Fortum

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Gurkan
Kontakt:

Fortum

Inläggav Gurkan » 21 oktober 2009, 14:44

Är det någon här som har sett eller sitter på en analys av Fortum?

Jag personligen är ingen höjdare på att göra någon fundamentala analyser.
Jag har googlat men inte hittat något tyvärr.

Vad tror ni spontant om bolaget, många verkar finna den intressant i sin utdelningsportfölj...

Mvh
Konstruktiv kritik mottages gärna. Learning by doing!
http://perraboy.blogspot.com

Användarvisningsbild
Spencer

Inläggav Spencer » 21 oktober 2009, 14:54

Fortum ligger helt klart på listan över bolag jag kan tänka mig att köpa. Elproducenter är intressanta, men det finns ju inga på den svenska börsen. E-ON och Fortum är alternativen för den som vill investera. Fortum är i vilket fall stabila högutdelare som känns tämligen lågt värderade sett till hur måttligt de drabbas av konjunktur.

På gott och ont handlar ju bolaget dessutom i Euro. Att ha aktier i flera valutor är inte helt fel, men man får tänka efter baserat på vad man tror om valutaförändringar framöver.

Googlade efter analys och hittade en hyfsat aktuell på Redeye
http://www.redeye.se/aktiebloggen/5345/ ... orporation

Inte så överdrivet djupt, men en början.

Gurkan
Kontakt:

Inläggav Gurkan » 21 oktober 2009, 18:50

Titta, den där texten har jag inte sett tidigare...

Ja, det vore lite intressant att höra vad man tror om bland annat elens prisutveckling närmsta tiden och även lite längre fram.

Vad tror man euro/sek står inom kort likväl på lång sikt?
Tidigare så rörde sig inte euro/sek ett öre under flera års tid och nu står den 20% högre upp eller dylikt..

Användarvisningsbild
Spencer

Inläggav Spencer » 21 oktober 2009, 19:39

Mycket svårt att spekulera i både elpris och euro-kursen. Jag skulle personligen tippa på stigande elpris på lång sikt (dvs över inflation), men på kort sikt styr ju annat (vattenlager, t ex).

Euron vågar jag ö h t inte gissa på. Fast jag brukar säga 10 kr. ;)

senne
Kontakt:

Inläggav senne » 21 oktober 2009, 20:17

Här länkas det till en ganska färsk analys.

Gurkan
Kontakt:

Inläggav Gurkan » 21 oktober 2009, 20:26

Tackar.

Var en redig analys det dära :)
Jobbigt att de är i engelska dock, men man tar väl det som bjuds.

kilo

Inläggav kilo » 21 oktober 2009, 21:41

Ännu jobbigare är att analysen är publicerad av en bank där courtage är dess blod och där publicerade analyser är hjärtat som ser till att hålla så hög fart på blodet som möjligt. Ena dagen är analysens slutsats "köp" för att nästa gång komma fram till slutsatsen "sälj" av samma aktie.

Gurkan
Kontakt:

Inläggav Gurkan » 22 oktober 2009, 05:50

Då fortum är registrerad på finska börsen så får man förmodligen betala skatt på dess utdelning även om man har den i en kapitalförsäkring förmodar jag?

Någon som vet hur hög denna procentuella skatt ligger på?
Kanske det är bättre att äga den aktien i en vanlig traditionell depå isåfall?

Mvh

Ch

Inläggav Ch » 22 oktober 2009, 07:57

Utdelningsskatten i finland ligger på 19,6 procent(Enligt någon artikel jag läste för ett tag sen) vilket borde betyda att man betalar just det på utdelningarna i en svensk KF. Även om man gör det så har man en väldigt hög direktavkastning kvar :D

Gurkan
Kontakt:

Inläggav Gurkan » 22 oktober 2009, 08:32

Örnen

Inläggav Örnen » 24 oktober 2009, 09:51

senne skrev:Här länkas det till en ganska färsk analys.

Tack för den länken! Jag har nu läst igenom den här två ggr och mitt intryck av Fortum (som jag aldrig tidigare läst in mig på) är att det här kan vara ett skäligt utdelnings-case på nuvarande nivå. Dock tycker jag att det är långt ifrån ett fynd - värderingen tycker jag är skälig och den långsiktiga intäktstillväxten är svag. De här 7,5 % i direktavkastning bygger i den här analysen på en prognosticerad engångsutdelning för att höja skuldsättningen till målet ND/EBITDA om 3x. Argumenten i analysen för en engångsutdelning tycker jag låter skäliga, men man bör kanske notera att SHB av de 10 analyshus som följer bolaget är de som prognosticerar näst högst utdelning. Konsensus ligger alltså ordentligt lägre. Hursomhelst, väljer man att köpa det här bolaget så bör man naturligtvis titta längre fram än ett år och om man gör det och fortfarande fokuserar på utdelningen så kan man förvänta sig betydligt lägre direktavkastning då bolaget redan slagit i taket vad gäller skuldsättningen. Utan engångsutdelningar blir nivån alltså lägre framöver, och i analysen prognosticerar man utdelningar framöver som ger 4,5 %. Fortfarande en ganska god nivå alltså - men långt ifrån några 7,5 %. Lägger man till det faktum att framtiden då antagligen bjuder på låg intäktstillväxt så blir kalkylen inte riktigt lika attraktiv. P/e-talen anges till 12 respektive 13 kommande år. Trots att aktien tidigare noterats betydligt högre så tycker jag inte det finns tillräckliga skäl för en ordentlig omvärdering. Nej, den som köper Fortum gör det i huvudsak för utdelningarnas skull och då talar vi alltså om nivåer framåt sett på under eller runt 5 %. Det är attraktivt i sig - men det är långt ifrån ett fynd.

Argumenten för köp räcker inte för mig. Jag vill även ha intäktstillväxt och/eller någon typ av omvärderingspotential. Fortum är nog ett helt okej case idag men jag ser mer potential på andra håll.

Användarvisningsbild
Spencer

Inläggav Spencer » 24 oktober 2009, 10:16

Örnen, intäkterna ökar om elpriset ökar. Däremot lär de knappast få så många fler kunder.

Örnen

Inläggav Örnen » 24 oktober 2009, 11:06

Spencer skrev:Örnen, intäkterna ökar om elpriset ökar. Däremot lär de knappast få så många fler kunder.

Precis, i nivå med inflationen och lite till är väl vad man kan räkna med. Å ena sidan är el en energikälla som nog kommer att användas mer framöver (alltså omställning från annan energikälla till el i vissa produkter) men samtidigt tror jag att energiförbrukningssänkande åtgärder kommer bli allt viktigare framöver (smart belysning etc etc). Det är nog också så att antalet energislukande storindustrier (massabruk och liknande) nog inte kommer att öka i antal på Fortums huvudmarknader.

Allt som allt, alltså en intäktstillväxt som nog växer i takt med ekonomin i stort.

Användarvisningsbild
Spencer

Inläggav Spencer » 24 oktober 2009, 14:10

Örnen skrev:Allt som allt, alltså en intäktstillväxt som nog växer i takt med ekonomin i stort.

Det rådde för ett par år sedan konsensus om att elpriset skulle stiga och nu har det istället gått ned. Jag tror detta förklarar större delen av fluktuationen i Fortum-aktien. Marknaden trodde på höga priser och trissade upp aktien.

Personligen är jag "optimistisk" vad gäller elpris och tror att det kommer utvecklas något starkare än inflation, vilket får mig att tror att Fortum har goda chanser att slå index framöver.

UHU

Inläggav UHU » 24 oktober 2009, 18:09

Det intressanta med Fortum är att de satsade före någon tid tillbaka istarkt i Ryssland. Det pressade kursen och höjde risken men också vinstmöjligheterna

Återgå till "Aktier"