SAAB

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: SAAB

Inläggav Himmelsblå » 19 oktober 2017, 18:30

https://www.di.se/nyheter/saab-far-orde ... -miljoner/

Ännu en god nyhet... notera att denna ordern gäller 3Q. Jag börjar tveka om jag skall hedga innan rapport eller vänta till efter... det ser inte illa ut, och kursen är ju inte alls lika uppdriven nu som i somras då den låg på 440.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 08:20

SAAB
HÖGA FÖRVÄNTNINGAR, KASSAFLÖDE ETT OROSMOLN - ANALYTIKER (Direkt)
2017-10-19 14:41
STOCKHOLM (Direkt) Inför det säsongsmässigt lilla tredje kvartalet väntas Saab ha höjt sitt rörelseresultat med nästan 50 procent, från 226 till 326 miljoner kronor - vilket i så fall dock utgör bara 14 procent av det väntade årsutfallet.
Så kan man sammanfatta SME Direkts sammanställning av fem analytikers prognoser, där en har köpråd och tre förhåller sig neutrala till försvarsbolagsaktien (vad den femte tycker framgår inte av sammanställningen).
Att döma av helårskonsensus tror analytikerkvintetten på upprepningar av helårsprognoserna: högre tillväxt än Saabs mål på 5 procent - konsensus spår plus 10 procent - samt höjd lönsamhet: här ligger genomsnittsprognosen på en ökning från 6,3 till 7,4 procent.
Det är inte att undra på. Saab har på senare tid flaggat för en rejäl lönsamhetstillväxt och en ett par eller några år lång resa mot marginalmålet om 10 procent. Under SME:s prognoshorisont tros utvecklingen gå via 8,6 procent 2018 till 9,5 procent 2019.
Detta tros kombineras med intäktstillväxt på höga 7-10 procent per år, och vinsten per aktie antas som en konsekvens av detta fördubblas från drygt 10 kronor förra året till drygt 15 kronor i år, nästan 20 kronor nästa år och 24 kronor året därpå.
Utdelningen spås dock bara uppgå till knappt en tredjedel av vinsten per aktie under vart och ett av nästkommande tre utdelningstillfällen, vilket gör att direktavkastningen räknat på rådande kurs och årets prognoser ligger på låga 1,4 procent; bland de absolut lägsta bland de svenska largecap-bolagen.
"Vår syn hålls tillbaka av den haltande kassakonverteringsutvecklingen, vilket begränsar synligheten i kassaflöde på medellång sikt och därmed utdelningspotentialen", sade Nordea ifrån apropå detta i en analys den 4 oktober.
Värderingsmässigt konstaterar banken - vars Saab-analytiker är på väg till Saabs sfärsyster SEB - att Saab nu åter handlas i linje med sektorn, efter att ha åtnjutit 10 procents premie (på 2018 års ev/ebitda-estimat) för ett par månader sedan.
Det betecknas som relativt attraktivt givet vinstutsikterna fram till åtminstone 2021-22, men Nordea vill se att Saab blir bättre på att förvandla vinster till kassaflöde innan behåll-rekommendationen överges.
Saabs rapport publiceras klockan 7.30 den 24 oktober. Rapportkonferensen inleds klockan 10.

Alla förväntar sig såklart skördetid från SAAB.

"Omvandla vinst till kassaflöde" låter som en ganska knäpp formulering. Man skulle tycka det borde vara tvärtom???
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 08:42

Jaha, då var vi där igen.

https://www.di.se/nyheter/beslut-om-saa ... an-drojer/

Jag är hedgad t o m mars.

Men det är inget jag behöver pyssla med ännu.

---

Och min känsla om att orderingången såg bra ut var riktig.

https://www.di.se/nyheter/stark-rapport-fran-saab/

Hedgen kunde jag skitit i så länge... men inga sura miner... mitt flyt är försvunnet bara. SAAB upp över 5% mot 440 igen...

Men då blir det ju ny hedge på högre nivå och som löper till midsommar... men inte idag.
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"