HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: HM och optioner

Inläggav volla » 28 november 2017, 20:58

Jag fattade inte riktigt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 november 2017, 22:32

Jag larvar mig. Det är en ny reklam HM kör nu till jul.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 30 november 2017, 13:57

Det var en ganska intressant intervju med Persson i dagens DI tycker jag.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 november 2017, 17:48

Jag kommer ju inte åt DI, men har läst brottstycken från Avanza Forum. Där härskar bara sura miner tycker jag. :D

Jag tycker det ligger som det ligger, och vad jag tyckt innan: HM har probleminsikt och resurser att fixa detta. Det är mest en fråga om när och var botten ligger.

TA så sätter HM fortfarande nya bottnar och topparna blir lägre, trenden är ju nedåt.

Men en återhämtning nu då, som jag som ligger lång kan agera på.

Ny hedge behövs och CC kan ställas ut med leap på 210.

Det handlar om att rida ut detta som jag ser det. För min del.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 30 november 2017, 18:45

Himmelsblå skrev:Jag kommer ju inte åt DI, men har läst brottstycken från Avanza Forum. Där härskar bara sura miner tycker jag. :D
...

Jag har klippt in det göttaste av hans intervu här:
viewtopic.php?f=1&t=3406&p=72265#p72265
"you gotta do what you gotta do"

volla

Inläggav volla » 30 november 2017, 19:59

Himmelsblå skrev:

Jag kommer ju inte åt DI, men har läst brottstycken från Avanza Forum. Där härskar bara sura miner tycker jag.

Jag tycker det ligger som det ligger, och vad jag tyckt innan: HM har probleminsikt och resurser att fixa detta. Det är mest en fråga om när och var botten ligger.

TA så sätter HM fortfarande nya bottnar och topparna blir lägre, trenden är ju nedåt.

Men en återhämtning nu då, som jag som ligger lång kan agera på.

Ny hedge behövs och CC kan ställas ut med leap på 210.

Det handlar om att rida ut detta som jag ser det. För min del.

Det borde ju vara rimligt att anta att HM snubbarna har mer probleminsikt än marknaden. Det är väl där det står på något sätt.

Det behöver ju inte stiga jättemycket för att du ska få en riktigt trevlig position Himmelsblå med den callen och så många aktier!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 december 2017, 09:22

Tyskland är som vi vet det land där H&M har största omsättning, även om USA och Kina har fler butiker än Tyskland. Kina kan troligtvis gå om USA inom kort när det gäller antal butiker, då Kina hade 490 butiker vid förra rapporten, endast 21 färre butiker än USA.

Dock omsätter H&M 21 miljarder i USA, knappt 8.4 miljarder i Kina och drygt 27 miljarder i Tyskland.

Nu har Kina inte varit den marknaden som bidragit så mycket till vinsttillväxten än så länge, men samtidigt skulle det inte förvåna mig om just Kina kan överraska inom snar framtid, som kan ge en kraftig hävstång på resultatet, speciellt då ingen verkar räkna med Kina, snarare tvärt om.

Många kanske tror att Kineserna helst köper billiga kläder mm från deras egna leverantörer, men det verkar som Kineserna gillar att handla det som de ser som moderiktigt, såsom från H&M.

Läs på hur H&M satsar på e-handeln i Kina, så kanske det klarnar att H&M är i framkant på de marknader där det går att tjäna pengar direkt även i denna e-handelstrenden.

Patrik

Plankade från Avanza Forum då infallsvinkeln är intressant. För nog är det så att de marknader HM penetrerat ju inte är mogna och rika. Det kan mycket väl förklara den nedgående försäljningen per butiksyta. Det var ju den indikatorn som började sänka HM när den ifrågasattes... om ni minns? Stämmer Patriks siffror (jag har inte kollat) så säljer man mindre per butik i Kina. Kan vara att en typbutik i Kina har färre kvadratmeter än i USA, men det är väl tydligt att expansionen i Både USA och framförallt Kina har skett på bekostnad av effektiv försäljning?

Är då det ett allvarligt problem? Ptja, man har ju expanderat utan lönsamhet så det är det väl. Men man kan ju få lite perspektiv genom resonemanget?

Eller famlar jag efter halmstrån?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 10:23

Hello Volla, Himmelsblå och ni andra som kan optioner!

Jag grunnar på att göra en options trade, min första nånsin. Och då just i HM.
Jag tänker som så att HM nog kommer att fortsätta falla ner till 150 eller 170 eller så inom ett halvår.
Och att jag därför köper en säljoption.

Verkar det någorlunda rimligt tänkt så här långt?

Men när jag ska kolla priserna blir jag lite förvirrad.
Jag går in på Avanza här: https://www.avanza.se/optioner-lista.ht ... b=overview
Alltså HM, Säljoption, Jun2018

HMB8R230 där står spread % 1,83 - är det spread mellan köp och sälj av optionen?

Klickar jag på Köp för HMB8R230 så får jag upp kursen 41 SEK
HM står idag i 196 SEK så 230 - 196 = 34 så kursen på optionen borde vara 34 ?? Men det funkar säkert inte så enkelt...

Hursomhelst, tanken är alltså att köpa en HM säljoption med ett lösenpris högre än aktuell kurs till ett bestämt datum.
Om kursen står lägre (t ex 170) vid det datumet så köper jag HM till 170 och utnyttajr rättigheten att sälja till 230
Men om kursen är högre än 230 vid det datumet har jag förlorat hela insatsen (aj).

Är det rätt uppfattat av mig eller är jag helt ute och cyklar :D

Edit: Det här är inte huggit i sten utan ett tankeexperiment än så länge...Kursutvecklingen för HM framöver kan man egentligen bara sia om...

Edit: Optioner handlas i kontrakt har jag förstått, ett kontrakt motsvarar 100 aktier. Och minsta antal kontrakt är tio.
Ovanstående skulle kosta 41 000 då - och jag kan förlora allt...hum kanske inte så bra idé - eller?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2017, 12:02

HM står idag i 196 SEK så 230 - 196 = 34 så kursen på optionen borde vara 34 ?? Men det funkar säkert inte så enkelt...

Du har ett tidsvärde även då aktien är in-the-money.

Den optionen kan du förlora mycket på om kursen skulle stiga.

Hursomhelst, tanken är alltså att köpa en HM säljoption med ett lösenpris högre än aktuell kurs till ett bestämt datum.
Om kursen står lägre (t ex 170) vid det datumet så köper jag HM till 170 och utnyttajr rättigheten att sälja till 230
Men om kursen är högre än 230 vid det datumet har jag förlorat hela insatsen (aj).

Är det rätt uppfattat av mig eller är jag helt ute och cyklar

Det låter som du har rätt.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 20:45

Himmelsblå skrev:

Du har ett tidsvärde även då aktien är in-the-money.

Den optionen kan du förlora mycket på om kursen skulle stiga.

Är det rätt uppfattat av mig eller är jag helt ute och cyklar

Det låter som du har rätt.

Tack för feedback Himmelsblå!
Nu har jag läst lite - det finns en strategi "negativ prisspread" där man dels köper säljoptioner och utfärdar säljoptioner till samma lösenmånad.
Jag fattar att man begränsar maxförlusten då. Jag ska försöka tränga in i det här bättre.
Och så måste jag skriva på nåt avtal hos Avanza

Coccos

Inläggav Coccos » 6 december 2017, 21:18

// jeppe

Fram på vårkanten innan optionslösen kommer nog H&M att ha en utdelning också, den vet vi inte hur stor den blir men nära 5 kr är nog inprisat i optionens värde.

230+5-196= 39 kr

:arrow: I

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 21:53

Lysande! Då fick det sin förklaring också. Tack coccos

Återgå till "Aktier"