Fortum

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Texasranger

Inläggav Texasranger » 7 juni 2014, 14:57

Texasranger skrev:
Ser aningen mer ansträngt ut idag. Sjunkande vinster spås (ex. försäljning av elnät).

Kurs: 17,9 €
1 €= 8,97

Kanske börjar det bli dags att kliva ur sin position i Fortum nu? Vi har varit med på en fin resa kursmässigt sedan vi skrev i tråden sist.

Kursen fortsätter stiga, 18,49€ igår.
1€ = 9,04

Nu börjar det väl ändå bli dags att sälja? :-D

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 7 juni 2014, 18:32

Jag köpte för ca 140 SEK för 2-3 månader sedan (nu 167 SEK), helt finansierat med lån med <1% ränta. Det har varit en fin position så här långt. Min utgångspunkt var dock inte kortsiktig, och inget har i mina ögon förändrats nämnvärt. Jag sitter kvar med mitt 5-10 års perspektiv.

Fortum utgör nu tillsammans med Lundbergföretagen ankaret i min portfölj. Chansningarna är (håll i er); NGS Group, Systemair och Fortnox. Samtliga positioner är köpt med 5-10 års perspektiv, men inte minst de senare tre följer jag lite närmare och kan omvärdera om något fundamentalt händer (kursförändring 20% på ett halvår är inte en sådan händelse). Har också ställt en säljoption i TLSN 46 kr kring årsskiftet och hoppas få köpa dem till det priset då.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 7 juni 2014, 20:48

Solnamannen skrev:Jag köpte för ca 140 SEK för 2-3 månader sedan (nu 167 SEK), helt finansierat med lån med <1% ränta. Det har varit en fin position så här långt. Min utgångspunkt var dock inte kortsiktig, och inget har i mina ögon förändrats nämnvärt. Jag sitter kvar med mitt 5-10 års perspektiv.

Fortum utgör nu tillsammans med Lundbergföretagen ankaret i min portfölj. Chansningarna är (håll i er); NGS Group, Systemair och Fortnox. Samtliga positioner är köpt med 5-10 års perspektiv, men inte minst de senare tre följer jag lite närmare och kan omvärdera om något fundamentalt händer (kursförändring 20% på ett halvår är inte en sådan händelse). Har också ställt en säljoption i TLSN 46 kr kring årsskiftet och hoppas få köpa dem till det priset då.

Köpte i februari 2012 - nu först har kursen orkat komma tillbaka. Men Fortum delar ut stadigt varje år, så jag är nöjd!

Texasranger

Inläggav Texasranger » 27 oktober 2014, 20:26

Texasranger skrev:
Kursen fortsätter stiga, 18,49€ igår.
1€ = 9,04

Nu börjar det väl ändå bli dags att sälja? :-D

Sagt och gjort. Mina Fortum såldes föregående veckan till 18,03€.

Jag orkar inte med rysskräcken längre. Fortums uttalade tillväxt ligger i Ryssland och det blev för mycket för mig när u-båtsskandeln briserade.

Den politiska risken i Sverige/Finland ska inte heller underskattas. Bara se på MP i Sverige...

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Fortum

Inläggav jeppe » 14 januari 2015, 21:21

Fortum har fallit 10 % senaste månaden.
Nån som har en clue?
Fallande oljepris borde ju vara positivt för Fortum kan jag tycka, eller?
Eller har det med Ryssland att göra tro?
"you gotta do what you gotta do"

RMgX

Inläggav RMgX » 20 januari 2015, 15:42

Varför skulle fallande oljepris vara positivt för Fortum? Fortum har framförallt kärnkraft och vattenkraft, deras kostnader är alltså inte så oljeprisberoende.
Men om gas och olja sjunker i pris har det en dämpande effekt på elpriset.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 20 januari 2015, 21:31

RMgX skrev:Varför skulle fallande oljepris vara positivt för Fortum? Fortum har framförallt kärnkraft och vattenkraft, deras kostnader är alltså inte så oljeprisberoende.
Men om gas och olja sjunker i pris har det en dämpande effekt på elpriset.

Jag vet inte hur jag tänkte! Dom eldar ju inte med olja i kraftverken :oops:
Kikar man på en 3 månaders graf är det lätt att uppleva ett stort fall.
Zoomar man ut till en 3 års dito syns det hur mycket det svänger och rörelsen
sedan nov 2014 blir ett mindre hack bara.
Väldans svårt hitta info om Fortum kan jag tycka.
Känns som svenska aktier är betydligt mer belysta.
"you gotta do what you gotta do"

select

Inläggav select » 24 januari 2015, 13:43

Sålde allt för ett tag sedan på 19,20€, planerade att vara utanför marknaden. Tills vi trillade under 17€ igen då jag plockade upp ett par på 16,91€.
Dessa såldes sex dagar senare på 18,53€. Så blev en trevlig liten trade som inte var meningen från början.

Nu står den ju i 19€ igen, men blev ju en liten vinst iaf.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 januari 2015, 13:56

select skrev:Sålde allt för ett tag sedan på 19,20€, planerade att vara utanför marknaden. Tills vi trillade under 17€ igen då jag plockade upp ett par på 16,91€.
Dessa såldes sex dagar senare på 18,53€. Så blev en trevlig liten trade som inte var meningen från början.

Nu står den ju i 19€ igen, men blev ju en liten vinst iaf.

Den typen av vinstpengar är sköna. Rena gratispengar!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

RMgX

Inläggav RMgX » 10 oktober 2017, 11:13

Tycker vi lyfter Fortum igen. Inget detaljerat inlägg, då jag inte har siffrorna i huvudet och inte tid att hosta upp dem.

Man har sålt av det svenska elnätet för ett tag sedan. Man fick rejält betalt.
Därefter har Fortum köpt någon form av sopp/återvinningsverksamhet för en del av pengarna, och nu verkar man vara i stånd att öppna den fulla kassakistan för att köpa Uniper för preliminärt ca €8mdr (förutsatt att de andra aktieägarna också säljer så att man får 100%). Uniper består till stor av EONs avknoppade energiproduktion.

Man har gått från skapliga inkomster, till mindre inkomster men fet kassakista med kontanter, och nu, förutsatt att man kan hantera Uniper så borde man kunna gå till större inkomster igen (som inte genereras i Ryssland).

Frågan är såklart om man betalar ett rimligt pris? Aktiemarknaden tycks än så länge reagera positivt. Frågan är om det beror på en bedömning baserat på pris, eller bara att det är tydligt att Fortum vill investera sin kassa.

Har någon här någon större insikt i Uniper och kan ge en uppskattning om budets rimlighet?

Återgå till "Aktier"