SAAB

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 15 mars 2017, 10:19

http://www.di.se/nyheter/saab-har-forfr ... garfartyg/

Indien vill ha en spec på Gripen för maritimt bruk. Den finns ju på ritbordet redan.

Det intressanta i sammanhanget är att F-16 ej finns för hangarfartyg.

----

Kan tillägga där att US Navy valde bort F-16 för deras hangarer då det krävdes en ombyggnad av däck och vad det var... jag tror det där stora luftintaget under flygkroppen kan vara ett problem... osäker på vad det var men US Navy valde F-18 istället. Så de hade F-15 och F-18 men aldrig F-16.

Nu står väl inte Lockheed svarslösa men så är läget. Rimligen vill Indien ha samma kärra till sjöss som till lands, men hangarfartygen är många år fram i tiden.

Även Brasilien diskuterar ju hangarfartyg och det var väl i den vevan man tog fram underlaget.

Sedan har vi ju även avtalet mellan Sverige och Colombia idag... har har ju Gripen en edge i samarbetet med Brasilien där brassarna kan hjälpa till med promotion.

Det ser ruskigt bra ut med en massa grejer, vore märkligt om allt skulle misslyckas???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 mars 2017, 12:16

SAAB sätter nytt försiktigt ATH idag för en timme sedan.

Det där med en maritim Gripen är verkligen en grej.... att Indien visar ett intresse där. För så här är det: både Indien och Brasilien har aviserat att de vill ha hangarfartyg i sin flotta. För Brasiliens del handlar det om deras off-shore oljeindustri och för båda är det kanske mycket en prestigegrej?

Kina köpte ju ett beggat hangarfartyg av Ryssland om jag inte minns fel. Då är ju frågan var brassar och indier skall skaffa sina... bygger de själv eller köper de beggade? Om de köper beggade, köper de kanske amerikanska? USA bygger nytt och skall fasa ut gamla carriers. Köper de amerikanskt funkar inte F-16 utan att bygga om hangarfartyget. Den striden har Lockheed redan förlorat en gång mot Boeings F-18.

Gripen är NATO-anpassade och sjö-Gripen kan landa på amerikanska däck...

SAAB kan även slå ut kostnaden och kanske få till stånd en trekant där mellan Brasilien och Indien. Svenska flottan lär ju inte vilja ha hangarfartyg i närtid... typ... så det gäller att slå ut kostnaden och Brasilien kommer fan inte att köpa F-16 i alla fall...

Fördel SAAB i den ronden, som inte är helt oväsentlig.

Sedan en helt annan sak... varför bygga nya F-16? Marknaden kommer att översvämmas av beggade F-16 nu när de byts mot F-35... alla gamla F-16 är kanske inte helt slutkörda?

Jag ser egentligen bara en fördel F-16 har och det är att USA är en mäktigare partner än Sverige... så är det ju.

Vill Trump bygga F-16 i Indien... accepterar Trump att produktionen av F-16 lägga i Indien? Det är ju mot hans politik i alla fall....

Jag vill inte tro på att SAAB kommer att sälja 200 Gripen på ett bräde... det är för bra för att vara sant... men kul att spekulera.

Vilken vinstlott vi SAAB-ägare drar i så fall....
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 april 2017, 09:58

Den där sjömålsroboten kan man fundera lite kring.... ordervärdet kan ju inte liknas med Brasilienordern... fast den är ändå en tiondel så stor och det är stort bara det.

Defence and security company Saab has signed a contract with the Swedish Defence Material Administration (FMV) for the development and production of the next generation anti-ship missile system. The total order value amounts to SEK3.2 billion and deliveries will take place during the period 2017-2026.

The contract signed is a development programme of an anti-ship missile system in both air-launched and ship-launched configurations. The next generation anti-ship missile system will be integrated on the new Gripen E fighters and in the Visby class corvettes.

“These next generation missiles will provide the Swedish Air Force and the Royal Swedish Navy with greatly improved capabilities, compared to other missiles on the market. They will have the capability to engage any target, in all conditions”, says Håkan Buskhe, President and CEO of Saab.

The missile system has an improved combat range, an upgraded target seeker, and a lower mass compared to the earlier system. It also has an ability to combat a wide spectrum of naval and land-based targets, an all-weather capability and a new design enabling future growth potential.

The new system combines proven capabilities from Saab’s anti-ship RBS15 missile family with new and enhanced capabilities. The RBS15 missile family is jointly produced by Saab and Diehl Defence GmbH & Co. KG.

“Diehl is proud to continue its participation in the RBS15 success story with our missile know-how and proven expertise. This joint programme will strengthen the position of both companies as world leaders in anti-ship missile technology, being the first to introduce a next generation missile to the market”, says Claus Günther, CEO of Diehl Defence GmbH & Co. KG. 

The RBS15 is a missile system that has been used by navies, coastal batteries and air forces for almost 30 years. The missile system can defeat advanced threats and has a long range.  

RBS15... den är jag inte inläst på men det är en tysksvensk historia.

De skriver att de är först ut på marknaden med denna nya generation robotar. Hur ser den internationella marknaden ut där, USA dominerar väl sådant här? Indien... kan SAAB sälja till sin största kund?

http://saab.com/naval/weapon_systems/an ... e_missile/

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 april 2017, 18:15

SAAB tar in diverse orders. Dels ett säkerhetssystem för flygplatser, om det var Singapore??? Dels ett ramavtal för upphandling kamoflage för danska, norska och svenska försvaret.

Nästa Q skall det bli intressant att se orderingången... många större orders så långt i alla fall.

Kursen avspeglar utvecklingen... temp-mätaren är på ill-rött... :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 april 2017, 14:38

FMV köper signalspaningsfartyg för 700 miljoner.

SAAB sätter nytt ATH efter x-dag... nu är ju utdelningen inte många kronor... men vi närmar oss 400 sakta men säkert.

Uppskruvat.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 april 2017, 15:07

389,60

Frågan är hur man skall tänka om detta?

Trenden är urstark och uthållig.

Några bra eller dåliga nyheter om Gripen eller T-X är nog inte att förvänta under 2017... men årskiftet där 17/18 lär vi få reda på hur det går för T-X. Gripen i Indien eller Finland ligger inte på detta året gissar jag. I alla fall inte Finland, Indien är en gubbe i hatten.

Sedan har vi ju rapporter... PE=36 just nu. Mycket där är ju baserat på rena affärsmöjligheter runt Gripen och T-X. Men rapporterna bör inte bli besvikelser vad gäller ordervolym. Vi bör också få se de där marginalförbättringarna snart?

Nu drar man ju igång verksamhet runt en maritim Gripen för Indien, det kommer att kosta i R&D... man måste satsa för att vinna, men någon gång måste SAAB kunna visa att det de gör levererar vinst och inte bara löner och konsultarvoden inom R&D....

Nästa rapport nu är 26/4.... den måste nog vara bra....

Kanske dags att köpa kraschputtar med denna kurs, men de skulle helst löpa över ett beslut om T-X... den längsta som handlas är till mars 2018... beslutet runt T-X kan mycket väl försenas mer än så....

Så nej, jag ligger skyddslös över rapport. Eventuella nedgångar blir nog tillfälliga??? Även om marginalerna skulle vara en besvikelse så tänker väl alla att snart, snart är det skördetid.

Med 5,25 i utdelning för en vecka sedan närmar vi oss 400 raskt.... nota bene.
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 23 april 2017, 09:25

Du har inte funderat på att låsa in vinsten(?) med en fence? Fördelen är att skyddet kostar dig lite och om du har underliggande i motsvarande mängd som utfärdade köpoptioner motsvarar vore det som jag ser det ett tryggt alternativ med tanke på att aktien är lite dyr nu. Om inte rapporten eller kommande affärer motsvarar förväntningarna lär aktien inte prestera. Optionerna i juli säkrar upp över rapporten och aktien behöver inte stiga lika mycket om du till dina säljoptioner också har utfärdade köpoptioner. Krävs inte mycket rörelse uppåt för att nå break even samtidigt som du har bra skydd på nedsidan. Stiger aktien upp till köpoptionerna t ex G410 så rullar du, alternativt kan du utfärda i juni så att du kan rulla till juli om så behövs.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 april 2017, 12:47

Poseidon skrev:Du har inte funderat på att låsa in vinsten(?) med en fence? Fördelen är att skyddet kostar dig lite och om du har underliggande i motsvarande mängd som utfärdade köpoptioner motsvarar vore det som jag ser det ett tryggt alternativ med tanke på att aktien är lite dyr nu. Om inte rapporten eller kommande affärer motsvarar förväntningarna lär aktien inte prestera. Optionerna i juli säkrar upp över rapporten och aktien behöver inte stiga lika mycket om du till dina säljoptioner också har utfärdade köpoptioner. Krävs inte mycket rörelse uppåt för att nå break even samtidigt som du har bra skydd på nedsidan. Stiger aktien upp till köpoptionerna t ex G410 så rullar du, alternativt kan du utfärda i juni så att du kan rulla till juli om så behövs.

Nej, call vill jag inte ställa. SAAB kan överraska rejält positivt. Det räcker ju med skvaller från USA att SAAB / Boeing T-X ligger i vinnarhålet. Det är alltid en massa skvaller... och Indien har ingen fix tidsplan, där vet man egentligen inte när vi får besked. jag räknar inte med något 2017.... men...

Rörelserna kan bli häftiga i SAAB. De har ju för fasen jetmotorer... :D

Ett annat bekymmer är att aktierna ligger i annan bank där jag ej kan köra optioner. Utfärdade calls blir nakna i praktiken.

SAAB är verkligen knepig.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 april 2017, 09:13

SAAB toppade på 400,10 imorse.

400 är ju liksom min "nu-är-det-läge-för-ett-beslut-kurs".

????? Vad skall jag göra ???? :D
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 24 april 2017, 10:23

Himmelsblå skrev:SAAB toppade på 400,10 imorse.

Säkra hela eller delar av vinsten kanske. I en av dina portföljer där du använder dig av optioner skulle du kunna köpa lite säljoptioner. Känns inte som om Saab kommer att skvalpa på 400 kr i 3-4 veckor. Du behöver nödvändigtvis inte hedga allt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 april 2017, 10:44

Poseidon skrev:
Himmelsblå skrev:SAAB toppade på 400,10 imorse.

Säkra hela eller delar av vinsten kanske. I en av dina portföljer där du använder dig av optioner skulle du kunna köpa lite säljoptioner. Känns inte som om Saab kommer att skvalpa på 400 kr i 3-4 veckor. Du behöver nödvändigtvis inte hedga allt.

Ju det är köpta puttar jag grunnar på. "Igår" kunde man bara köpa t o m mars 2018. Frågan är om US Air Force fattat beslut om T-X då?

Det är ett beslut jag vill hedga lite.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 april 2017, 09:27

SAAB är verkligen stekhet.... man kan steka ägg på skrivbordet bara genom att skriva Saab på datorn!

Försvarskoncernen Saabs rörelseresultat blev 492 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (294).
Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 397 miljoner kronor, enligt SME Direkt sammanställning inför rapporten.
Försäljningen uppgick till 7.430 miljoner kronor för perioden (6.790). Här låg SME Direkts konsensusprognos på 7.286 miljoner kronor.
Orderingången uppgick till 9.701 miljoner kronor (4.614), mot väntade 8.475 miljoner.

Detta skall bli kul att grotta ned sig i... det är fina siffror över hela linjen, får kika på var marginalen ligger nu. Det är ju den jag oroat mig för. Men kika på orderingången!! SAAB har så många vapensystem nu som står sig i konkurrensen... sjöstridsroboten, Gripen, luftburen radar, luftvärn, granatgevär, osv...

Till det en del nyutvecklade grejer som kan komma att sälja i framtiden. Tänker på drönaren Skelter, T-X och ubåten A26...

SAAB på 424,60

Let your Winners fly.... den lyfter som en Eurofighter... rakt upp!

Ja jisses. :shock:

----

SAAB
VÄNTAR BESLUT OM USA-SKOLFLYGPLAN JAN-APRIL 2018 - VD (Direkt)
2017-04-26 09:37
STOCKHOLM (Direkt) Saab tror att USA väljer skolflygplan under januari-april nästa år, och bedömningen är fortsatt att samarbetet med Boeing har försatt Saab i ett gott utgångsläge.
Det säger Saabs vd Håkan Buskhe till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen om det stora förhoppningsprojektet, som går under namnet T-X. I söndags flög det andra flygplanet av den nya modellen för första gången.
"Det är positivt", säger han övergripande, och redogör:
"Vi samlar testdata, och det går väldigt bra. Vi har lämnat in en offert tillsammans med Boeing, och jag tycker att vi har mött de krav som finns: vi har en bra distribution och upplägg av leveranskedjan."
US Airforce, USA:s flygvapen, har enligt Håkan Buskhe sagt att ett beslut om vilket skolflygplan man ska köpa in ska fattas under 2017. Saabs bedömning är däremot att det vore rimligt med beslut någon gång under "det första tertialet", det vill säga januari-april, under 2018.
"Jag tycker att vi står starkt", sammanfattar Håkan Buskhe sin bedömning av konkurrensläget gentemot de kvarvarande konkurrentkonstellationerna: Lockheed Martin i samarbete med Korean Aerospace, samt Sierra Nevada i samarbete med Turkish Aerospace, enligt vad tidningen Östgöta Correspondenten - liksom Saabs flygverksamhet baserad i Linköping - skrev i februari baserat på uppgifter i branschtidningen Defense News.
Målet med skolflygplansprojektet, skrev Linköpingstidningen vidare, är att få en beställning på 350 skolflygplan med tillhörande träningssystem, till ett värde av 148 miljarder kronor. Hur mycket av det som kommer att tillfalla Saab är inte känt.

Jo, putten får nog löpa till maj...

-------

Vad gäller marginaler.

SAAB
FÖRSIKTIG VINSTAVRÄKNING BORGAR FÖR MARGINALLYFT - VD (Direkt)
2017-04-26 09:21
STOCKHOLM (Direkt) Saab tillämpar en konservativ vinstavräkningsmetod på sina storprojekt för att slippa stöta på negativa engångseffekter framgent. Givet att flera av dessa projekt nu befinner sig i ett tidigt skede med mycket mjukvaruutveckling kan man därför vänta sig att intäkter och lönsamhet tar fart så småningom.
Det säger vd Håkan Buskhe till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen, apropå ett uttalande i rapporten om att koncernens lönsamhet är beroende av orderstockens storprojekt, och att genomförandet av dessa därför har företagets fulla fokus.
"När vi startar upp ett projekt avräknar vi inte resultatet enligt vårt mål, utan lägger oss betydligt lägre. Vi är konservativa när det gäller projekten avräkningsmässigt för att slippa negativa engångseffekter längre fram", förklarar han den interna kalkylfilosofin.
I dag har Saab mycket mjukvaruutveckling i projekten och relativt få produktleveranser, särskilt inom Gripen och Surveillance, berättar vd:n.
"När vi sedan börjar leverera våra produkter som innehåller alla dessa komponenter, då sticker också leveransvärdet och bedömningen av våra marginaler."
Saabs rörelsemarginal steg från 4,3 procent under det första kvartalet 2016 till 6,6 procent under samma period i år. Saabs mål är 10 procent, och i år väntas "ett steg" mot målet tas från fjolårets 6,3 procent. Analytikerna väntar sig 7,6 procent enligt SME Direkt inför onsdagens kvartalsrapport, som överträffade förväntningarna på rörelseresultat.

Det verkar ju som om marknaden köper detta??? Men jag menar. De kan ju liksom dopa rörelsemarginalen framgent genom att hålla nere vinstavräkningen i år?? Så vips nästa år har de sina 10%... tills nästa storprojekt helt oväntat äter vinst...

jaja... skiter i det... det ser lugnt ut, det bör inte bli något oväntat negativt på länge.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 april 2017, 13:55

Igår kom nyhet att Bulgarien verkar välja 8 st Gripen C framför beggade F-16 från Portugal. Det där är ju lite intressant att Gripen slår ut F-16 med tanke på Indien??

Bild
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 26 april 2017, 14:25

Grattis och lycka till med dina SAABs!

Himmelsblå klämde till bl a till med..
SAAB är verkligen stekhet.... man kan steka ägg på skrivbordet bara genom att skriva Saab på datorn!

Hahaha..så jävla het är inte SAAB..du får nog skriva manuellt med penna på skrivbordet direkt om du skall lyckas..frågan är om hettan räcker till vändstekt :?
image.jpeg
image.jpeg (217.71 KiB) Visad 632 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 maj 2017, 08:59

Äsch, lägg ägg... :D

http://www.di.se/nyheter/saab-nara-grip ... ndonesien/

Parallellt med storaffärerna av Gripen är där ju ett pärlband av affärer. Botswana lät det som om det var klart men det är det inte... här antyds i rubriken mer än vad texten lovar.

12 plan skall köpas och Gripen C står mot SU-35 och den där upphottade versionen av F-16 Lockheed vill sälja även i Indien. Det är intressant konkurrens... affär 2018... kanske...

Su-35 är från samma tidsperiod som Gripen C och verkar vara det sista Sovjet presterade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Suchoj_Su-35

Det är ett tyngre tvåmotorigt plan, men räknas som ett jaktflygplan. Det byggdes som motmedel mot F-15 och F-16 i kampen om luftherravälde.

Sedan har det naturligtvis utvecklats sedan dess.

Ryska plan brukar sällan vara med i slutronden på de marknader SAAB jobbar mot så jag vet inte vad jag skall tro om konkurrensen.

Men det skall bli intressant hur Gripen står sig mot F-16, det kan indikera hur det kommer att gå i Indien. Och vice versa?
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"