Hänsyn till investerarskydd vid aktieköp?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Texasranger

Hänsyn till investerarskydd vid aktieköp?

Inläggav Texasranger » 29 april 2015, 10:29

"I Sverige är investerarskyddet för närvarande 250 000 kronor per kund och institut och täcker 100% upp till detta belopp."

Hur tänker ni här? Har ni era aktier uppdelade på olika institut för att täcka upp så att ni har skydd för alla era aktier eller kör ni all-in på ett institut för smidigheten skull?

Själv tänker jag; varför finns detta skydd? Jo, för att det bedöms finnas en risk för att den kan behövas. Vill man ta denna risk, när man på ett gratis sätt kan "försäkra " sig?

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Hänsyn till investerarskydd vid aktieköp?

Inläggav jeppe » 29 april 2015, 11:37

Texasranger skrev:"I Sverige är investerarskyddet för närvarande 250 000 kronor per kund och institut och täcker 100% upp till detta belopp."

Hur tänker ni här? Har ni era aktier uppdelade på olika institut för att täcka upp så att ni har skydd för alla era aktier eller kör ni all-in på ett institut för smidigheten skull?

Själv tänker jag; varför finns detta skydd? Jo, för att det bedöms finnas en risk för att den kan behövas. Vill man ta denna risk, när man på ett gratis sätt kan "försäkra " sig?

Jag tänker som så att "Om ett finansinstitut har följt regelverket noggrant, ska egentligen inte investerarnas värdepapper riskera att försvinna i samband med en konkurs. Finansinstitut är skyldiga att hålla isär värdepapper som de förvarar för kunders räkning, och sådana som institutet själva äger som en egen investering. Således ska investerarskyddet enbart behöva träda in i de fall som regelbrott har skett före en konkurs inträffar.[1]"
så jag gör ingenting.
"you gotta do what you gotta do"

libertarian

Inläggav libertarian » 29 april 2015, 12:00

Men vadå? Avanza och Nordnet tar ju i princip ingen kreditrisk i sin verksamhet så vad skulle få dom att gå under?

Vad är ni oroliga för egentligen? För att behålla sitt tillstånd måste dom hålla tillgångarna separerade. Jag har svårt att se Hagströmer försöka förskingra dina medel :)
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

http://nothingbutreturn.blogspot.se/ / https://twitter.com/NothingBreturn

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2015, 12:08

Jag har aldrig funderat på frågan måste jag erkänna. Sedan har jag iofs medlen delade mellan Avanza, SKB och Folksam, men av andra skäl.

Avanza och Nordnet tar ju i princip ingen kreditrisk i sin verksamhet så vad skulle få dom att gå under?

En snubbe typ festprissen i Singapore kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barings_Bank
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

libertarian

Inläggav libertarian » 29 april 2015, 12:29

Hehe men samma sak där ju, Avanza sysslar ju inte med trading för egen räkning?

Det enda dom har är väl dom där superbolånen men kreditrisken där får ju anses vara.. nära noll
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 29 april 2015, 12:33

Himmelsblå skrev:Jag har aldrig funderat på frågan måste jag erkänna. Sedan har jag iofs medlen delade mellan Avanza, SKB och Folksam, men av andra skäl.

Avanza och Nordnet tar ju i princip ingen kreditrisk i sin verksamhet så vad skulle få dom att gå under?

En snubbe typ festprissen i Singapore kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barings_Bank

En fin gammal bank Barings (R.I.P:), nyttjad av litterära tungviktare som Phileas Fogg: :)
"All right," said Mr. Fogg; and, turning to the others, he continued: "I have a deposit of twenty thousand at Baring's which I will willingly risk upon it."
"you gotta do what you gotta do"

Texasranger

Inläggav Texasranger » 29 april 2015, 13:00

jeppe skrev:Jag tänker som så att "Om ett finansinstitut har följt regelverket noggrant, ska egentligen inte investerarnas värdepapper riskera att försvinna i samband med en konkurs. Finansinstitut är skyldiga att hålla isär värdepapper som de förvarar för kunders räkning, och sådana som institutet själva äger som en egen investering. Således ska investerarskyddet enbart behöva träda in i de fall som regelbrott har skett före en konkurs inträffar.[1]"
så jag gör ingenting.

Bedömer du risken för detta regelbrott till 0%?

Har investerarskyddet någon gång behövts användas?

libertarian

Inläggav libertarian » 29 april 2015, 14:45

"Varje värdepappersföretag som innehar finansiella instrument som tillhör dess kunder ska vidta lämpliga åtgärder
för att sörja för att kundernas äganderätt till dessa skyddas, särskilt i händelse av värdepappersföretagets insolvens, samt
för att förhindra att en kunds finansiella instrument används för företagets egen räkning, om inte kunden har givit sitt
uttryckliga samtycke till detta."

Enda jag kan tänka mig är att om värdepappersbolaget skulle börja sälja av värdepapper som del i ett brottsligt förfarande och samtidigt blir insolvent

Horizon

Inläggav Horizon » 29 april 2015, 21:34

Libertarian, kan du inte ta och fixa din signatur. Mina ögon blöder. :D
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

libertarian

Inläggav libertarian » 30 april 2015, 08:30

Horizon skrev:Libertarian, kan du inte ta och fixa din signatur. Mina ögon blöder. :D

There is only so much i can do :mrgreen:

Horizon

Inläggav Horizon » 30 april 2015, 09:21

libertarian skrev:
Horizon skrev:Libertarian, kan du inte ta och fixa din signatur. Mina ögon blöder. :D

There is only so much i can do :mrgreen:

Tack! :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

libertarian

Inläggav libertarian » 16 maj 2015, 15:55

Det här blir inget fullständigt svar men ett försök till ett hyfsat svar. Tänker att någon eventuellt ramlar över den här tråden i framtiden så..

Placerar du hos värdepappersbolag som inte tar någon kreditrisk i verksamheten som t.ex. Avanza har investerarskyddet teoretiskt ingen betydelse. Av 2:1 VpmL framgår att bolagen som mottager och förvarar värdepapper åt kund med redovisningsskyldighet vilket innefattar en skyldighet att hålla dina tillgångar separerade i enlighet med Redovisningslagen, detta betyder att om dom går i konkurs bör dina pengar gå att avskilja från konkursboet. Problemet är ju på det praktiska planet att du eventuellt måste vänta ett tag på uppteckningen. Ett annat problem är att du kan råka ut för ett brottsligt förfarande där sammanblandning sker, men samtidigt, sannolikheten för att Hagströmer ska springa iväg med dina 100k Ericson aktier bedömer jag som minimal. En kul grej är dock att även en tjuv som snor pengar innehar dom med redovisningsskyldighet så det behöver inte vara kört där heller.

Så nej, placerar du i en respekterad aktör utan kreditrisk i verksamheten är investerarskydd inget jag skulle ta hänsyn till.

Texasranger

Inläggav Texasranger » 18 maj 2015, 21:24

Nu har jag öppnat konto på Avanza. Jag kommer nu att dela upp mina inköp så att investerarskyddet täcker båda depåerna.

Kalla mig paranoid, men det är pengar som var jävligt jobbiga att samla ihop och om det tar tio minuter att öppna en ny depå och få en "gratis försäkring" för dessa pengar så kan jag ta att folk tycker att jag är paranoid.

Bara jag som är så här :lol: ?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 20 maj 2015, 06:42

Bolag som Avanza och Nordnet har ett förvaltarkonto hos VPC där kundernas värdepapper ligger, till det har de ett depåsystem som förtäljer vilka värdepapper som hör till vilken depå/kund. Ett skäl att det inte är balans är att en kund lånat ut aktier, men då finns det avtal om värdepapperslån - och det görs sannolikt en bokning av det i depåsystemet. Balansen stäms av dagligen. Risken att bolaget skulle stjäla eller låna värdepapper från kunderna är väldigt liten, det skulle krävas en väldig insats, flera personers godkännande genom knapptryckningar för att göra det - och flera personers tystnad (från dag 1) för att upprätthålla en obalans.

Detsamma när det gäller inlåning (cash) så måste det finnas en balans mellan vad som bokas på kundernas konton och vad som finns på något dedikerat konto. En obalans blir väldigt komplicerad att hålla sig med även om någon enskild har uppsåt att stjäla pengar.

Bolag som Avanza och Nordnet finansierar sin utlåning med inlåning. Jag gissar att de har ett väldigt stort överskott på inlåning. Detta gör att de tar väldigt liten likviditetsrisk i verksamheten - men också att deras räntemarginal blir förhållandevis hög jämfört med affärsbankerna. Låna upp till noll och låna ut för 1-5 % är en inte oväntat en ganska bra affär. Större lån säkerställs alltid delvis med likvida värdepapper som man automatiskt säljer om kunden blir överbelånad.

Totalt sett väldigt låg risk.

Texasranger

Inläggav Texasranger » 26 september 2017, 11:04

Nordnet kör med bolån. Vad finns där för garantier att de inte utökar verksamheten (risken) med något annat?

Jag behåller foliehatten på och öppnar upp ännu ett konto hos annat institut. Synd bara det är så mycket dyrare med courtage hos andra aktörer, men det är priset man får betala när man är paranoid :D

Har skapat ett kalkylark med inhämtning av kurser via Google finance så att jag kan hålla koll på mina olila depåer.

Återgå till "Aktier"