Jag kliver ur

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Jag kliver ur

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2017, 11:08

Solnamannen skrev:These calm moments...

.

Jag trodde han skulle få en hink vatten i huvudet eller något annat kul. Jag är grymt besviken. :evil:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2017, 11:12

Kikade lite på min gamla hemnet-sökning i kranskommuner till Malmö-Lund med pågatågstation. Hur priserna rört sig vet jag egentligen inte, det har inte varit någon boom i alla fall, men lite upp de sista 5 åren.

Nu ser man 3-4 villor med prissänkt dock. Det såg jag inte häromåret då jag sist surfade in där.

För vad den spaningen var värd...
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 oktober 2017, 13:11

Att vi på något sätt är mot slutet av en kraftig börsuppgång är nog alla eniga om. Att bostadsmarknaden speciellt i Stocholm är överhettad med en viss spridning är nog också de allra flest övers om.

Jag kan dock se att det kan finnas ett visst utfallsrum alltså att det inte är säkert att vi helt måste stänga butiken, kasta nyckeln och börja leva på kålrötter.

Här en blänkare om att vi har stora tillgångar och inte enbart skulder.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... de-6877032

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 oktober 2017, 13:41

Att vi på något sätt är mot slutet av en kraftig börsuppgång är nog alla eniga om. Kan någon tipsa mig om när sista veckan kommer :wink: Att bostadsmarknaden speciellt i Stocholm är överhettad med en viss spridning är nog också de allra flest övers om.

Jag kan dock se att det kan finnas ett visst utfallsrum alltså att det inte är säkert att vi helt måste stänga butiken, kasta nyckeln och börja leva på kålrötter.

Här en blänkare om att vi har stora tillgångar och inte enbart skulder.

Men om räntan stiger över 4 % för ett bostadslån då ................

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... nde-687703

Solnamannen har lämnat lite goda reflektioner kring hur aktiemarknaden kan utvecklas när räntan stiger.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 11 oktober 2017, 16:43

Trendsökaren skrev:Här en blänkare om att vi har stora tillgångar och inte enbart skulder.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... de-6877032

Om du sticker ut foten genom bastudörren och sticker ner den i en snödriva, samtidigt som du lägger handen på bastuaggregatet; kan man då säga att din kroppsliga upplevelse genomsnittligt är helt OK?

Det här med att prata om "genomsnittlig skuldsättning" och "genomsnittlig tillgångsmassa" är bland det dummaste man kan göra. Varenda skuld i hela världen motsvaras av en lika stor fordran, så netto är världen faktiskt skuldfri. Det förändrar inte det faktum att enskilda individer, företag och länder emellanåt i princip går under av problem kommet av "för stora skulder".

Om Sverige minimerades och fick representeras av 100 st hushåll skulle de fem hushållen med mest tillgångar säkert äga >50 % av tillgångsmassan, samtidigt som deras skulder i relation till tillgångarna är små - inte minst tack vare att de med mest tillgångar (topp 1 %) har enormt mycket tillgångar. Den här gruppen äger finansiella tillgångar; noterade värdepapper och egna mer eller mindre små bolag.

Isolerar du fram folk i åldern 25-50 med barn boende i någon av de 4-5 största städerna så är det säkert en inte oansenlig grupp av de där 100 hushållen, och de kännetecknas typiskt av hyfsat normala inkomster, mycket stora lån medan tillgångssidan domineras totalt av den ägda bostaden. Likvida medel och finansiella tillgångar - nej, inte i någon större utsträckning. I den här gruppen är dessutom sparandet rent typiskt lågt (inkomsten konsumeras i stor utsträckning). Värt att påpeka att den här gruppen, som kanske bara utgör 10-20 % av våra 100 st hushåll ändå kan stå för långt mer än 10-20 % av de totala skulderna (vilket är pudelns kärna). En annan viktig aspekt med den här gruppen är att dessa barnfamiljer även om de inte utgör en majoritet av hushållen ändå står för en betydande del av konsumtionen. Börjar den här gruppen att dra ner sin konsumtionen betydligt så kommer du att märka det i alla nästan alla branscher 24 timmar om dygnet - i merparten av Sverige.

Sedan har du en inte oansenlig grupp gråhåriga hushåll som pensionerat sig. Relativt lite lån i förhållande till tillgångsmassan, som för all del säkert till stor del består av bostad, men inte uteslutande. Lånen är förmodligen typiskt sett ganska små i förhållande till inkomsten också. Högre räntor eller fallande bostadspriser kommer sannolikt inte påverka den här gruppens konsumtion eller amorteringstakt, och även om det gör det så finns det andra grupper vars konsumtion är större (påverkar mer).

Du har en hel del väldigt unga hushåll som hyr sina bostäder. Låga inkomster, obefintliga tillgångar, relativt lågt sparande.

Min poäng är att skulder, tillgångar, inkomster och konsumtion inte är genomsnittligt fördelat över befolkningen - vilket gör det livsfarligt att dra slutsatser utifrån dessa genomsnitt. Det är just sådana förenklingar som får oss att bli överumplade av finanskriser.

Jag vågar lova att >60 % av bolånen (summa) i Sverige hålls av hushåll där bostaden utgör >60 % av deras tillgångsmassa. Det säger sig självt att om den tillgången skulle sjunka 10, 20, 30 eller rentav 40 % i värde så är det en glidande skala mellan "dra åt konsumtionen lite" till "bada i en masugn".

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2017, 18:33

Men återigen en annan vinkel:

Detta är väl främst ett nationellt problem? Många övriga länder sitter med stora statsskulder med begränsade privata lån och en sundare bomarknad?

Går det inte att fly utomlands med kapitalet?

Du har ju helt dragit dig ur, köpt lite guld och fyllt skafferiet med konserver.

Att vi kan få en kraftig nationell kris med kraftigt indragen köpkraft är ju en sak, men varför skulle nästa internationella lågkonjunktur bli så hiskeligt hemsk?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 11 oktober 2017, 20:28

Himmelsblå skrev:Detta är väl främst ett nationellt problem? Många övriga länder sitter med stora statsskulder med begränsade privata lån och en sundare bomarknad?

Hela världen är väl skuldsatt upp-över-öronen, USA, Europa, Kina.
Men Sverige verkar ligga i högsta riskzonen för kraschande bostadsbubbla.
Så har jag fattat det i alla fall:
http://www.imf.org/external/research/housing/
https://www.globalpropertyguide.com/Eur ... ce-History
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ldman-says

Himmelsblå skrev:Går det inte att fly utomlands med kapitalet?

Standardrådet är väl att idka riskspridning. Lägg inte all ägg i svenska korgen.
Det finns korgar märkta Europa, USA, Emerging Markets...

Himmelsblå skrev:Att vi kan få en kraftig nationell kris med kraftigt indragen köpkraft är ju en sak, men varför skulle nästa internationella lågkonjunktur bli så hiskeligt hemsk?

Måste den bli så hiskeligt hemsk då för att lösa ut en bubbla?
Det kanske räcker med amorteringskravet, höjda räntor och en normal lågkonjunktur...
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 oktober 2017, 09:35

Måste den bli så hiskeligt hemsk då för att lösa ut en bubbla?

Ja, det är frågan... hur rör sig räntorna framöver, kan vi fortsätta lågräntepolitiken?

https://www.di.se/nyheter/saljstart-skj ... stockholm/

Men saker händer och i detta läget lämnar råttorna skeppet. Jag får se till så att skeppskatten har mat ändå...

Skall jag reva ett segel till??
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 12 oktober 2017, 09:58

Himmelsblå skrev:

Vad är du rädd för? Att det ska rasa så snabbt att du inte hinner ur? Men du är ju aktiv och initierad och kan sälja snabbt. Det gäller bara att bestämma en absolut gräns när du ska trycka på knappen. Men det där är förstås lätt sagt men svårt att göra. Man vill ju inte göra fel. Frågan är om det är rationellt att inte ha en absolut gräns? Årets ekonomipristagare har ju lite idéer om detta (hur man nu kan få pris för något sådant ... egentligen).

Är man långsiktig dyker frågeställningen om att sälja nästan aldrig upp och problemet är då en icke-fråga. Men det kan ju inte vara speciellt roligt ... eller?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 oktober 2017, 10:32

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:

Vad är du rädd för? Att det ska rasa så snabbt att du inte hinner ur? Men du är ju aktiv och initierad och kan sälja snabbt. Det gäller bara att bestämma en absolut gräns när du ska trycka på knappen. Men det där är förstås lätt sagt men svårt att göra. Man vill ju inte göra fel. Frågan är om det är rationellt att inte ha en absolut gräns? Årets ekonomipristagare har ju lite idéer om detta (hur man nu kan få pris för något sådant ... egentligen).

Är man långsiktig dyker frågeställningen om att sälja nästan aldrig upp och problemet är då en icke-fråga. Men det kan ju inte vara speciellt roligt ... eller?

Jo, man väntar tills stormen friskar i innan man revar kanske... jag kan faktiskt inte segla... :D

Årets ekonomipristagare har ju lite idéer om detta (hur man nu kan få pris för något sådant ... egentligen).

Nej, jag säger ju det. De Soto borde fått priset. :D
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 oktober 2017, 10:40

Jag har diskuterat frågeställningen med Solnamannen kanske från det jag blev medlem och skulle nog tycka att det vore passande att hålla en mera korrekt ton och försöka inse att det alltid finns variationer i temat. Om det sista inlägget är evidensbaserat skulle jag nog vilja ha en länk till studien.

Jag får åter referera till en studie som Finansinspektionen publicerade i mars i år kring betalningsförmågan. Över tid har denna stärkts och antalet hushåll i tvivelaktig position har stadigt minskat.

”STRESSTESTER TYDER PÅ GODA MARGINALER
För att undersöka hushållens motståndskraft mot förändringar i deras
ekonomiska förutsättningar genomför FI så kallade stresstester.
Stresstesterna innebär att FI uppskattar hur hushållens betalningsförmåga
påverkas om räntan skulle stiga, om hushåll drabbas av arbetslöshet,
eller om priset på deras bostäder skulle falla. Ränteökningar och
arbetslöshet gör att hushållen får mindre kvar att leva på, medan husprisfall
gör att hushållens belåningsgrad stiger. FI har analyserat fyra
negativa scenarier:
■ ökad ränta
■ ökad arbetslöshet
■ en kombination av ökad ränta och husprisfall
■ en kombination av ökad arbetslöshet och husprisfall”

http://www.fi.se/contentassets/2a4665e0 ... 017ny3.pdf

…………………………………………………………………………..
Jag kan definitivt se att priserna på bostäder kan minska och kommer att minska. En marknad gör ju så. Höjs räntan kommer det mesta kylas av. Blir räntehöjningarna och andra åtstramande åtgärder för kraftiga sitter vi i den berömda fläkten. En annan allvarlig risk är att riksbankerna inte kommer ur den extrema lågräntemiljön. Då finns det ju inget torrt krut kvar.
Till en viss nivå har de svenska hushållen en god ekonomi och kan klara vissa ryck utan att tvingas leva på gatan ätandes kål. Så verkar det trots allt vara.

Men ökad ränta kommer ju kyla ner förloppet och detta kan innebära minskad faktisk köpkraft. Lite mindre resor o s v. En del av hushållen kommer få problem om räntan stiger kraftigt på kort tid. Men kommer den göra detta?

aromata

Inläggav aromata » 12 oktober 2017, 11:10

Diskussionen har pågått länge och kommer att pågå länge än, kanske för alltid. Under tiden pågår verkligheten med många beslut som måste tas ... idag. Då ligger det nära till hands att se saker på lite kortare sikt eftersom framtiden är så osäker. Det kan vara ett rationellt sätt att hantera situationen.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 oktober 2017, 11:17

Trendis skrev:Jag har diskuterat frågeställningen med Solnamannen kanske från det jag blev medlem och skulle nog tycka att det vore passande att hålla en mera korrekt ton och försöka inse att det alltid finns variationer i temat. Om det sista inlägget är evidensbaserat skulle jag nog vilja ha en länk till studien.

Jag tror det är Aromata som åsyftas eller så är det mitt spam och OT. Hernando de Soto Polar är såväl evidensbaserad och empirisk. Han är dessutom från det mörkaste Peru precis som björnen Paddington! Men han sysslar då inte alls med börsen.... vilket var lite OT då.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 12 oktober 2017, 11:36

Himmelsblå skrev:
Trendis skrev:Jag har diskuterat frågeställningen med Solnamannen kanske från det jag blev medlem och skulle nog tycka att det vore passande att hålla en mera korrekt ton och försöka inse att det alltid finns variationer i temat. Om det sista inlägget är evidensbaserat skulle jag nog vilja ha en länk till studien.

Jag tror det är Aromata som åsyftas eller så är det mitt spam och OT. Hernando de Soto Polar är såväl evidensbaserad och empirisk. Han är dessutom från det mörkaste Peru precis som björnen Paddington! Men han sysslar då inte alls med börsen.... vilket var lite OT då.

Oj, jag kände mig inte alls träffad men det är jag kanske? Jag vet inte ... Nä, inte troligt ...

De båda priskandidaternas "forskning" kan förstås appliceras på börsen även om det inte uttryckligen nämns, iallafall inte i Hernandos fall vad jag har sett. Men var och en har ju fritt tillträde till sin egen fantasi :D .

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 oktober 2017, 14:52

Jag har inte inte i det dolda anklagat varken Himmelsblå eller Aromata för varken det ena eller det andra.

Om jag är trött och vresig vilket faktiskt händer så säger jag nog alltid direkt ifrån. Men alltid svårt att säga hur det man skriver uppfattas.

Hernando de Soto Polar verkar intressant men även årets Nobelpristagare tycker jag också är intressant.

Äganderätten är också intressant ur miljö och hållbarhetsperspektiv. Bonden sköter sin jord med tanke på att jordbruket skall finnas om 10 år och om 100 år. Tänk om vi behandlat hav och luft på samma sätt. Vi upplever inget ansvar eller får några egna konsekvenser av att Bangladesh är översvämmat eller att det brinner mer än någon kan minnas i California.

Heder åt ordförande för fiskarna som pratar om att alla nät skall märkas med ägarens namn. Då skulle vi ha mindre spökgarn som låg och bara dödade fisken till ingen nytta. Han säger att då skulle nog fiskaren anstränga sig ännu mer för att hitta garnet. Men än har ingen lyssnat på honom.

Återgå till "Aktier"