SAAB

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 29 februari 2016, 19:20

SAAB satte ATH med någon krona i fredags förresten för er som följer utvecklingen.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 1 mars 2016, 00:20

Himmelsblå...
SAAB satte ATH med någon krona i fredags förresten för er som följer utvecklingen.

SAAB 274,70kr
Kurvan befinner sig nu vid taket i den stigande kanalen med början juli-augusti 2013.
image.jpg
image.jpg (199.09 KiB) Visad 1270 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 mars 2016, 13:33

SAAB har satt nytt ATH idag på 278,90, men faller nu tebax.

http://www.aktiespararna.se/analysguide ... 2016---VD/

Kommentarer kring rapporten nu senast.

Vinstmarginalen ligger på 6,6% och väntas inte öka direkt. Man tar höjd för alla investeringar som krävs för T-X skolflygplanet och ubåten. Man menar dock att det kommer att gå mot målet 10%. Jag tolkar det som att 6,6% är ett golv man inte bommar då man har oberäknade kostnader i R&D i den siffran. Siffran kan alltså bli högre redan 2016.

Det sägs även att man tycker man har en god chans att ro hem T-X. Jag delar den bedömningen och ser SAAB&Boeing som det starkaste laget på papperet.

Det blir ett spännande 2016 för alla SAAB-ägare!!!

--------

lite andra siffror:

Man har en orderstock på ca 4 ggr årsomsättningen. Framgångarna nu med luftvärn, luftburen radar, granatgevär, Gripen med mera har säkrat orderstocken som ju faktiskt såg lite svag ut för bara några år sedan. Skulle T-X, ubåtar eller en större order på Gripen ske så får man nog snacka organisk tillväxt på allvar kanske??? Tidsperspektivet är dock svårt, många orders sker under väldigt lång tid.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 mars 2016, 13:32

Vi tittar till SAAB som verkar sträva efter en ny topp? 275 och upp idag.

https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... r-svd.html

FMV/regeringen sätter lite press på SAAB... det är väl en dålig nyhet, men ger ju också regeringen/FMV incitament att stötta SAAB i försäljningen? Polen och Holland som sagt med Australien och Norge som lite outsiders... skall bli intressant att följa, men det är inte samma pengar som Gripen.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 24 mars 2016, 19:24

Himmelsblå skrev:FMV/regeringen sätter lite press på SAAB

Eh, va? Det är väl ändå Saab som sätter press på FMV. Saab har ju rätt att omförhandla pris om det inte finns nån exportkund. Det kanske tom är fördelaktigt för Saab att det inte får nån exportkund före 2018 utan att låta FMV stå för notan och sen senare jaga fler kunder. FMV lär ju inte kunna backa ur utan rediga viten om de har börjat bygga båtarna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 mars 2016, 19:39

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:FMV/regeringen sätter lite press på SAAB

Eh, va? Det är väl ändå Saab som sätter press på FMV. Saab har ju rätt att omförhandla pris om det inte finns nån exportkund. Det kanske tom är fördelaktigt för Saab att det inte får nån exportkund före 2018 utan att låta FMV stå för notan och sen senare jaga fler kunder. FMV lär ju inte kunna backa ur utan rediga viten om de har börjat bygga båtarna.

Tack!

Jag läste den slarvigt! Skumläsning kan leda till total kollaps! :oops:

God nyhet således!

Rättning mittåt.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 april 2016, 13:33

SAAB får ingen ubåts-order från Australien. Det var väntat...

Men nu börjar en rysare, den finska upphandlingen av ett nytt flyg.

http://www.di.se/artiklar/2016/4/22/fin ... tridsflyg/

Finnarnas usla ekonomi talar för Gripen, men tyvärr också för andra budgetlösningar som kanske beggade plan.

Samarbetet med Finland och att Sverige faktiskt köpt finskt stridsmateriell härförleden kan tala för Gripen. Mycket politik i detta som vanligt.

Men SAAB långt ifrån chanslösa.

Sedan tar ju detta några år.... så det blir en följetong.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 maj 2016, 19:26

http://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyhete ... spartandhp

Botswana .... vad är deras alternativ? Beggade F-16?

Blir det affär är det nybyggda och uppgraderade Gripen C vad jag förstår. FMV har sagt att de inga har på lager längre.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 maj 2016, 16:04

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har av Försvarets Materielverk (FMV) fått en beställning på ett Nytt Lätt Torpedsystem. Beställningen uppgår till ett totalt värde av cirka 1,53 miljarder kronor och leveranser kommer att ske löpande under perioden 2016-2024.
Det framgår av ett pressmeddelande.

Ubåtsavdelningen tickar på. Men det tar ju lång tid tror jag innan vi vet om köpet av Kockums blir en bra affär... so far so good.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 10 juni 2016, 22:44

Klippt från Himmelsblås dagbok...
Jag tycker allt under 270 är "billigt" men gärna nedåt 250 där fundamenta verkligen talar för ett köp. SAAB på 274 idag...

Det var bra tryck i nedgången idag och Saab deltog med en rejäl repa. Nu 264,90kr.
ma20-50-100 är mosade men ma200 ligger slickad vid den undre kanalbotten som förstärkt stöd. Bottnarna har noterats högre o högre mest hela tiden och aktien har haft en formidabel utveckling sedan dec-2013.

Framåt bör Saab återta den 50%-iga "vattendelaren" för att häva fallet och avståndet till nedre kanalbotten är ju inte långt.

image.png
image.png (82.3 KiB) Visad 963 gånger

Sammanfattning...
Mönstret nu är inte ovanligt för aktien så håller den sig över ma200 (ca 254kr) kan det vara köpläge på historiken.
Skulle Saab understiga medelvärdet är ca 240-225kr är fib-nivåer att se upp med.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 juni 2016, 11:45

Hoppsan här har jag själv länkat om Botswana-dealen... det kanske ligger lite fakta bakom då... :D

Då är ju frågan om det är nybyggda Gripen C eller beggade från FMV... men FMV är ju med i dealen. Kanske Botswana köper beggade C efterhand som Gripen E tas i tjänst??? FMV har gått ut med att de inte kan sälja fler reserver. Vi får vänta och se... skulle Botswana gå med i Gripen-familjen med beggade plan väntar ju orders på underhåll, utbildning och uppgraderingar m m. Det skickar ju inte kursen genom taket, men stöttar ju cash flow på lång sikt.

Vi tar lite FA här också då:

http://www.aktiespararna.se/analysguide ... ster/Saab/

SAAB är värt 28.000 MSEK ungefär vilket är mindre än en stororder på Gripen. Men intjäningen på en stororder smetas ju ut över lång tid och det tar även några år innan SAAB fakturerar. Kikar vi på brassarna tog det nästan tre år från kontrakt till räkning.

PE = 19 (man räknar alltså med tillväxt)

---

http://www.aktiespararna.se/analysguide ... ehall-kop/

Nordea ligger med på jämna 300 SEK och Behåll. Vilket är som mig då, fast jag rekar Köp.

---

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... ladan.html

SAAB analyseras sällan men här en som ger en bra hint om hur man räknar på SAAB. Tycker som jag att aktien är en bra köp och behåll. Man hade 68 miljarder i orderstocken förra året... men mycket där faktureras ju inte förrän efter 2020. Sveriges försvarsanslag extremt viktiga för bolaget. FMV och SAAB tycks mig som samma familj, tätt sammanväxta.

---

Så det är dels stora order på Gripen, luftburen radar, ubåtar och eventuellt skolflygplan att vänta på. Men även att cash flow skall öka så smått. Förutom försäljning av förbrukningsvaror som t ex granatgevär så ger ju även varje stororder cash flow under lång tid. Ju större SAAB-familjen blir, ju större blir ju den jämna intjäningen. Den jämna intjäningen är dock väldigt stabil och säker, men kanske inte helt ocyklisk. Ett enskilt luftförsvar kan ju skjuta upp uppgraderingar eller stora övningar när statsbudgeten är pressad. Å andra sidan kommer dessa pengar när det vänder, då pangar man på.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juni 2016, 19:24

http://www.di.se/artiklar/2016/6/16/bot ... om-gripen/

Jodå... Botswana verkar mer än intresserade. Nu ser det ut att bli beggade Gripen C som FMV säljer. Frågan är vad SAABs andel i affären blir, kanske inte så stor? Men det bygger ju cash flow vad gäller uppgraderingar, utbildning och underhåll i alla fall.

Ju större SAAB-familjen av flyg, flygburen radar med mera blir, ju lättare blir det att utveckla bra produkter.

SAAB är inte så litet längre...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juli 2016, 07:44

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... under.html

Jag vet inte om detta var bra eller dåligt... hade nog hellre sett förbättrade marginaler, men vinsten är så svår att bedöma för SAAB då fakturering och orderingång är så otajmat i kalendern. Tiden från order till faktura kan vara väldigt lång ju...

SAAB har sagt att de skall börja fokusera mer på lönsamheten, och jag tror de skulle kunna sätta R&D i något mer strama tyglar.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 september 2016, 15:29

http://www.di.se/nyheter/saab-visar-upp ... -flygplan/

T-X visas upp ikväll.... vi får väl läsa om det imorgon. Men nu kommer det att bränna till allteftersom även konkurrenterna visar upp vad de gjort... så får vi se vem som blir favorit till kontraktet....

Nu blir det spännande!!!!!!!!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 september 2016, 05:50

http://www.di.se/nyheter/saab-visar-upp ... -flygplan/

Det blev ett skolflygplan.... står inte så mycket i artikeln. 100 miljarder slåss man om, men jag har inte hittat något om SAABs andel... planet byggs väl i USA och det står Boeing på planet på bilden....

På lång sikt kan totala ordern vara på 1000 plan har det sagts om övriga NATO vill köpa upp sig på detta plan. Då handlar det om 300 miljarder... jag undrar verkligen hur dealen mellan SAAB / Boeing ser ut... vem äger vad och hur mycket???

http://www.svd.se/ny-utmanare-kan-hota- ... liv#sida-5

Några veckor gammal ovanstående länk är, men en bra genomgång av konkurrensen. Jag tolkar det ändå som att SAAB / Boeing tillhör en av favoriterna... kanske Northrop... jag tror inte Lockheed får en till jätteorder så snabbt på B-3 och F-35. Tror heller inte det blir italienskt.
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"