Fenix Outdoor

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Fenix Outdoor

Inläggav Himmelsblå » 16 april 2015, 11:44

Tillväxten har ju varit smått fenomenal genom uppköp m m

2012 tjänade man 11,67 per aktie, 2014 var siffran 18,28 (enligt DI, 22 spänn enligt Avanza).

Kursen har såklart rusat... men PE på 18,9 för 2014 (enligt Avanza), dvs lägre än Clas Ohlsson...

Utdelningen medioker och under 1%... men med den vinsten skulle den kunna öka egentligen. Man verkar i stort sett skuldfri (enligt DI)

Någon som har öga på Fenix nuförtiden?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Gråben

Re: Fenix Outdoor

Inläggav Gråben » 17 april 2015, 22:53

Tänkte lite på Fenix nu i vintras och gjorde en liten tramsvärdering. Hur många jackor från Fjällräven såg jag i gallerian där jag bor, och hur min egen garderob ser ut. Såg lovande ut. Har inte köpt aktien men skulle inte ha något emot den.

Hur trendkänsligt är Fenix?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 april 2015, 16:30

Hur trendkänsligt är Fenix?

Fenix är ju så mycket mer än kläder och Naturkompaniet idag. Har man inte växt främst av att köpa upp tillverkningsbolag??? Annars är väl fjällrävens kläder de minst trendkänsliga man kan tänka sig?? Tidlösa tingestar som andas Life-style mer än Fashion?

Jag blir osäker nu men tänker dyka ner i det vid nästa fredagsfylla... :D PE-talet är ju otroligt lockande om man tittar historiskt. Å andra sidan, man växer med förvätv, och marknaden gör nog bedömningen att man tar det lugnt på den fronten framöver.

Men jag vill se Naturkompaniet rullas ut i Europa, jag gillar deras affärer! :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 april 2015, 20:42

Jag har inte gjort hemläxan, men den är knepig. Nuvarande Fenix är inte gamla Fenix ser ni. I och med att man växt organiskt kan man liksom inte bara räkna bakåt på tillväxten och få ett estimat.

En annan framtidsfråga är ju vad man kan tro om utdelningen framåt. Skall man inte dela ut, jaha, då får vi luska ut vad man skall ha alla vinstpengar till. Finns där stora hål i form av lån? Eller laddar man för nya uppköp?

Det låga PE är ett mysterium som tarvar en förklaring hursomhelst.

Än har jag bara frågor, får be om att få återkomma.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2015, 14:07

Det är många turer och det nya Fenix är inte helt lätt att tränga sig in i.

Här en början i alla fall:

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... fenix.html

Att man nu kör handeln som ett dotterbolag där man äger 60% gillar jag. Det är alltså tre butikskedjor man gifter samman. Sverige, Finland (?) och Tyskland. Det där är muskler nog att erövra Europa och världen! :) Men skall man knoppa av denna potentiella tillväxtraket... var hamnar den då?

Och många andra turer, inte minst finansiella. Man verkar ha blivit ett Schweiziskt bolag? Kör i euro nu?

Vilken röra för en stackars amatör!!

Nå, det är uppenbart att idag växer Brands (Fjällräven, Primus m. m.) men inte Retails. Och kanske det är bra för Retails att stå på egna ben. Det som står i analysen att det är Brands som går bra, och inte Retails, kan ju bero på att Retails är "slav" under Brands.

Skall man köpa Fenix idag, skall man nog inse att man skall glömma Naturkompaniet m. m. Fenix blir ett tillverkande bolag.

Synd att det hela är så klöddigt! Antag att Retails avskiljs och börjar pressa sina inköpskostnader... var hamnar marginalerna då? Hos Retails eller Brands???

Kanske är det alla frågetecken som håller PE på så pass låg nivå?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 maj 2015, 15:46

Här en kvartalsrapport som fick marknaden att surna till lite.

Jag är fortfarande inte klok på Fenix och jag vet ännu inte hur fusionen och alla strukturaffärer påverkar. Men tittar man historiskt är Q3 bästa kvartal, kan vara pga att så mycket i klädsortimentet är bra vinterkläder... annars borde man ju ha sommaren som huvudsäsong. Q2 bästa kvartal alltså, för det är kanske då man köper utrsutning för friluftsliv... men så är det inte.

Här siffror för gamla och nya Fenix (enl. DI - fallande årtal):

Q1: 4,84 3,21 3,28 3,16 2,83 1,63
Q2: 0,92 1,73 1,58 1,82 1,39 1,40
Q3: 12,64 8,35 9,68 6,78 5,22 3,48 3,43
Q4: -0,43 0,49 0,93 2,50 0,84 1,44

0,25 euro alltså för Q1 2015. Typiskt tjänar man tre ggr så mycket Q3 medan mest fickpengar de andra kvartalen. Då går vi mot årsvinst på lite drygt en euro, säg 10 spänn. Då får vi helt andra nyckeltal.

Men frågan är om man kan lita på siffrorna på DI...

Men det var ett dåligt Q1!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 maj 2015, 18:24

Denna från i fredags...

Enligt databasen Factset väntas Fenix Outdoor i år rapportera intäkter på motsvarande knappt 4,1 miljarder kronor, innebärande en tillväxt på 81 procent. Globetrotter-affären väntas fortfarande vara nominellt positiv för rörelseresultatet även om marginalen späds ut kraftigt. Rörelseresultatet spås öka 10 procent till 355 Mkr vilket ger en marginal på 8,7 procent, ned från fjolårets 14,3. Vinsten per aktie spås landa på 20,54 kronor (2,20 euro).

Enligt detta estimat är PE2015 = 18,2. Det är fasen inte mycket för ett företag som växer så det knakar. Förvisso främst förvärv men...

Men jag lurar på att köpa till lite Fenix som ett långt innehav... Låg likviditet = volatil kurs. Lite Skånemöllan över det alltså... frågan är vilken kurs man skall försöka plocka upp den till?

Toppen är galna 475 SEK från 13:e feb i år. I oktober förra året stod den i ca 300 vilket ju är svinbilligt och under PE2015=15. Tror ej vi får se 300 igen om inte börsen kraschar totalt. Tvärtom tycker jag jämfört med Avanza att man bör kunna plocka upp runt dessa kurser, sedan är det ju inte illa om det blir lite billigare... :wink:

Allt sammantaget känns p/e 15 på nästa års vinst som en rimlig värdering och vi stannar vid en neutral rekommendation på Fenix Outdoor. Bra bolag – svajig aktie.

De nämner ett estimat på 24,19 för 2016 vilket skulle förutsätta ökade marginaler (förmodligen i tyska butikskedjan Globetrotter). De rekar neutral på det... är inte Fenix värd ett högre PE??
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 maj 2015, 11:42

Jag hugger i på Fenix. Jag tror att Brands och Retail var för sig, vilket ju är planen, är värda mer än tillsammans i dagens Fenix. Jag tror heller inte man sitter nöjd, man har ett urstarkt kassaflöde med bra vinst, det finns lägen för fler uppköp. Eller?

Skulle nu Brands och Retail dela på sig så vet man ju inte hur den affären kommer att se ut... men i alla fall. Ett skott i mörkret är detta möjligen, men kursen är faktiskt billigt tycker jag för kvalitet med tillväxtmöjligheter.

Usch, jag ångrar mig redan... :wink: Och då har inte köpet gått igenom än...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 maj 2017, 14:25

Jag sålde med vinst när firman flyttade till Schweiz. Brist på info och svår att bevaka tyckte jag...

...jag minns att Solna rekade denna aktie en gång i tiden... sedan dess har den tiodubblat i värde! :)

Fasen att man inte vågade hålla i den mer... let your Winners fly.... :)

Fenix Outdoor nu på 870 SEK

Detta om detta, lärdomar finns att dras.... utan att vilja sätta dit Solna så tror jag han sålde, med mycket god vinst, redan på ca 150???

Kul aktie.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 maj 2017, 11:17

Toppen är galna 475 SEK från 13:e feb i år (2015)

Fenix nu på 950... och köprek från Avanza....

Snacka om att loosa ut... :D
- ordspråk från England

swarre

Inläggav swarre » 15 maj 2017, 10:20

Det här kan mycket väl vara den tråkigaste tråden (och bumpen!) på hele PoP, för oss som kikade men avstod köp i samma veva som Solna rekade Fenix. :bom:

Återgå till "Aktier"