Vad händer med H&M ?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Vad händer med H&M ?

Inläggav Himmelsblå » 15 december 2017, 11:05

Nu sitter jag och funderar hur jag skall göra.

Jag har ju envetet satsat på uppgång och bränt ganska mycket på leaps call.

Inte ens min fina 8L210 ser kul ut just nu.

Jag tackar försynen att jag förlängde hedgen i onsdags inför säljsiffrorna. Nu hade jag ju kvar min 7X190 och den blev ju värd pengar som jag kunde realisera under dagen.

Ändå är jag inte glad... inte fasen tjänar jag några småslantar på HM, tvärtom äter detta häcklopp i plånboken då leaps och calls kostar pengar. Tröskandet nedåt gör att mina leaps hamnar långt OTM och då fegar jag på mina covered calls.

Men efter regn kommer sol. Jag tror dock verkligen inte att HM går över 200 igen innan sommaren, då skall jag äta upp mitt tangentbord.

Jag får fundera över min marknadssyn och strategi. Detta är mest bara frustrerande.

Utan hedge hade det varit katastrof.... skönt att ha försäkring när huset brinner, men ingen försäkring täcker ju alla kostnader så...

HMB8L190 @ 6,50 - 7,20 .... om jag nu envetet skall hålla på och satsa på uppgång. Tveksamt dock...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 december 2017, 11:20

Himmelsblå skrev:Nu sitter jag och funderar hur jag skall göra.

Jag har ju envetet satsat på uppgång och bränt ganska mycket på leaps call.

Inte ens min fina 8L210 ser kul ut just nu.

Jag tackar försynen att jag förlängde hedgen i onsdags inför säljsiffrorna. Nu hade jag ju kvar min 7X190 och den blev ju värd pengar som jag kunde realisera under dagen.

Ändå är jag inte glad... inte fasen tjänar jag några småslantar på HM, tvärtom äter detta häcklopp i plånboken då leaps och calls kostar pengar. Tröskandet nedåt gör att mina leaps hamnar långt OTM och då fegar jag på mina covered calls.

Men efter regn kommer sol. Jag tror dock verkligen inte att HM går över 200 igen innan sommaren, då skall jag äta upp mitt tangentbord.

Jag får fundera över min marknadssyn och strategi. Detta är mest bara frustrerande.

Utan hedge hade det varit katastrof.... skönt att ha försäkring när huset brinner, men ingen försäkring täcker ju alla kostnader så...

Tråkigt. Som du säger är det skönt med hedge, men viktigt påpekande är att den inte är gratis. I dagsläget ska man nog vara lite försiktig med att köpa hedge som går över utdelningarna eftersom man inte kan vara helt tvärsäker på att de behåller utdelningen på samma nivå. Man bör ha det med i beräkningarna när man köper sig en position. Visserligen är optioner även i HM med långa löptider rätt billiga. Jag har tidigare påpekat köpt en strut eller smal vagga är en bra investering med så låga optionspriser. Om man haft ett 1-2 årsperspektiv så har man gjort en bra affär då vinsten med råge överstigit investeringskostnaden.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 15 december 2017, 11:22

Poseidon..
Risken att HM står still och stampar på 170 kr under hela löptiden fram till och med mars månad får nog anses minimal. Visar rapporten i januari att HM är ett sjunkande skepp så får vi nog se ett ras på 10-20% till. Skulle däremot rapporten visa på god kostnadskontroll och besked om att man håller kvar utdelningen på nuvarande nivå så får man se det som ett styrketecken och att ledningen menar allvar i att man tror på framtiden.

Företaget står inför nedgång i procent liknande efter millenniumskiftet (60,4%).
Aktuell nedgångsfas (mer utdragen) från mars 2015 (54,2%).
Kollar man grafen tekniskt, är mer nedsida fullt möjlig, storhetstiden är i gungning..
Graf i månadsupplösning
hmtw1215.PNG
hmtw1215.PNG (246.89 KiB) Visad 358 gånger

aromata

Inläggav aromata » 15 december 2017, 12:44

Går inte spanska Zara bra? Vad gör de i såfall som inte HM gör? Den jämförelsen är väl relevant, eller?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 december 2017, 12:50

Snygg graf MG. Jag som inte är tekniker tycker mig se en långsiktig positiv trend?

Nu när alla tvivlar på HM så kan det vara ett bra köpläge fundamentalt. Ingen förutom möjligtvis ledningen inom HM vet något om framtiden för HM. Den som köpte in sig i början på 2000 talet och fångade kniven gjorde en extremt bra affär fram till 2015. Den som köpte pga FA eller TA signaler gjorde bra affärer.

För att inte bränna sig på HM aktien bör man antingen köpa in sig med lagom mängd aktier i en bred portfölj eller använda optioner som skydd i fall man vill kliva in tungt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 december 2017, 13:00

aromata skrev:Går inte spanska Zara bra? Vad gör de i såfall som inte HM gör? Den jämförelsen är väl relevant, eller?

Jo, det är en relevant jämförelse.

Framtidstro är en faktor, och förtroende för e-handelssatsningar en annan.

Inditex PE är nästan dubbla mot HM i skrivande stund. Men deras vinst har ju inte stagnerat på samma sätt som HM och frågan är ju kanske inte så mycket varför Inditex inte stagnerar utan varför HM gör det.

Men båda stänger butiker för att gå mot e-handel.

Men exakt vad HM gör fel och Inditex gör rätt vet jag inte.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 15 december 2017, 14:18

Poseidon..
Snygg graf MG. Jag som inte är tekniker tycker mig se en långsiktig positiv trend?

Nu när alla tvivlar på HM så kan det vara ett bra köpläge fundamentalt. Ingen förutom möjligtvis ledningen inom HM vet något om framtiden för HM. Den som köpte in sig i början på 2000 talet och fångade kniven gjorde en extremt bra affär fram till 2015. Den som köpte pga FA eller TA signaler gjorde bra affärer.

För att inte bränna sig på HM aktien bör man antingen köpa in sig med lagom mängd aktier i en bred portfölj eller använda optioner som skydd i fall man vill kliva in tungt.

aromata..
Går inte spanska Zara bra? Vad gör de i såfall som inte HM gör? Den jämförelsen är väl relevant, eller?

Trenden i HM är långsiktigt positiv, ännu.. en bit nedsida för att den skall brytas. 20 års medelvärde ligger på ca 175kr
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (250.25 KiB) Visad 307 gånger

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 15 december 2017, 15:16

Utgår man från månadsstängning mars-2000 och priskanalssvängningar med 20 månaders medelvärde, borde dagens nivå ca 175kr vara viktig nivå.. Om röd fet linje som månadsnivå idag ca 135kr markerar, är det illa om den btyts men tekniskt fullt möjligt på sikt.. om den fundamenta trenden fortsätter och ballar ur...
Alltså kanaler kan utformas efter vad man matar in, den här visade är trendmässigt logisk..
HMPRISKANALTREND1715.PNG
HMPRISKANALTREND1715.PNG (120.36 KiB) Visad 299 gånger

aromata

Inläggav aromata » 15 december 2017, 15:25

morfarGinkgo, kul att du lägger ut och kommenterar din tekniska analys, i realtid. Då kan alla få inblick i hur man kan resonera runt TA.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 15 december 2017, 16:47

MorfarGinkos tekniska analys gav verkligen perspektiv på HM.

Men här ett annat sätt att se på saken med hjälp av produktlivscykeln. Den finns hela tiden fast vi tänker kanske inte så mycket på den fast den är belyst här. I detta fall är det försäljningen i fysisk butik (snabbköp) av nya konfektionsplagg. Alla produkter m m har ju sin start, mognad och avslutning.

Bild

Hur är det nu? HM har också öppnat försäljning via näthandel vilket ju skulle kunna ses som en ny produktlivscykel. Det verkar ju som inget utanför HM vet hur försäljningen utvecklas i de olika kanalerna. Men torde inte HM drabbas mer än många andra. Man har varit duktig på fysisk närvaro men när den nu inte längre är fysisk då når ju alla kedjor ut på samma sätt.

Det som inte nämns överhuvudtaget är försäljningen av begagnade kläder. Ökar inte den. Här en gammal sak som då visade en minskning på 9 % av försäljningen av nya kläder några år fram till 2013:
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... i-Sverige/

Hur det ser ut globalt med aktuell data vet jag inte men här en äldre graf där export av begagnade kläder beskrivs.
Bild

volla

Inläggav volla » 16 december 2017, 19:11

Inte varit inne här på ett tag. Många intressanta inlägg har gjorts ser jag. MG, dina grafer är väldigt uppskattade och ger ytterligare en dimension som onekligen ger utrymme för mer nyanserad reflektion kring hur man ska se på bolaget.

Utifrån min lilla horisont förefaller det vara hög tid för ledningen att se över problematiken kring denna destruktiva (?) öppning av nya butiker i en strukturell förändring. Man borde väl stänga ner de sämre och ta det lite lugnt med den här hysteriska butiksöppningsstrategin? Sen bara måste de få till en fullkomligt mästerlig hantering av e-handeln i relation till butikerna i hybridvarianter eller whatever.

Så var det kassan då som sinar snabbt. Snart dags låna pengar för att kunna dela ut pengar...

Jag hoppar över till den andra HM tråden kring lite optionstankar de båda HM trådarna går litegrann in i varandra nu men det är bara trevligt att vi är många som vill diskutera bolaget ur en massa olika synvinklar. :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 januari 2018, 17:38

ojojojoj.... nu är det två grejer på kort tid.

https://www.expressen.se/kultur/jonas-g ... anka-bort/

Kommer ni ihåg den där om "dog-fight" tidigare? Den tabben fattar jag... och visst kan det vara så att man kan missa även denna, även om jag tycker det verkar konstigt.

Har man ingen kvalitetssäkring på HM?

En gång är okej eller ingen gång. Två gånger är en massa gånger för ofta...

Det är inte gamla HM!
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"