Fortum

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Texasranger

Inläggav Texasranger » 17 november 2012, 13:11

Köper igen!

Kursen ligger nu på 13,52 €.
1 € = 8.65.

Förhoppningsvis kommer euron stärkas mot kronan när det åter blir ordningn i euro-zonen.

På rullande tolv månader ligger nu vinsten per aktie på 1,38 € vilket skulle ge ett p/e-tal på 9,8. Utgår man från att man delar ut halva vinsten (som föregående år) så ligger direktavkastningen på 5,1%.

Jag ser fram emot höjda elpriser :wink:

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 17 november 2012, 16:11

Min bror rådfrågade mig om ett innehav i just Fortum häromdagen, eftersom det var på min inrådan han köpte en skvätt till "pensionsportföljen" för några år sedan. "Vad är det som har hänt?!" undrade han då han konstaterade att innehavet tappat 25% av sitt värde. Jag har inte haft tid och möjlighet att följa med lika bra senaste tiden, utan satte mig och började läsa. Förklaringen ligger i två faktorer som inte har något med bolaget som sådant att göra, eller som bolaget kan påverka: lägre elpriser och 15-17% lägre euro/starkare krona (vi har ju SEK-glasögon på oss). Sett i euro är nedgången inte alls lika dramatisk. Jag ser inte euroexponeringen i Fortum som ett problem för en svensk pensionssparare, tvärtom ser jag det som en sund riskspridning.

Fortum som sådant är samma bolag som tidigare, och är (som redan nämnts) förvånansvärt lågt värderat med tanke på den trygga, höga utdelningen i vår lågräntemiljö och ständiga jakt på "high yield". En spekulation i att framtidens elpriser kommer vara högre än dagens nivåer känns i det närmaste riskfri även om jag inte på något sätt förväntar mig något paradigmskifte och dramatiskt stigande energipriser. Euron däremot tror jag kostar under nio kronor också på längre sikt.

Att som nordisk investerare inte ha en skvätt Fortum i en långsiktig diversifierad portfölj vore dumt? Släng in Statoil också för all del. Tänk på att det dras 15% källskatt på båda bolagen, vilket gör att det blir dubbelbeskattning om man köper via IPS eller ISK.

antevante

Inläggav antevante » 17 november 2012, 17:17

Solnamannen skrev:Tänk på att det dras 15% källskatt på båda bolagen, vilket gör att det blir dubbelbeskattning om man köper via IPS eller ISK.

Oops. Då är jag dubbelbeskattad. Vad fanken är källskatt för något?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 17 november 2012, 19:38

antevante skrev:Oops. Då är jag dubbelbeskattad. Vad fanken är källskatt för något?

Det innebär att finska staten (när det gäller Fortum) tar 15% av utdelningen i skatt. Detta kan du kvitta i deklarationen i en vanlig depå. Jag har förstått att din bank löser detta om du har kapitalförsäkring (jag har inte full koll, har ingen kapitalförsäkring), men att du är "blåst" när det gäller IPS och ISK.

Du betalar alltså inte mindre schablonskatt i din IPS eller ISK bara för att du äger Fortum - men får ändå betala 15% skatt på utdelningen.

I fallet med ISK, som genererar ett schablonbelopp i rutan för "inkomst av kapital" borde det vara enkelt att bara dra av det, men det är tydligen inte tillåtet.

Festivus

Inläggav Festivus » 18 november 2012, 17:43

Solnamannen skrev:
antevante skrev:Oops. Då är jag dubbelbeskattad. Vad fanken är källskatt för något?

Det innebär att finska staten (när det gäller Fortum) tar 15% av utdelningen i skatt. Detta kan du kvitta i deklarationen i en vanlig depå. Jag har förstått att din bank löser detta om du har kapitalförsäkring (jag har inte full koll, har ingen kapitalförsäkring), men att du är "blåst" när det gäller IPS och ISK.

Du betalar alltså inte mindre schablonskatt i din IPS eller ISK bara för att du äger Fortum - men får ändå betala 15% skatt på utdelningen.

I fallet med ISK, som genererar ett schablonbelopp i rutan för "inkomst av kapital" borde det vara enkelt att bara dra av det, men det är tydligen inte tillåtet.

Det är tillåtet.
Du har rätt att kvitta den utländska källskatten på utdelningar mot schablonskatten på investeringssparkontot.

Skillnaden mot KF är att det sker automatiskt i KF men för en ISK får du göra det själv i deklarationen.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 18 november 2012, 18:17

Festivus
OK! Det rådde oklarhet kring detta då jag fick info på jobbet om ISK. Lite hafsverk. Till exempel rådde också oklarhet månaderna innan kontot skulle dra igång vad som skulle ske om bolag delade ut värdepapper som inte är godkända att ha i en ISK (ex tecningsrätter). Lappa och laga.

Det är dock väldigt logiskt att man kan kvitta källskatten i sin deklaration.
Senast redigerad av 1 Solnamannen, redigerad totalt 19 gånger.

RMgX

Inläggav RMgX » 19 november 2012, 09:02

Jag tror också att fler har blivit mer skeptiska till Fortums satsningar i Ryssland som verkar ge en dålig avkastning. Under ett antal år kommer man också ha en hel del i investeringsbehov vilket ökar skuldsättningen eller minskar utdelningen. Jag tycker dock Fortum ser ut som ett av de mer hälsosamma kraftbolagen i Europa och är glad över nedgången då det gör det billigare att köpa mer.
Jag skulle inte bli helt förvånad om utdelningen sänks om det blir några milda blöta vintrar men det kommer då ske från en mycket hög nivå i förhållande till nuvarande pris.

antevante

Inläggav antevante » 20 november 2012, 08:55

Stort tack för hjälpen

Marcus

Inläggav Marcus » 20 november 2012, 17:03

Enligt Avanza så tar det dem 3 år att ordna med 15% skatt till Finnarna:
Läs:

--------------
Hej!

Den utländska källskatten för utdelning är 15% för finska bolag. Vi avser att återbetala hela summan för alla våra försäkringskunder i den mån vi får göra avräkning för detta. Ledtiden för återbetalningen är 3 år. Anledningen till detta är att den utländska källskatten som betalats under 2012 får vi göra avräkning för mot avkastningsskatten som betalas år 2013, detta deklarerar vi för år 2014 och vi behöver sedan invänta slutskattebeskedet som kommer i slutet på året. Vi har alltså möjlighet att återbetala utländsk källskatt betalad under 2012 först i början på år 2015.

Har man aktierna i ett investeringssparkonto så behöver man söka avräkningen själv när man deklarerar. Läs om detta på denna länk:

http://www.skatteverket.se/privat/blank ... 06556.html

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank

Silberfuchs

Inläggav Silberfuchs » 6 mars 2013, 21:16

Vattenfall meddelade idag att de planerar att minska sin personal med 2500 anställda i Europa samt göra andra nedskärningar. De skyller på försämrad lönsamhet på grund av en förändrad energimarknad där det råder överskott på el. Eon gick tidigare i år ut med liknande besked. Hur drabbat är Fortum av allt detta? Står de bättre rustade än sina konkurrenter? Bokslutet för 2012 med resultatet för sista kvartalet vill jag minnas var hyggligt.

Användarvisningsbild
AnnaDi

Inläggav AnnaDi » 18 april 2013, 13:36

Det blev en rejäl smäll för Fortum i när Europaparlamentet sade nej till höjda priser på utsläppsrätter (måhända för att gynna Tysklands övergång till kolkraft?), ned 7.5% i förrgår.
Efter 1 € i utdelning är står Fortum nu i 13.7 €.
Billigt trots allt, tycker jag.

Användarvisningsbild
AnnaDi

Inläggav AnnaDi » 18 april 2013, 16:46

Köpte på 13.64 €.
Skakigt nu men jag är långsiktig.

select

Inläggav select » 18 april 2013, 18:18

Funderar med på att köpa, kommer ju in en hel del friska kronor i morgon(utdelningen?). Tyvärr har jag ju ganska stor slagsida mot Fortum redan som det är.

Kommer Fortum tjäna mindre pengar nu?
Om jag förstått det rätt så säljer dom utsläppsrätter, men får dom ett lägre pris framöver?

select

Inläggav select » 23 april 2013, 20:10

Fyllde på jag med för utdelningen jag fick.

Blir det inga mer köp där på länge.

select

Inläggav select » 12 december 2013, 21:43

Någon som har några tankar om dagens försäljning av elnätet i Finland?
Lundaluppen skrev en del om det, tänker behålla mina aktier iaf.

Återgå till "Aktier"