Fortum

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Inläggav Rickard » 13 juni 2012, 22:44

Spencer skrev:Skönt att man är långsiktig och gynnas av sjunkande börs. :)

Jag har inte hållt på med aktier särskilt länge. Bara tre år. Men jag har sedan ganska nyligen kommit till en psykologisk brytpunkt gällande min aktieportfölj som överensstämmer med din. Tycker nästan det är bättre att börsen går ner än upp :roll: :D Är dock inte helt övertygad om huruvida det är ett sundhetstecken eller galenskap :lol:

Nibux

Inläggav Nibux » 19 juli 2012, 10:42

Fortum €13,70, EUR/SEK 8,50

Nu kliar det rejält i köpfingret...
Jag har lusläst rapporten idag, och vad jag förstår har Fortum problem med låga elpriser, det är främst därför som vinsten faller.

Dock tjänade de €0,77 så att de ska kunna behålla utdelningen på €1 känns inte alls orimligt. Vid dagskurs är utdelningen 7,3%.

Man betalar idagsläget ca 1,3 ggr eget kapital och avkastning på Eget kapital är högt i Fortum, de senaste 12 månaderna ligger avkastningen på 14%, vilket innebär att man får 11% på köpkursen.

Jag resonerar lite såhär: jag tror Fortum kommer klara att behålla utdelningen, vilket blir lite som en obligation med hög ränta.

Jag tror att elpriset de kommande 5-10åren kommer stiga, enligt Fortums VD är elpriserna på en väldigt låg nivå som de sällan varit på under 2000-talet. Vilket gör att jag tror att vinsttappet är av mer tillfällig karraktär.

På längre sikt är frågor om kärnkraften sånt som man bör beakta, är ju prat om slutförvaring osv, antar att kostnader för detta kommer belasta bl.a. Fortum.

Sedan är ju euron historiskt låg, enligt Google Finance så har den inte varit lägre på minst 10år, jag tror att det värsta kring "eurokrisen" kommer gå över inom 1 år och då känns det hyfsat troligt att euro/SEK kommer att stiga över dagens nivå.

Personligen tycker jag det finns mycket som talar för att det kan vara ett mycket gynnsamt läge att gå in i Fortum. Vänder elpriserna upp och euron, så kan det nog bli en mycket bra placering. Skulle elpriser och euro stanna på dessa nivåer så har man iallafall en 7% ränta.

Självklart kan saker och ting förvärras också, men summa summarum känns det som om möjligheterna överstiger risken ganska rejält idagsläget.

Hur resonerar ni?

select

Inläggav select » 19 juli 2012, 15:01

Plockade in både på 13,7 och 13,5 idag. Till två olika portföljer, båda väldigt långsiktiga. (Pension och barn, 4,5 månader).

Funderar allvarligt på att öka lite till, utgör just nu 20% av båda portföljerna. Liggar ganska mycket likvid just nu.

Nibux

Inläggav Nibux » 19 juli 2012, 17:19

Jag läste på lite efter jobbet hemma, läste årsredovisningen. Läste även årsredovisningen för Vattenfall, och kom efter lite dividerande fram till att jag tror att Fortum kommer bli en mycket bra investering till en låg risk.

Jag köpte in mig på €13,5, en ganska stor del av portföljen också.

Fortum passar väldigt bra in i min befintliga portfölj också, det är svårt att hitta stabila och bra energibolag på den svenska börsen.

Vi får återkomma till denna tråd årligen tycker jag, och följa upp hur investeringen i Fortum fortgår.

En sak är säker dock: min nattsömn kommer inte bli sämre med tillskottet av Fortum.

Texasranger

Inläggav Texasranger » 19 juli 2012, 22:41

Fortum ger mig svåra kval. Köpa eller inte?

Alla nyckeltal ser attraktiva ut tycker jag. Idag känns det som en stabil verksamhet som inte behöver märkvärdig tillväxt för att räkna hem. Valuta-situatuionen med euron gör det ännu aptitligare.

Sedan blickar jag bort från Fortums redovisningar och läser runt på nätet om 101 olika energilösningar för framtiden. Det verkar som det är väldigt "lätt" göra fel och missa något tåg i framtidens energilösningar. Eller ja, problemet är väl snarare att jag inte förstår mig på dessa framtidssatsningar och har svårt för att bedömma om Fortum är på rätt väg eller hur lönsam denna energi kommer bli. "Solekonomi" känns spontant mer lönsam på sydligare breddgrader än i norden...

Sedan har vi osäkerheten i kärnkraft. Politiker-risken känns stor i Fortum. Till detta kommer Fortums lite märkliga satsning, i alla fall utifrån deras uppsatta mål, i Ryssland som typ går emot hela deras "solekonomi-satsning". När jag sedan läste om att de sålde ut vattenkraftverk kändes det ännu svårare få grepp på Fortums framtida väg.

Jag får huvudvärk av dessa framtidsfrågor :lol:

Kommer framtidens energilösningar var lönsamma och kommer Fortum vara på rätt bana?

Användarvisningsbild
Spencer

Inläggav Spencer » 19 juli 2012, 22:54

Texasranger skrev:Kommer framtidens energilösningar var lönsamma och kommer Fortum vara på rätt bana?

Nu tror jag inte vi kommer övergå till solenergi i nån högre grad, men det påverkar i grunden inte min positiva syn på rimligt värderade kraftbolag.

Vi lär behöva el även i framtiden och Fortum kommer leverera en del av den. Jag ser relativt liten nedsida och hyfsad uppsida.

Silberfuchs

Låga elpriser fram till 2020?

Inläggav Silberfuchs » 21 juli 2012, 20:38

De som talar sig varma för Fortum talar ofta om att högre elpriser är att vänta de närmaste åren. Telge Kraft gjorde dock en prognos häromsistens där de förutspådde låga elpriser fram till 2020. Vad ska man tro på?

Robert L.
Kontakt:

Inläggav Robert L. » 22 juli 2012, 09:44

I dessa tider ser jag också en stor valuta risk i Fortum. Osäkerheten är stor. Vad kommer hända med euron i framtiden?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 juli 2012, 12:17

Har ni läst förra veckans The Economist, vars "special report" berörde gasens framsteg i USA, i och med genombrott i utvinningsmetoder hydraulic fracturing (så kallad "fracking").

Detta är ingen småpotatis. Det var bara några få år sedan som man investerade tiotals miljarder (!) i anläggningar för import av LNG (att ta emot LNG och återigen göra det till gas), som man nu i plötslig panik bygger om till exportanläggningar (för att göra LNG av gas). Att gas idag kostar närmare fem gånger mer i Europa än i USA (och sex gånger mer i Asien där Japan nu importerar gas för att kompensera för avstängda kärnreaktorer) visar på hur regional denna marknad idag är; antalet fartyg som tar LNG är idag relativt få. Det är dock värt att påpeka att det inte är många decennier sedan detsamma gällde råolja. En massiv utvinning av gas i Nordamerika och en alltmer global handel/transport av LNG påverkar med alternativkostnadens logik priset på kol och råolja, och sprider sig på sikt givetvis till all form av energi. Att det är fullt möjligt att utvinna gas med denna metod i delar av såväl Sydamerika, Europa och Asien utgör givetvis också en enorm "risk" för lägre energipriser.

Jag undrar om inte det som kommer utmana bensin och diesel i transportsektorn kommande 10-20 år är gas eftersom det nu kanske går att utvinna i stor skala i stora delar av världen billigt, eftersom det är något mer miljövänligt än bensin och diesel - men framförallt för att det till skillnad från eldrift etc är väldigt konventionellt. Folk har gaskonverterat bensindrivna bilar för några tusenlappar i decennier.

Visst kommer detta beskattas i vanlig ordning så det är ju inte frågan om någon revolutionerande lösning med "gratis drivmedel" för alla, men frågan är vad som händer med priset på kol/kolkraft och kärnkraftsel om det finns riklig tillgång till gas för $4-5 per Btu (efter att ha läst The Economists artiklar inser man att detta är en möjlig realitet) och oljepriser på $50-70.

Jag skulle inte ha något emot att ha en gaseldad panna i källaren, skulle gärna ha gasspis/ugn - och skulle tycka det var häftigt att för några tusenlappar konvertera min bensindrivna bil till gasdrift och köra den mycket billigare....

RMgX

Inläggav RMgX » 1 augusti 2012, 10:37

Går de nordiska elpriserna mot de amerikanska som i nuläget verkar ligga kring $30 /MWh så blir det intressant att se vilka energislag som står sig. Det lär dock ta ett tag att bygga ut kapaciteten för gas till samma nivå som i USA, och det är ju inte säkert att gaspriset blir lika lågt. Jag vet dock inte hur mycket skatter och avgifter m.m. som ligger inbakat i Nordpols priser jämfört med priserna på FERC http://www.ferc.gov/market-oversight/mk ... erview.asp.

Tycker dock att det finns en del marginal i Fortums aktiekurs för mindre vinst och utdelning i dagsläget.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 augusti 2012, 11:50

http://articles.cnn.com/2012-05-28/world/world_europe_eye-on-poland-shale_1_shale-gas-fracking-natural-gas?_s=PM:EUROPE

Polen är nog närmsta land med stor potential för fracking?

Frågan är hur billig gasen måste bli innan man börjar med LNG i större skala i t ex bilarna i Sverige?

Vi har ju haft gamla "sydgas" länge här nere, en pipeline från de danska gasfälten ute på nordsjön. Gaseldade hus är inte ovanligt (ibland smäller det lite otäckt dock) och det finns tankställen för motorgas (LPG eller gasol). Men någon jättehit upplever jag det inte som, trots att gasen är billigare än både bensin och diesel.

Hur stor hit har det blivit i USA att man kör på gas istället? Jag vet det förekommer, men är det vanligt?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/villa-totalforstord-i-gasexplosion/
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Freddie K

Inläggav Freddie K » 25 augusti 2012, 12:37

Nu har även jag Fortum i min portfölj :)

Rickard

Inläggav Rickard » 25 augusti 2012, 13:03

Helt off topic gällande fortum med rörande det andra som diskuterats här i tråden.

Om man tror att vi står inför en storskalig energiomställning men inte vet åt vilket håll vindarna blåser, vad vi kommer att byta till så kan ju en halvgardering vara ABB... Helt oavsett vilken den nya energikällan blir så kommer den att behöva komponenter ifrån ABB till kraftgenerering, styrning och distribution...

select

Inläggav select » 28 augusti 2012, 19:17

Dubblade mitt innehav idag till kursen 14,00.

Användarvisningsbild
plastanka
Kontakt:

Inläggav plastanka » 31 augusti 2012, 11:17

En liten justering på elpriset och jag tror vi har Fortum uppe kring 18-19 euro igen, med vintern framför oss så kan jag se ljuset i mörkret.

Återgå till "Aktier"