Fortum

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Texasranger

Inläggav Texasranger » 22 februari 2014, 00:56

Texasranger skrev:Köper igen!

Kursen ligger nu på 13,52 €.
1 € = 8.65.

Förhoppningsvis kommer euron stärkas mot kronan när det åter blir ordningn i euro-zonen.

På rullande tolv månader ligger nu vinsten per aktie på 1,38 € vilket skulle ge ett p/e-tal på 9,8. Utgår man från att man delar ut halva vinsten (som föregående år) så ligger direktavkastningen på 5,1%.

Ser aningen mer ansträngt ut idag. Sjunkande vinster spås (ex. försäljning av elnät).

Kurs: 17,9 €
1 €= 8,97

I samband med Fortums delårsrapport meddelade bolaget att det övervägde en avyttring av samtliga nordiska elnät. Officiellt var det en följd av en strategiomläggning, där bolaget i stället vill lägga krutet på produktion och försäljning av elektricitet med låg utsläppsprofil.

Jag gillar inte detta alls. Jag tyckte om tanken med att äga elnätet vilken tillgång - vilken kassako! Produktion av elektricitet i Ryssland står inte i pressmeddelandet men det är här som jag förstår att bolaget nu satsar på som tillväxt? Usch, jag gillar inte alls Ryssland ur ett investeringsperspektiv. Det var inte länge sedan Tele 2 åkte ut med huvudet före.

Kanske börjar det bli dags att kliva ur sin position i Fortum nu? Vi har varit med på en fin resa kursmässigt sedan vi skrev i tråden sist.

Samtidigt sitter jag med en YoC på nästan 8-9% (tack var starkare euro) och på prognoserna (4-traders) ser det ut som utdelningen kommer ligga någerlunda stilla kring 1 euro även kommande år. Vilket är trevligt! Dock är detta en rätt ansträngande del av vinsten man delar ut.

Hur tänker ni nu?

Texasranger

Inläggav Texasranger » 2 mars 2014, 16:50

Texasranger skrev:Usch, jag gillar inte alls Ryssland ur ett investeringsperspektiv. Det var inte länge sedan Tele 2 åkte ut med huvudet före.

Kanske börjar det bli dags att kliva ur sin position i Fortum nu? Vi har varit med på en fin resa kursmässigt sedan vi skrev i tråden sist.

Jag skulle klivit ur när jag skrev inlägget. Imorn kan det bära ner för fortum pga Ukraina-situationen. Nej investeringar ska man hålla bort från Ryssland.

select

Inläggav select » 2 mars 2014, 20:42

Texasranger skrev:
Texasranger skrev:Usch, jag gillar inte alls Ryssland ur ett investeringsperspektiv. Det var inte länge sedan Tele 2 åkte ut med huvudet före.

Jag skulle klivit ur när jag skrev inlägget. Imorn kan det bära ner för fortum pga Ukraina-situationen. Nej investeringar ska man hålla bort från Ryssland.

Gått i samma tankar idag, dock kommer jag nog avvakta och se vad som händer.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 3 mars 2014, 00:17

Texasranger skrev:Nej investeringar ska man hålla bort från Ryssland.

Det har jag sagt så länge Putin suttit vid makten, med motiveringen alarmerande hög politisk risk. Invasionen av Ukraina är bara ytterligare en i raden av totalitära, riskfyllda och oberäkneliga saker den mannen hittat på, och folket stödjer honom dessutom.

Jag vill inte investera i Ryssland, sannolikt inte åka dit - och inte heller göra affärer med dem. Jag värderar nattsömnen för mycket.

Freddie K

Inläggav Freddie K » 10 mars 2014, 08:00

Texasranger skrev:

Jupp sålt av mitt nu.
Skall hålla mig borta från länder med politisk risk fortsättningsvis.

Användarvisningsbild
jeppe

Backar 7 % idag

Inläggav jeppe » 9 april 2014, 20:09

Fortum aktien backar 7 % idag!
Man säljer elnäts- och värmeverksamheten i Norge.
Lite väl hård reaktion från marknaden kan jag tycka :shock:

Användarvisningsbild
AnnaDi

Inläggav AnnaDi » 9 april 2014, 23:13

De handlades exkl 1.1 EUR utdelning idag, därav nedgången.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 10 april 2014, 16:56

Jag köpte idag en lika stor skvätt Fortum som jag sedan tidigare har TeliaSonera till min portfölj. I det närmaste uteslutande finansierat med billiga lån. Efter utdelning så slipper jag kvitta källskatt i nästa års deklaration tänkte jag. Med 7,1% framåtblickande direktavkastningen höjer jag snittet i portföljen, som alltså tidigare låg något över 6% (TLSN). Steady as she goes. Får se om det blir några mer köp i år. Tveksamt. Kanske något papper till om bra tillfälle ges.

select

Inläggav select » 11 april 2014, 19:33

Solnamannen skrev:Jag köpte idag en lika stor skvätt Fortum som jag sedan tidigare har TeliaSonera till min portfölj. I det närmaste uteslutande finansierat med billiga lån. Efter utdelning så slipper jag kvitta källskatt i nästa års deklaration tänkte jag. Med 7,1% framåtblickande direktavkastningen höjer jag snittet i portföljen, som alltså tidigare låg något över 6% (TLSN). Steady as she goes. Får se om det blir några mer köp i år. Tveksamt. Kanske något papper till om bra tillfälle ges.

Vilka papper tittar du på?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 11 april 2014, 20:29

select skrev:Vilka papper tittar du på?

Hade jag inte redan haft H&M i min IPS hade det varit en kandidat. Skulle jag köpa något mer idag skulle jag nog köpa Swedish Match. ICA Gruppen känns möjligen som en annan långsiktig kandidat med denna strategi. Statoil?

select

Inläggav select » 22 april 2014, 17:13

Trillade in en trevlig utdelning igår! :)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 april 2014, 18:17

Select: jag ska säga att jag uteslutit SWMA efter att ha läst in mig ganska noggrant under påskhelgen. Resultat och balansräkning ser för all del OK ut, men ser man till kassaflöden från den löpande verksamheten så är den fallande. SWMA pratar mycket om ett "premiumsnussegment" som man totalt dominerar i Sverige, vilket också står för en enormt stor del av resutatet/kassaflödet. Dessvärre växer det inte, utan man tappar marknadsandelar till ett lågprissegment som SWMA troligen blundar lite för mycket för. Man vill inte gå in där själv för att kanibalisera på sina "premiummärken". Sedan måste jag säga att jag saknar resultat av 10-15 års prat om att lansera snus i stor skala på nya marknaden. Det verkar gå sådär. Tuggtobak ger jag inte mycket för, och det backar kategoriskt i USA.

Jag läste dock också in mig på ICA gruppen, och det ser betydligt mer smakligt ut. Säljer av en del trista verksamheter, utvecklar ICA banken och Curera med bra tillväxt och kan nog växa snabbare än marknaden genom att ta marknadsandelar av Coop. Till det så har man möjligen bästa läget för så kallade "matkassar". Det känns lite som en trygg, Buffetliknande investering. Sedan är frågan vad man ska betala. Jag tror inte 200-210 kr är övervärde, men här kan man nog göra ett klipp i någon sättning framöver. Jag håller ögonen på ICA, och kliver på om bättre tillfälle ges.

Texasranger

Inläggav Texasranger » 26 april 2014, 22:32

Solnamannen skrev:Jag vill inte investera i Ryssland, sannolikt inte åka dit - och inte heller göra affärer med dem. Jag värderar nattsömnen för mycket.

Och ändå köper du fler Fortum-aktier?

Fortum ser tillväxten i rysk elproduktion. Deras ryss-satsning står för ungefär hälften av deras samlade investeringarna. De ryska tillgångarna var upptagna i balansräkningen till motsvarande drygt 4 euro per aktie.

Blä. Jag funderar på Hafslund istället (Hafslund som också är ett intressebolag för Fortum :D)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 27 april 2014, 08:58

Texas, jag vet - det är tveklöst ett orosmoln. Inte minst nu ser det självklart ganska riskfyllt ut. Å andra sidan finns det rimligen skäl till att vinst och utdelning värderas lågt i Fortum. Det är från min sidan en kalkylerad risk.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 april 2014, 07:23

Min "high leverage, low BETA"-portfölj, bestående av Fortum och TeliaSonera "tuffar på"; från 1/4 till 29/4 stängning har det sysselsatta kapitalet ökat med 553 %.

Återgå till "Aktier"