ord!

----------------

Make in India... Trump kör ju Make in USA... :shock:

SAAB
REDO ATT FÖRLÄGGA TILLVERKNING AV SKOLFLYGPLAN I USA (Direkt)
2017-09-18 18:37
STOCKHOLM (Direkt) Försvars- och säkerhetsföretaget Saab är redo att förlägga tillverkningen för sina delar av skolflygplanet T-X i USA ifall bolaget vinner upphandlingen av skolflygplan till det amerikanska flygvapnet.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Saab deltar gemensamt med amerikanska Boeing i upphandlingen. T-X har utvecklats i partnerskap mellan bolagen.
"USA är en strategisk viktig marknad för Saab och planen är därför fortsatt expansion där. Att etablera denna typ av produktionskapacitet i USA innebär ytterligare ett steg i vår målsättning att öka vår närvaro i USA inom utveckling, produktion samt försäljning av våra produkter", säger Saabs vd Håkan Buskhe.
Saab förväntar sig fortfarande att valet av leverantör och offentliggörande kommer att ske i slutet av 2017.
I somras sade Håkan Buskhe till Nyhetsbyrån Direkt att USA:s inköp av minst 350 skolflygplan troligen är den "megaorder" som står närmast på tur att hoppas på för Saab.

----

SAAB
POLEN VILL VÄLJA UBÅTSLEVERANTÖR I ÅR - BN (Direkt)
2017-09-15 08:50
STOCKHOLM (Direkt) Polens regering vill i år välja leverantör av 3-4 ubåtar. Samtalen fortsätter med svenska, tyska och franska budgivare.
Det sade Polens försvarsminister Antoni Macierewicz till Bloomberg News.
Saab uppgav i slutet av augusti att aktiviteten är hög från bolagets sida i både Polens och Nederländernas ubåtsupphandlingar där konkurrenterna kommer från Tyskland (Thyssen Krupp Marine Systems) och Frankrike (Naval Group).

Vad gäller tidigare snack om Stirling och Japan... SABB Kockums missade ju Australien som kund nu då ju.. men Australien kommer ju troligen att köpa japanskt. Då blir det ju licenstillverkade svenska drivlinor där också... det fattade ni kanske inte???

---

Det står även på Avanza-tråden att SAAB utvecklar en Gripen-variant kallad "Agressor" för UK, USA med mera... en liten nischad grej... det blir ju inga volymer i så fall men i alla fall... här hittar jag ingen referens. Gripen med svensk flygaress är ju obesegrad i kurvstrid (dogfight) mot allt USA kan få i luften... F-22 Raptor oräknad med F-22 är ju inte byggd för kurvstrid ändå så...

Men ni märker att det börjar hetta till... vill ni vara med i detta lotteri och inte är med så får ni lite tidslinjer nu att jobba med i alla fall...

Det börjar ju bli dags för mig att hedga i alla fall... tidigt november eller så men helst i oktober måste jag få ut tummen därvidlag.

Besked om T-X skall ju komme "slutet 2017" och det är väl typ innan jänkarna tar jul-ledigt.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 september 2017, 13:51

Jo, det rör på sig vad gäller SAAB.

Om Aggressor vet jag inget. Men USA har ju ingenting snart med vettig aerodynamik eller flygförmåga i och med Stelth-tech. F-22 får rimligen spö av Gripen också då... men luftstrid idag är ju inte dog-fight utan en kamp med radar, steath, störningar med elektronik och facklor, missilens målsökning etc, etc... men fluger ju inte rundor för att använda den där automatkanonen som Biggles gjorde... :D

Så USA kan nog faktiskt vara en intressant grej attfundera kring som kund av ett nischat flygplan. Och alla nadra egentligen som skaffar F-35 joined strike fighter.

Men UK, Frankrike, Spanien, Österrike, Tyskland och någon till kabnske har ju Rafal eller Eurofightern så det är kanske inga intressanta marknader. Vad har billiga Gripen som dessa stora och dyra superplan inte har? Priskonkurrens funkar kanske inte... kanske Österrike då men...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 september 2017, 18:32

Den första negativa grejen på länge... men SAAB trendar starkt upp, och det tror jag nog fortsätter till nästa rapport 24/10 eller då om det blir positivt fram till besked om T-X.

Det är ju inte denna ordern som driver menar jag och att den kanske blir uppskjuten tror jag inte stör någon marknadsaktör.

SAAB
BULGARISK KOMMISSION VILL SKJUTA PÅ STRIDSPLANSKÖP (NY) (Direkt)
2017-09-20 16:07
(tillägg: kompletterar med kommentarer från Saab, från femte stycket)
STOCKHOLM (Direkt) En parlamentarisk kommission i Bulgarien vill att köpet av nya stridsflygplan skjuts på framtiden.
Det skriver Svd Näringsliv och hänvisar till uppgifter från en politiker tillhörande det högerkonservativa regeringspartiet Gerb som önskar vara anonym.
Kommissionen har granskat handlingar och dokument från försvarsministeriet och bedrägeri kan ha förekommit i utvärderingen av vissa projekt.
Bulgariens nuvarande president, Rumen Radev, anklagas för att ha haft ett finger med i spelet eftersom han var befälhavare för flygvapnet 2014-16, innan han blev president. Bland annat handlar det om varför svenska Jas Gripen seglat upp som en av favoriterna, skriver Svd Näringsliv.
I artikeln uppges, enligt Saab felaktigt, att frågan som många ställer sig är varför Saab gavs chansen när deras offert saknade ett av de viktigaste kriterierna som är att Bulgarien vill köpa nyproducerade stridsflygplan från annat Natoland.
Saab uppger för Nyhetsbyrån Direkt att de kriterier som Bulgariens regering har satt upp innefattar att stridsflygplanet ska vara Nato-kompatibelt - inte att planen ska köpas från ett annat Nato-land.
Vidare påpekar Saab att Bulgarien inte har begränsat sig till att köpa nyproducerade flygplan.
"Av de tre länder som tävlar är det endast Gripen som är nyproducerat. De andra två är ombyggda - inte nyproducerade", säger Saabs presschef Ann Wolgers till Nyhetsbyrån Direkt.
Vidare betonar hon att det inte finns någon misstanke om korruption riktad mot Saab.
"Det finns det inte alls överhuvudtaget. Det har aldrig riktats någon sådan misstanke mot oss", säger hon.
Oavsett vad kommissionen i Bulgarien har kommit fram till så stoppas inte Saabs 14-åriga försäljningsprocess i landet, uppger hon vidare.
Under onsdagseftermiddagen offentliggör kommissionen sin rapport.

--

Det rullar på som sagt... det behövs ingen kanonrapport den 24/10 för att nå 440 igen menar jag. Så är det ju inte säkert att det är en stororder.. eller det är det ju inte menar jag.

SAAB
FÅR BESTÄLLNING PÅ RADARSYSTEMET GIRAFFE 1X (Direkt)
2017-09-20 09:08
STOCKHOLM (Direkt) Saab har fått en beställning på ytradarsystemet Giraffe 1X.
På grund av sekretessavtal offentliggör Saab ingen ytterligare information om kunden, enligt ett pressmeddelande.
"Det finns en stor efterfrågan på vår nya generation av ytradarsystem från försvarsmakter runt om i världen", säger Anders Linder, chef för Surface Radar Solutions inom Saabs affärsområde Surveillance, i en kommentar.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 september 2017, 17:50

Det är så mycket på SAAB-tråden nu att jag knappt gitter hålla er uppdaterade här. Det är många som bevakar indisk och amerikansk media plus då dessutom det militärindustriella komplexets egna facktidningar.

Lägg då till att det verkar som om många jobbar på SAAB eller i flygvapnet så fattar nu ju att den tråden har låååångt högre höjd än vad lilla Himmelsblå förmår.

Men jag kör denna

http://www.hindustantimes.com/analysis/ ... hE2WN.html

The F-16 is obsolete and has exhausted its potential for further development. Upgraded avionics cannot make the F-16 fly and manoeuvre better than the version of the aircraft with the Pakistan Air Force (PAF), which is its other negative. PAF long ago passed on an F-16 to China for its aircraft designers to study and to reverse engineer many of its technologies. So this plane is an open book for India’s two adversaries – a bad situation for any “frontline” IAF aircraft to be in.

Ni fattar.... och Kashmir och den indiska frigörelsen med inbördeskriget mellan hinduer och muslimer är ingen liten grej. Pakistan för Indien är som Ryssland för oss!!!!!
----

Intressant också. Sista chansen för Indien.

http://businessworld.in/article/Here-Is ... 17-126614/

Men nu skiter jag i just detta på denna tråden. Ni kan ju läsa Avanza-tråden oavsett om ni är kunder eller inte väl?

Om nu Indien funder på 5G eller stealth så är det ju just Lockheeds starkaste kort med F-35. Säker på att man hellre kränger den kärran än F-16 även om man får vänta.

Då är det återigen Dassault och Frankrike som schabblar bort sina kort.... men det är ju inte vårt problem.. :wink:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 17:05

Här är Aggressor förresten

http://saabgroup.com/sv/Media/news-pres ... aggressor/

Gripen Aggressor är en optimal plattform för att agera motståndare vid realistiska luftstridsövningar och har en unik balans mellan hög prestanda, förmåga, flexibilitet och tillgänglighet, kombinerat med låg driftkostnad.

Ingen dålig idé... men det blir ju inte många de säljer. Men nu slipper man springa till svenska flygvapnet om man vill ha en match.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 oktober 2017, 09:17

https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... ng-bn.html

Bulgarien börjar om från början... suck... är det F-16 som spökar där också??? Jag tror ju inte Saab har agerat tadelvärt.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 oktober 2017, 09:52

Kommer ni ohåg att talibanerna sprängde Pakistans Saab 2000 AEW&C???

Ett plan nu reparerat, två nya beställda.

En ganska stor affär. Jag undrar var SAAB får fram SAAB 2000 från... där är ju ingen nyproduktion i alla fall väl??

Nya Globaleye säljs ju med Bombardiers kärror som bärare, men detta verkar ju vara det äldre systemet som ju även Sverige har... fast vi flyger gamla fina SAAB Fairchild 340.

Kanske det är Bombardier som levererar för de två nya AEW&C som skall levereras... och är det då Eireeye eller Globaleye till radarn?

SAAB påstår ju att Globaleye ser Stealth... Jag gissar Lockheed vill sälja F-35 i ett senare skede nämligen...

Vilken dokusåpa detta är!
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"