SAAB

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 14 september 2016, 17:17

http://www.svd.se/saab-chefen-raknar-me ... naringsliv

Mera....

Notera nu att när dom säger att T-X använder samma motor som Gripen så är det också så att Gripen använder samma motor som F-18... det blir lite rundgång där... :)

Här snackar man om totalt 2000 plan som marknad. Då är man även ute hos icke-NATO anslutna länder. Men om 350 plan är 100 miljarder så är ju då 2000 plan ca 600 miljarder.... totalt. SAAB äger ju max 50%, förmodligen mindre.

Jomen... då går vi över 300 kr då på börsen? Temperaturen stiger...

och ännu mera...

http://www.svd.se/nya-gripen-ger-forsva ... naringsliv

Svenska flygvapnet har planerat att använda SK-60 i ganska många år, det är uppgraderat med starkare motorer m m . De har även sagt att T-X är onödigt avancerat för deras behov...

Man snackar upp kursen bara... ta det med en nypa salt.

Lite intressantare är att Busken påpekar att de tunga kostnaderna i utvecklingen för T-X nu är tagna. han säger iofs att de är redo att spendera vad som krävs för att vinna ordern men... håll nu i minne att marknaden surar över SAABs taskiga marginaler och att SAAB har sagt att de har fokus på att förbättra dessa.

På kort sikt tror jag detta har betydligt större betydelse på kursen... men 2017 - 2018 är spännande år för spelaren då T-X och Finlands nya flygvapen avgörs... nästa rapport och årets bokslut där är det marginalerna som gäller... efter det blir det mer Monte Carlo och omöjligt att gissa kring.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 september 2016, 11:38

302,20

Jag har haft 300 som målkurs och då skulle jag omvärdera mitt innehav. Det var ca 1 år sedan jag resonerade därvid... SAAB på 240 ca just då.

Rent tekniskt ligger SAAB i en väldigt tjusig trendkanal... TA är den ju klockrent behåll.

Fundamentalt har ju GlobalEye lanserats och UAE och Saudi skaffat luftburen radar (Eireeye eller Globaleye??)

Jag tror jag kan hänga med en liten stund till... jag hoppas ju på sanslösa spekulationer och övervärdering... :)

Men SAAB känns fullvärderat och är egentligen säljbart.... jag får fråga mig om jag vill vara med på upphandlingarna för T-X och Finland.

Beslut: jag inväntar nästa rapport och hoppas på att marginalerna förbättras. Där finns nog lite till att kräma ur kursen.

------------

http://www.di.se/artiklar/2016/8/15/saa ... ustralien/

RBS70 till aussies.... jag missade denna order.

Egentligen... allt går som på räls utom möjligen ubåtarna.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 16 september 2016, 13:26

Himmelsblå...
302,20

Jag har haft 300 som målkurs och då skulle jag omvärdera mitt innehav. Det var ca 1 år sedan jag resonerade därvid... SAAB på 240 ca just då.

Rent tekniskt ligger SAAB i en väldigt tjusig trendkanal... TA är den ju klockrent behåll.

Fundamentalt har ju GlobalEye lanserats och UAE och Saudi skaffat luftburen radar (Eireeye eller Globaleye??)

Jag tror jag kan hänga med en liten stund till... jag hoppas ju på sanslösa spekulationer och övervärdering... :)

Men SAAB känns fullvärderat och är egentligen säljbart.... jag får fråga mig om jag vill vara med på upphandlingarna för T-X och Finland.

Beslut: jag inväntar nästa rapport och hoppas på att marginalerna förbättras. Där finns nog lite till att kräma ur kursen.

------------

http://www.di.se/artiklar/2016/8/15/saa ... ustralien/

RBS70 till aussies.... jag missade denna order.

Egentligen... allt går som på räls utom möjligen ubåtarna.

Diagrammet ser onekligen bra ut med medelvärden rätt sorterade och sedan länge i stigande trend. (Obs..ej visat i grafen nedan)
Sedan augusti-2015 divergerar aktien med OMXS30..vilket visar på kraftig skillnad i procent räknat..140/52.
Skall man måla faen på väggen ser det historiskt visuellt mastigt ut men SAABs utveckling är befäst, här i en graf under 5år.
I mer aktuellt perspektiv (3mån) jämnar det ut sig.
image.png
image.png (89.26 KiB) Visad 1079 gånger

Fundamenta säger precis som du..att aktien nu är högt värderad och inte köpvärd, om man ser till tillgängliga siffror, vilket min begränsade förmåga lyckats komma fram till.
Ser man möjligheter är det en annan femma...
Däremot för den som redan äger, ger som jag ser det, en behåll nivå till ca 340kr, där en första indikation på försäljning infinner sig..med dagens mått mätt...

Allt med reservation hur nyheter och börs påverkar samt undertecknads amatörnivå...
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 september 2016, 15:30

Riskpremien på T-X och Finlandsordern intresserar mig att få grepp om. Var hamnar vi kursmässigt efter att man tagit båda ordrarna... eller ingen av dem.

Jag lyckas inte räkna på det så bra...

Men 400 spänn borde vi väl kunna hamna på?

Oddsen är ju inte dåliga för det heller... men även det är svårt att bedöma...

Vill jag ta den chansningen? det är väl det beslutet till sist baseras på för mig i detta läget.

Men nästa rapport som sagt... SAAB har tagit mycket tung utveckling och man har en uppdaterad produktportfölj som verkligen är konkurrenskraftig på alla områden. Förutom u-båten A-26, där bör man vara tveksam. Varför köpa den istället för t ex franskt eller tyskt?

Men i och med att SAAB bör gå in i ett skede där R&D inte drar lika mycket konsulter så bör det vara skördetid i firman. Fast det syns ju redan på kursen så...
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 16 september 2016, 16:39

Himmelsblå...
Riskpremien på T-X och Finlandsordern intresserar mig att få grepp om. Var hamnar vi kursmässigt efter att man tagit båda ordrarna... eller ingen av dem.

Jag lyckas inte räkna på det så bra...

Men 400 spänn borde vi väl kunna hamna på?

Oddsen är ju inte dåliga för det heller... men även det är svårt att bedöma...

Vill jag ta den chansningen? det är väl det beslutet till sist baseras på för mig i detta läget.

Men nästa rapport som sagt... SAAB har tagit mycket tung utveckling och man har en uppdaterad produktportfölj som verkligen är konkurrenskraftig på alla områden. Förutom u-båten A-26, där bör man vara tveksam. Varför köpa den istället för t ex franskt eller tyskt?

Men i och med att SAAB bör gå in i ett skede där R&D inte drar lika mycket konsulter så bör det vara skördetid i firman. Fast det syns ju redan på kursen så..

Om jag inte är ute å cyklar..så är 400 inte omöjligt om du räknar hem ordrarna.
Utan dem är 340 rimligt om företaget fortsätter leverera som förut med lite ökad försäljningsvinst.

Aktiens kurs nu 300,40kr är drygt 15% högre än sista kursen 2015.
Anta en förväntad kurstillväxt på 7% per år vilket blir 21kr/år.

Kurstillväxten jämfört med försäljningstillväxt är ogynnsam
Kurstillväxten jämfört med vinsttillväxt är gynnsam och aktien handlas till högre P/E-tal än tidigare år.

Så förväntade ordrar om de går hem betyder med sannolikhet att K-tillv jmf m försäljn-tillväxt blir gynnsam å då är 400kr kanske försiktigt räknat.
Floppar ordrarna så är det svårare men fortsätter företagshistorien och inte kollapsar så är väl dagens nivå rimlig.
Ungefär så resonerar jag..kanske ute i periferin...
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 september 2016, 17:33

morfarGinkgo,

Ja, frågan är om inte uppsidan är saftigare än nedsidan...

Och 400 är nog lite lågt räknat. Finlandsordern är nästan dubbla Brasilienordern. Å andra sidan räddade Brasilien hela Gripen-projektet och även ordern från svenska flygvapnet som ju är i paritet med Finlands order. SAAB kan man väl säga steg nära 100 på brasse ordern?

T-X vet vi inget om annat än att den är stor. Det retar mig att SAAB inte ger några siffror om deras andel... varför hålla det hemligt??? :evil:

Men 500 kan vi glömma... dit når vi inte... 400... kanske 450 max ... där någon stans.

Nedsidan då? 250?

Här du själv SAAB?
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 16 september 2016, 17:38

Nej..tyvärr :|

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 16 september 2016, 18:38

Här en graf på aktien..avläs nivåer längst upp.

image.png
image.png (58.61 KiB) Visad 1031 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 september 2016, 11:11

Nå, vi verkar ha en ganska likadan syn på aktien.

Att vi bröt igenom och satte nytt ATH har ju sin förklaring i T-X, att det går som enligt plan där.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 september 2016, 11:28

12 Gripen till Filipinerna lägger vi i ännu ett kinderegg...

http://www.di.se/nyheter/jas-kampanj-i- ... -nytt-liv/
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 oktober 2016, 14:14

https://twitter.com/ForsvarsdepSv/statu ... 2096928768

Försvarsministern skriver "memorandum of understanding" med Botswana... eftersom det är regeringen så antar jag att flygvapnet återigen säljer beggade Gripen C?

Har vi några kvar???

Ännu en medlem i Gripen-familjen...

Och nytt ATH på 309,50 idag.

Plus att man igår morse US-time tecknade kontrakt med DARPA om ett forskningsprojekt. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) in da USA alltså... SAAB har halva inne i stormakten om man så får säga.

http://news.cision.com/se/saab/r/saab-t ... a,c2091402

SAAB jobbar vidare med gott resultat.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 oktober 2016, 16:47

SAAB är en liten skutt internationellt. Å andra sidan ger det utrymme att växa?

http://www.svd.se/lista-de-ar-varldens- ... lag#sida-9
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 18 oktober 2016, 18:37

Jag hoppas sannerligen att SAAB inte har nån målsättning att växa på listan över försvarsbolag. Det är en lista jag aldrig i livet skulle vilja se toppas av ett svenskt bolag. Till vilken nytta? Gör nån samhällsnytta istället!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 oktober 2016, 05:15

Grok skrev:Jag hoppas sannerligen att SAAB inte har nån målsättning att växa på listan över försvarsbolag. Det är en lista jag aldrig i livet skulle vilja se toppas av ett svenskt bolag. Till vilken nytta? Gör nån samhällsnytta istället!

Det etiska är väl en sida. Men som ägare ser jag naturligtvis gärna att de växer.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 oktober 2016, 14:08

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/ ... -i-finland

SAAB lockar med slutmontering i Finland....

SAAB måste vara favoriter till den ordern???
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"